MotoNews.pl

Winter Test 2013

20 marca 2013

1

Zima to szczególnie trudny okres dla kierowców. Śnieg oraz lód na drogach zmniejszają przyczepność i zwiększają niebezpieczeństwo utraty kontroli nad samochodem. Wpływ na zachowanie pojazdu w warunkach zimowych mają nie tylko umiejętności kierowcy, systemy kontroli trakcji lub zimowe opony ale również rodzaj napędu. Jak wielka jest różnica w prowadzeniu samochodów z napędem na przednią, tylną lub obie osie mogli przekonać się zaproszeni dziennikarze podczas Winter Test 2013.

Dzięki uprzejmości Motoryzacyjnej Agencji Sierpowski, pod czujnym okiem instruktorów z Akademii Jazdy Toyoty mogliśmy skonfrontować ze sobą kompaktowego przednionapędowego Aurisa, SUV’a – RAV4 dysponującego napędem 4×4 oraz sportowe coupe GT86 z napędzaną osią tylną.

Każdy z modeli Toyoty został poddany dwóm próbom: jeździe po okręgu oraz testowi przyspieszania, slalomu i hamowania w wyznaczonym punkcie. Dla podkreślenia różnic pomiędzy pojazdami wszystkie system trakcji i stabilizacji toru jazdy zostały wyłączone.

Najlepiej z pokrytą grubą warstwą śniegu płytą lotniska radziła sobie oczywiście Toyota RAV4 z napędem 4×4. Automatycznie dołączany napęd na tylną oś pozwalał bezpiecznie i bezproblemowo poruszać się po założonym torze jazdy. Przednionapędowy Auris przy zbyt mocnym wciśnięciu pedału przyśpieszenia wykazywał podsterowność, jednak po zmniejszeniu prędkości szybko wracał na obrany tor. Najwięcej radości dostarczało tylnonapędowe coupe – GT86. Zbyt mocne wciśnięcie prawego pedału kończyło się jazdą bokiem lub obrotem samochodu. Jazda po zaplanowanym torze testowym wymagała delikatnego obchodzenia się z pedałem przyspieszenia oraz błyskawicznych kontr kierownicą w momencie wyczuwalnego uślizgu osi tylnej.

Spotkanie w ostatnich dniach tegorocznej zimy zaowocowało nie tylko rewelacyjną zabawą na ośnieżonym lotnisku, ale również nowym doświadczeniem, które niewątpliwie wpłynie pozytywnie na podwyższenie umiejętności i zwiększenie bezpieczeństwa w codziennym użytkowaniu pojazdów z różnymi typami układów napędowych.

Tekst: Dariusz Wołoszka, zdjęcia: Dariusz Wołoszka oraz Robert Kulczyk - Info-Expert

Info-Ekspert