MotoNews.pl

Volkswagen Jetta Hybrid – pierwsze jazdy

23 kwietnia 2013

Kategoria | Pierwsze jazdy
1

W niedalekiej odległości od Gdańska, z dala od zgiełku miasta, w hotelu „Kozi Gród” w dniu 17 kwietnia miała miejsce prezentacja prasowa nowego Volkswagena Jetta Hybrid. Malowniczy, cichy zakątek Kaszub stał się doskonałym miejscem, aby zaprezentować walory modelu. Pojazd z napędem hybrydowym o proekologicznych cechach idealnie wpasował się w otocznie o nieskazitelnej przyrodzie.

Jetta Hybrid to trzeci po Tuaregu i XL1 wprowadzany do seryjnej produkcji model największego europejskiego producenta samochodów wyposażony w napęd hybrydowy. Po raz pierwszy wprowadzona została ona na rynek amerykański pod koniec zeszłego roku. Swoją europejską premierę miała niespełna dwa tygodnie temu 4 kwietnia podczas Genewskiego Salonu Samochodowego. Konstrukcja układu napędowego łączy w sobie przyjazną dla środowiska i oszczędną jednostkę benzynową 1.4 TSI o mocy 110KW (150KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 20kW. Układ ten cechują właściwości ekologiczne i ekonomiczne. Oszczędności w zużyciu paliwa mogą osiągnąć nawet do 30 procent w ruchu miejskim w porównaniu z napędem konwencjonalnym. Znakomite osiągi, przyśpieszenie od 0 do 100km/h, które wynosi 8,6 sekundy oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 4,1 litra benzyny na 100km to cechy, które charakteryzują nowy produkt niemieckiej marki. Do zalet modelu na pewno możemy też zaliczyć bardzo niski poziom hałasu. Pojazd należy do jednych z najbardziej cichych obecnie produkowanych w swojej klasie samochodów. Efekt ten to wynik wyposażenia w spokojnie pracującą jednostkę TSI, układ wydechowy nowej konstrukcji, zastosowanie nowej szyby czołowej z folią wygłuszającą oraz grubszych szyb bocznych.

Hybrydowy zespół napędowy tworzą jednostka benzynowa TSI połączona za pośrednictwem sprzęgła z silnikiem elektrycznym. Rozwiązanie to pozwala na całkowite odłączenie silnika spalinowego i poruszanie się pojazdem z wykorzystaniem jedynie napędu elektrycznego. Moduł hybrydowy posiada funkcje wolnobiegu – tak zwanego „żeglowania”. Dzięki temu model może wykorzystywać podczas jazdy swobodne toczenie bez efektu hamowania silnikiem. Nowa Jetta wyposażona została w działającą bardzo szybko i efektywnie dwusprzęgłową przekładnie DSG. Połączenie wspomnianej skrzyni biegów z napędem hybrydowym daje kierowcy dużo przyjemności z jazdy przy zachowaniu minimalnego negatywnego oddziaływania na środowisko. Po przełączeniu dźwigni zmiany biegów w położenie „S” lub przy wykorzystaniu trybu manualnej zmiany biegów układ napędowy działa z podwojoną siłą. Podczas gwałtownego wciśnięcia pedału przyśpieszenia następuje tak zwane boostowanie. Inaczej mówiąc – następuje współdziałanie silnika benzynowego i elektrycznego, dzięki czemu moc może wzrosnąć łącznie do 125kW (170KM).

Przy całkowicie naładowanych bateriach nowa wersja Jetty może przejechać nawet dwa kilometry, korzystając jedynie z energii elektrycznej przy całkowitym odłączeniu silnika benzynowego od układu napędowego. Podczas szybkiej jazdy lub przy niskim poziomie naładowania baterii auto napędzane jest jedynie jednostką TSI. Samochód w chwili, gdy kierowca wciśnie pedał hamulca przechodzi w tryb rekuperacji – silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator magazynując energie w akumulatorach.

Ważąca ponad 35 kilogramów litowo-jonowa bateria została umiejscowiona tuż za tylną kanapą tak, aby przestrzeń kabiny pozostała bez zmian. Baterie tworzy zespół 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5Ah, maksymalne jej napięcie to 220V a zmagazynowana energia 1,1 kWh. Efektem ubocznym ciągłej pracy akumulatora, która polega na nieustannym ładowaniu i rozładowywaniu jest jego nagrzewanie. Problem ten producent zminimalizował przez chłodzenie za pośrednictwem wentylatora umiejscowionego bezpośrednio przy baterii. Nowy model Volkswagena podczas jazdy miejskiej stara się, jak najbardziej jest to możliwe, wykorzystywać energie elektryczną i rozłączać od układu napędowego silnik spalinowy.

Większość pojazdów z napędem hybrydowym oferowanych obecnie na rynku charakteryzuje się znacznie zwiększoną masą własną. Konstrukcja Jetty Hybrid dzięki zastosowaniu o kompaktowych wymiarach, ważącej niespełna 74kg przekładni DSG oraz wykorzystaniu nowoczesnych lekkich technologii mimo wyposażenia jej w zestaw akumulatorów zwiększyła swoją masę własną zaledwie o 100kg w porównaniu z wersją o tradycyjnym napędzie.

Po zajęciu miejsca w wnętrzu wzrok kierowcy przykuwa znajdujący się w miejscu obrotomierza tak zwany „Powermeter” informujący o aktualnym trybie pracy układu napędowego Jetty Hybrid. Ponadto informacje te pokazywane są w sposób graficzny na kolorowym ekranie umiejscowionym w środkowej części deski rozdzielczej.

Jetta Hybrid to auto rodzinne, oszczędne i jednocześnie dbające o środowisko naturalne. Bardzo ekologiczny model, który jest jednocześnie elegancką sportową limuzyną już niebawem powinien pojawić się w polskich salonach sprzedaży Volkswagena. Cena podstawowej wersji Jetta Hybrid Comfortline skalkulowana została na kwotę 118 900 złotych.

Tekst i zdjęcia : Robert Kulczyk - Info-Ekspert

Info-Ekspert