Peugeot 508 to nowa, prestiżowa, francuska limuzyna. Model aspirujący do miana flagowego produktu znad Sekwany ma za zadanie wypełnić lukę powstałą po zakończeniu produkcji popularnych modeli 407 i 607. Dwie wersje nadwozia, szeroka gama jednostek napędowych oraz ponadczasowy design nadwozia to atuty 508–ki, które pomogą jej w walce o klienta w klasie średniej wyższej. Nowy Peugeot jest większy niż Toyota Avensis i VW Passat, ma pojemniejszy bagażnik niż Renault Laguna lub Opel Insignia, a jednocześnie jest tańszy od Skody Superb czy Mazdy 6.
Wygląd zewnętrzny
Kombi zbudowane na płycie podłogowej Citroena C5 charakteryzuje się idealnymi proporcjami. Nadwozie o długości 4813 mm, szerokości 1853 mm i wysokości 1456 mm posiada wyważoną i elegancką bryłę nadwozia. Smukłe reflektory, nowy kształt przedniego wlotu powietrza i niewielki, niemal ukryty pod logo lwa napis Peugeot wyznaczają nowy kierunek stylistyczny marki. Długa maska w parze z mocno pochyloną szybą przednią oraz łagodnie opadającą linią dachu tworzą zgrabny i smukły profil. Natomiast poziome, dwubarwne światła tylne oraz obszerna szyba ozdobiona delikatnym dachowym spoilerem wieńczą tył nadwozia. Chromowane relingi i obramowania okien, siedemnastocalowe aluminiowe tarcze kół oraz przyciemniane szyby tylne dodatkowo podnoszą ogólną estetykę nadwozia.
Wnętrze pojazdu
Rozstaw osi wynoszący aż 2817 mm (o 17 mm więcej niż w Peugeocie 607) jest gwarancją obszernej przestrzeni pasażerskiej. Pasażerowie obu rzędów siedzeń nie mogą narzekać na brak miejsca. Fotele przednie cechują się dobrym podparciem bocznym i lędźwiowym oraz optymalną długością siedzisk. Możliwość elektrycznej regulacji, podgrzewania oraz świetne zagłówki podwyższają komfort podróży. Mankamentem jest otwierany „na bok” podłokietnik centralny – rozwiązanie niepraktyczne, skutecznie utrudniające dostęp do schowka. Z tyłu na wygodnej kanapie bez problemu zajmą miejsce trzy osoby. Kąt siedziska oraz oparcia został tak dobrany, że nawet dłuższe podróże nie są uciążliwe. Do dyspozycji pasażerów drugiego rzędu oddano funkcjonalny podłokietnik, kieszenie w oparciach foteli przednich oraz panel regulacji czterostrefowej klimatyzacji.
Przestronność kabiny potęgowana jest przez szklany, panoramiczny dach Cielo z elektrycznie sterowaną roletą. Okno dachowe o powierzchni 1.62 m2 jest o prawie ¼ większe niż w modelu 407.
Całe wnętrze 508–ki zaprojektował polski designer Adam Bazydło. Wszystkie elementy na desce rozdzielczej i konsoli centralnej są czytelne i łatwo dostępne. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach i umożliwia sterowanie systemem audio, tempomatem oraz telefonem. Pomimo tego, że na kierownicy znajduje się aż 14 przycisków ich używanie nie nastręcza problemów.
Nad deską rozdzielczą dominuje dostępny za dopłatą, kolorowy wyświetlacz Head-Up. Nie odbijający światła, poliwęglanowy panel wyświetla informacje istotne podczas jazdy: aktualną prędkość, wskazania nawigacji lub ustawienia tempomatu.
Nietypowo, po lewej stronie umieszczone zostały przyciski: Start (uruchamiający silnik) i sterujący hamulcem postojowym. Rozwiązanie takie wymaga przyzwyczajenia, ponieważ w większości pojazdów elementy te znajdują się na konsoli centralnej lub w miejscu standardowej stacyjki.
Na szczycie konsoli centralnej zamontowano kolorowy, siedmiocalowy wyświetlacz systemu nawigacji. System wymagający dopłaty (minimum 4200 zł) posiada jedne z najbardziej czytelnych map spośród fabrycznych systemów nawigacyjnych. Poniżej znajduje się panel sterowania zestawem audio oraz klimatyzacją. System Hi-Fi JBL zawierający 10 wysokiej jakości głośników zaspokoi wymagania każdego melomana. Ilość przycisków na konsoli centralnej została ograniczona dzięki pomysłowemu rozwiązaniu w postaci pokrętła/joystika z funkcyjnymi klawiszami umieszczonymi przed podłokietnikiem, który w prosty sposób pozwala na sterowanie systemami multimedialnymi w aucie.
Kabina francuskiej limuzyny została doskonale wyciszona, a jakość materiałów użytych do jej wykończenia oraz ich spasowanie są na najwyższym poziomie.
Atrakcyjny design zewnętrzny francuskiego kombi nie wpłynął negatywnie na pojemność przestrzeni bagażowej. Do dyspozycji podróżujących oddano aż 612 litrów (518 dm3 VDA) bagażnika, który po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się do 1817 litrów (1556 dm3 VDA). Za dopłatą 2000 zł możemy wyposażyć Peugeota 508 SW w elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, z możliwością zdalnego otwierania i programowania wysokości otwierania – funkcja niezwykle przydatna np. w niskim garażu. Uzupełnieniem obszernej przestrzeni ładunkowej jest kilkanaście schowków i kieszeni o łącznej pojemności 22 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Oferta silnikowa Peugeota składa się z dwóch silników benzynowych oraz czterech wysokoprężnych o mocach od 115 do 200 KM. Testowy egzemplarz wyposażony był w jednostkę benzynową o pojemności 1598 cm3, mocy 156 KM i momencie 240 Nm. Rozpędzanie ważącego 1420 kg kombi do pierwszych 100km/h trwa 8,8 sekundy i kończy się na wskazaniu 220 km/h. Wartości te przekładają się na satysfakcjonujące osiągi przy akceptowalnym zużyciu paliwa. W ruchu miejskim Peugeot zużywa ok. 10 litrów paliwa na każde 100 km, w trasie ok. 6 litrów na 100 km, a w cyklu mieszanym ok. 7,5 litra na 100 km. Silnik 1.6 THP współpracuje z manualną sześciobiegową skrzynią biegów. Krótka dźwignia zmiany biegów o niewielkim skoku pracuje gładko i precyzyjnie.
Zawieszenie przednie bazujące na kolumnach McPhersona w parze z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym oferuje doskonałe tłumienie nierówności nawierzchni przy zachowaniu dużej precyzji prowadzenia. Podczas dynamicznej jazdy nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a samochód reaguje przewidywalnie na każdy ruch kierownicy.
Sześć poduszek powietrznych dba o bezpieczeństwo bierne podróżujących, a zestaw systemów ABS, ESP, ASR, REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania – oś przednia/tylna), CBC (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania – strona prawa/lewa) i Hill Assist zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.
Podsumowanie
Peugeot 508 SW oferowany jest w czterech kompletacjach wyposażenia: Access, Active, Allure oraz GT. Podstawowy wariant z najsłabszym silnikiem (1,6l / 120KM) został wyceniony na 75 200 zł. Za taką kwotę możemy stać się właścicielem komfortowego kombi wyposażonego m.in. w elektrycznie sterowane szyby i lusterka, progresywne wspomaganie kierownicy, manualną jednostrefową klimatyzację, komputer pokładowy, system audio z sześcioma głośnikami i sterowaniem w kierownicy oraz relingi dachowe. Dopłacając ok. 10 000 zł więcej możemy kupić pojazd w kompletacji Active. Odmiana Allure została wyceniona na ponad 90 000 zł, a topowa wersja GT z 200-konnym silnikiem i długą listą wyposażenia standardowego to wydatek rzędu 139 400 zł.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1598 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 115(156) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1400
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 8,8
– Prędkość maksymalna – 220 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,1
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,3
– Emisja CO2 (g/km) – 145
Pojemność zbiornika paliwa: 72l
Wymiary
– Długość (mm) – 4813
– Wysokość (mm) – 1456
– Szerokość (mm) – 1853
– Rozstaw osi (mm) – 2817
Napęd
– przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych –215/55 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1420
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2080
Pojemność bagażnika: 612 l (518 l dm3 VDA)
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Allure. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU)
- ADML(system bezkluczykowego dostępu do auta, uruchamianie za pomocą przycisku START)
- ASR – system kontroli trakcji
- Automatyczne włączanie świateł do jazdy dziennej
- CBC – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania strona prawa/lewa
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Czujniki parkowania z tyłu
- Deska rozdzielcza z konsolą w kolorze czarnym błyszczącym + konsola centralna w kolorze czarnym błyszczącym
- Dwa uchwyty na napoje chowane w desce rozdzielczej
- Dywaniki tkaninowe przód/tył
- Elektrycznie sterowane szyby boczne przednie i tylne
- ESP – system stabilizacji toru jazdy
- Felgi aluminiowe 17″ i opony 215/55 R17
- Fotele przednie podgrzewane
- Gałka dźwigni zmiany biegów pokryta skórą
- Gniazda 12V (w podłokietniku centralnym z przodu, w tylnej części konsoli środkowej)
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Hamulec postojowy elektryczny (FSE) z funkcją Hill Assist
- Kierownica 3-ramienna skórzana + przyciski sterowania systemem audio, regulatorem i ogranicznikiem prędkości
- Kieszenie w drzwiach bocznych z przodu i z tyłu
- Komputer pokładowy + kolorowy wyświetlacz graficzny na tablicy zegarów
- Kontrolki niezapiętych pasów z przodu i z tyłu z funkcją ostrzegania o wypięciu pasów z przodu
- Lusterka boczne składane elektrycznie z oświetleniem podłoża przy drzwiach auta
- Lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie + zintegrowane migacze
- Lusterka boczne w kolorze nadwozia
- Mocowania fotelika dziecięcego Isofix (x2) na tylnej kanapie
- Monochromatyczny wyświetlacz graficzny na desce rozdzielczej
- Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami dla kierowcy i pasażera
- Otwarty schowek w desce rozdzielczej pod monochromatycznym wyświetlaczem
- Pakiet Widoczność (automatyczny włącznik reflektorów, wycieraczki z czujnikiem deszczu, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne, chromowane wykończenie koła kierownicy)
- Podłokietnik centralny z przodu z regulacją położenia + schowek
- Poduszki boczne w pierwszym rzędzie foteli
- Poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera (pasażera z możliwością dezaktywacji)
- Poduszki kurtynowe dla pierwszego i drugiego rzędu foteli
- Przednia szyba akustyczna
- Przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem siły napięcia
- REF – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania oś przednia/tylna
- Reflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlania zakrętów
- Regulacja kolumny kierownicy manualna w dwóch płaszczyznach
- Regulator i ogranicznik prędkości ze sterowaniem w kierownicy
- Relingi dachowe aluminiowe
- Roleta przestrzeni bagażowej zwijana półautomatycznie
- Schowek w desce rozdzielczej przed pasażerem, zamykany, podświetlany
- Siatka mocująca bagaże w bagażniku
- Składanie oparcia tylnej kanapy z bagażnika
- System tylnego oświetlenia z funkcją ostrzegania innych użytkowników drogi przy nagłym hamowaniu pojazdu
- Szklany dach panoramiczny Cielo z elektrycznie sterowaną roletą
- Szyby barwione
- Szyby boczne tylne i tylna przyciemniane
- Tylna kanapa (składane i dzielone asymetrycznie oparcie, podłokietnik, otwór do przewożenia długich przedmiotów)
- Tylna szyba ogrzewana + wycieraczka szyby tylnej
- Tylne pasy bezpieczeństwa 3-punktowe
- Uchwyt na monety na konsoli środkowej
- WIP Bluetooth (zestaw głośnomówiący bluetooth, funkcja przesyłania muzyki Streaming Audio)
- WIP Sound (radio CD z MP3 + 8 głośników, gniazdo USB i AUX w podłokietniku centralnym z przodu, sterowanie z kierownicy)
- Wspomaganie kierownicy progresywne
- Zagłówki tylnej kanapy (x3) z regulacją wysokości
- Zamykana i podświetlana popielniczka + zapalniczka w konsoli środkowej
- Zasuwany roletą schowek na konsoli środkowej
Wyposażenie dodatkowe:
- Asystent parkowania
- Autoalarm
- Klimatyzacja automatyczna czterostrefowa
- Elektrycznie sterowana klapa bagażnika
- WIP Nav 2 (nawigacja satelitarna, radioodtwarzacz CD + MP3, kolorowy wyświetlacz LCD 7”, gniazdo USB i AUX w podłokietniku centralnym, sterowanie w kierownicy)
- System Hi-Fi JBL
- Lakier metalizowany
- Pakiet Vision Plus (reflektory biksenonowe, system dynamicznego doświetlania zakrętów AFS, system automatycznego przełączania świateł mijania. Drogowe, światła LED do jazdy dziennej, spryskiwacze reflektorów)\
- Pakiet Elektryczny (fotele przednie regulowane elektrycznie, elektryczna regulacja lędźwiowa, manualna regulacja długości siedziska kierowcy i pasażera)
- Pakiet Skórzany Allure (m.in. tapicerka siedzeń skórzana)
Test przeprowadzony w dniach 2.10 –9.10. 2012r. Serdecznie dziękujemy firmie Peugeot Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.