W 2011 czeski producent samochodów Skoda przedstawił na salonie samochodowym we Frankfurcie prototyp nowego modelu pod nazwą MissionL. Ostatecznie wersja produkcyjna otrzymała nazwę Rapid. Zadebiutowała oficjalnie rok później w Paryżu i praktycznie równocześnie rozpoczęła się jej sprzedaż. Nowy model Skody wypełnia lukę pomiędzy Fabią a Octavią. Pojazd jest odpowiedzią na budżetowe auta konkurencji, którą stanowią głównie pojazdy koncernu PSA: Peugeot 301 oraz Citroen C-Elysee. Wiele elementów i rozwiązań technicznych zostało zaczerpniętych z modeli Fabia oraz Octavia. Konstrukcja Rapida została oparta na platformie podłogowej koncernu Volkswagen A05+ czyli nieco wydłużonej na potrzeby Skody oraz bliźniaczego modelu Seata Toledo płyty PQ25. Produkowany jest w czeskich zakładach, w Mlada Boleslav. Nowy kompakt Skody oferowany jest w dwóch rodzajach nadwozia, jako 5-cio drzwiowy liftback oraz hatchback (Spaceback). Do wyboru mamy aż cztery benzynowe jednostki napędowe: 1.2 MPI 75 KM, 1.2 FSI 85 i 105 KM, 1.4 122KM oraz jeden silnik wysokoprężny 1.6 TDI CR 105KM. W miarę bogatą gamę silników uzupełniają cztery wersje kompletacji wyposażenia: Active, Ambition, Elegance oraz limitowana Style Plus. W niedługim czasie na rynku ukaże się również Rapid w wersji Green Line, który odzwierciedla szczególne starania producenta w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Zostanie on wyposażony w bardzo oszczędny nowy silnik diesla 1.6 TDI CR o mocy 90KM oraz rozwiązania techniczne wspomagające ochronę środowiska.
Wygląd zewnętrzny
Rapid to przedstawiciel nowego trendu stylistycznego w marce. Na pierwszy rzut oka jest łudząco podobny do najnowszego modelu Octavii, jest jednak od niego nieco mniejszy. Konstruktorzy postanowili stworzyć auto stosunkowo tanie, a jednocześnie bardzo praktyczne. Modny i zarazem dynamiczny wygląd Rapida nie budzi zastrzeżeń. Sylwetka charakteryzuje się prostotą konstrukcji, mocno zaakcentowanymi ostrymi liniami oraz wyraźnymi przetłoczeniami. Ciekawie zaprojektowana krata wlotu powietrza, umiejscowione z nią na jednej linii wąskie reflektory oraz duże logo producenta to znaki rozpoznawcze testowanego samochodu. Mocno zaakcentowana pokrywa bagażnika, masywny tylny zderzak, oraz charakterystyczne dla marki lampy tylne w kształcie litery C to główne cechy wizualne tyłu nadwozia. Design modelu, pozbawiony jakichkolwiek udziwnień powoduje, że auto jest przyjemne dla oka oraz potrafi skutecznie wtopić się w tłum, co może być jego zaletą. Całkiem nowy kompaktowy model czeskiej marki jest idealnym połączeniem dobrze dobranych proporcji oraz opartej na ostrych liniach ponadczasowej stylistyki nadwozia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Rapid przypadnie do gustu osobom poszukującym stosunkowo eleganckiego, przestronnego rodzinnego auta o kompaktowych wymiarach.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu wizualnie nawiązuje do designu nadwozia, jest dość proste, a jednocześnie nowoczesne. Mając na uwadze fakt, że konstrukcja Rapida oparta została na płycie podłogowej segmentu aut kompaktowych można przypuszczać, że w środku miejsca nie jest za wiele. Po otwarciu drzwi okazuje się, że kabina jest jednak bardzo obszerna. Kierowca jak i pasażerowie, zarówno w przedniej części jak i na tylnej kanapie, nie powinni narzekać na brak miejsca. Na fotelach przednich siedzi się wygodnie, są one miękkie a ich kształt zapewnia dość dobre trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zakres regulacji foteli oraz regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy pozwalają kierowcy dostosować swoje położenie do komfortowej i bezpiecznej pozycji. We wnętrzu znajdziemy wiele sprawdzonych elementów z innych modeli czeskiej marki chociażby z Fabii czy Octavi. W testowanej wersji Rapida Elegance bardzo dobre wrażenie robi jasno beżowa tapicerka oraz deska rozdzielcza o tej samej barwie z ciemnym wykończeniem górnej jej części. Połączenie to znacznie ożywia klasyczny design wnętrza. Tablica rozdzielcza łudząco przypomina tą, którą znajdziemy w modelu wyższej klasy Octavi. Tworzywa i materiały zastosowane są przeciętnej jakości, co jest rekompensowane znakomitą jakością spasowania poszczególnych elementów. Dobry dobór kolorów, stonowana stylistyka, solidność wykonania oraz przestronność i komfort na przyzwoitym poziomie to cechy charakteryzujące wnętrze Rapida. Tablica rozdzielcza to niewątpliwie atut modelu. Tuż za czteroramienną pokrytą skórą kierownicą znajdują się dwa duże, bardzo czytelne zegary prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi umieszczono rozbudowany pod względem swoich funkcji wyświetlacz komputera pokładowego. Oprócz tradycyjnych informacji takich jak zużycie paliwa, średnia prędkość, zasięg może on pokazywać wybrane informacje systemu audio oraz nawigacji satelitarnej. Na pochwałę zasługuje czytelny i bardzo ergonomiczny sposób rozmieszczenia elementów sterowania urządzeniami, w jakie wyposażony jest pojazd. W części środkowej deski rozdzielczej, nad konsolą centralną dominuje kolorowy, dotykowy, 5-cio calowy wyświetlacz multimedialnego systemu nawigacji Amundsen. Jest on dostępny, jako wyposażenie dodatkowe, a koszt jego dla wersji Elegance wynosi 2000 złotych. Obsługuje on dodatkowo audio system, telefon, system Bluetooth oraz system parkowania tyłem pokazując w sposób graficzny odległość pojazdu od przeszkody. Poniżej znalazł się panel jednostrefowej klimatyzacji automatycznej Climatronic. Wnętrze obfituje w znaczną ilość praktycznych schowków bardzo przydatnych w codziennym użytkowaniu w myśl zasady stosowanej w marce „Simply clever” (po prostu sprytny). Konstruktorzy podczas projektowania modelu mieli za zadanie stworzyć auto praktyczne, funkcjonalne i jednocześnie tanie. Jedną z cech świadczących o funkcjonalności jest przestrzeń bagażowa wraz z łatwym do niej dostępem. Obszerne wnętrze sugerować mogłoby, że wygospodarowana w nim przestrzeń odbić się może na objętości bagażnika. Projektantom należą się słowa uznania, bo wbrew przypuszczeniom Rapid pochwalić się może jednym z największych bagażników nie tylko w swojej klasie. Standardowa objętość to aż 550 litrów. Imponująca przestrzeń ładunkowa może być za sprawą asymetrycznie składanych siedzeń tylnych dowolnie konfigurowana, a jej maksymalna objętość może wynieść 1490 litrów. Mimo wysokiego progu załadunkowego dostęp do bagażnika dzięki zintegrowanej z szybą tylną unoszonej pokrywie bagażnika jest bardzo łatwy. To cecha charakterystyczna pojazdów z nadwoziem typu liftback. Jak na auto budżetowe nowy model Skody wyróżnia się praktycznym i funkcjonalnym wnętrzem o bardzo poprawnej stylistyce.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany pojazd napędza nowoczesny silnik Diesla z układem zasilania Common Rail o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 105KM. Cicha praca, znikome drgania oraz wysoka kultura pracy to cechy odróżniające go od starszych konstrukcji. Maksymalny moment obrotowy 250Nm dostępny jest w zakresie prędkości obrotowej 1500 –2750 obr/min. Niewielka moc silnika w porównaniu z innymi jednostkami wysokoprężnymi o podobnej pojemności rekompensowana jest niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Ta stosunkowo elastyczna jednostka potrafi zadowolić się 5,6 litrami oleju napędowego na 100km w warunkach jazdy miejskiej. Pojazd bardzo sprawnie przyśpiesza, prędkość 100 km/h potrafi osiągnąć już po upływie 10,9 sekundy. Przeniesienie napędu na przednie koła jezdne następuje za pośrednictwem 5-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Zmiana poszczególnych przełożeń następuje precyzyjnie bez jakichkolwiek zastrzeżeń. Podczas poruszania się pojazdem po autostradzie niekiedy może być odczuwalny brak 6 biegu. Dobrze dobrane przełożenia oraz wysoki moment obrotowy powodują, że Rapid jest wystarczająco dynamiczny. Zawieszenie nowego modelu czeskiej marki znakomicie tłumi poprzeczne nierówności drogi. Zestrojenie jego to kompromis pomiędzy komfortem a odpowiednią sztywnością poprawiającą prowadzenie auta. Układ kierowniczy reaguje bardzo szybko i precyzyjnie na ruchy koła kierownicy. Na drodze Rapid zachowuje się stabilnie, co daje kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Wprowadzenie Rapida do palety modelowej czeskiej marki i umiejscowienie go pomiędzy Fabią a Octavią wywołało duże zainteresowanie rynku. Cena najtańszej wersji modelu Active napędzanej silnikiem 1.2 MPI 75KM skalkulowana została na kwotę niespełna 48 500 złotych. Oferta skierowana jest głównie do osób poszukujących przestronnego i bezpiecznego samochodu rodzinnego. Właściwości auta oraz jego przystępna cena może być atutem dla firm poszukujących aut praktycznych i zarazem tanich w zakupie oraz w eksploatacji. Bezsprzecznie atutami modelu są: oszczędne jednostki napędowe, obszerne wnętrze, uniwersalny wygląd oraz bardzo dużych rozmiarów bagażnik. Standardowe wyposażenie nowej Skody na pewno jest zdolne sprostać podstawowym potrzebom użytkowników. Należy jednak pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na pojazd z mocniejszym silnikiem oraz wybór bogatszej wersji wyposażenia koszty zakupu mogą znacznie wzrosnąć. Uwzględniając istniejącą konkurencję Skody Rapid na polskim rynku można przypuszczać, że może w niedługim czasie stać się bestsellerem. Technologia Volkswagena, ponadczasowy design oraz reputacja marki to atuty przemawiające za produktem z Mlada Boleslav.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny, turbodoładowany
– Pojemność skokowa (ccm) – 1598
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 77 (105) przy 4400
– Maksymalny moment obrotowy (Nm) w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500 – 2500
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 190
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,4
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,6
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,4
Pojemność zbiornika paliwa
– 55 litrów
Wymiary
– Długość (mm) – 4483
– Szerokość (mm) – 1706
– Wysokość (mm) – 1461
– Rozstaw osi (mm) – 2602
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1457
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1494
– Zwis przedni (mm) – 877
– Zwis tylny (mm) – 1004
Napęd
– Przedni
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 10,9
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 185/60R15
– Standardowe obręcze kół – 6,0J x 15”
Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1190
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1725
– Dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca (kg) – 630
– Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem (kg) – 1200
Pojemność bagażnika
– Standardowa (litry) – 550
– Maksymalna (litry) – 1490
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Blokada mechanizmu różnicowego EDS
- Czujnik parkowania -tył
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Głośniki 2 szt. dodatkowe
- Głośniki 4 szt.
- Kierownica wielofunkcyjna 3 ramienna
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja manualna Climatic
- Kolumna kierownicy z regulacją wysokości i głębokości
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Pakiet Chrome
- Pakiet Funkcjonalny
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Półka nad przestrzenią bagażową
- Przygotowanie do montażu radia z anteną i głośnikami
- Radioodtwarzacz Skoda Auto Swing CD + MP3
- Schowek na okulary
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Sygnalizacja pozostawienia włączonych świateł
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System p/poślizgowy MSR
- System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System pokolizyjny ACS
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba tylna ogrzewana
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby przyciemniane
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej
- Światła p/mgielne dodatkowe
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 15″ opony 185/60
- Tempomat
- Wyświetlacz Maxi-DOT
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw naprawy opon
- Złącze “AUX”
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Elegance posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Dysze spryskiwaczy podgrzewane
- Fotel kierowcy podgrzewany
- Fotel pasażera podgrzewany
- Klimatyzacja automatyczna Climatronic
- Lakier metalizowany
- Spryskiwacze reflektorów
- System nawigacji satelitarnej Amundsen
- Tarcze kół aluminiowe 17″
Test przeprowadzony w dniach 8 -15 listopad 2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.