MotoNews.pl

Jeep Wrangler 3.6 Rubicon

21 lutego 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Historia Wranglera sięga 1940 roku, kiedy to amerykańska armia ogłosiła przetarg na „lekki pojazd zwiadowczy”, który musiał posiadać m.in.: prostokątne kształty nadwozia, napęd 4×4 i składaną szybę czołową. Zwycięzcą i podstawowym producentem pojazdów amerykańskich sił zbrojnych została konstrukcja Willis Quad firmy Willys-Overland – pierwszy pojazd określany mianem Jeep i pierwowzór dzisiejszego Wranglera. Po siedmiu dekadach obecności na rynku, Jeep jest synonimem samochodu terenowego, a Wrangler jego najbardziej znanym i kultowym modelem.

Wygląd zewnętrzny
Na przestrzeni lat nadwozie Jeepa było wielokrotnie modernizowane, zachowało jednak swój indywidualny i wyjątkowy charakter. Siedmiootworowy wlot powietrza, okrągłe reflektory przednie i bryła nadwozia, która nie ma nic wspólnego z niskim współczynnikiem oporu powietrza to cechy rozpoznawcze Wranglera. Potężne nadkola, masywne zderzaki, prawie pionowa, niewielka szyba czołowa oraz zapasowe koło mocowane do drzwi bagażnika to również charakterystyczne atrybuty tej amerykańskiej terenówki. Wszystkie parametry nadwozia podporządkowane zostały jak najlepszym właściwościom terenowym spychając na drugi plan design. Dzięki temu Jeep może pochwalić się cechami nieocenionymi podczas jazdy w terenie tj. niezwykle krótkimi zwisami przednim i tylnym, niewielkim rozstawem osi oraz aż 26-centymetrowym prześwitem. Ponadto karoseria została skonstruowana w sposób umożliwiający proste złożenie szyby czołowej oraz zdemontowanie dachu, ścian tylnych i drzwi, co pozwala cieszyć się jazdą w otwartym nadwoziu

Wnętrze pojazdu
Bezkompromisowy projekt nadwozia współgra z surowym wnętrzem. Podróżujących otaczają plastikowe elementy demontowalnych części nadwozia, detale z gołej blachy i gąbka osłaniająca wewnętrzną klatkę bezpieczeństwa. To otoczenie, które znajdzie uznanie jedynie wśród prawdziwych entuzjastów i miłośników marki. Zaletami nietypowego wykończenia jest łatwość utrzymania go w czystości. Elementy plastikowe i blaszane bezproblemowo umyjemy po kolejnej eskapadzie w terenie, a korki spustowe w podłodze pozwolą nam ją spłukać nawet za pomocą ogrodowego węża.

Dwudrzwiowa kabina mieści dwa rzędy siedzeń na których mogą podróżować maksymalnie cztery osoby. Komfort podróży na wszystkich miejscach porównywalny jest z tym jaki oferują typowe samochody osobowe, jednak wysoki prześwit nadwozia utrudnia dostanie się do wnętrza i wymaga od kierowcy oraz pasażerów zwinności i sprawności fizycznej.

Wąska deska rozdzielcza Rubicona sprawia wrażenie, że siedzimy bardzo blisko przedniej szyby. Za trójramienną, obszytą skórą kierownicą znajduje się zestaw czterech zegarów oraz dwa wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Na lewym prezentowane są informacje z komputera pokładowego, na prawym zaś informacje dotyczące przebiegu i aktualnie wybranej pozycji skrzyni biegów. Turkusowo-białe podświetlenie zegarów i elementów na konsoli centralnej jest przyjemne i nie męczy oczu nawet podczas długich nocnych podróży.

Najwyższe miejsce na konsoli centralnej zajmuje 6,5-calowy ekran systemu multimedialnego w skład którego wchodzi m.in.: zestaw audio z sześcioma głośnikami, subwooferem i dodatkowym 368-watowym wzmacniaczem, nawigacja z 30 GB dyskiem twardym oraz system bluetooth umożliwiający podłączenie telefonu.

Poniżej w sąsiedztwie dwóch nawiewów powietrza usytuowane zostały przyciski sterowania szybami przednimi, pod nimi pokrętła automatycznej klimatyzacji i sterowania elektrycznymi lusterkami. Na tunelu centralnym obok dźwigni automatycznej skrzyni biegów znalazła się również dźwignia wyboru rodzaju napędu, a pomiędzy fotelami udało się zmieścić centralny podłokietnik ze schowkiem oraz dwa miejsca na kubki.

Przestronna przestrzeń pasażerska Wranglera nie idzie niestety w parze z równie obszerną częścią ładunkową. Bagażnik Jeepa ma zaledwie 142 litry pojemności i jedynie po złożeniu tylnej kanapy jego objętość wzrasta do akceptowalnej wielkości – 430 litrów. Dostęp do bagażnika możliwy jest za pomocą uchylanej do góry szyby lub otwieranych na bok drzwi.

Najmniejszy z Jeep’ów oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon. Kompletacja standardowa topowej wersji Rubicon obejmuje m.in.: automatyczną klimatyzację, system audio Infiniti, dźwignię zmiany biegów i kierownicę (regulowaną w pionie) pokrytą skórą, tempomat, fotel kierowcy z regulacją wysokości, komputer pokładowy, system kontroli ciśnienia w oponach, dwie czołowe poduszki powietrzne, sterowanie radioodtwarzaczem, telefonem i tempomatem w kierownicy, przednie światła przeciwmgielne, wspomaganie układu kierowniczego oraz 17-calowe aluminiowe tarcze kół.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem Wranglera jest widlasta, sześciocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 3.6 litra. Moc 280 KM w połączeniu z momentem obrotowym 342 Nm jest gwarancją dużych możliwości w terenie i optymalnych osiągów na drogach utwardzonych. Napęd za pomocą pięciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów przekazywany jest na tylne lub wszystkie koła. Przekładnia sprawuje się bez zarzutu w każdych warunkach. W codziennym użytkowaniu zmienia biegi sprawnie bez zbędnej zwłoki, natomiast w terenie (po wybraniu rodzaju napędu – 2H, 4H lub 4L) zwalnia nas z konieczności doboru odpowiedniego przełożenia przed pokonywaniem kolejnej przeszkody.

Właściwości terenowe Jeepa ograniczają tylko standardowe opony All Terrian oraz umiejętności kierowcy. Kąt najazdu równy 38,1°, kąt zejścia wynoszący 31,3° i kąt rampowy o wartości 25,9° to potencjał więcej niż wystarczający. Jeżeli do tego dodamy 26 centymetrów prześwitu, głębokość brodzenia ponad 50 cm, sztywne mosty Dana 44 o zwiększonej wytrzymałości, elektroniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Tru-Lok, skrzynię rozdzielczą Rock-Track z przełożeniem redukcyjnym 4:01 umożliwiającym „pełzanie” z małą prędkością, elektronicznie odłączany stabilizator dzięki któremu możemy zwiększyć skok przedniego zawieszenia o 22% lub asystenta zjazdów i ruszania pod górę, otrzymamy pojazd któremu nie straszna jest żadna przeszkoda.

Po opuszczeniu bezdroży i leśnych duktów Jeep radzi sobie równie dobrze. Wysoka pozycja za kierownicą, średnica zawracania wynosząca 10,4 metra i możliwość wjechania na każdy niedostępny dla innych pojazdów krawężnik okazują się przydatnymi cechami również w ruchu miejskim. Jedynie podczas większych prędkości (<90km/h) ze względu na wysoki współczynnik oporu powietrza i uniwersalne opony, w kabinie robi się głośno.

Podsumowanie

W dobie rosnącej popularności SUV’ów, SAV’ów, SAC’ów i crosoverów, Wrangler jest jednym z nielicznych prawdziwych terenowych modeli na rynku. Na tle konkurencji – Land Rovera Defendera lub Mercedesa G – cena 160 tys. zł, którą trzeba wydać na wersję Rubicon wydaje się być atrakcyjną ofertą. Za tą kwotę możemy stać się właścicielem pojazdu, który równie dobrze sprawdzi się w głuszy jak i centrum metropolii.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 3604 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 205(279) przy 6350
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 342 przy 4300

Pojemność zbiornika paliwa: 70,4l

Wymiary
– Długość (mm) – 4223
– Wysokość (mm) – 1825
– Szerokość (mm) – 1873
– Rozstaw osi (mm) – 2424

Napęd

– 4×4

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych –245/75 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1753
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2268

Pojemność bagażnika: 142 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Rubicon. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS + EBV
  • Audio System Infiniti
  • Blokada mechanizmu różnicowego przedniego mostu
  • Blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu
  • Drzwi o pełnej wysokości
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokość
  • Głośnik subwoofer
  • Głośniki 6 szt.
  • Immobilizer
  • Kierownica pokryta skórą
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Koło zapasowe mocowane na drzwiach tylnych
  • Kompas
  • Komputer pokładowy
  • Osłona skrzyni rozdzielczej
  • Osłona zbiornika paliwa
  • Pałąk bezpieczeństwa
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Progi zewnętrzne stalowe
  • Radioodtwarzacz DVD
  • Reduktor szosa/teren
  • Siedzenia tylne składane
  • Stabilizator przedni rozłączany elektronicznie
  • Sterowanie radiem w kierownicy
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System kontroli trakcji
  • System przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ERM
  • System stabilizacji toru jazdy ESC
  • System ułatwiający zjazd ze wzniesienia
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • System wspomagania ruszania pod górę
  • Światła mijania włączane automatycznie
  • Światła p/mgielne przednie
  • Światło dodatkowe STOP
  • Tapicerka tekstylna
  • Tarcze kół alum. 17″
  • Tempomat
  • Wskaźnik temperatury zewnętrznej
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Wzmacniacz audio

Wyposażenie dodatkowe:

  • Drzwi pełne z opuszczanymi szybami
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Dach Freedom Top
  • Radioodtwarzacz CD/DVD Media Center 735N z obsługa plików MP3/WMA, nawigacja Garmin, twardym dyskiem 30 GB, 6,5-calowym ekranem dotykowym, gniazdem audio, zestawem głosnomówiacym

Test przeprowadzony w dniach 15.01–22.01. 2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert