Fiesta jest jednym z nielicznych samochodów kiedy to model produkcyjny tylko nieznacznie różni się od projektu koncepcyjnego. Protoplastą Fiesty jest zaprezentowany we Frankfurcie w 2007 roku koncept Verve. Po entuzjastycznym przyjęciu tego projektu Ford zdecydował, że trafi on do produkcji jako siódma generacja Fiesty. Produkowany nieprzerwanie od 35 lat model popularnej klasy B, dzięki przystępnej cenie i nieszablonowej sylwetce najnowszej generacji ma szanse jeszcze długo cieszyć się niesłabnącą popularnością. Moda na produkcję modeli proekologicznych nie ominęła Forda, który wprowadził do swojej oferty Fiestę w wersji Econetic. Przez tydzień mieliśmy okazję testować Forda Fiestę Econetic wyposażoną w silnik 1.6 TDCI w adekwatnym na obecną porę roku kolorze Frozen White.
Wygląd zewnętrzny
Samochody z popularnego segmentu B często posiadają tę poważną wadę, że przy ich projektowaniu za dużo do powiedzenia mają księgowi, którzy na pierwszym miejscu stawiają koszty, mniejszą uwagę przywiązują do stylistyki. Fiesta jest tego zupełnym zaprzeczeniem. Ford udowadnia, że można zaprojektować samochód tani, którego nadwozie zostawia konkurencję daleko w tyle. Kolejny projekt kontynuujący stylistykę Kinetic Design to powiew świeżości w segmencie B, taki sam jaki kilka lat temu wywołała pierwsza generacja Focusa w klasie kompaktów. Nie istotne czy będzie to podstawowa wersja Ambiente za 40 tys. zł czy najdroższa Sport za 53 tys. zł, w każdej wersji Fiesta wygląda atrakcyjnie. Reflektory przednie rozciągnięte praktycznie na całą długość maski oraz potężna atrapa, która według Forda ma przypominać paszczę rekina to znak rozpoznawczy Fiesty. Mocno pochylona szyba przednia, opadająca linia dachu i wznosząca linia okien bocznych to esencja Kinetic Design, czyli energii uchwyconej w ruchu. Kierunkowskazy boczne umieszczone w lusterkach dodają elegancji, jak również są bardziej widoczne dla innych kierowców. Z tyłu wysoko umieszczone światła tylne i seryjnie montowany spoiler podkreślają sportowy charakter nadwozia. Całość w wersji Econetic uzupełnia obniżone zawieszenie, które dodatkowo uatrakcyjnia wrażenia wizualne. Siódma generacja tego popularnego modelu w porównaniu do poprzedniczki jest dłuższa o ponad 3 cm, wyższa o 1,6 cm i szersza o prawie 4 cm.
Aby uzyskać jak najmniejsze zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla oprócz obniżonego zawieszenia zastosowano opony o obniżonych oporach toczenia oraz deflektory tylnych kół. Zastosowanie tych zabiegów zaowocowało nadwoziem o współczynniku oporu powietrza (Cx) wynoszącym 0.33.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze pojazdu podobnie jak stylistyka nadwozia nie rozczarowuje. Wykończenie wnętrza oraz tapicerka w tonacji Soho ożywiają przestrzeń pasażerką i nadają mu elegancji. Futurystyczna konsola centralna z czarnym błyszczącym radioodtwarzaczem Sony przypadną do gustu młodszym klientom. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza Fiesty są dobrej jakości, a ich spasowanie nie daje powodów do narzekania. Górna część deski wykonana jest z miękkiego miłego w dotyku tworzywa, natomiast im niżej tym więcej standardowych twardych elementów. Kierownica jest dobrze wyprofilowana, obszyta skórą, dobrze leży w dłoniach. Zegary osadzone głęboko w tubach wyglądają nowocześnie. Mankamentem jest jednak brak wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.
Konsola centralna na tle innych przedstawicieli klasy B prezentuje się bardzo ciekawie. Na dole znajdują się wszystkie przyciski służące do sterowania automatyczną klimatyzacją oraz nawiewem, powyższej pokaźnych rozmiarów sterowanie radioodtwarzaczem, a na samym szczycie 3.5 calowy wyświetlacz. Wszystko prawidłowo rozplanowanie i w zasięgu ręki kierowcy.
Pierwszym elementem zwracającym uwagę we wnętrzu Fiesty jest radioodtwarzacz Sony. Opcja wymagająca dopłaty, ale warta każdej wydanej na nią złotówki, ponieważ w zamian otrzymamy brzmienie, którego nie powstydziłby się samochód klasy Premium. Odtwarzanie CD, MP3, 8 wysokiej klasy głośników, sterowanie w kierownicy, sterowanie głosowe, Bluetooth oraz możliwość podłączenia pendrive’a lub iPoda z kolekcją swojej ulubionej muzyki to tylko niektóre zalety tego systemu Audio. Sterowanie głosowe umożliwia za pomocą komend głosowych sterowanie telefonem, radioodtwarzaczem, odtwarzaczem CD, regulację głośności, a nawet sterowanie klimatyzacją
Kolejne rozwiązanie, które zaskakuje w tej klasie pojazdu kryje się w lusterku wstecznym. Producent zdecydował się umieścić tam wyświetlacz kamery cofania zamontowanej nad tylną tablicą rejestracyjną. Opcja dostępna jako jeden z elementów pakietu City 2 jest zdecydowanie lepsza niż standardowe akustyczne czujniki cofania.
Wnętrze Fiesty zapewni komfortową podróż czterem dorosłym osobom. Z przodu jest przestronnie i wygodnie. Jeżeli na przednich fotelach nie będą podróżowały bardzo wysokie osoby, pasażerowie tylnych siedzeń również nie będą narzekali na brak miejsca. Odpowiednie wyprofilowanie oraz dobrze dobrana twardość i sprężystość foteli sprawiają, że nawet długie podróże Fiestą należą do przyjemności.
Przeszklenie kabiny zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a modne ostatnio małe trójkątne szybki z przodu i z tyłu są miłym akcentem.
Za asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy znajduje się bagażnik o pojemności 295 litrów, który po złożeniu oparcia powiększa się do 979 litrów. W tej klasie pojazdów są to wartości zupełnie wystarczające.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany egzemplarz wyposażony był w wysokoprężny silnik o pojemności 1.6l, mocy 95 KM i momencie 205 Nm. Jednostka spełniająca normy Euro 5 wyposażona jest w filtr DPF i może się poszczycić emisją CO2 na poziomie 98g/km oraz średnim zużyciem paliwa na poziomie 3,7 l/100km w cyklu mieszanym. Wartości te uzyskano m.in. dzięki specjalnemu przygotowaniu silnika, co pozwoliło na obniżenie zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej dynamiki jednostki napędowej. Przyznam, że nie udało mi się uzyskać takiego spalania, a przyczyna była prosta – rewelacyjne zawieszenie i świetny bezpośredni układ kierowniczy zachęcający do dynamicznej jazdy. Odczuć tutaj można pokrewieństwo z większym Focusem, który od lat słynie ze świetnego prowadzenia. Dość twarde zawieszenie i układ kierowniczy, który każdy ruch kierownicy natychmiast przekazuje na koła to niewątpliwy atut Fiesty. Zastosowanie się do wskazań zielonej strzałki na desce rozdzielczej sugerującej zmianę biegu na pewno pozwoliłoby znacznie zredukować spalanie, ale zdecydowanie ograniczyłoby frajdę z jazdy. Zawieszenie dobrze wybiera drobne nierówności, lecz większe dziury na drodze skutkują pogorszeniem komfortu podróżowania. Niedogodności rekompensuje świetne prowadzenie samochodu i w 100% przewidywalne zachowanie na drodze.
Z przyjaznym środowisku silnikiem współpracuje 5-stopniowa skrzynia biegów. Przekładnia pracuje gładko i precyzyjnie, w ekologicznym modelu przydałby się jednak szósty bieg.
Na 40 litrowym baku poza miastem możemy przejechać teoretycznie ponad 1200 km. Tankując tak rzadko możemy zapomnieć jakim paliwem zasilany jest nasz Ford. Tutaj producent przychodzi z pomocą stosując specjalne rozwiązanie Easy Fuel. Po pierwsze nie musimy odkręcać brudnego korka wlewu paliwa, po drugie konstrukcja wlewu uniemożliwia zatankowanie niewłaściwego paliwa.
Połączenie dynamicznego i oszczędnego silnika ze świetnym zawieszeniem i precyzyjną skrzynią przysporzy Fieście klientów, którzy te walory cenią bardziej niż ładne nadwozie.
Podsumowanie
Obecna generacja Fiesty dostępna jest w polskich salonach od sierpnia 2008 roku. Ford oferuje sześć wersji wyposażenia oraz sześć silników. Cztery silniki benzynowe o mocach od 60 do 120 KM oraz 2 jednostki wysokoprężne o mocach 70 i 95 KM. Za pięć tysięcy złotych możemy wyposażyć naszą Fiestę w 5-stopniową przekładnię automatyczną. Już w podstawowej wersji znajdziemy w wyposażeniu standardowym ABS, TCS, EBA, ESP, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i podgrzewane lusterka. Bogata lista wyposażenia opcjonalnego pozwoli nam dostosować samochód do naszych indywidualnych potrzeb.
Fiesta wyróżnia się w swoim segmencie ceną i stylistyką. Za 40 tys. zł możemy kupić samochód dynamiczny o wręcz sportowej sylwetce. Samochód bezpieczny, który w teście EURO NCAP zdobył maksymalną notę 5 gwiazdek. Fiesta, która podczas jazd próbnych w fazie rozwoju produktu przejechała dystans odpowiadający 87 okrążeniom kuli ziemskiej w temperaturach od -40 do +80 °C jest autem solidnym i niezawodnym.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny turbodoładowany
– Pojemność skokowa – 1560 cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 70 (95) przy 4000 ,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1750,
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 178,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12.2”,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 4.6,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3.2,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 3.7,
– Emisja CO2 (g/km) – 98.
Pojemność zbiornika paliwa: – 40 l.
Wymiary:
– Długość (mm) – 3950,
– Wysokość (mm) – 1481,
– Szerokość (mm) – 1973 (wraz z lusterkami),
– Rozstaw osi (mm) – 2489,
Napęd:
– przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10.2,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 175/65 R14,
– Standardowe obręcze kół (“) – 14 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1100 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1540 kg.
Pojemność bagażnika:– 295 l.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Econetic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Poduszka powietrzna kierowcy/pasażera
- ABS/EBD/EBA
- ESP/TCS
- Reflektory do jazdy dziennej
- Elektryczny układ wspomagania kierownicy
- Elektryczne/podgrzewane lusterka z kierunkowskazami
- Centralny zamek
- Spojler w kolorze nadwozia
- Regulacja kąta pochylenia kierownicy w dwóch płaszczyznach
- Immobiliser Pats
- 14“ obręcze kół
- Wlew paliwa Easy Fuel
- Dodatkowe gniazdo 12V
- Sportowe obniżone zawieszenie
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Econetic posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Kurtyny powietrzne/poduszka kolanowa/aktywne zagłówki
- Automatyczna klimatyzacja
- Skórzana kierownica
- Przednie lampy przeciwmgielne
- Radio SONY CD/MP3 z AUX-IN i USB/Bluetooth
- Komputer pokładowy
- Podgrzewana przednia szyba
- Samościemniające się lusterko wsteczne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Kamera cofania/ Czujnik parkowania
- Przyciemniane szyby
- Dywaniki welurowe
Test przeprowadzony w dniach 3 – 10 grudnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.