Opel Insignia to zdobywca tytułu samochodu roku – Car of the Year 2009. Opel Insignia zaliczany do klasy średniej jest bezpośrednim następcą modelu Vectry. Zadebiutował oficjalnie w wersji 4- i 5- drzwiowej 22 lipca 2008 roku na brytyjskim salonie samochodowym London Motor Show. Wersja z nadwoziem typu kombi zadebiutowała w październiku 2008 roku na Paris Motor Show (Mondial de l’Automobile). Sprzedaż Opla Insigni na rynku polskim rozpoczęła się pod koniec tego samego roku. Samochód jest liderem sprzedaży klasy średniej w kilku krajach Europy. O sukcesie rynkowym Opla Insigni w dużym stopniu zadecydował interesujący wygląd, spore wymiary oraz oryginalny design. Bez wątpienia model Insygnia połączył cechy nieprodukowanego modelu Omega i swojej poprzedniczki Vectry. Dzięki różnorodności wersji nadwoziowych (hatchback, sedan, kombi) oraz dużej gamie silników, model Insignia może spełnić oczekiwania nawet najbardziej wybrednych kierowców. Silniki Opla Insigni to zarówno jednostki benzynowe jak i wysokoprężne o mocy od 115 do 325 KM. Testowany pojazd to wersja nadwoziowa sedan, wyposażona w silnik zasilany olejem napędowym o pojemności 1956 cm3, osiągający moc 160KM.
Wygląd zewnętrzny
Spoglądając na nadwozie Insigni odnosimy wrażenie, że jest to pojazd klasy Premium. W nadwoziu znajduje się wiele zaokrągleń, co w całości powoduje bardzo pozytywne odczucia. Przód pojazdu wygląda dość masywnie, chromowana krata wlotu powietrza z dużym logiem producenta wraz z chromowanymi obwódkami świateł przeciwmgielnych podkreślają elegancki wygląd samochodu. Reflektory zachodzące na błotniki przednie wraz z diodowymi lampami do jazdy dziennej, nadają sylwetce auta dynamiczny charakter. Opel Insignia w wersji sedan to klasyczne trzy-bryłowe nadwozie o względnie smukłej i łagodnej linii z lampami zachodzącymi na błotniki. Smukła sylwetka z mocno pochyloną tylną szybą i krótkim tyłem to cechy samochodu sportowego. Reasumując, nadwozie modelu Insygnia to połączenie sportowej sylwetki coupe ze średniej wielkości samochodem o nadwoziu typu sedan. Tył pojazdu z wytłoczeniem imitującym spoiler tylny, w którym umieszczono dodatkowe światło stop oraz chromowana końcówka układu wydechowego podkreślają sportowe aspiracje modelu. Masywny i solidny wygląd karoserii Insignia zawdzięcza między innymi kształtowi błotników przednich, widocznym przetłoczniom boku karoserii i zmniejszającej się ku tyłowi w kształcie klina powierzchni szyb bocznych. Do eleganckiego charakteru nadwozia nawiązują elementy wykończeniowe w postaci chromowanej poprzecznej listwy pokrywy komory bagażnika oraz chromowane listwy ochronne szyb bocznych. Testowany Opel w wersji sedan to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie.
Wnętrze samochodu
Opel Insignia we wnętrzu imponuje ilością przestrzeni dla pasażerów jak i dla bagaży. Na uwagę zasługuje jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Fotele przednie są bardzo wygodne, a jednocześnie wyprofilowane do jazdy sportowej, co owocuje bardzo dobrym trzymaniem bocznym podczas pokonywania ostrych zakrętów. Fotele przednie wyposażone zostały w szeroki zakres regulacji oraz w funkcję podgrzewania i wentylacji. Dobrze wyprofilowana dzielona asymetrycznie kanapa tylna pozwala wygodnie podróżować pasażerom w tylnej części pojazdu – przestrzeni na nogi jak i nad głowami jest tam wystarczająco dużo nawet dla wysokich osób. Komfort wnętrza podnosi zastosowana tapicerka ze skóry perforowanej, uzupełniona podłokietnikami przednim i tylnym, również obszytymi skórą. Na kierownicy pojazdu, pokrytej skórą, znajdziemy elementy sterowania systemem audio, telefonem i tempomatem. Zegary na desce rozdzielczej umieszczone są w oddzielnych tubach wykończonych chromowanymi obwódkami ich czytelność nie budzi zastrzeżeń. Pomiędzy zegarami znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego informujący kierowcę o podstawowych aktualnych parametrach pojazdu np.: średnim zużyciu paliwa, zasięgu jak i aktualnej pozycji dźwigni automatycznej skrzyni biegów. W części środkowej deski rozdzielczej, nad konsolą centralną, góruje duży kolorowy wyświetlacz obsługujący między innymi system nawigacji satelitarnej, system audio i telefon czy też pokazujący informacje, co do ustawień np.: układu klimatyzacji. Poniżej wyświetlacza umieszczony jest panel sterowania podzielony na dwie części kieszenią odtwarzacza „DVD 800 Navi”. W pierwszym górnym rzędzie znajdują się przyciski wyboru ustawień zawieszenia: sport, tour oraz wyłączniki systemu kontroli trakcji i czujników parkowania. Panel sterowania w górnej części obejmuje elementy sterowania systemem nawigacji satelitarnej, systemem audio (Infiniti) oraz telefonem. System nawigacji będący wyposażeniem testowanego Opla Insigni zasługuje na pochwałę za dokładność map i łatwość obsługi. Na dość dobrym poziomie jest, jakość dźwięku, jaką otrzymujemy za pośrednictwem systemu audio „Infiniti”. Poniżej kieszeni odtwarzacza umieszczono niewielki wyświetlacz wraz z przyciskami regulacji układu dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Na tunelu środkowym znajduje się wykończona elementami chromowanymi dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Jakość wykończenia wnętrza jak i zastosowane materiały powodują, że w testowanej Insigni możemy czuć się jak w samochodzie klasy premium. Bardzo przydatnym wyposażeniem testowanego pojazdu głównie w okresie letnim są okno dachowe sterowane elektrycznie oraz zasłony przeciwsłoneczne szyb bocznych tylnych Bagażnik Insigni jest stosunkowo płytki ale obszerny dysponuje on pojemnością od 500 do aż 1010 litrów po złożeniu oparć siedzeń tylnych. Trudność może sprawiać jedynie załadunek bagaży o większych gabarytach z powodu niewielkiego otworu ładunkowego, który jest charakterystyczny dla samochodów o nadwoziu typu sedan.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany Opel Insignia wyposażony został w silnik wysokoprężny z układem zasilania Common Rail o pojemności 1956 cm3. Jednostka ta charakteryzuje się mocą 160KM osiąganą przy prędkości obrotowej rzędu 4000 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 350 Nm uzyskiwanym w zakresie prędkości 1750 – 2500 obr/min. Samochód dość chętnie przyśpiesza i jest wystarczająco dynamiczny zarówno od startu jak i podczas manewrów wyprzedzania. Napęd na koła jezdne przekazywany jest za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, wyposażonej w funkcję sekwencyjnego sterowania ręcznego ActiveSelect®. W trybie automatycznym skrzynia pracowała stosunkowo poprawnie, niekiedy tylko wyczuwalne były zmiany przełożeń podczas prowadzenia pojazdu. Układ kierowniczy jest precyzyjny i funkcjonalny. Podczas manewrów parkingowych zmienne wspomaganie układu kierowniczego pomaga w parkowaniu, a w czasie normalnej jazdy daje poczucie bezpieczeństwa. Zawieszenie Insigni zasługuje na pochwałę, głównie za możliwość zmiany jego charakterystyki za pośrednictwem przycisków umieszczonych na konsoli centralnej. Prowadząc testowanego Opla odnosimy wrażenie, że poruszamy się stabilnym i bezpiecznym oraz komfortowym autem. Z chwilą, gdy przyciśniemy przycisk „Tour” zawieszenie pojazdu staje się jeszcze bardziej miękkie a zarazem komfortowe, takie ustawienie przeznaczone jest głównie do dłuższych podróży. Jednak, gdy zapragniemy poruszać się samochodem sportowym nic nie stoi na przeszkodzie wystarczy wcisnąć przycisk „Sport”. Zawieszenie pojazdu staje się wtedy sztywniejsze przy jednoczesnym szybszym reagowaniu pojazdu na wciskanie pedału przyśpieszenia a zegary zmieniają podświetlenie na kolor czerwony. Opel Insignia w wersji Sport zapewnia kierowcy dużo przyjemności z prowadzenia.
Podsumowanie
Opel Insignia to samochód posiadający dużo zalet. Szczególnie pod względem stylistycznym widać olbrzymi postęp w odniesieniu do poprzednich linii modelowych Opla. Insignia idealnie sprawdza się podczas dłuższych podróży pewnie się prowadzi i jednocześnie jest ekonomiczna. Patrząc na stylistykę testowanego pojazdu oraz na materiały zastosowane do jego wykończenia, ma się wrażenie kontaktu z samochodem klasy premium. Opel Insignia wzbudza duże zainteresowanie oryginalną i wyjątkową linią nadwozia. Opel Insignia Sport Aut. 2.0 CDTI 160KM w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia to wydatek rzędu 116 000 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 150 000 zł brutto.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1956 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 118 (160) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości (obr./min) – 350 w zakresie prędkości 1750 – 2500
– Rodzaj zasilania –Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 215
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,6”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,2
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,2
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,7
– Emisja CO2 (g/km) – 177
Pojemność zbiornika paliwa:
– 70 litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4830
– Szerokość (mm) – 1856
– Wysokość (mm) – 1498
– Rozstaw osi (mm) – 2737
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1585
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1587
Napęd:
– przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11,4
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 245/45 R18
– Standardowe obręcze kół (“) – 18
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1538 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2155 kg
– Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3820 kg
Pojemność bagażnika:
– 500 l
– 1010 l maksymalna pojemność bagażnika
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Antena radiowa
- Filtr cząsteczek stałych
- Filtr przeciw pyłkowy
- Fotel kierowcy z regulacją długości siedziska
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości elektryczną
- Fotel pasażera z regulacją długości siedziska
- Fotele przednie sportowe
- Głośniki 7 szt.
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą perforowaną
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe dojazdowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Oparcie siedzeń tylnych dzielone
- Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
- Pedały z nakładkami sportowymi
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD i MP3 300
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa przednich
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System TCS
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Światła dojazdy dziennej
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła przeciwmgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 18″
- Opony 245/45 R18
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wykończenie wnętrza “Piano Black”
- Wyświetlacz graficzny
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zawieszenie FlexRide
- Zawieszenie obniżone
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Audio System Infiniti
- Czujnik parkowania -przód/tył
- Dach regulowany elektrycznie
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne ściemniane automat, i składane elektrycznie
- Reflektory Bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Spryskiwacze reflektorów
- Światła z automatyczną regulacją kąta pochylenia
- Tapicerka ze skóry perforowanej naturalnej i ekologicznej
- Fotel pasażera podgrzewany
- Fotel kierowcy podgrzewany
- Fotel kierowcy wentylowany
- Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Światła mijania włączane automatycznie
- Radioodtwarzacz DVD i MP3 800 Navi
- Wyświetlacz kolorowy
- System nawigacji satelitarnej 3D
- Złącze “USB”
- Rolety p/słoneczne szyb tylnych bocznych
- System Opel Eye
Test przeprowadzony w dniach 7 -14 grudnia 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.