Skoda Roomster po raz pierwszy zaprezentowana została w 2003 roku, jeszcze jako auto studyjne, na Targach we Frankfurcie. Niespełna trzy lata później, w lutym 2006 roku, na Targach w Genewie, nastąpiła prezentacja modelu przeznaczonego do sprzedaży. Skoda zaprezentowała model, który możemy bez wahania zakwalifikować do grona małych samochodów MPV(Multi Purpose Vehicles), natomiast producent klasyfikuje go jako auto klasy kompaktowej. Przyjęta przez producenta dość nietypowa stylizacja pojazdu, mimo kilku lat obecności modelu na rynku, nadal wywołuje wiele odmiennych zdań. Wygląd zewnętrzny testowanej Skody sprawia wrażenie, że samochód ten zdecydowanie różni się od innych produktów Marki. W rzeczywistości auto zbudowane zostało na bazie modelu Fabia. Tak naprawdę jest inną wersją Fabii kombi, z podniesionym dachem w tylnej części nadwozia, co pozwoliło uzyskać projektantom zdecydowanie więcej miejsca w środku. Wygląd zewnętrzny jest dość ciekawie zaprojektowany, z pewną dozą fantazji, sprawiający wrażenie lepszego niż ma to miejsce w rzeczywistości. W tym roku model poddano modernizacji zarówno od strony wyglądu zewnętrznego jak i wnętrza pojazdu; ponadto wprowadzono nowe jednostki napędowe. Zmianom na zewnątrz uległy przede wszystkim elementy przedniej części nadwozia takie jak reflektory, światła przeciwmgielne i atrapa silnika. Tylna część nadwozia praktycznie pozostała bez zmian, z zachowaniem charakterystycznych wysoko umieszczonych lamp. Skoda, aby nie pozostać w tyle za konkurencją, stworzyła model Roomster, który konkuruje na rynku z takimi autami jak Peugeot Partner czy też Citroen Berlingo.
Wygląd zewnętrzny
Skoda zamiast tworzyć kolejny model na bazie modeli Volkswagena zaprojektowała model Roomster, minivan bazujący głównie na modelu Fabia. Producentowi udało się stworzyć auto mające cechy samochodu osobowego przy zachowaniu dużej przestrzeni wewnątrz pojazdu. Przód samochodu wygląda niczym nowa Skoda Fabia. Zainteresowanie wzbudzają duże, nowatorskie reflektory dodające dynamiki autu. Spoglądając na przód samochodu, na przetłoczenia pokrywy komory silnika i chromowaną obwódkę atrapy chłodnicy od razu wiemy, że mamy do czynienia z marką Skoda. Przód testowanej Skody Roomster sprawiał wrażenie dość masywnego. W przednim zderzaku zamontowano reflektory przeciwmgielne, które oprócz swojej podstawowej funkcji posiadają bardzo przydatną funkcję doświetlania zakrętów. Doświetlanie zakrętów w pojeździe realizowane jest poprzez załączanie jednego z reflektorów przeciwmgielnych, w zależności od kierunku skrętu.
Spoglądając na profil Skody Roomster odnosimy wrażenie jakby był on połączeniem dwóch różnych samochodów: przód od samochodu osobowego, a tył od minivana. To, co wzbudza kontrowersje to zwłaszcza linia boczna nadwozia, charakteryzująca się brakiem harmonii pomiędzy przejściem linii okien przednich i tylnych drzwi. Szyba w drzwiach przednich jest niewielka i wyprofilowana w opływowy kształt, natomiast szyby w drzwiach tylnych są duże posiadające ostre kształty. Samochód wyglądałby zdecydowanie lepiej, gdyby drzwi przednie miały większą szybę, podobną gabarytami i kształtem do szyby drzwi tylnych. Na uwagę zasługuje ciekawe rozwiązanie klamek drzwi tylnych umieszczonych w ich słupku tylnym. Tył Roomstera przypomina raczej duże kombi, z charakterystycznymi dla tego modelu, wysoko umieszczonymi lampami. Dosyć masywny zderzak tylny w kolorze nadwozia został wyposażony dodatkowo w cztery czujniki parkowania.
Dziś sylwetka Skody Roomster nie budzi już takich kontrowersji jak miało to miejsce po jej wprowadzeniu na rynek, a testowana wersja po lekkim liftingu przodu wygląda stosunkowo dobrze. Bardzo dobre wrażenie zrobił sposób lakierownia nadwozia, gdzie dach i słupki otrzymują inną barwę niż reszta pojazdu; w testowanym pojeździe dach był czarny reszta ciemno bordowa.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu jest dość spokojne, wykonane z dobrej jakości materiałów. Bardzo dobre wrażenie w testowanym samochodzie, podnoszące komfort wizualny, robiła jasna tapicerka z ciemnym wykończeniem górnej części deski rozdzielczej. Deska rozdzielcza pochodząca z modelu Fabia to niewątpliwy atut tego samochodu. Pomiędzy dwoma dużymi zegarami umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego, wyświetlający między innymi takie informacje jak średnie zużycie paliwa, średnią prędkość, temperaturę zewnętrzną itd. Wyświetlacz ten może też pokazywać wybrane informacje pochodzące z radio-odtwarzacza lub nawigacji satelitarnej. Na konsoli centralnej w jej górnej części umieszczono panel sterowania układem automatycznej klimatyzacji. Sterowanie jej jest dość intuicyjne i łatwe. Poniżej modułu sterującego klimatyzacją producent umieścił duży, dotykowy, kolorowy wyświetlacz wraz z przyciskami obsługującymi systemy audio, nawigacji satelitarnej czy też telefonu. Tuż nad wyświetlaczem znajduje się kieszeń odtwarzacza płyt CD i MP3. System audio zastosowany w testowanym samochodzie posiada dodatkowo możliwość podłączenia urządzeń zewnętrznych. Wyświetlacz poza wyżej wymienionymi systemami obsługuje również system parkowania tyłem pokazując w sposób graficzny odległość pojazdu od przeszkody. System nawigacji satelitarnej, w jaki wyposażono pojazd, jest bardzo wygodny w użyciu i oferuje dość dokładne mapy. Obsługa jest prosta pod warunkiem, że kierowca zna język angielski, co może być jej minusem.
Przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym umieszczone zostały przyciski sterujące dwustopniowym podgrzewaniem foteli przednich wraz z przyciskiem sterowania zamkiem centralnym. Sposób sterowania i rozmieszczenie elementów sterowania szybami drzwi oraz regulacji lusterek zewnętrznych na drzwiach pojazdu, jest rozwiązaniem sprawdzonym i znanym z większości pojazdów koncernu Volkswagen.
Czteroramienna kierownica Skody Roomster wyposażona w poduszkę powietrzną, obszyta została miękką, przyjemną w dotyku skórą. Wewnątrz testowanego pojazdu znajdowała się dość duża ilość schowków: począwszy od tego w podłokietniku, poprzez schowek na okulary, kończąc na dwóch zamykanych schowkach po prawej stronie deski rozdzielczej, przy czym dolny był dodatkowo chłodzony.
W samochodzie siedzi się wysoko, fotele przednie są dość wygodne, a wszystkie elementy sterowania wystarczająco ergonomiczne. Zakres regulacji foteli przednich Skody Roomster sprawia, że każdy może dopasować fotel do swoich potrzeb. Na pochwałę zasługuje ich kształt zapewniający znakomite trzymanie boczne. Z tyłu pojazdu znajdziemy nie kanapę, lecz trzy niezależne fotele. Miejsca na głowę i nogi osób podróżujących z tyłu raczej nie zabraknie, gorzej z szerokością zwłaszcza dla osoby zasiadającej na środkowym, stosunkowo wąskim fotelu. Bardzo dużą zaletą foteli tylnych jest możliwość oddzielnej regulacji składania każdego z nich oraz możliwość ich całkowitego wymontowania. Takie rozwiązanie pozwala na dowolne konfigurowanie przestrzeni bagażowej i uzyskanie pojemności od 477 litrów, aż do 1780 litrów uzyskanych po wyjęciu tylnych foteli, w zależności od potrzeb. Zakres wyposażenia jak i materiały użyte do wykończenia wnętrza zasługują na uznanie i plasują pojazd w ścisłej czołówce pojazdów, w klasie małych samochodów MPV.
Silnik i właściwości jezdne
Skoda Roomster wyposażana jest w trzy silniki benzynowe: 1,2 o mocach 70, 85 i 105 KM, oraz trzy wysokoprężne (Diesel): 1,2 o mocy 75 KM i 1,6 o mocach 90 i 105 KM. Testowany pojazd wyposażony został w nowoczesny silnik Diesla o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 105KM wykorzystujący w układzie zasilania technologię Common Rail. Silnik ten w porównaniu ze starszymi rozwiązaniami silników wysokoprężnych charakteryzuje się stosunkowo cichą pracą i znikomymi drganiami. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 250Nm silnik testowanej Skody uzyskuje już przy prędkości 1500obr/min i jest dostępny w zakresie prędkości obrotowej 1500 –2500 obr/min. Silnik jest stosunkowo elastyczny i jednocześnie wykazuje niewielkie zapotrzebowanie na paliwo – niewiele powyżej 4 litrów oleju napędowego na 100 km w trasie oraz około 6 litrów w warunkach miejskich. Silnik charakteryzuje się przyśpieszeniem od 0 do 100 km/h rzędu 11,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 181 km/h. Przeniesienie napędu z silnika na koła jezdne następuje w testowanym pojeździe za pośrednictwem 5-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Przekładnia funkcjonuje poprawnie a zmiana biegów następuje w sposób precyzyjny i pewny bez jakichkolwiek zastrzeżeń.
W kwestii komfortu jazdy oraz pewności prowadzenia trudno mieć Skodzie cokolwiek do zarzucenia. Zawieszenie Roomstera jest wystarczająco komfortowe, samochód prowadzi się pewnie, a tłumienie nierówności nawierzchni drogi następuje dość szybko. Układ kierowniczy zastosowany w Skodzie Roomster daje kierowcy poczucie pewności prowadzenia.
Podsumowanie
Skoda Roomster w tym roku przeszła wiele zmian stylistycznych, nadających jej masywny i dynamiczny wygląd. Zderzak przedni, kształt przednich reflektorów oraz osłona chłodnicy sprawiają, że samochód wygląda bardzo ciekawie i solidnie. Roomster jest pojazdem uniwersalnym i jednocześnie jest bardzo interesującą propozycją na rynku, jako pojazd rodzinny. Auto jest przestronne, na pewno nie zabraknie miejsca w nim zarówno dla kierowcy, pasażerów jak i dla ich bagaży. Skoda Roomster 1.6 TDI jest samochodem godnym polecenia. Poza wspomnianymi wcześniej zaletami oferuje bardzo ekonomiczny silnik oraz układ zawieszenia pozwalający na komfortową jazdę na przyzwoitym poziomie. Skoda Roomster 1.6 TDI CR 105 KM Comfort w wersji podstawowej to wydatek rzędu 70 300 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 87 000 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – Wysokoprężny (Diesel)
– Pojemność skokowa – 1598 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 77(105) przy 4400
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500 – 2500
– Rodzaj zasilania – Common rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 181
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) -11,5
Zużycie paliwa i emisja CO2
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,7
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
– Emisja CO2 (g/km) – 124
Pojemność zbiornika paliwa: 55litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4214
– Szerokość (mm) – 1684
– Wysokość (mm) – 1607
– Rozstaw osi (mm) – 2621
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1436
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1500
– Zwis przedni (mm) – 860
– Zwis tylny (mm) – 733
Napęd:
– przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektro-hydraulicznym
– średnica zawracania (m) – 10,5
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/55 R15
– Standardowe obręcze kół (“) – 15”
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1322 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1777 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 2977 kg.
Pojemność bagażnika:
– 509l,
– 1780l maksymalna pojemność bagażnika.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Comfort. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS + system wspomagania nagiego hamowania
- Czujnik parkowania – tył
- Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Głośniki 8 szt.
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja Climatic półautomatyczna
- Kolumna kierownicy z regulacją wysokości i głębokości
- Komputer pokładowy
- Listwy boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radio odtwarzacz Skoda Auto Swing CD + MP3 – złącze AUX IN
- Reflektory przednie projekcyjne
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
- Sygnalizacja pozostawienia włączonych świateł
- System przeciwpoślizgowy MSR
- System pokolizyjny ACS
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby przyciemniane
- Światła przeciwmgielne przednie
- Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
- Tarcze kół stalowe 15″ opony 195/55
- Wspomaganie układu kierowniczego elektrohydrauliczne
- Wykończenie wnętrza w kolorze srebrnym
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw do naprawy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Comfort posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Fotele przednie podgrzewane
- Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa –
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lakier metalizowany
- System Bluetooth
- System wspomagania nagłego hamowania
- System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System elektronicznej kontroli trakcji ESP
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączania
- Relingi dachowe
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System nawigacji satelitarnej Amundsen
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
- Tarcze kół aluminiowe 16” opony 205/45
- Wyświetlacz Maxi-DOT
Test przeprowadzony w dniach 5 – 11 listopada 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Skoda Auto Polska S.A. za udostępnienie samochodu do testu.