MotoNews.pl

Lancia Thema 3.0 CRD Executive

04 kwietnia 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Lancia jest włoską marką o ponad stuletniej tradycji. Modele z Turynu były niegdyś nieodłącznym atrybutem polskich oficjeli oraz faworytem rajdowych zmagań. Obecnie niszowy producent z południa Europy sprzedaje w Polsce niespełna 1000 samochodów rocznie i szuka sposobu na poprawienie tych wyników. Receptą na zwiększenie udziału w rynku ma być połączenie z Chryslerem i oferowanie na Starym Kontynencie amerykańskich modeli z logo Lancii. Jednym z pierwszych owoców amerykańsko – włoskiej współpracy jest flagowa limuzyna – Thema. Pojazd bazujący na Chryslerze 300C będący bezpośrednim konkurentem dla Audi A6, BMW 5, Mercedesa E lub Volvo S80.

Wygląd zewnętrzny
Design nadwozia potężnego sedana jest elementem wyróżniającym go spośród innych pojazdów w segmencie. Masywna sylwetka z niewielkimi powierzchniami przeszklonymi osadzona na ogromnych dwudziestocalowych felgach przypomina opancerzoną limuzynę. Chromowane lusterka, klamki, obramowania drzwi oraz okazały wlot powietrza podkreślają elegancką stylistykę modelu. Długa maska kryjąca sześciocylindrowy silnik, wyraźnie zarysowane nadkola, podwójne końcówki układu wydechowego oraz zintegrowany tylny spoiler przypominają, że w tej posągowej sylwetce drzemie również moc. Przednie i tylne reflektory z diodami LED są natomiast nowoczesną przeciwwagą dla klasycznego projektu nadwozia.

Ponad pięć metrów długości (5066 mm), prawie dwa metry szerokości (1902 mm) i półtora metra wysokości (1488 mm) czynią z Themy lidera pod względem wymiarów zewnętrznych w prestiżowej klasie limuzyn.

Wygląd wewnętrzny Nietuzinkowe nadwozie kryje elegancką i przytulną przestrzeń pasażerską. Połączenie beżowej i brązowej skórzanej tapicerki z orzechowym drewnem jest kompozycją idealnie pasującą do flagowego modelu. Nieliczne elementy w kolorze aluminium, detale z twardszych plastików lub klasyczny wskazówkowy zegarek tworzą stonowany i harmonijny projekt wnętrza. Projekt, którego spójność naruszona jest przez jaskrawoniebieskie podświetlenie zegarów. Iluminacja o nazwie Sapphire Blue byłaby idealną propozycją do młodzieżowego hatchbacka lub sportowego coupe, jednak w modelu z klasy średniej-wyższej w żaden sposób nie komponuje się z pozostałymi elementami wnętrza. Osobliwie podświetlonym zegarom nie można odmówić czytelności, nawet na wyskalowanym w milach i kilometrach prędkościomierzu bez problemu odczytamy wskazania. Przed umieszczonymi w głębokich tubach zegarami dominuje czteroramienna, podgrzewana kierownica, pokryta przyjemną w dotyku skórą. Na zewnętrznej stronie jej ramion umiejscowiono przyciski sterowania komputerem pokładowym, radioodtwarzaczem, tempomatem i telefonem, na wewnętrznej zaś guziki służące do obsługi systemu audio. Za wysokiej jakości wrażenia dźwiękowe odpowiada system nagłośnienia Alpine z dziewięcioma głośnikami i subwooferem o łącznej mocy 506 watów. Słuchaniu muzyki podczas jazdy sprzyja wzorowe wyciszenie kabiny. Nawet podczas jazdy z prędkościami przekraczającymi 100 km/h wewnątrz panuje przyjemna cisza umożliwiająca delektowanie się muzyką lub rozmawianie bez podnoszenia głosu.

W wersji wyposażenia Executive kierownica, lusterka, pedały i fotel kierowcy posiadają elektryczną regulację z pamięcią położenia. Przy wyłączonym zapłonie fotel kierowcy odsunięty jest maksymalnie do tyłu, a kierownica podniesiona do góry, tak aby ułatwić zajmowanie miejsca. Po uruchomieniu silnika powracają do jednego z zapamiętanych ustawień.

Dostęp do wnętrza jak i sam rozruch silnika odbywa się za pomocą bezkluczykowego systemu uruchamiania i otwierania pojazdu. Do obszernej kabiny wsiadamy przez duże, otwierane szeroko (prawie o kąt 90°) drzwi. Wrażenie przestrzeni potęguje panoramiczny, elektrycznie otwierany szklany dach. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu aż 3052 mm pasażerowie na obu rzędach siedzeń podróżują w komfortowych warunkach. Wyprofilowanie tylnej kanapy oraz szeroki tunel centralny sprawiają, że w drugim rzędzie wygodnie będą podróżowały dwie osoby. Odrobinę prywatności z tyłu zapewniają przyciemniane szyby boczne oraz elektrycznie sterowana roleta szyby tylnej. Wszystkie cztery miejsca są podgrzewane, a ponadto fotele w pierwszym rzędzie posiadają funkcję wentylowania.

Pomiędzy siedziskami przednimi znajduje się szeroki tunel z wygodnym podłokietnikiem oraz dwoma podgrzewanymi lub chłodzonymi uchwytami na kubki. Powyżej na konsoli centralnej umieszczone zostały podstawowe przyciski służące do obsługi systemu audio i klimatyzacji, których (w większości) funkcjonalność została powielona na dużym 8,4-calowym kolorowym wyświetlaczu. Multimedialny dotykowy monitor będący również ekranem kamery cofania pozwala zarządzać niemal wszystkimi elektronicznymi systemami w pojeździe – od sterowania i konfiguracji radioodtwarzacza, telefonu czy nawigacji po regulację ogrzewania siedzeń lub kierownicy.

Na pokładzie Themy znalazł się również szereg systemów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy, np.: adaptacyjny tempomat automatycznie regulujący odległość od poprzedzającego pojazdu, system FCW ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd, system detekcji martwych pól wykrywający pojazdy poruszające się na sąsiednich pasach ruchu, system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach, system osuszania hamulców powodujący przejście hamulców w stan gotowości w momencie zdjęcia nogi z pedału gazu lub system aktywnej ochrony pieszego podnoszący w momencie zderzenia maskę od tyłu w celu maksymalnego ograniczenia obrażeń uderzonej osoby.

Podróżujący Lancią mają do dyspozycji przestrzeń bagażową o kubaturze 462 litrów. Bagażnik o nieregularnych kształtach otwierany jest za pomocą przycisku na pilocie lub na desce rozdzielczej.

Silnik i właściwości jezdne
Połączenie optymalnych osiągów z akceptowalnym zużyciem paliwa w ważącej prawie dwie tony limuzynie to niełatwe zadanie. Lancii udało się temu sprostać za pomocą wysokoprężnej jednostki o pojemności trzech litrów. Sześciocylindrowy silnik wyposażony w turbosprężarkę Garret VGT 2056 generuje moc 239 KM przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9l/100km. Wysoka moc pozwala osiągnąć pierwsze 100 km/h już po 7,8 sekundy, a maksymalny moment 550 Nm rozwijany w zakresie 1800-2800 obrotów gwarantuje ponadprzeciętną elastyczność. Napęd za pomocą pięciostopniowej, automatycznej przekładni przenoszony jest na tylne koła. Skrzynia zmienia biegi sprawnie, bez szarpania i nadmiernej zwłoki. Pomimo 20-calowych aluminiowych tarcz i niskoprofilowych opon (245/45) zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności nawierzchni. Układ wielowahaczowy z przodu i niezależny wielowahaczowy z tyłu zapewnia precyzje prowadzenia i przewidywalność zachowania pojazdu zarówno w jeździe miejskiej jak i podczas pokonywania kolejnych kilometrów na autostradzie. Zaskoczeniem jest niewielka średnica zawracania – 11,5 metra to tylko o 50 cm więcej niż np. w Fordzie Focusie.

Podsumowanie

Lancia Thema dostępna jest na polskim rynku od października 2011 roku. W ofercie włoskiego producenta znajdziemy silnik benzynowy o pojemności 3,6 litra oraz trzylitrową jednostkę wysokoprężną. Do wyboru są dwie kompletacje wyposażenia: Platinium lub Executive – obie zawierające praktycznie pełny zestaw elementów z zakresu bezpieczeństwa oraz komfortu. Podstawowa wersja amerykańsko-włoskiej Themy to wydatek niespełna 200 tys. zł, za topową odmianę Executive producent żąda 226 tys. zł. Na tle konkurencji taka oferta może być ciekawą alternatywą dla klientów szukających prestiżowego pojazdu.

Dane techniczne

Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 2987 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 176(239) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 550 w zakresie 1800-2800

Pojemność zbiornika paliwa: 72,3l

Wymiary
– Długość (mm) – 5066
– Wysokość (mm) – 1488
– Szerokość (mm) – 1902
– Rozstaw osi (mm) – 3052

Napęd
– tylny

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 245/45 R20
– Standardowe obręcze kół – 20” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1963
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2492

Pojemność bagażnika: 462 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Executive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Adaptacyjne reflektory biksenonowe
  • Aktywne zagłówki
  • Alarm bez syreny
  • Automatyczne reflektory
  • Boczne poduszki powietrzne
  • Chromowane klamki drzwi
  • Chromowane lusterka zewnętrzne
  • Czujniki parkowania tył i przód
  • Dwie końcówki układu wydechowego
  • Dwukolorowe wnętrze Premium
  • Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
  • Dźwiękoszczelna szyba przednia
  • Ekran dotykowy 8.4′
  • Electronic Stability Program (ESP)
  • Elektryczna roleta okienna
  • Elektryczne otwieranie bagażnika
  • Elektryczne sterowane fotele przednie
  • Elektrycznie regulowana kierownica w dwóch płaszczyznach
  • Elektrycznie regulowane pedały z pamięcią ustawień
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie składane, ogrzewane wielofunkcyjne lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie sterowane szyby
  • Fotochromatyczne lusterko wsteczne z mikrofonem
  • Fotochromatyczne lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy i pasażera
  • Głośniki (9 szt.) z subwooferem
  • Gniazdo JACK IN/OUT do urządzeń mobilnych
  • Kamera cofania
  • Kolanowa poduszka powietrzna kierowcy
  • Kontrola trakcji dla wszystkich prędkości
  • Kurtyny powietrzne dla wszystkich rzędów siedzeń
  • Lampka w schowku na rękawiczki
  • Lampki do czytania tył
  • Lampy do jazdy dziennej LED
  • Lampy przeciwmgielne
  • Luksusowe dywaniki przód i tył Executive
  • Luksusowe koło kierownicze
  • Lusterka zewnętrzne automatycznie obniżane na biegu wstecznym
  • Lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami
  • Łącze Bluetooth
  • Nakładki na progi
  • Ogrzewana tylna kanapa
  • Ogrzewane / chłodzone uchwyty na napoje
  • Ogrzewane fotele przednie
  • Ogrzewane koło kierownicy
  • Opony 245/45ZR20 BSW
  • Osłony przeciwsłoneczne z podświetlanym lusterkiem kosmetycznym
  • Oświetlenie bagażnika
  • Oświetlenie LED kieszeni na mapy
  • Oświetlenie LED przestrzeni na nogi kierowca i pasażer
  • Pakiet zaawansowanego bezpieczeństwa (Safety Tech Pack) : System ostrzegania o kolizji czołowej Forward Collision Warning + elektryczne sterowane wielofunkcyjne lusterka zewnętrzne + adaptacyjny tempomat
  • Pamięć ustawień fotela, radia i lusterek
  • Podświetlany uchwyt na kubki
  • Port USB
  • Przednie i tylne szyby atermiczne
  • Przekładnia automatyczna 5-biegowa W5A580
  • Przenośna popielniczka
  • Przyciemniane szyby
  • Siatka w bagażniku
  • Składana, dzielona 60/40 kanapa tylna
  • Skórzane obszycie deski rozdzielczej
  • Skórzane obszycie dźwigni zmiany biegów
  • Skórzane pokrycie foteli
  • Sportowy tryb skrzyni biegów SPORT MODE
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sterowanie radiem w kole kierownicy
  • System aktywnej ochrony pieszych
  • System antykradzieżowy SENTRY KEY
  • System bezkluczykowego otwierania pojazdu
  • System bezkluczykowego uruchamiania silnika (KEYLESS GO)
  • System komunikacji bezprzewodowej Uconnect
  • System monitorowania ciśnienia w oponach
  • System monitorowania martwego pola – Blind Spot Detection
  • System nawigacji GARMIN
  • System poziomowania reflektorów
  • System poziomowania zawieszania tylnego
  • System reflektorów Smartbeam
  • System ręcznej zmiany biegów AUTOSTICK
  • System ruszania pod górę Hill Start Assist
  • System TIP START
  • Termometr
  • Usportowiona przekładnia kierownicza
  • Wentylowane fotele przednie
  • Wielostopniowe poduszki powietrzne
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wyświetlacz z możliwością indywidualnych ustawień
  • Wzmacniacz 506 Wat
  • Wzmocnione hamulce z ABS
  • Zamek centralny z blokada przy prędkości 27km/h
  • Zdalne otwieranie pokrywy korka wlewu paliwa
  • Zegarek analogowy
  • Zewnętrzne oświetlenie na lusterkach zewnętrznych
  • Zintegrowana antena w tylnej szybie

Wyposażenie dodatkowe:

  •  Lakier metalic
  • System nagłośnienia Alpine
  • Panoramiczne okno dachowe

Test przeprowadzony w dniach 01.02–07.02.2013 r.  Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert