Intensywny czerwony lakier, 17 calowe aluminiowe felgi oraz przyciemniane tylne szyby to cechy charakterystyczne najmocniejszego modelu oferowanego przez włoskiego producenta z Turynu. Dynamiczne spoilery, moc 165 koni i moment obrotowy na poziomie 360 Nm w pełni uzasadniają nazwę Sport.
Fiat Bravo Sport to obecnie topowa wersja modelu, którego początki sięgają 1995 roku. Właśnie wtedy Fabbrica Italiana di Automobili Torino zaprezentowała pierwszą generację samochodu, który zastąpił Fiata Tipo. Model o nowatorskiej i atrakcyjnej linii nadwozia zaprojektowanej przez znanego amerykańskiego designera Chrisa Bangle zdobył w 1996 roku wraz z swoją pięciodrzwiową odmianą Brava tytuł Samochodu Roku. Po sześciu latach obecności na rynku Fiat zdecydował się zakończyć produkcję Bravo jednocześnie prezentując nowy model – Stilo, co okazało się bardzo nietrafioną decyzją.
Trzy lata temu do oferty Fiata ponownie wrócił Bravo. Można zaryzykować stwierdzenie, że Fiat połączył oba popularne modele sprzed kilku lat. Pozostawił nazwę z bardziej sportowego trzydrzwiowego Bravo, a dla większej funkcjonalności dodał parę drzwi z modelu Brava. W ten oto sposób nowa generacja popularnego modelu próbuje powtórzyć sukces protoplasty.
Wygląd zewnętrzny
W kształcie dużych reflektorów przednich oraz wyprofilowaniu maski widać inspirację mniejszym modelem Grande Punto oraz włoską marką premium – Maseratti. Masywny zderzak przedni z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi pełniącymi funkcję doświetlania zakrętów, wygląda solidnie i harmonijnie. Kompakt Fiata posiada mocno pochyloną szybę przednią, co w połączeniu z linią okien bocznych wznoszącą się ku tyłowi dodatkowo podkreśla sportowe aspiracje Bravo. Wersja Sport standardowo wyposażona jest w siedemnastocalowe felgi ze zwracającymi uwagę czerwonymi zaciskami. Wyraźnie zaznaczone nadkola, podwójna końcówka wydechu oraz sylwetka przypominająca czterodrzwiowe coupe to wszystko sprawia, że nadwozie wygląda nowocześnie i efektownie. W porównaniu do pierwszej generacji Bravo, producent zdecydował się na znaczne powiększenie nadwozia. Obecnie przy wymiarach: długość 4336 mm, szerokość 1792 mm oraz wysokość 1498 mm po nadwoziu możemy spodziewać się funkcjonalności i przestronności. Włosi od zawsze potrafili projektować piękne samochody, a Fiat Bravo może bez kompleksów konkurować pod względem stylistyki np. z Alfa Romeo.
Wygląd wewnętrzny
Środek wita nas czernią i czerwienią. Dobrej jakości czarna tapicerka w połączeniu z czerwonymi elementami oraz czerwone wykończenie drzwi pasują do sportowej stylistyki modelu. Srebrne elementy na desce rozdzielczej, aluminiowe nakładki pedałów, wyprofilowana kierownica oraz dźwignia zmiany biegów w skórze szytej czerwoną nicią również przypominają nam, że nie mamy do czynienia z podstawową wersją Fiata. Zastosowanie na desce rozdzielczej tworzywa imitującego włókno węglowe, dobra jakość plastików oraz wzorowe spasowanie to elementy, które wpływają na pozytywne odczucia kierowcy.
Fotele przednie w wersji Sport są podgrzewane oraz regulowane elektrycznie. W połączeniu z regulacją kierownicy w dwóch płaszczyznach każdy kierowca swobodnie zajmie optymalną pozycję. Z tyłu nie jest już tak przestronnie, niemniej jednak dwóch pasażerów będzie podróżowało wygodnie. Trzecia osoba na tylnej kanapie tylko na krótkich dystansach.
Zegary dzięki zastosowaniu dużej czcionki i przyjemnego dla oka pomarańczowego podświetlenia są bardzo czytelne. Wyświetlacz komputera pokładowego znajdujący się pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem pokaże nam wszystkie niezbędne parametry jazdy. Konsola centralna jest skierowana ku kierowcy, co poprawia komfort obsługi wszystkich urządzeń pokładowych. W górnej części znajdziemy przyciski do obsługi świetnie grającego systemu audio z pięciokanałowym wzmacniaczem oraz 260 watowym subwooferem zamontowanym w bagażniku. Całość sterowana wygodnie z kierownicy. Na kierownicy znajdziemy również oryginalne rozwiązanie Fiata – Blue&Me. Opracowany przy współpracy z Microsoft system pozwala na telefonowanie i odsłuchiwanie wiadomości SMS bez odrywania rąk od kierownicy. System ten umożliwia również sterowanie telefonem głosowo oraz odtwarzanie plików w formacie MP3 / WMA / WAV. Poniżej znajdziemy panel obsługi nawiewu oraz dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Przyciski rozmieszczone w sposób maksymalnie upraszczający obsługę.
Włoski kompakt posiada wyposażenie którego nie powstydziliby się przedstawiciele wyższych klas. W testowanym samochodzie mogliśmy znaleźć m. in.: sterowane elektrycznie szyby przednie i tylne, fotele przednie regulowane elektrycznie oraz podgrzewane, klimatyzację automatyczną dwustrefową, reflektory biksenonowe oraz czujniki parkowania przód i tył. O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dba ABS, EBD, ASR, MSR, HBA, Hill Holder oraz siedem poduszek powietrznych.
Bravo jest przedstawicielem klasy kompaktowej kupowanej często jako jedyny samochód w rodzinie, więc również musi zapewnić przyzwoitą przestrzeń bagażową. Pojemność 400 litrów z zestawem naprawczym koła lub po złożeniu kanapy tylnej 1175 litrów to wartości które zapewnią miejsce na zakupy, a nawet bezstresowe spakowanie się na wakacje.
Mankamentem włoskiego auta są masywne przednie słupki, które podczas manewrowania np. na parkingu znacznie ograniczają widoczność. Fiat powinien również dopracować wyciszenie kabiny. Przy wyższych prędkościach obrotowych dźwięk silnika staje się uciążliwy dla uszu. Dodatkowo w wersji Sport za 85 tys. zł przydałoby się troszkę więcej „sportowych” akcentów jak np. białe tarcze zegarów, czy wykończenie elementami aluminium, itp.
Silnik i właściwości jezdne
Silnik to niewątpliwie ta część nowego Fiata, która będzie miała fundamentalne znaczenie przy wyborze wersji Sport. Jeszcze do niedawana nikt nie odważyłby się wyposażyć „usportowionego” modelu w jednostkę wysokoprężną. Fiat jako kolejny producent wyłamuje się ze stereotypu i oferuje diesla o pojemności 1956 cm3 dysponującego mocą 165 KM i momentem 360 Nm. Jednostka zamontowana poprzecznie wyposażona we wtrysk bezpośredni wielofazowy typu Multijet sterowany elektronicznie z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek i intercoolerem rozpędza Fiata w 8,2 sekundy do 100km/h. Skuteczne hamowanie zapewnią nam wentylowane tarcze przednie o średnicy 281 mm, tylne o średnicy 251 mm oraz opony o szerokości 225 mm. Niskoprofilowe opony o takiej szerokości zachowują się nerwowo na koleinach, lecz mimo to zapewniają bardzo dobrą przyczepność. Dwulitrowy silnik zapewnia dobrą dynamikę i elastyczność na każdym biegu. Przyspieszenie na pierwszym i drugim biegu jest więcej niż wystarczające, natomiast elastyczność potrzebna do bezpiecznego wyprzedzania na wyższych biegach w pełni potwierdza 360 Nm pod maską. Sześciostopniowa skrzynia działa poprawnie, jednak skok drążka mógłby być krótszy. Przy takich osiągach producent deklaruje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,3 litra. W rzeczywistości Fiat zadowalał się średnio 6,5 litrami na 100 km w cyklu mieszanym. W trasie na 58 litrowym zbiorniku spokojnie pokonamy ponad tysiąc kilometrów
Zawieszenie jest twardsze niż w większości kompaktów. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym zapewnia dużo radości z jazdy. Przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona oraz tylne na belce skrętnej zapewniają dobra trakcję i pewne prowadzenie w każdych warunkach.
Podsumowanie
Włosi zaoferowali samochód którym komfortowo zawieziemy dzieci do szkoły lub pojedziemy do pracy, a w weekend możemy oddać się sportowym pasjom i sprawdzić granice przyczepności opon. Ładna i ponadczasowa sylwetka Bravo nie zestarzeje się szybko i jeszcze przez wiele lat będzie atrakcyjna wizualnie. Producent pokazał, że jest to dopracowany projekt wykonany starannie z dbałością o szczegóły. Właścicielem podstawowej wersji Fiata Bravo możemy stać się już za 46990 zł, jednak aby jeździć egzemplarzem podobnym do testowego musimy zapłacić około 85 tys. zł.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel) 2.0 Multijet 16V
– Pojemność skokowa – 1956 ccm,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 121 (165) przy 4000,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1750,
– Rodzaj zasilania – elektronicznie sterowany, bezpośredni wtrysk Multijet typu „Common rail, turbina ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 215,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8.2,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6.9
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.3,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5.3,
Emisja CO2 (g/km) – 139
Pojemność zbiornika paliwa: 58 litrów Wymiary: 4336/1792/1498 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Napęd: przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektrohydraulicznym,
– średnica zawracania (m) – 10.4 ,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R17 ,
– Standardowe obręcze kół (“) – 17 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1360 kg,
– Maksymalna masa przyczepy – 1300 kg
Pojemność bagażnika:
– 400 l,
– 1175 l z podniesionymi i złożonymi oparciami tylnej kanapy(z zestawem naprawy koła).
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS+EBD (rozdzielacz siły hamowania)
- Blue&Me™: system głośnomówiący z technologią Bluetooth™, przyciskami sterowania w kole kierownicy, zestaw wskaźników z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, odtwarzacz MP3 z portem USB, i funkcją głosowego odczytu wiadomości SMS
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Chromowane listwy poniżej linii okien bocznych
- Chromowane obwódki dysz nawiewu powietrza oraz chromowane wstawki na podłokietnikach drzwi
- Chromowane obwódki zestawu wskaźników
- Dual Drive™ elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcją „CITY”
- ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy) +ASR/MSR/HBA i Hill Holder
- Felgi ze stopów lekkich 17″, 15-ramienne, o sportowym wyglądzie, opony 225/45
- Fotel kierowcy z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Immobiliser Fiat CODE
- Kierownica z przyciskami sterowania systemem Blue&Me™ lub Blue&Me Nav™
- Kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego pokryte skórą
- Klamki wewnętrzne drzwi w kolorze metalizowanej czerni
- Klamki wewnętrzne drzwi z chromowaną obwódką
- Klamki wewnętrzne podświetlane oraz oświetlenie sufitowe z efektem „Night Design”
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Konsola centralna z uchwytem na napoje
- Kurtyny powietrzne
- Lusterka boczne regulowane elektrycznie, podgrzewane z czujnikiem temperatury zewnętrznej
- Lusterka boczne w kolorze nadwozia
- Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych kierowcy /pasażera
- Lusterko podświetlane w osłonie przeciwsłonecznej pasażera
- Oświetlenie sufitowe przednie z lampką do czytania oraz tylne
- Panel deski rozdzielczej z wykończeniem a` la włókno węglowe
- Pasy bezpieczeństwa przednie z napinaczami, ograniczonym napięciem i czujnikami zapięcia
- Podłokietnik przedni z chłodzonym schowkiem
- Poduszka powietrzna pasażera z wyłącznikiem poprzez My Car
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Poduszki powietrzne przednie (poduszka powietrzna kierowcy z systemem Smart Dual Stage)
- Radioodtwarzacz CD z MP3, system nagłośnienia Hi-Fi 40 W, 4 głośniki, 2 głośniki wysokotonowe
- Schowek pod fotelem pasażera
- Spojlery: tylny i boczne
- Sportowe przednie fotele i stylizacja wnętrza
- Stylizacja sportowa: spojler tylny, spojlery boczne, chromowana końcówka rury wydechowej, sportowa stylizacja wskaźników, sportowe nakładki na pedały, dywaniki
- System nagłośnienia Hi-Fi z 5-kanałowym wzmacniaczem, 260 W subwoofer typu bass-reflex, 4 głośniki, 4 głośniki wysokotonowe
- Szyby przednie sterowane elektrycznie z funkcją automatycznego domykania i zabezpieczeniem przed przycięciem palców
- Szyby tylne sterowane elektrycznie z zabezpieczeniem przed przycięciem palców
- Środkowy tylny zagłówek z regulacją wysokości
- Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
- Trzypunktowe uchwyty ISOFIX (2 na tylnej kanapie)
- Tylna kanapa 3-osobowa dzielona 60/40
- Tylna klapa otwierana elektrycznie z systemem „Logo Push”
- Zagłówki przednie i tylne z regulacją wysokości
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw wskaźników z komputerem pokładowym i ustawieniami kierowcy My Car
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Aktywne zagłówki z systemem „Antiwhiplash”
- Czujniki parkowania tylne i przednie
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele przednie elektrycznie regulowane i podgrzewane
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z tylnym nawiewem i filtrem przeciwpyłkowym (z niezależną regulacją temperatury)
- Lakier metalizowany z dodatkiem miki
- Pasy bezpieczeństwa tylne z napinaczami
- Podłokietnik tylny
- Poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy
- Przyciemniane szyby
- Reflektory biksenonowe
- System antykradzieżowy z alarmem (z czujnikiem objętościowym i przechyłu)
Test przeprowadzony w dniach 15 – 22 listopada 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie FIAT AUTO POLAND S.A. za udostępnienie samochodu do testu.