Mokka to pierwszy kompaktowy SUV w historii Opla. Koncern z Rüsselsheim wyjątkowo długo zwlekał z wprowadzeniem do oferty tego niewielkiego modelu łączącego w sobie zalety pojazdów osobowych i terenowych. Kiedy inni producenci już od kilku lat prężnie sprzedawali swoje samochody w tej klasie, Opel nie miał dla swoich klientów żadnej alternatywy. Sytuacja ta uległa zmianie dopiero w 2012 roku wraz z debiutem Mokki. Zainteresowanie klientów po pierwszych kilkunastu miesiącach sprzedaży pokazało, że niemiecki producent zaoferował pojazd, który nie tylko nie podzieli losów niepopularnej Antary, ale bez problemu zdobędzie swój udział w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie.
Wygląd zewnętrzny
Uterenowiony Opel cechuje się atletyczną i nowoczesną sylwetką. Podwyższone nadwozie osadzone na dużych 18-calowych felgach wygląda efektownie, a zwiększony prześwit, masywne listwy boczne oraz plastikowe osłony nadkoli i zderzaków wyróżniają je na tle typowo osobowych modeli. Front Mokki tworzą szerokie reflektory, chromowana osłona wlotu powietrza oraz maska z centralnym przetłoczeniem. Z tyłu nad wysoko osadzonymi światłami, masywnym zderzakiem i niewielką szybą dominuje spoiler z wbudowanym trzecim światłem stop. Profil niemieckiego SUV’a to wyraźne przetłoczenia na drzwiach oraz wznosząca się linia okien ozdobiona chromowanymi listwami. Nadwozie jest zwarte i proporcjonalne, a wszystkie jego detale tworzą spójną całość. Wymiary: długość 4278 mm, szerokość 1777 mm i wysokość 1658 sprawiają, że Opel jest większy od Nissana Juke czy Renault Captura i mniejszy od Dacii Duster lub Skody Yeti.
Wnętrze pojazdu
Idealnym uzupełnieniem nadwozia w kolorze Deep Espresso jest brązowo-czarne wykończenie wnętrza. Tapicerka Sandcastle – Saddle Up i elementy deski rozdzielczej w kolorze mlecznej czekolady nadają wnętrzu elegancji i oryginalności. Kabina uniwersalnego Opla oferuje komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Za dopłatą 1600 zł możemy doposażyć Mokkę w fotel kierowcy posiadający certyfikat niemieckiej organizacji na rzecz zdrowych pleców AGR. Optymalne wyprofilowanie fotela z szerokim zakresem regulacji w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą zapewnia wygodną pozycję niezależnie od wzrostu i postury kierowcy. Przed trójramienną, multifunkcyjną kierownicą pokrytą skórą umieszczono cztery zegary. Osadzone w tubach wskaźniki o wzorowej czytelności okalają wyświetlacz komputera pokładowego. Archaiczny ekran prezentuje m.in informacje o zużyciu paliwa, temperaturze zewnętrznej lub działaniu systemów bezpieczeństwa.
Na szczycie konsoli centralnej znajduje się wymagający dopłaty 3750 zł siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz systemu audio i nawigacji. Idealna wysokość umocowania i praktyczny daszek gwarantują wzorową czytelność wyświetlanych informacji nawet w słoneczny dzień. Poniżej znajdziemy standardowy panel kilkudziesięciu przycisków w którym użytkownicy innych modeli Opla odnajdą się bez problemu, natomiast nowi posiadacze produktów z Rüsselsheim będą potrzebowali kilku dni, aby bez problemu sterować radiem, klimatyzacją lub nawigacją. Pomiędzy przednimi fotelami znajdują się dwa miejsca na napoje oraz praktyczny schowek z roletą.
W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano 356 litrów przestrzeni bagażowej, której pojemność po złożeniu tylnych oparć wzrasta do 785 litrów. W wykorzystaniu bagażnika pomagają jego regularne kształty, asymetrycznie dzielone oparcia tylnej kanapy oraz płaska podłoga po złożeniu tylnych siedzeń. Dodatkowo do dyspozycji podróżujących w kabinie dostępnych jest 19 różnorodnych schowków. Świetnym rozwiązaniem i poszerzeniem możliwości transportowych Opla jest wysuwany z tylnego zderzaka bagażnik rowerowy powalający na transport do trzech rowerów jednocześnie.
Niemiecki SUV oferowany jest w trzech kompletacjach wyposażenia: Essentia, Enjoy i Cosmo. Już w podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: 6 poduszek powietrznych, systemy bezpieczeństwa czynnego, radioodtwarzacz, multifunkcyjną kierownicę, komputer pokładowy, tempomat, zamek centralny, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, autoalarm, fotel kierowcy z regulacją wysokości lub światła do jazdy dziennej. Testowa, topowa wersja Cosmo zawierała ponadto automatyczną, dwustrefową klimatyzację, lepszy system audio, reflektory przeciwmgielne, 18-calowe tarcze kół, czujniki parkowania, automatyczne sterowanie światłami i wycieraczkami oraz przyciemniane szyby tylne.
Silnik i właściwości jezdne
Jednostka napędowa Mokki dostarcza mieszanych odczuć: pozytywnych ze względu na małe zapotrzebowanie na paliwo oraz dynamikę i negatywnych z powodu nadmiernej głośności. Przy wykorzystaniu jej pełnych możliwości po 9.4 sekundy prędkościomierz wskaże 100 km/h, a jego wskazówka zatrzyma się na 185 km/h. Codzienna eksploatacja 130 konnego silnika dysponującego momentem 300 Nm wiąże się ze średnim zużyciem oleju napędowego na poziomie 5.5 – 6 litrów/ 100 km. Niestety dynamiczna jazda obarczona jest nieprzyjemnym, zdecydowanie zbyt dużym hałasem w kabinie. Diesel współpracuje z manualną 6-stopniową skrzynią biegów. Wszystkie przełożenia wchodzą gładko i precyzyjnie, a skoki dźwigni zmiany biegów są optymalne.
Zawieszenie Mokki to kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Duet ten zapewnia kompromis pomiędzy komfortem i optymalną kontrolą nad pojazdem. Pomimo wyższego niż w przypadku typowych samochodów osobowych nadwozia Mokka nie przejawia skłonności do nadmiernych przechyłów nadwozia.
Opel posiada szereg systemów podnoszących bezpieczeństwo codziennej eksploatacji. Od standardowych i dzisiaj oczekiwanych w tej klasie pojazdu systemów ABS, ESP czy układów kontroli podjazdu i zjazdu ze wzniesień, ciekawym rozwiązaniem charakterystycznym dla nowoczesnych produktów Opla jest Opel Eye – kamera stanowiąca rdzeń takich systemów jak TSR – rozpoznawanie znaków drogowych, LDV – ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, FCA – ostrzeżenie o groźbie najechania na poprzedzający pojazd. Użytkowanie niemieckiego SUV’a w mieście ułatwi asystent parkowania oraz kamera cofania, a podczas nocnych podróży nieocenione będą opcjonalne bi-ksenonowe reflektory adaptacyjne AFL+ posiadające 11 inteligentnych funkcji m.in.: światła dla strefy ruchu pieszych, miejskie, szosowe, autostradowe, na złą pogodę, asystent świateł drogowych czy dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów.
Założeniem modeli SUV z napędem 4×4 jest możliwość bezpiecznego zjechania z utwardzonych szlaków. Podczas jazdy po nawierzchniach o dobrej przyczepności 100% momentu obrotowego przekazywane jest na oś przednią. W momencie utraty trakcji do 50% momentu może być przekazane na oś tylną. Napęd 4×4 będzie nieocenionym atutem na ośnieżonych drogach, bądź leśnych duktach, jednak prześwit wynoszący niespełna 16 cm, nakładka pod przednim zderzakiem oraz 18-calowe aluminiowe tarcze kół wymuszają na kierowcy zdroworozsądkowe podejście do jazdy w terenie.
Podsumowanie
SUV’’y to obecnie trzeci po samochodach klasy B i C najpopularniejszy segment na polskim rynku motoryzacyjnym. Od kilku lat coraz liczniejsza grupa klientów przekonuje się do zalet tych uniwersalnych pojazdów. Opel Mokka wypełnił lukę w gamie producenta i dołączył do walki o względy klientów w tym atrakcyjnym segmencie. Miłośnicy niemieckiej marki mają do wyboru trzy silniki – dwa benzynowe i jeden wysokoprężny, trzy warianty wyposażenia oraz wersję z napędem na jedną lub obie osie. Najtańsza wersja Essentia z 115-konnym silnikiem benzynowym kosztuje 57 900 zł. Wariant Cosmo z jednostką wysokoprężną i napędem 4×4 to wydatek 89 000 zł.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1686 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 w zakresie 2000- 2500
Pojemność zbiornika paliwa: 54l
Wymiary
– Długość (mm) – 4278
– Wysokość (mm) – 1658
– Szerokość bez lusterek (mm) –1777
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55 R18
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1490
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1885
Pojemność bagażnika: 356 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cosmo. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Alarm
- Automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia (tunelowym)
- Czujnik deszczu
- Czujnik parkowania przód/tył
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrze w kolorze nadwozia
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Klimatyzacja dwustrefowa sterowana elektronicznie
- Kolumna kierownicy regulowana w pionie i poziomie
- Koło kierownicy pokryte skórą
- Komputer pokładowy
- Mocowanie fotelika ISOFIX na tylnej kanapie
- Obręcze kół ze stopów lekkich 18”
- Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne
- Przednie reflektory przeciwmgielne
- Przyciemniane szyby tylne
- Przyciski sterowania na kierownicy
- Radioodtwarzacz CD/MP3 400 ze złączem USB i Bluetooth®
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Światła do jazdy dziennej
- Światłoczułe lusterko wewnętrzne (automatycznie przyciemniane)
- Tempomat
- Tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40
- Układ ABS
- Układ kontroli zjazdu ze wzniesień HDC
- Układ stabilizacji toru jazdy ESP
- Układ wspomagania ruszania na pochyłościach HSA
- Zdalnie sterowany zamek centralny
Wyposażenie dodatkowe:
- Bagażnik rowerowy zintegrowany w tylnym zderzaku FlexFix®
- Fotel kierowcy AGR
- Kamera cofania
- Kamera Opel Eye (systemy rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzegania przed kolizją z pojazdem poprzedzającym). Wyświetlacz graficzny pomiędzy zegarami
- Lakier metaliczny
- Podłokietnik fotela kierowcy
- Radioodtwarzacz CD/MP3 950 z nawigacją, wyświetlaczem graficznym pomiędzy wskaźnikami, kolorowym wyświetlaczem 7”, portalem telefonu komórkowego Bluetooth®, złączem USB
- Reflektory bi-ksenonowe AFL ze światłami LED do jazdy dziennej
- System monitorujący ciśnienie w oponach
- Tapicerka skórzana z elementami sztucznej skóry
Test przeprowadzony w dniach 7.XI–14.XI.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.