Citroen C5 zadebiutował na polskim rynku w 2001 roku. Francuski przedstawiciel klasy średniej jest bezpośrednim następcą produkowanej przez osiem lat Xantii. Po trzech latach sprzedaży producent przeprowadził face lifting modelu, a po kolejnych czterech latach zaprezentował zupełnie nową, drugą generację francuskiej limuzyny, która jest bohaterem naszego najnowszego testu.
Obecnie Citroen oferuje najnowszego C5 w wersji sedan oraz kombi. Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe oraz cztery wysokoprężne dysponujące mocą od 110 do 240 KM. Jednostki napędowe mogą współpracować z pięciostopniową lub sześciostopniową manualną skrzynią biegów oraz z sześciostopniowym automatem. W ofercie znajdziemy cztery warianty wyposażenia – Attraction, Dynamique, Confort oraz Exclusive, które są często uzupełniane wersjami limitowanymi jak np. obecnie My Way.
Właścicielem najtańszej wersji Citroena C5 możemy zostać już za 79 tys. zł. Do redakcyjnego testu otrzymaliśmy Citroena C5 sedan w wersji wyposażenia Confort z silnikiem 1.6 THP. Dynamiczny silnik, zawieszenie Hydractive III + oraz wyposażenie dodatkowe windują cenę testowego modelu do ponad 100 tys. zł.
Wygląd zewnętrzny
Nowy C5 wygląda nowocześnie i prestiżowo. Duże nadwozie o wymiarach: długość 4,78 m, szerokość 1,86 m oraz wysokość 1,45 m jest mniej kontrowersyjne niż w pierwszej generacji C5 i prezentuje się proporcjonalnie oraz stylowo. W najnowszej odsłonie C5 przeobraził się z liftbacka w sedana – wklęsła szyba tylna nie otwiera się razem z idealnie płaską pokrywą bagażnika. Dzięki zastosowaniu nietypowego kształtu tylnej szyby, konstruktorom udało się uzyskać duży i praktyczny otwór bagażnika. Długi zwis przedni, płynna linia dachu zakończona krótkim i zgrabnym zwisem tylnym tworzy zwartą i elegancką linię francuskiej limuzyny.
Z przodu uwagę zwracają duże chromowane logo producenta, nowoczesne reflektory ukryte za przezroczystymi kloszami oraz stylowo zamontowane lusterka wsteczne. Harmonijna linia bocznych okien, masywne nadkola i chromowane listwy na dole drzwi tworzą wyjątkowe połączenie dynamiki i elegancji. Tylne światła przypominające te z najnowszego BMW serii 3 dodatkowo nadają Citroenowi sportowy charakter.
Projektanci nie zawiedli fanów marki i stworzyli nadwozie, które przykuwa uwagę na drodze.
Wnętrze samochodu
Dwukolorowe wykończenie wnętrza “Mistral/Matinal” to połączenie beżu i czerni. Wszystkie elementy wnętrza są wykonane z przyjemnych w dotyku tworzyw, które nawet na polskich drogach nie trzeszczą i nie skrzypią. Idealne spasowanie oraz dobre wyciszenie kabiny dodatkowo podnoszą komfort podróżowania. Dzięki zastosowaniu potrójnych uszczelek drzwi i dźwiękoszczelnej szyby przedniej w środku panuje cisza znana raczej z pojazdów pozycjonowanych o klasę wyżej.
Rozstaw osi w stosunku do poprzedniej generacji modelu został zwiększony o 65mm do 2815mm, dzięki czemu pasażerowie przednich i tylnych foteli nie będą narzekać na brak miejsca. Przednie fotele są obszerne i komfortowe, podróżowanie na nich to prawdziwa przyjemność. Na tylnej kanapie dwie osoby zajmą wygodnie miejsce, a brak tunelu środkowego pozwoli również na wygodne przewiezienie trzech osób. Szerokość nad podłokietnikami z przodu wynosząca 1524 mm i z tyłu 1495 mm sprawia, że każdy będzie podróżował w warunkach jakich można spodziewać się po limuzynie.
Kierowcę i pasażerów już w podstawowej wersji wyposażenia chroni siedem poduszek powietrznych: przednie kierowcy i pasażera, boczne przednie, kurtyny powietrze oraz poduszka kolanowa kierowcy. Za dopłatą możemy domówić jeszcze dwie poduszki boczne tylne. W wyposażeniu testowanej wersji znajdziemy również takie elementy wyposażenia jak: elektryczne szyby i lusterka, automatyczną dwustrefową klimatyzację, komputer pokładowy, system audio, nawigację satelitarną, tempomat oraz wszystkie niezbędne systemy bezpieczeństwa. Słowem wszystko co w samochodzie za 100 tys. zł powinno się znajdować.
To co wyróżnia Citroena na tle innych producentów to nieruchomy rdzeń kierownicy, zastosowany już wcześniej w C4 i C4 Picasso. Poza argumentem producenta, że takie rozwiązanie pozwala na optymalizację kształtu poduszki powietrznej w celu zapewnienia lepszej ochrony, ciężko znaleźć inne zalety lub wady takiego rozwiązana. Po pewnym czasie kierowca nie zwraca uwagi na to nowatorskie rozwiązanie. Kierownica pokryta jest skórą i bardzo dobrze leży w dłoniach. Wyposażona jest w przyciski umożliwiające sterowanie tempomatem, radioodtwarzaczem, telefonem i komputerem pokładowym.
Za kierownicą znajdziemy zestaw trzech wskaźników umieszczonych w designerskich tubach. Wszystkie najważniejsze informacje – obrotomierz, ustawienia tempomatu, dane z komputera pokładowego znajdują się przed kierowcą. Dzięki zastosowaniu pierścieniowych wskazówek projektanci mogli skorzystać z rozwiązania znanego z Mercedesa – czyli umieścili wyświetlacz komputera pokładowego wewnątrz prędkościomierza. Kolejne zapożyczenie dobrych i sprawdzonych rozwiązań to funkcja znana z Saabów – Night Panel. Citroen nazwał ją Black Panel, ale polega na tym samym czyli na wyłączeniu całego zbędnego podświetlenia (radioodtwarzacza, obrotomierza, poziomu paliwa, itp.) i pozostawieniu podświetlonego jedynie prędkościomierza. Podczas nocnych podróży takie rozwiązanie w mniejszym stopniu męczy wzrok kierowcy i pozwala skupić się na obserwowaniu drogi.
Na konsoli centralnej wszystkie przyciski do sterowania radioodtwarzaczem, klimatyzacją i nawigacją są duże, poręczne i rozmieszczone intuicyjnie. Ich obsługa jest łatwa i nie sprawia najmniejszego problemu. Na tunelu centralnym oprócz automatycznego hamulca postojowego znajdziemy przyciski służące do regulowania zawieszeniem hydropneumatycznym. Wszystko jest w zasięgu ręki kierowcy.
Sedan Citroena dysponuje bagażnikiem o pojemności 467 litrów (z zestawem do naprawy opon), który po rozłożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy powiększa się do 1490 litrów. Jest to przeciętna pojemność w tej klasie pojazdów, ale regularne kształty bagażnika i zabudowane zawiasy wnikające do środka ułatwiają optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Jedynym mankamentem bagażnika jest jego zbyt słabe oświetlenie.
Silnik i właściwości jezdne
Do testów otrzymaliśmy samochód wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1.6 i mocy 155 KM rozwijający moment obrotowy 240 Nm. Najmocniejsza jednostka benzynowa w ofercie Citroena jest dynamiczna i elastyczna. Jazda C5 z tym silnikiem to prawdziwa przyjemność. W połączeniu z sześciostopniową manualną skrzynią biegów pierwsze 100km/h osiąga po 8,6 sekundach i przyspiesza do 210 km/h. Nie jest to oferta dla oszczędnych. W mieście trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 11,5l, natomiast w trasie jest to średnio 7.3l. Z drugiej jednak strony jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że silnik ten musi sobie poradzić z dużym ponad półtoratonowym autem wartości te można uznać za akceptowalne. Pomimo tego, że jest to silnik benzynowy i nie dysponuje tak dużym momentem obrotowym jak silniki wysokoprężne to podczas tygodniowego testu ani razu nie można było odczuć braku mocy. Start spod świateł w mieście lub wyprzedzanie na trasie przekonuje nas, że silnik ten jest wart każdego litra spalonej benzyny.
Dla bardziej oszczędnych Citroen przygotował cztery silniki wysokoprężne. Najmniejszy o pojemności 1.6 i mocy 110 KM, dwa dwulitrowe o mocy 143 KM i 160 KM oraz flagową sześciocylindrową jednostkę o pojemności 3.0 dysponującą mocą 240 KM.
Dynamiczne silniki, bogate wyposażenie oraz nowoczesna stylistyka nadwozia to niezaprzeczalne walory Citroena. Jednak francuski producent słynie przede wszystkim z zastosowania zawieszenia hydropneumatycznego w swoich samochodach. W wersji wyposażenia Confort zawieszenie Hydractive III + występuje jako standard. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi wszelkie nierówności drogi. Pomimo wrażenia miękkości zawieszenia samochód prowadzi się pewnie i w pełni przewidywalnie. Istnieje również możliwość ręcznego zwiększenia lub zmniejszenia prześwitu w zakresie +/- 60 mm. Zawieszenie obniży się do standardowego poziomu po przekroczeniu 40 km/h lub podniesie się po przekroczeniu 10 km/h. Po aktywowaniu opcji sport całe zawieszenie jest dodatkowo utwardzane, co pozwala jechać bardziej dynamicznie przy jednoczesnym zachowaniu pełnej stabilności pojazdu. Dzięki zastosowaniu takiego zawieszenia Citroen wprost płynie po drodze niwelując wszelkie nierówności. Samochody wyposażone w zawieszenie Hydractive III + posiadają również automatyczny hamulec postojowy. Hamulec włączany jest automatycznie po wyłączeniu silnika i przestaje działać po naciśnięciu przez kierowcę pedału gazu. Dodatkową przydatną funkcją jest system wspomagania ruszania pod górę. Aktywowany jest na wzniesieniach o nachylaniu przekraczającym 3%. Jego działanie polega na podtrzymaniu działania hamulca przez dwie sekundy po zwolnieniu pedału przez kierowcę. Pozwala to na spokojne ruszenie bez ryzyka stoczenia się pojazdu.
Podsumowanie
Citroen C5 to piękny i wszechstronny samochód. Będzie dobrze służył jako samochód rodzinny, jak również świetnie sprawdzi się jako limuzyna dla prezesa. Eleganckie, prestiżowe wręcz nadwozie, zastosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych w zakresie komfortu i bezpieczeństwa jazdy czyni go bardzo atrakcyjną ofertą na polskim rynku motoryzacyjnym. Wysoka jakość wykończenia, dbałość o detale oraz wyposażenie dostępne już w podstawowych wersjach pozwala mu konkurować na rynku z dużo bardziej prestiżowymi markami. Niemieccy i japońscy konstruktorzy mają się czego obawiać, bowiem Francuzi stworzyli samochód na piątkę.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy, turboładowany
– Pojemność skokowa – 1598 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 115 (155) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1400
– Rodzaj zasilania – Common rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 210
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,6
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,9
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,5
– Cykl mieszany (l/100 km) – 7,1
– Emisja CO2 (g/km) – 167
Pojemność zbiornika paliwa: 70 litrów
Wymiary:
– Długość/szerokość/wysokość (mm) – 4779/2096/1451
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1586
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1557
– Rozstaw osi (mm) – 2815
Napęd: przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrycznym (zmienne)
– średnica zawracania (m) – 11,5
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/60R16
– Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1471 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2065 kg
Pojemność bagażnika:
– Minimalna – 439 l ( 467 z zestawem naprawy opon)
– Maksymalna – 1462 l ( 1490 z zestawem naprawy opon)
Kompletacja wyposażenia
- Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Comfort. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:Automatyczne włączanie świateł przednich
- Automatyczne wycieraczki przednie
- Blokada elektryczna zabezpieczająca otwarcie drzwi tylnych i szyb przez dzieci
- Chromowana podstawa dźwigni zmiany biegów
- Chromowana wstawka w dolnej części przedniego wlotu powietrza
- Chromowane listwy boczne
- Chromowane listwy zderzaków
- Connecting Box
- Elektryczny hamulec postojowy (zawiera funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu)
- ESP + ASR + Inteligentny System Kontroli Trakcji (oprócz BVA)
- Filtr przeciwpyłkowy / przeciwzapachowy
- Fotele typu CARACTERE (mocniej wyprofilowane)
- Funkcja “Black Panel” sterowana z kierownicy
- Gałka dźwigni skrzyni biegów pokryta skórą
- Gniazdko 12V w drugim rzędzie
- Kanapa tylna składana 60/30
- Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kierownica z nieruchomym centralnym panelem przełączników 2-ej generacji
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Koło zapasowe pełnowymiarowe
- Komputer pokładowy
- Listwa dekoracyjna na desce rozdzielczej
- Lusterka boczne składane elektrycznie
- Lusterka boczne sterowane elektrycznie i ogrzewane
- Lusterko wsteczne elektrochromatyczne
- Mocowania Isofix (boczne fotele w drugim rzędzie)
- Nawiewy w słupkach bocznych w drugim rzędzie
- Obręcze kół ze stopów lekkich 17″ BALTIQUE z oponami 225/55 R17
- Podłokietnik centralny przedni z zamykanym schowkiem i uchwytem na puszkę
- Podłokietnik centralny z tyłu zawierający schowek, dwa uchwyty na puszki i otwór na narty
- Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
- Podświetlenie konsoli przedniej sufitowej (dwie diody pomarańczowe)
- Podświetlenie progów drzwi przednich
- Poduszka kolanowa kierowcy
- Poduszki powietrzne boczne z przodu
- Poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu
- Poduszki powietrzne przednie kierowcy i pasażera (z możliwością odłączenia)
- Radio CD MP3 + 6 głośników + antena dachowa
- Reflektory przeciwmgłowe
- Reflektory przednie z funkcją statycznego doświetlania zakrętów do 75° (AFS)
- Reflektory wyposażone w funkcję “Follow Me Home”
- Reflektory wyposażone w światła do jazdy dziennej
- Regulacja lędźwiowa fotela kierowcy
- Regulacja na wysokość fotela kierowcy
- Regulacja na wysokość fotela pasażera
- Regulator i ogranicznik prędkości
- Schowek na drobiazgi zamykany na konsoli hamulca ręcznego
- Schowek pod panelem radia
- Schowek zamknięty pod wyświetlaczem wielofunkcyjnym
- Schowek zamykany w desce rozdzielczej po stronie pasażera (z nawiewem)
- Schowek zamykany w dolnej części deski rozdzielczej po stronie kierowcy
- Szyba przednia akustyczna
- Szyby przednie sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokadą antyprzytrzaskową
- Szyby tylne sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokadą antyprzytrzaskową
- Trzecie światło STOP diodowe
- Wskaźnik niezapiętych pasów dla wszystkich siedzeń
- Zamek centralny z pilotem (z funkcją domykania szyb / okna dachowego)
- Zapalniczka z przodu / popielniczki z przodu i tyłu
- Zawieszenie Hydractive III+(z regulacją wysokości oraz trybem “Sport”)
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Comfort posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci m.in. lakieru metalizowanego oraz systemu nawigacji satelitarnej.
Test przeprowadzony w dniach 20 –27 października 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.