Nissan Qashqai łączy w sobie cechy zarówno samochodu kompaktowego, jak i po części SUV-a. Od czasu europejskiej premiery w marcu 2007 wzbudza ogromne zainteresowanie. Ten zaprojektowany w Japonii crossover, produkowany w Wielkiej Brytanii, swoje imię otrzymał od nazwy irańskiego plamienia nomadów „Qashqai”. Spotkał się z dużą popularnością na rynku i jest w czołówce sprzedaży w Polsce i nie tylko. Sam producent, wprowadzając na rynek auto, nie spodziewał się, że pojazd od chwili rozpoczęcia sprzedaży w 2007 tak szybko zdobędzie uznanie i stanie się przebojem w wielu krajach. Duże zainteresowanie samochodem przekładające się na jego popyt spowodowało, że zakłady Nissana w Sunderland (Wielka Brytania) zostały zmuszone do zatrudnienia większej ilości pracowników w celu zaspokojenia potrzeb Klientów. Popyt na testowane auto nie słabnie. Przykładowo okres oczekiwania na zakup wybranej wersji Nissana Qashqai w polskich salonach, na dzień dzisiejszy może się wydłużyć nawet do trzech miesięcy. Testowany pojazd był w wersji wyposażeniowej Tekna Premium, napędzany silnikiem benzynowym 2.0l o mocy 140 KM, z układem przeniesienia napędu 4X4.
Wygląd zewnętrzny
Na zewnątrz Nissan Qashqai prezentuje się okazale, posiada jednocześnie cechy SUV-a i samochodu kompaktowego. Dzięki takiej stylistyce trafia w gusty większej liczby potencjalnych klientów. Spoglądając na pojazd, mimo że jest to samochód klasy niższej średniej, odnosi się wrażenie, że jest zdecydowanie większy. Swoją stylistyką odwołuje się do większego od siebie modelu Nissana Murano. Ksenonowe reflektory przednie z charakterystycznym kształtem dla Nissana wraz z masywnym przednim zderzakiem nadają autu cechy samochodu terenowego. Przedni i tylny zderzak z czarnymi nakładkami w połączeniu z czarnymi osłonami progów ze stylistyką odpowiadającą pojazdom terenowym stwarzają wrażenie auta masywnego. Przetłoczenia wzdłużne pokrywy silnika wraz z atrapą, w której umieszczono chromowane logo dodają Nissanowi cech sportowych. Na szczególną uwagę zasługują duże jednocześnie posiadające opływowe kształty lusterka boczne, podkreślające sportowego ducha auta, równocześnie zapewniające dobrą widoczność do tyłu. Duże koła i wyraźnie zaakcentowane nadkola, zwiększony prześwit, duże reflektory i wspomniane już wcześniej wykończenie nadwozia czarnymi detalami to atrybuty samochodu z segmentu SUV. Tył auta, w postaci pionowej pokrywy komory bagażnika oraz tylne lampy, a także masywny zderzak, tworzące symetryczną całość to cechy charakterystyczne dla samochodu typu SUV. Sylwetka Nissana Qashqai stwarza wrażenie samochodu dużego i bezpiecznego, a jednocześnie dynamicznego, przez co jego stylistyka powinna przypaść do gustu wielu osobom.
Wnętrze samochodu
Siadając za kierownicą Nissana Qashqai, zauważamy wnętrze raczej samochodu europejskiego niż japońskiego. Deska rozdzielcza jest solidna, a jej elementy stylistyczne nawiązują do innych modeli marki. Kierowca ma przed sobą dwa duże, bardzo czytelne, okrągłe zegary, pokazujące aktualną prędkość pojazdu oraz prędkość obrotową silnika. Pomiędzy zegarami producent umieścił prostokątny wyświetlacz, który podaje między innymi informacje o aktualnej godzinie, średnim zużyciu paliwa wraz z graficznym przedstawieniem zużycia chwilowego oraz wiele innych informacji płynących z komputera pokładowego. Testowany samochód wyposażony był w kierownicę wielofunkcyjną obszytą skórą, na której znajdowały się przyciski sterujące systemem audio, telefonem, tempomatem oraz obsługi wyświetlacza komputera pokładowego. W środkowej części konsoli centralnej konstruktorzy umieścili duży, dotykowy, kolorowy wyświetlacz obsługujący system audio, system Bluetooth, telefon i przede wszystkim nawigację satelitarną. Wyświetlacz ten obsługiwał w testowanym samochodzie również bardzo przydatne urządzenie w postaci kamery cofania ułatwiającej parkowanie. Dookoła jego rozmieszczone zostały przyciski sterowania tymi urządzeniami a nad nim kieszeń odtwarzacza CD +MP. Poniżej wyświetlacza znajduje się panel sterowania dwustrefową klimatyzacją i nawiewami powietrza. Na tunelu w jego części środkowej z prawej strony dźwigni hamulca ręcznego w testowanym Nissanie Qashqai znajdowało się pokrętło wyboru rodzaju przeniesienia napędu: 2WD, 4WD auto i 4WD lock. Na tunelu oprócz wspomnianego pokrętła znajdziemy przyciski sterowania podgrzewaniem foteli przednich i blokady zamka centralnego. Mimo że na desce rozdzielczej i konsoli centralnej znajdziemy wiele przycisków sterowania różnymi systemami samochodu to po dłuższej chwili okazuje się, że obsługa ich jest łatwa i intuicyjna. Jedyne zastrzeżenia można mieć do jakości zastosowanych materiałów do wykończenia deski rozdzielczej. W testowanym pojeździe całość jednak została zrekompensowana tapicerką wykonaną z bardzo dobrej jakości skóry w kolorze beżowym jasnym.
Fotele przednie są wygodne, dobrze wyprofilowane zapewniają wysoki komfort podróżowania. Wsiadanie do samochodu nie sprawia najmniejszych problemów. Z przodu w samochodzie siedzi się dość wysoko, co jest typowe dla tego rodzaju pojazdów. Miejsca wewnątrz Qashqai’a jest wystarczająco dużo do wygodnego podróżowania pięciu osób. Testowany Nissan Qashqai+2 to pojazd posiadający dwa dodatkowe fotele, zwiększające możliwość jazdy nim do siedmiu osób. Te dwa dodatkowe składane fotele umieszczone zostały w części bagażowej pojazdu i po rozłożeniu, w znaczny sposób, ograniczają przestrzeń bagażową. Należy jednak zaznaczyć, że te dwa dodatkowe fotele nie zapewniają osobą dorosłym tyle przestrzeni, co fotele pierwszego i drugiego rzędu, a podróżowanie na nich nie należy do najwygodniejszych. Jednak, dzięki takiemu rozwiązaniu, Nissan Qashqai+2 jest autem bardziej uniwersalnym. Reasumując: wnętrze Qashqai’a sprawia miłe wrażenie, jest dość przestronne, siedzenia są bardzo wygodne a tapicerka miła w dotyku i dla oka. Na szczególną uwagę i uznanie zasługuje panoramiczna szyba dachowa, dostarcza ona dość miłych doznań zwłaszcza podczas jazdy w pogodne słoneczne dni. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania siedząc wewnątrz pojazdu mamy wrażenie nieograniczonej otaczającej nas przestrzeni. Na czym polega uniwersalność naszego pojazdu niech świadczy mnogość rozwiązań przestrzeni bagażowej. Zaczynając od niespełna 130 litrów pojemności przy wykorzystaniu siedmiu miejsc do podróżowania, przez 550 litrów dostępnych po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń, a zakończywszy na pojemności rzędu 1520 litrów po złożeniu drugiego rzędu siedzeń. Przestrzeń bagażowa testowanego pojazdu jest imponująca pod względem możliwości jej konfiguracji poprzez zastosowanie składania siedzeń drugiego rzędu w konfiguracji 40/20/40 oraz trzeciego rzędu w konfiguracji 50/50. Mimo mnogości konfiguracji i wyposażenia wnętrza panuje w nim harmonia i poczucie miłej atmosfery.
Silnik i właściwości jezdne
Nissan w modelu Qashqai+2 oferuje dwa silniki benzynowe: 1.6 115KM i 2.0 140Km oraz dwa wysokoprężne (Diesel): 1.5 dCi 106KM i 2.0 dCi 150KM. Testowany pojazd wyposażony był w silnik o pojemności 2.0 l i mocy 140KM. Silnik ten zapewnia dość przyzwoitą dynamikę jazdy przy jednoczesnym zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa jak na pojazd tej wielkości. Na uznanie zasługuje dobre wyciszenie jednostki, mimo że silnik podczas osiągania wysokich obrotów jest słyszalny wewnątrz pojazdu. W testowanym samochodzie napęd przekazywany był od silnika do kół jezdnych poprzez 6-cio stopniową manualną skrzynie biegów. Przełączanie biegów następowało precyzyjnie. Dodatkowo pojazd wyposażony był w układ napędowy 4×4 z możliwością wyboru za pośrednictwem pokrętła trybu 2WD, AUTO oraz LOCK. Ten rodzaj napędu w znaczny sposób poprawia właściwości jezdne pojazdu podczas poruszania się po mokrej nawierzchni a także, gdy poruszamy się po drodze nieutwardzonej. Na pochwałę zasługuje zawieszenie i układ jezdny, zapewnia on odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu, również podczas dynamicznej jazdy. Duży prześwit samochodu pozwala na bezproblemowe pokonywanie nierówności drogi. Qashqai’a prowadzi się pewnie i wystarczająco komfortowo.
Podsumowanie
Nissan Qashqai nad samochodami kompaktami góruje cechami off-roadowymi, a nad SUV-ami – zdecydowanie ceną. Ilość sprzedawanych aut w Polsce może świadczyć o dużej popularności na rynku polskim wynikającej z walorów pojazdu oferowanego za przystępną cenę. Wyjątkowa ilość miejsca we wnętrzu i właściwości jezdne, w połączeniu z bardzo dobrym wyciszeniem kabiny czynią z Nissana pojazd przeznaczony na długie wyprawy. Niedogodności związane z jakością polskich dróg nie są dla niego straszne. Podstawową zaletą Qashqai’a jest fakt to, że posiada on cechy jednocześnie samochodu kompaktowego oraz SUV-a, co powoduje, że na rynku trudno szukać dla niego konkurenta. Przymierzając się do zakupu Nissan Qashqai musimy pamiętać, że nie jest on typowym SUV-em jak wiele osób myśli a ma jedynie pewne jego cechy i właściwości. Nissan Qashqai+2 2.0 140KM Tekna w wersji podstawowej to wydatek rzędu 96 000 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 110 000 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1997 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 196 przy 4800
– Rodzaj zasilania – wielopunktowy wtrysk paliwa
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 193 dla napędu 2WD
– Prędkość maksymalna (km/h) – 191 dla napędu 4WD
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,5” dla napędu 2WD
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,9” dla napędu 4WD
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 10,7 dla napędu 2WD
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,5 dla napędu 2WD
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8,0 dla napędu 2WD
– Cykl miejski (l/100 km) – 11,1 dla napędu 4WD
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,9 dla napędu 4WD
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8,4 dla napędu 4WD
Wymiary:
– Długość (mm) – 4541
– Szerokość (mm) – 1783
– Wysokość (mm) – 1645
– Rozstaw osi (mm) – 2765
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1540
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1550
Napęd:
– 4WD
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrycznym
– średnica zawracania (m) – 11
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/60 R17,
– Standardowe obręcze kół (“) – 17 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1450 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2189 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3589 kg
Pojemność bagażnika:
– za 3 rzędem foteli – 130l
– za 2 rzędem foteli przy złożonych fotelach 3 rzędu – 450l
– za 1 rzędem foteli przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu – 1520l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Tekna. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Przednie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera)
- Boczne poduszki powietrzne (przód)
- Kurtynowe poduszki powietrzne
- Wyłącznik przedniej poduszki pasażera
- ESP + ABS + EBD + układ wspomagania hamowania Brake Assistant
- Sygnalizator braku zapięcia pasów bezpieczeństwa (światło i brzęczyk) kierowcy i pasażerów
- Punkty zaczepu fotelika dla dziecka ISOFIX przy tylnych zewnętrznych fotelach
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
- Aktywne zagłówki foteli przednich z regulacją wysokości
- Zagłówki wszystkich foteli tylnych
- Pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia.
- Regulowana wysokość mocowania przednich pasów bezpieczeństwa
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc
- Kolumna kierownicy z regulacja w dwóch płaszczyznach
- Immobilizer
- 17″ aluminiowe felgi oraz opony 215/60 R17
- Zestaw naprawczy opon
- Okno dachowe, przeszklone z filtrem UV oraz elektrycznie regulowaną przesłoną Przyciemniane szyby
- Relingi dachowe
- Przednie reflektory halogenowe z ręczną regulacją wysokości
- Przednie reflektory przeciwmgłowe
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie regulowane, składane i ogrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia
- Zderzaki w kolorze nadwozia z czarnymi listwami
- Wycieraczki szyby przedniej i tylnej z regulowaną częstotliwością pracy i ze spryskiwaczem
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Fotel kierowcy z regulowanym podparciem części lędźwiowej kręgosłupa
- Przesuwny przedni podłokietnik
- Dzielone, składane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 40/20/40)
- Trzeci rząd siedzeń przesuwany poziomo do przodu
- Centralnie umieszczony podłokietnik w oparciu tylnej kanapy
- Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
- Aluminiowe nakładki pedałów
- Osłony przeciwsłoneczne kierowcy i pasażera z podświetlanymi lusterkami
- Gniazdo 12V -1x
- Nissan Connect ( 5-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy LCD + gniazdo USB i MP3, iPod + tylna kamera ułatwiająca cofanie+ 6 głośnikami )
- Zintegrowany system nawigacji satelitarnej
- System nagłośnienia BOSE (7 głośników)
- System Bluetooth
- Sterowanie systemem audio przyciskami na kierownicy
- Tempomat z funkcją ograniczenia prędkości
- Centralny zamek z pilotem
- System inteligentnego kluczyka
- Elektrycznie regulowane szyby boczne z przodu i z tyłu + funkcja jedno naciśnięcie góra/dół po stronie kierowcy
- Komputer pokładowy, zegarek cyfrowy, wyświetlacz temperatury zewnętrznej, licznik kilometrów
- Automatyczne światła i czujnik deszczu
- Proporcjonalne do szybkości auta wspomaganie układu kierowniczego
- Konsola centralna z uchwytami na kubki
- Tylny podłokietnik z uchwytami na kubki
- Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
- Tylna kieszeń w oparciu kierowcy i pasażera
- Schowek pod siedzeniem pasażera
- Schowek przedni, schowek na okulary, z funkcją schładzania
- Punkty mocujące bagażnika dachowego
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Tekna posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Tapicerka ze skóry
- Fotele przednie podgrzewane
- Lakier metalizowany
- Napęd 4×4 ALL-MODE
Test przeprowadzony w dniach 16 – 22 listopada 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Nissan Sales CEE Kft Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.