Pierwszy crossover Peugeota model 3008 łączy w sobie cechy pojazdu kompaktowego, minivana oraz SUV’a. Ze względu na swój charakter trudno go zaliczyć do aut konkretnego segmentu. Ogólnie jednak klasyfikowany jest jako kompaktowe auto klasy średniej niższej (segment C). Po raz pierwszy model zaprezentowany został w 2008 roku na salonie samochodowym Paris Motor Show jako pojazd koncepcyjny pod nazwą Peugeot Prologue Hybrid 4. Jego sprzedaż rozpoczęła się w połowie następnego roku. Seryjna wersja niewiele się różniła od przedstawionego w Paryżu prototypu. Zbudowany został na płycie podłogowej numer 2 koncernu PSA, na której konstrukcyjnie oparte zostały modele Peugeot 308 oraz Citroen C4. Bardzo mocno rozbudowana jest oferta francuskiego crossovera. Auto napędzane może być jednym z pięciu silników: dwóch benzynowych 1.6 VTI 120KM i 1.6 THP 155KM oraz trzech wysokoprężnych 1.6 HDI 115KM, 2.0 HDI 150KM oraz 2.0 HDI 160KM. Równolegle w sprzedaży znajduje się odmiana z napędem hybrydowym HYbrid 4, gdzie wykorzystuje się jednostkę diesla 2.0 HDI 163KM oraz silnik elektryczny o mocy 37KM. Produkowane we francuskim mieście Sochaux, auto sprzedawane jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia standardowego: Access, Active, Style oraz Allure. Najtańsza wersja modelu 3008 Access, wyposażona w benzynową jednostkę napędową 1.6 120KM, dostępna jest w promocji już za kwotę 64 000 złotych (cena katalogowa 73 500 zł.). Model, mimo że sprzedawany jest od blisko czterech lat swoją oryginalną, trochę kontrowersyjną stylistyką, budzi nadal zainteresowania użytkowników dróg. Celem konstruktorów auta było stworzenie samochodu funkcjonalnego i przestronnego przy zachowaniu w miarę możliwości kompaktowych wymiarach.
Wygląd zewnętrzny
Nadwozie Peugeot 3008, mimo że zbudowane na płycie podłogowej modelu 308 jest od niego dłuższe, szersze oraz wyższe. Długość to 4,36 m, szerokość 1,84 m oraz wysokość 1,64m. Dzięki prześwitowi, który wynosi 15 cm wysokie krawężniki nie stanowią problemu. Jednobryłowe nadwozie swoim wyglądem bardziej przypomina minivana; jedynie elementy typowe dla pojazdów typu SUV takie jak aluminiowe osłony podwozia oraz plastikowe nakładki zderzaków przypominają, że jest to crossover. Awangardowa stylistyka powoduje, że trudno go pomylić z innym pojazdem. Auto wzbudza mieszane uczucia: jednym się bardzo podoba innym wręcz przeciwnie. Charakterystyczna dla modelu jest część przednia nadwozia. Duży, masywny zderzak z chromowaną szachownicą kraty wlotu powietrza oraz, umiejscowione nad nią, sporych rozmiarów logo producenta to cechy wyróżniające auto na drodze. Uwagę zwraca również pokrywa komory silnika, której przetłoczenie wraz z środkową częścią zderzaka tworzą literę V. Design przodu dopełniają zachodzące na błotniki reflektory o charakterystycznym kształcie oraz subtelnie wkomponowane w zderzak światła przeciwmgielne. Mocno pochylona duża szyba czołowa, zaokrąglona linia dachu z typowym dla hatchbacków załamaniem w tylnej części nadwozia powodują, że profil auta wygląda stosunkowo dynamicznie. 17 calowe aluminiowe tarcze kół dopełniają to wrażenie. Oryginalne jednobarwne światła tylne o ciekawym kształcie oraz niewielki spoiler dachowy z wbudowanym światłem STOP, dodają dość skromnemu stylistycznie tyłowi odrobinę finezji. Dość oryginalny design, sporo gustownych detali, przyciemniane szyby tylne oraz znacznych rozmiarów panoramiczny dach powodują, że testowany model 3008 wyróżnia się w tłumie i może się podobać.
Wnętrze samochodu
Przestronne wnętrze to cecha, którą model 3008 może się pochwalić. Wrażenie to potęgują szyby boczne o dużych powierzchniach, sporych rozmiarów szyba czołowa oraz panoramiczny dach, w który wyposażony był testowany pojazd. Ten, kompaktowych wymiarów crossover, zapewnia wystarczająco dużą ilość miejsca na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie. Bez problemu może nim podróżować pięć dorosłych osób. Łatwość zajmowania miejsc zawdzięcza podniesionemu zawieszeniu i wyższej kabinie w porównaniu z typową osobówką. Konstruktorzy dużo uwagi poświęcili temu aby kierowca i pasażerowie czuli się komfortowo we wnętrzu. Regulowany w trzech kierunkach fotel kierowcy oraz regulowana kolumna kierownicy pozwalają na optymalne dopasowanie się kierowcy do pojazdu. Dobrze wyprofilowane, wygodne fotele przednie charakteryzują się bardzo dobrym trzymaniem na boki podczas pokonywania zakrętów. Wysoka pozycja kierowcy oraz sposób przeszklenia nadwozia zapewniają znakomitą widoczność praktycznie we wszystkich kierunkach, nawet zastosowany szeroki tylny słupek nie powoduje jej ograniczenia. We wnętrzu, oprócz komfortu, na uwagę zasługuje ergonomia. Wszystkie elementy sterowania umiejscowione są praktycznie pod ręką kierowcy. Uwagę zwraca zastosowana bardzo wysoka konsola centralna zintegrowana z podłokietnikiem siedzeń przednich. Została ona subtelnie połączona z deską rozdzielczą. Znajdziemy na niej panel sterownia automatyczną klimatyzacją, nawigacji satelitarnej, systemu audio JBL oraz Bluetooth. Wzrok przyciąga bardzo estetycznie wykończone elementami w kolorze aluminium koło kierownicy. Pokryte ono zostało bardzo przyjemną w dotyku perforowaną skórą. Za nim producent umieścił dwa joysticki znane z innych modeli francuskiej marki sterowania tempo matem, audio systemem oraz telefonem. Pojazd wyposażony został w tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza, które wykończone zostały chromowanymi oblamówkami. W centralnej części deski rozdzielczej góruje sporych rozmiarów kolorowy ekran, który współpracuje z radioodtwarzaczem oraz nawigacją. Ciekawie prezentuje się umiejscowiony nad zestawem zegarów holograficzny wyświetlacz Head-Up Display (VTH), który pokazuje kierowcy najważniejsze informacje, jak np. aktualną prędkość. To rozwiązanie znakomicie sprawdza się podczas dłuższych wyjazdów, kiedy kierowca, podczas jazdy, nie musi odrywać wzroku od drogi, a wyświetlane informacje są bardzo czytelne. Atutem kabiny jest jej ciekawy design, jest on skromny i zarazem elegancki i wyróżnia się stosunkowo nowoczesną stylistyką. Stonowane kolorystycznie, wykonane z dobrej jakości materiałów wnętrze, ożywiają subtelnie wkomponowane chromowane i aluminiowe wstawki. Producent nie zapomniał o właściwościach użytkowych auta. Stworzył pojazd bardzo funkcjonalny. W kabinie może nie znajdziemy wielu przydatnych schowków, ale o praktyczności pojazdu w znacznym stopniu decyduje jego bagażnik. W przypadku testowanego modelu przestrzeń bagażowa wynosi standardowo 426 litrów. Korzystając z przycisków umiejscowionych na bocznych ściankach bagażnika w bardzo łatwy sposób możemy złożyć asymetrycznie dzielone oparcie siedzeń tylnych a objętość ładunkowa może wzrosnąć aż do 1241 litrów. Na pochwałę zasługuje łatwość załadunku, oprócz tradycyjnie podnoszonej pokrywy bagażnika w modelu opuszczana jest tzw. burta co powoduje że próg załadunkowy jest na wysokości podłogi. Bagażnik wyposażony został w trzypoziomową ruchomą podłogę, którą bez żadnego wysiłku możemy ustawić w żądanym położeniu. Jednym z głównych atutów modelu 3008 jest bez wątpienia estetyczne, przejrzyste i uniwersalne wnętrze.
Silnik i właściwości jezdne
Z silnika wysokoprężnego HDi o mocy 150 KM, w jaki wyposażony był testowany pojazd, moc na koła jezdne przekazywana jest za pośrednictwem manualnej 6-przełożeniowej skrzyni biegów. Jednostka ta o pojemności 1997 cm3 osiąga swoją maksymalną moc przy 3750 obr/min i charakteryzuje się maksymalnym momentem 340Nm przy 2000 obr/min. Silnik jest bardzo dynamiczny a jednocześnie ekonomiczny. Zawdzięcza to głównie dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów. Auto rozpędza się do prędkości 100 km/h w czasie 9,7 sekundy. Średnie zapotrzebowanie na olej napędowy w ruchu mieszanym wynosi około 5,7 litra na 100 km. Mimo swych zalet pojazd sprawia wrażenie skonstruowanego do spokojnego i statecznego podróżowania. Zaletą układu napędowego jest umiejscowienie dźwigni zmiany biegów na wysokiej konsoli centralnej, co jest bardzo wygodne podczas zmiany przełożenia. Cechą charakterystyczną dla crossoverów jest wysoki prześwit, który zachęca do jazdy w trudnym terenie. W przypadku modelu 3008 nie można zapominać, że napęd przenoszony jest jedynie na jedną oś, co powoduje, że poruszanie po drogach nieutwardzonych może przysporzyć trochę kłopotów w porównaniu z typowymi pojazdami typu SUV z napędem na cztery koła. Stworzony został głównie do jazdy po asfalcie. Klasyczne zawieszenie auta, z przodu kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna zestrojone zostało znacznie sztywniej od tego, do czego przyzwyczaiły nas pojazdy produkcji francuskiej. Znakomicie radzi sobie na nierównościach drogi, do wnętrza kabiny praktycznie nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Niekiedy tylko podczas szybko pokonywanych, ciasnych zakrętów mogą występować nieznaczne przechyły nadwozia. Spowodowane jest to jego wysokością oraz podwyższonym środkiem ciężkości. Mimo tego auto na drodze zachowuje się stabilnie. Układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, reaguje natychmiast na ruchy koła kierownicy. Opcjonalnie możemy model wyposażyć w system Grip Control, który dopasowuje parametry systemów bezpieczeństwa do warunków panujących na drodze. Znacznie poprawia on stabilność pojazdu podczas przykładowo poruszania się po śliskiej nawierzchni.
Podsumowanie
Peugeot 3008 to samochód bardzo funkcjonalny, który znakomicie sprawdzi się jako auto rodzinne. Ciekawa, oryginalna i odważna stylistyka może stanowić dla potencjalnego klienta atut. Można pokusić się o stwierdzenie, że design jest jednak zbyt odważny, co przekłada się na dość niską popularność modelu. Konstruktorzy podczas projektowania połączyli w testowanym aucie cechy samochodu kompaktowego (hatchbacka), minivana i SUVa tworząc przestronny i bardzo praktyczny pojazd. Za wyborem produktu francuskiej marki przemawiają: wygodne i obszerne wnętrze, dobra jakość wykończenia, funkcjonalny bagażnik oraz dynamika silnika i właściwości jezdne pojazdu. Peugeot 3008 to samochód dla osoby, która szuka auta rodzinnego o nietuzinkowej stylistyce z bogatym wyposażeniem charakteryzującego się przystępną ceną. Konkurencji na rynku dla francuskiego crossovera należy upatrywać głównie w Nissanie Qashqai oraz Mitsubishi ASX. Pod koniec sierpnia bieżącego roku marka zaprezentowała nowy model 3008, który został poddany liftingowi, główne zmiany dotyczą przedniej części nadwozia oraz stylistyki wykończenia wnętrza. Auto nawiązuje swoim wyglądem do najnowszych produktów marki.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa (ccm) – 1997
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3750
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 340 przy 2000
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 195
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,7
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,2
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5,7
– Emisja CO2 (g/km) – 149
Pojemność zbiornika paliwa
– 60 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4365
– Szerokość (mm) – 1837
– Wysokość (mm) – 1639
– Rozstaw osi (mm) – 2613
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1532
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1527
– Zwis przedni (mm) – 916
– Zwis tylny (mm) – 836
Napęd
– Przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11,8
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/50 R17
– Standardowe obręcze kół (“) – 17
Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1529
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2080
Pojemność bagażnika
– Standardowa (litry) – 432
– Maksymalna (litry) – 1241
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Allure. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Czujnik parkowania – tył
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Głośniki 6 szt.
- Gniazdo 12V 2 szt.
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Hamulec postojowy automatyczny
- Immobilizer
- Kierownica sportowa pokryta skórą
- Kierownica z chromowanym wykończeniem
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe z tarczą aluminiową
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwa progowa
- Listwy boczne ochronne chromowane
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w obudowie chromowanej
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Okno dachowe panoramiczne regulowane elektrycznie
- Oparcie fotela pasażera z przodu składane
- Oświetlenie progów drzwi przednich
- Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
- Podłoga bagażnika regulowana 3-poziomowa
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Pokrywa bagażnika dzielona
- Radioodtwarzacz CD/MP3 + Aux-in + sterowanie przy kierownicy
- Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezp. na wszystkich fotelach
- System DRC
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System Hill Holder
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System rozdzielania siły hamowania REF
- System sygnalizacji hamowania awaryjnego
- System utrzymania stałej odległości od poprzedzającego pojazdu ARTIV
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia akustyczna
- Szyba tylna ogrzewana
- Szyby barwione
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej
- Światła dzienne włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 17
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
- Wyświetlacz graficzny
- Wyświetlacz Head-Up
- Zagłówki przednie i tylne regulowane
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw głośnomówiący “Bluetooth”
- Złącze “USB”
- Żaluzje p/słoneczne szyb tylnych bocznych
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Allure posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Audio System Hi-Fi JBL
- Czujnik parkowania – przód
- Fotele przednie podgrzewane
- Lakier metalizowany
- Monitory w zagłówkach foteli przednich 2 szt .
- Reflektory ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Słuchawki bezprzewodowe do systemu multimedialnego
- Spryskiwacze reflektorów
- System nawigacji satelitarnej
- Światła z automatyczną regulacją kąta pochylenia
- Tarcze kół aluminiowe 18″
Test przeprowadzony w dniach 11 – 18 października 2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Peugeot Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.