Trzecia generacja Renault Laguny zadebiutowała w roku 2007 w wersji nadwoziowej hatchback. Wersja kombi, znana pod nazwą Grandtour, zaprezentowana została w styczniu 2008. Nasz testowany model w wersji GT o nadwoziu coupe, miał swoją premierę w kwietniu 2008 i był wyposażony w układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi. Podstawowa wersja Renault Laguny Coupe, oznaczona jako GT jest wyposażana w dwa silniki: jeden benzynowy 2-litrowy o mocy 204KM, drugi wysokoprężny (Diesel) 2-litrowy turbodoładowany o mocy 178KM. Testowany pojazd wyposażony był w jednostkę wysokoprężną, która charakteryzuje się dużą dynamiką przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo.
Stylistyka nadwozia, wysokiej klasy wyposażenie, jakość wykończenia oraz komfort jazdy to wszystko przyczynia się do tego, że Renault Lagunę Coupe możemy zakwalifikować do klasy wyższej samochodów coupe.
Wygląd zewnętrzny
Spoglądając na Renault Lagunę Coupe nie sposób nie zauważyć dynamicznej linii nadwozia, która z góry sugeruje, że mamy do czynienia z samochodem o charakterystyce sportowej. Z przodu samochodu widzimy dość mocno zachodzące na błotniki reflektory oraz bardzo dużą kratę wlotu powietrza, umieszczoną w dolnej części zderzaka, której charakter podkreśla sportowy styl nadwozia. Patrząc z boku na samochód widzimy zdecydowane linie bryły nadwozia. Linia dachu wraz z prawie płaską przednią i tylna szybą tworzą łagodny łuk. Linia ta na pokrywie bagażnika, w miejscu przetłoczenia imitującego spoiler tylny, gwałtownie się załamuje pod katem prawie 90 stopni, co jest charakterystyczne dla samochodów typu coupe. Mała powierzchnia szyb bocznych o klinowym kształcie oraz duże aluminiowe tarcze podkreślają fakt, że mamy do czynienia z samochodem sportowym. Renault Laguna Coupe budzi duże zainteresowanie, jest pojazdem przykuwający wzrok na ulicy. Tył samochodu, jego pokrywa bagażnika z wyprofilowanym spoilerem i małą szybą, oryginalne tylne lampy jak i dwie wystające końcówki układu wydechowego potwierdzają wrażenie, że jest to rasowe coupe o sportowej charakterystyce. Szyby boczne, ozdobione chromowanymi listwami i uzupełnione kierunkowskazami zintegrowanymi w lusterkach zewnętrznych, nadają testowanemu pojazdowi wdzięku. Na uwagę zasługuje rzadko dziś stosowany element w postaci drzwi pozbawionych obramowania szyby podkreślający sportowy styl testowanego auta.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu to bardzo dobra ergonomia oraz stylistyka, a jakość materiałów jak w samochodach klasy premium. Wykończenie wnętrza elementami ze stopów aluminium, nakładki na pedały oraz mała kierownica spłaszczona na dole pokryta skórą oraz dwukolorowa tapicerka ze skóry powodują, że w aucie nie ma miejsca na nudę. Wsiadając do Laguny Coupe GT bez wątpienia wiemy, że jest to samochód sportowy. Kubełkowe fotele utrzymają w miejscu, w chwili pokonywania ostrych zakrętów, nawet osoby o znacznych rozmiarach. Fotele przednie były stosunkowo wygodne posiadają regulację wzdłużną, wysokości oraz odcinka lędźwiowego. Komfort podróży na przednich siedzeniach podnosi funkcja ich podgrzewania. Tylna kanapa wbrew pozorom zapewnia wystarczającą ilość miejsca do wygodnego podróżowania, komfortu z tyłu dodaje obecność szerokiego podłokietnika z uchwytami na napoje. Jedynym mankamentem może być trudność w dostaniu się na tylne siedzenie, jest to jednak typowa niedogodność samochodów sportowych typu coupe, Laguna jednak w porównaniu z innymi pojazdami typu coupe daje zdecydowanie więcej miejsca pasażerom tylnej kanapy.
Deska rozdzielcza wykonana jest z miękkiego matowego tworzywa o dość dobrej jakości. Zestaw zegarów jest czytelny, prędkościomierz i obrotomierz otrzymały delikatne chromowane obramówki, a pomiędzy nimi umieszczono niewielki prostokątny wyświetlacz komputera pokładowego. Za pośrednictwem tego wyświetlacza kierowca informowany może być między innymi o średnim zużyciu paliwa, zasięgu jak i ciśnieniu w ogumieniu. Komputer pokładowy informuje kierowcę również czy należy zmienić przełożenie skrzyni biegów wyświetlając strzałkę w górę bądź w dół. W środkowej części deski rozdzielczej producent umieścił duży kolorowy wyświetlacz obsługujący zarówno system audio, bluetooth jak system nawigacji satelitarnej. Poniżej wyświetlacza znajduje się panel sterowania dwustrefową klimatyzacją, a jeszcze niżej kieszeń odtwarzacza CD wraz z przyciskami sterowania systemem audio i telefonem. Na tunelu środkowym wzrok przyciąga zespół sterujący systemem nawigacji wraz z włącznikiem hamulca automatycznego (elektrycznego) oraz tempomatu. Wykończenie tunelu środkowego w kolorze aluminium, dźwignia zmiany biegów wykończona częściowo skórą i aluminium podkreśla sportowy charakter pojazdu. Przynależność Laguny Coupe do samochodów sportowych mają podkreślać elementy wykończenia wnętrza takie jak czerwone przeszycia tapicerki, wstawki ze skóry w kolorze czerwonym oraz elementy w kolorze aluminium.
Miłym zaskoczeniem jest pojemność bagażnika na poziomie 420 litrów, co jest stosunkowo dobrym wynikiem jak na pojazd w nadwoziu coupe. Wrażenie to potęguje możliwość powiększenia przestrzeni bagażnika poprzez złożenie oparć tylnej kanapy dzielonej w stosunku 40/60. Otwór ładunkowy bagażnika jest jednak niewielki typowy dla tego rodzaju samochodów, dużym ułatwieniem podczas załadunku bagażu jest możliwość składania oparć siedzenia tylnego zarówno od wewnątrz pojazdu jak i za pośrednictwem klamek umieszczonych na bocznych ścianach bagażnika.
Podsumowując wnętrze Renault Laguny Coupe to połączenie sportu i elegancji.
Silnik i właściwości jezdne
W samochodzie Renault Laguna Coupe we wszystkich jego wersjach znaleźć możemy jeden z pięciu silników zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych o pojemnościach skokowych od 1995cm3 do 3498 cm3. Wersja GT wyposażana jest w silnik benzynowy o pojemności 1998 cm3 i mocy 203KM lub wysokoprężny o pojemności 1995 cm3 i mocy 178KM. Testowany pojazd posiadł ten drugi silnik tj. wysokoprężny osiągający maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm przy prędkości 2000 obr/min. Osiągana moc jak i wielkość momentu obrotowego silnika powodują, że auto jest bardzo dynamiczne, dość szybko reaguje na wciśnięcie pedału przyśpieszenia, a dźwięk jaki słyszymy spod przedniej maski nie przypomina dźwięku silnika zasilanego olejem napędowym. W samochodzie tym dźwięk typowego diesla usłyszymy jedynie np.: po dość mroźnej nocy, gdy rano uruchomimy silnik. Zaletą tego silnika jest przede wszystkim małe zapotrzebowanie na paliwo w granicach 7-8 litrów na 100km. W testowanym pojeździe napęd na koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Nawet przy bardzo szybkiej zmianie biegów, skrzynia biegów pracowała poprawnie, zmiana biegów następowała precyzyjnie, bez żadnych oporów. Układ kierowniczy jak i zawieszenie pojazdu podczas testu powodowały, że pojazd prowadził się pewnie, a wszelkie nierówności mimo sztywnego zestrojenia zawieszenia były bardzo dobrze tłumione. Na uwagę zasługuje w pojeździe system 4Control, czyli skrętne wszystkie koła. Działa on następująco: przy niewielkich prędkościach koła tylne wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich o 3,5 stopnia i dzięki temu można sprawniej manewrować, natomiast przy prędkości powyżej 60 km/h koła osi tylnej skręcają się w tę samą stronę co przednie, a to powoduje bardziej płynne pokonywanie krętych odcinków drogi. Aerodynamiczne kształty nadwozia typu coupe i doskonała przyczepność, o którą dba elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) sprawiają, że pojazd w każdych warunkach zachowuje się stabilnie na drodze a jazda nim jest bezstresowa.
Podsumowanie
Renault Laguna Coupe od strony stylistycznej to bardzo atrakcyjne auto, przyciągające wzrok. Testowany samochód to głównie świeży design i bogate wyposażenie seryjne, mocny i jednocześnie oszczędny silnik. Pojazd, mimo że to typowe coupe, oferuje swojemu potencjalnemu nabywcy stosunkowo obszerne i komfortowe wnętrze oraz zapewnia dynamiczną i oszczędną jazdę. Dynamika, funkcjonalność w połączeniu z komfortem i sportową sylwetką pojazdu powodują, że Renault Laguna Coupe jest bardzo ciekawą ofertą na rynku zwłaszcza dla osób lubiących wyróżniać się z tłumu. Renault Laguna Coupe w najtańszej wersji to wydatek rzędu 102 500 zł brutto. Cena testowanego samochodu wersja GT z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 135 000 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny turbodoładowany
– Pojemność skokowa – 1995 cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 131 (178) przy 3750 ,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 2000 ,
– Rodzaj zasilania – common rail,
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 223,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,5”,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 8,1,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,3,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,2,
– Emisja CO2 (g/km) – 163.
Pojemność zbiornika paliwa:
– 66 l.
Wymiary:
– Długość (mm) – 4643,
– Wysokość (mm) – 1401,
– Szerokość (mm) – 2082 (wraz z lusterkami),
– Rozstaw osi (mm) – 2693,
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1547,
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1542.
Napęd:
– przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,84,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R18,
– Standardowe obręcze kół (“) – 18 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1539 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1997 kg.
Pojemność bagażnika:
– 423 l.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia GT. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Czujnik parkowania – tył
- Dywaniki
- Dźwignia zmiany biegów aluminiowa
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele przednie sportowe
- Głośniki 8 szt.
- Hamulec postojowy automatyczny
- Immobilizer
- Karta kodowa Renault bezdotykowa
- Kierownica sportowa
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radio odtwarzacz CD i MP3
- Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Spryskiwacze reflektorów
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa przednich
- System 4Control – 4 koła skrętne
- System elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia atermiczna
- Szyby przyciemniane
- Szyby regulowane elektrycznie
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół aluminiowe 18″
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wycieraczka z czujnikiem deszczu
- Wykończenie wnętrza elementami ze stopów aluminium
- Zamek centralny
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw głośno-mówiący “Bluetooth”
- Zestaw naprawy opon
- Złącze USB
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji GT posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Świateł mijania włączanych automatycznie
- Systemu nawigacji Carminat TomTom
Test przeprowadzony w dniach 2 –6 grudnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.