Skoda od trzech lat jest liderem sprzedaży samochodów w Polsce. Atrakcyjna i nieustannie poszerzana oferta pojazdów, pozwala czeskiemu producentowi na dystansowanie konkurencji. Od drugiej połowy 2012 roku w fabrykach Mlada Boleslav powstaje nowy model Rapid. Liftback pozycjonowany pomiędzy Fabią i Octavią dostępny jest w salonach od 43 860 zł.
Projekt nadwozia kompaktowej Skody to zapowiedz nowego wzornictwa marki. Zmieniony kształt przedniej kraty wlotu powietrza, gładkie trapezoidalne reflektory i wyraźnie wyprofilowana maska zwieńczona nowym logo to elementy, które pojawią się np. w nowej Octavii. Natomiast proste i stonowane linie profilu i tyłu pojazdu idealnie wpisują się w upodobania klientów czeskiego producenta.
Nadwozie o długości 4483 mm, szerokości 1706 mm oraz wysokości 1461 może konkurować z nową KIA Ceed, Chevroletem Cruze lub Fordem Focusem.
Dzięki rozstawowi osi (2589 mm) tylko 14 mm mniejszemu niż w Octavii, przestrzeń pasażerska Rapida oferuje cztery wygodne miejsca. Kształt i szerokość tylnej kanapy oraz płaska podłoga umożliwiają oczywiście przewiezienie w drugim rzędzie trzech osób, jednak na dłuższych dystansach mogą one narzekać na brak miejsca na wysokości ramion.
Miejsce pracy kierowcy jak przystało na produkt z grupy Volkswagena cechuje się wzorową ergonomią. Konsola centralna w kształcie litery V oraz czytelna deska rozdzielcza zapewniają komfort i łatwość użytkowania. Mnogość schowków, uchwytów i kieszeni dodatkowo zwiększa walory użytkowe modelu.
Do dyspozycji podróżujących oddano aż 550 litrów przestrzeni bagażowej. Po złożeniu oparć tylnej kanapy jej pojemność wzrasta do 1490 litrów.
Czeski kompakt oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambiton oraz Elegance. Podstawowa odmiana wyposażona została m.in. w zamek centralny, elektryczne szyby przednie, sześć poduszek powietrznych, regulowaną kolumnę kierownicy, asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy, piętnastocalowe stalowe tarcze kół oraz systemy: ESC (ESP) z ABS, MSR, ASR, EDS i HBA.
Gamę silników otwiera trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.2 l. i mocy 75 KM. Moment obrotowy na poziomie 112 Nm oraz przyspieszenie do pierwszych 100 km/h w 13,9 s zadowolą klientów użytkujących pojazd w mieście lub tych dla których najważniejsza jest niska cena zakupu. Następny w ofercie jest droższy o 4500 zł motor czterocylindrowy o takiej samej pojemności, mocy 85KM i momencie 160 Nm. Dopłacając kolejne 2500 zł możemy zdecydować się małolitrażowy (1.2l.) silnik turboładowany będący kompromisem pomiędzy niskim zużyciem paliwa i dobrymi osiągami. Dzięki 105 KM mocy i momentowi 175 Nm jednostka oferuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5.4 l. na każde pokonane 100km i sprint do pierwszych 100 km wynoszący tylko 10,3 s. Dwa słabsze silniki współpracują z manualnymi pięciostopniowymi skrzyniami biegów, natomiast w jednostce 105 konnej moc przenoszona jest za pomocą skrzyni sześciostopniowej.
Najmocniejszą i najdroższą propozycją w ofercie silnikowej jest jednostka benzynowa TSI o pojemności 1.4 l. i mocy 122KM, współpracująca z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.
Paleta jednostek wysokoprężnych ogranicza się obecnie do jednego silnika o pojemności 1,6 l. oraz mocy 105 KM. W czwartym kwartale 2013 zostanie poszerzona o motor charakteryzujący się tą samą pojemnością oraz o 15KM niższa mocą.
Za 1150 zł dostępny ( nie dotyczy najsłabszego silnika benzynowego) jest pakiet Green tec który dzięki systemowi start/stop, rekuperacji (odzyskiwaniu energii) oraz oponom o obniżonym oporze toczenia pozwoli na ograniczenie zużycia paliwa.
Zawieszenie nowej Skody to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem i przyjemnością z prowadzenia. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu są rozwiązaniem które sprawdzi się w każdych warunkach.
Skoda na przestrzeni ostatnich kilku lat pokazała, że bezbłędnie odgaduje preferencje klientów i aktualny popyt na rynku. Najbliższe miesiące pokażą czy Rapid będzie kontynuował dobrą passe czeskiego producenta.