MotoNews.pl

Toyota RAV4 2.0 Premium

28 sierpnia 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Toyota na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy zwiększyła konkurencyjność swojej oferty wprowadzając do gamy pojazdów kilka atrakcyjnych nowości. Segment kompaktów zasilony został przez nowego Aurisa oraz kolejną odsłonę popularnej Corolli. Paletę pojazdów hybrydowych uzupełnił Yaris, Auris, Prius + i Plug-in. Natomiast najprężniej rozwijający się i cieszący się niesłabnącą popularnością segment SUVów od marca tego roku reprezentuje najnowsza czwarta generacja Toyoty RAV4. Historia tego modelu dostępnego w ponad 150 krajach świata rozpoczęła się ponad 19 lat temu. Od tego czasu trzy poprzednie generacje wszechstronnego, japońskiego SUV’a znalazły na całym świecie ponad 4,5 mln właścicieli.

Wygląd zewnętrzny
Stylistyka zewnętrza najnowszej RAV’ki jest odzwierciedleniem aktualnego, nowoczesnego designu marki. Ostre krawędzie, odważne linie i nieszablonowe kształty to cechy rozpoznawcze najnowszych produktów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do poprzednich generacji modelu jest brak koła zapasowego na pokrywie bagażnika, która otwiera się teraz tradycyjnie do góry, a nie jak wcześniej na bok. Poziome klosze świateł tylnych, duży spoiler dachowy oraz praktyczny, czarny, nielakierowany zderzak tylny współgrają z obszernymi piątymi drzwiami. Profil auta tworzy szeroka linia okien, masywne drzwi, opadająca linia dachu i 18” (w wersji Premium wymagające dopłaty) aluminiowe tarcze kół. Przód nowej Toyoty jest zbliżony do frontów Aurisa, Verso po faceliftingu lub Corolli – charakterystyczne smukłe reflektory oraz poziome chromowane listwy zbiegają się do centralnie osadzonego logo producenta. Zwieńczeniem przedniej części nadwozia jest trapezowy wlot powietrza, który w połączeniu z czarną osłoną zderzaka przedniego przypomina orurowanie charakterystyczne dla samochodów terenowych. SUV zbudowany na platformie Avensisa jest o ponad 20 cm dłuższy, o 3 cm szerszy i 2.5 cm niższy od generacji produkowanej do roku 2012.

Wnętrze pojazdu

Zwiększona długość i szerokość nadwozia odczuwalna jest wewnątrz kabiny. Zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie siedzeń miejsca (dla czterech osób) jest pod dostatkiem. Przednie fotele dzięki obszernym siedziskom i optymalnie wyprofilowanym oparciom zapewniają wygodną pozycję niezależnie od wzrostu podróżujących. Kanapa tylna z regulacją kąta pochylenia oparcia pozwala na komfortową podróż dwóm dorosłym osobom, ewentualnie trójce dzieci. Trzej dorośli pasażerowie będą narzekać na niedostatek miejsca na wysokości bioder, ramion i głowy. Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że niezależnie od położenia foteli przednich z tyłu nigdy nie brakuje miejsca na kolana. Jest to m.in. zasługa zwiększonego o 10 cm rozstawu osi wynoszącego obecnie 266 cm.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest najbardziej oryginalną koncepcją w gamie japońskiego producenta. Elementem wyróżniającym model RAV na tle innych pojazdów Toyoty jest biegnąca przez 2/3 szerokości kabiny półka pokryta przyjemną w dotyku skórą. Ponad nią umiejscowiony został panel sterowania dwustrefową klimatyzacją, 6.1-calowy dotykowy, wyświetlacz systemu multimedialnego Toyota Touch (radioodtwarzacz CD + MP3, kamera cofania, zestaw głośnomówiący Bluetooth, złącze iPod) oraz praktyczny otwarty schowek przed fotelem pasażera. Poniżej zaprojektowano kolejny (tym razem zamykany) schowek oraz znajdujące się na konsoli centralnej przyciski podgrzewania foteli przednich, podgrzewania szyby przedniej, gniazdo USB oraz gniazdo 12V. Pomiędzy fotelami przednimi na tunelu centralnym wykończonym imitacją włókna węglowego do dyspozycji podróżujących oddano dwa głębokie uchwyty mieszczące kubki / butelki z napojami oraz dwa płytsze schowki służące do przechowywania drobiazgów.

Miejsce pracy kierowcy to przede wszystkim trójramienna kierownica z dużymi, wygodnymi w obsłudze przyciskami sterującymi telefonem, systemem audio i komputerem pokładowym. Przed pokrytym skórą wieńcem koła kierownicy osadzono trzy czytelne zegary wśród których centralne miejsce zajmuje prędkościomierz. W dolnej części wskaźnika aktualnej prędkości wbudowano wyświetlacz komputera pokładowego o miniaturowej (jak na dzisiejsze standardy) wielkości. Skutkiem tego jest możliwość wyświetlenia na niewielkim ekranie tylko jednej informacji jednocześnie. Ogólnie pozytywny obraz przestrzeni pasażerskiej psuje również brak nawiewów klimatyzacji dla drugiego rzędu siedzeń, brak oświetlenia schowka pasażera oraz archaiczny zegarek na szczycie konsoli centralnej.

Za funkcjonalną przestrzenią pasażerską znajduje się obszerny bagażnik o kubaturze 547 litrów. Po rozłożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy otrzymujemy płaską podłogę, a pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1746 litrów. Atutem dużego bagażnika jest bardzo niski, wynoszący zaledwie 64 cm próg załadunku. Bagaże w konkurencyjnych modelach musimy dźwigać nawet o prawie 20 cm wyżej. Dostęp do bagażnika w najdroższej wersji wyposażenia realizowany jest za pomocą sterowanej elektrycznie (za pomocą pilota lub przycisku w kabinie) pokrywy.

Oferta Toyoty RAV4 obejmuje trzy wersje wyposażenia: Active, Premium i Prestige. Już w podstawowej kompletacji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy: 7 poduszek powietrznych, spryskiwacze reflektorów przednich, światła do jazdy dziennej LED, czujnik ciśnienia w oponach, przednie reflektory przeciwmgielne, 17-calowe stalowe felgi, podgrzewane fotele przednie o zwiększonym podparciu bocznym, klimatyzację manualną, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, kierownicę wielofunkcyjną, kolumnę kierownicy regulowaną w pionie i poziomie, wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, szyby regulowane elektrycznie oraz system audio z Bluetooth. Wariant Premium wyposażony jest dodatkowo w czujnik deszczu i zmierzchu, tempomat, elementy wnętrza pokryte skórą, dwustrefową automatyczną klimatyzację, kamerę cofania i system Toyota Touch. Na liście wyposażenia standardowego topowej, najdroższej odmiany Prestige znajdziemy ponadto: 18-calowe aluminiowe tarcze kół, przyciemniane szyby tylne, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika i składane lusterka zewnętrzne, czujnik cofania oraz system „Inteligentny kluczyk”.

Silnik i właściwości jezdne
Paleta silników japońskiego SUV’a składa się z trzech jednostek: dwóch wysokoprężnych o mocach 124 i 150 KM oraz jednostki benzynowej w którą wyposażony był testowy egzemplarz o mocy o 2 KM wyższej niż w najmocniejszym Dieslu. 152 KM w połączeniu z 195 Nm momentu obrotowego umożliwiają osiągniecie 100 km/h po 9.9 sekundy i rozpędzenie ważącego 1570 kg samochodu do prędkości 185 km/h. Dynamiczna jazda tą jednostką wymaga utrzymywania wysokich obrotów, co skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo oraz wyższym poziomem hałasu wewnątrz kabiny. W codziennej eksploatacji dwulitrowy silnik zadowala się 10 litrami benzyny na każde 100 km w mieście i 8 litrami podczas jazdy pozamiejskiej. Z czterocylindrową jednostką współpracuje manualna sześciostopniowa skrzynia biegów charakteryzująca się dużą precyzją wybierania przełożeń i optymalnymi długościami prowadzenia (skokami) drążka zmiany biegów. Za dopłatą 7500 zł możemy zamienić ją na bezstopniową skrzynię CVT.

Zawieszenie nowej RAV’ki oparte jest na kolumnach McPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu. Duet ten doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności, gwarantując przy tym pewne, stabilne, nieobarczone nadmiernymi przechyłami nadwozia prowadzenie w każdych warunkach.

Prześwit wynoszący 18.7 cm w połączeniu z napędem 4×4 pozwala na zjechanie Toyotą RAV4 z utwardzonych dróg. Możliwość bezproblemowego pokonywania leśnych duktów, poruszania się w lekkim terenie, bezpieczniejsze prowadzenie w warunkach zimowych, czy łatwiejsze pokonywanie wyższych krawężników w mieście to atuty tej miejskiej terenówki. W codziennej eksploatacji na nawierzchniach o dobrej przyczepności napęd przekazywany jest na oś przednią. W warunkach kiedy koła osi przedniej tracą przyczepność do 50% momentu obrotowego przekazywane jest na oś tylną. Dodatkowo istnieje możliwość zblokowania napędu 4×4 (tylko do prędkości 40 km/h) lub aktywacji trybu „Sport”, który m.in. przekazuje 10% mocy na oś tylną, co zdecydowanie poprawia kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów.

Podsumowanie
Nowy model z Japonii to projekt uniwersalny i funkcjonalny. Atrakcyjny design zewnętrzny, przestronna kabina i obszerny bagażnik to atuty, które docenią klienci. Najtańsza wersja nowej Toyoty kosztuje 96 900 zł, co na tle konkurencji (VW Tiguan – 93 190 zł, Honda CR-V – 96 200 zł, Ford Kuga 97 900 zł) stanowi bardzo atrakcyjną ofertę. Wzbogacenie gamy silnikowej o dwulitrowego Diesla, który pozwolił producentowi na zaoferowanie korzystniejszej ceny pozbawionej wyższej akcyzy, możliwość wyboru pomiędzy napędem na jedną lub dwie osie, czy wreszcie wysokie wartości odsprzedaży, które osiągają produkty Toyoty na rynku wtórnym sprawiają, że nowa Toyota RAV4 jest propozycją, którą warto rozważyć poszukując nowoczesnego SUV’a.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1987 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 111 (152) przy 6200
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 195 przy 4000

Pojemność zbiornika paliwa: 60l

Wymiary
– Długość (mm) – 4570
– Wysokość (mm) – 1660
– Szerokość bez lusterek (mm) –1845
– Rozstaw osi (mm) – 2660

Napęd
– 4×4

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/65 R16
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1570
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2110

Pojemność bagażnika: 547 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS, EBD, BA
  • Aktywne zagłówki
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Bluetooth
  • Boczne kurtyny powietrzne
  • Boczne panele pokryte skórą
  • Centralny zamek sterowany pilotem
  • Chromowana listwa okienna
  • Chromowana listwa przedniego zderzaka
  • Czujnik ciśnienia powietrza w oponach
  • Czujniki deszczu (automatyczne wycieraczki)
  • Czujniki zmierzchu (automatyczne światła)
  • Deska rozdzielcza pokryta skórą
  • Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
  • Elektryczna regulacja szyb przednich i tylnych
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • ISOFIX na skrajnych tylnych miejscach
  • Kamera cofania (widok na ekranie 6,1″)
  • Kierownica wielofunkcyjna
  • Kierunkowskazy w lusterkach
  • Kieszenie w oparciach przednich foteli
  • Koło dojazdowe
  • Komputer pokładowy
  • Lakierowane klamki i lusterka zewnętrzne
  • Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
  • Osłona pod tylny zderzak
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
  • Poduszka kolanowa kierowcy
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • Przednie lampy przeciwmgielne
  • Regulacja kierownicy w pionie i w poziomie
  • Rozkładane oparcie tylnej kanapy w proporcji 60:40
  • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
  • Sportowe fotele
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa
  • System multimedialny Toyota Touch, dotykowy ekran 6,1″, MP3, WMA, 6 głośników
  • System opóźnionego wyłączania świateł po zgaszeniu silnika „Follow me home”
  • System stabilizacji toru jazdy (VSC+) i kontrola trakcji (TRC)
  • System wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC)
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Światła do jazdy dziennej typu LED
  • Tapicerka materiałowa
  • Tempomat
  • Tylny spojler dachowy
  • Wspomaganie kierownicy
  • Zabezpieczenie tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci
  • Zagłówki z regulacją wysokości
  • Złącze Aux-In do podłączania urządzeń zewnętrznych i port USB

Wyposażenie dodatkowe:

  • Pakiet Executive (Reflektory Bi-ksenonowe, 18” aluminiowe tarcze kół, szyby tylne przyciemniane, drzwi bagażnika sterowane elektrycznie, lusterka zewnętrze sterowane elektrycznie)
  • System multimedialny Toyota Touch&Go (nawigacja)
  • Lakier biały perłowy

Test przeprowadzony w dniach 2.08–9.08.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poladnd za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert