W poszukiwaniu kolejnych nabywców samochodów, po sukcesach jakie odniosła i nadal odnosi na rynku linia modeli Picasso (C4, Xsara), Citroen stworzył nowego minivana – tym razem C3 Picasso należącego do segmentu B. Pojazd ten oficjalną prezentację miał na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu, jesienią 2008 roku. Sprzedaż tego modelu na rynku polskim rozpoczęła się w lutym 2009 roku. Citroen lubi zaskakiwać swoją stylizacją i nie inaczej było w tym przypadku. Kształt linii nadwozia oraz design modelu powodują, że nie można go pomylić z żadnym innym autem. Samochód na rynku oferowany jest obecnie w trzech podstawowych wersjach kompletacji wyposażenia: SX, SX Pack oraz Exclusive. Citroen C3 Picasso wyposażany może być w jeden z dwóch silników benzynowych: 1.4 VTi 95KM i 1.6 VTi 120KM lub w jeden z dwóch silników napędzanych olejem napędowym (diesel): 1.6 HDI o mocach 90 i 110KM. C3 Picasso został zaprojektowany jako auto uniwersalne łączące w sobie cechy samochodu miejskiego oraz rodzinnego. Samochód produkowany jest u naszych południowych sąsiadów w zakładach w Trnavie na Słowacji.
Wygląd zewnętrzny
Nadwozie testowanego samochodu wyróżnia się stylistyką, nowoczesnością oraz odmiennością. Sylwetka wyraża funkcjonalność pojazdu, jest połączeniem niewielkich rozmiarów przy zachowaniu możliwie dużej przestronności wnętrza. Inaczej mówiąc jest to pojazd mały na zewnątrz, a jednocześnie duży w środku. Nowatorskie rozwiązanie nadwozia zwane „Space Box” z zaokrąglonymi krawędziami nadaje samochodowi wyjątkowo zwarty wygląd. Przód samochodu to masywny bardzo duży zderzak w kolorze nadwozia, sporej wielkości czarna krata wlotu powietrza oraz bardzo wysoko osadzone reflektory zachodzące na błotniki i pokrywę komory silnika. Wszystko to razem uzupełnione reflektorami przeciwmgielnymi, obudowanymi czarnym tworzywem oraz chromowe obramówki w dolnej części zderzaka potęgują wrażenie solidności nadwozia. Nietypowe proporcje wynikające z linii nadwozia zapewniają bardzo dużo miejsca wewnątrz. Spoglądając na pojazd z boku spostrzegamy krótki przód z bardzo wysokim zderzakiem przednim, mocno pochyloną szybę czołową, której linia w sposób bardzo łagodny łączy się z linią dachu. Pionowa linia tyłu nadwozia podkreśla zwartą budowę auta. Tył nadwozia Citroena C3 Picasso to zajmująca prawie połowę powierzchni pokrywy bagażnika, duża, mocno przyciemniana szyba, zakończona po bokach osadzonymi wysoko na słupkach lampami tylnymi. Do całości stylistyki pojazdu nawiązuje zderzak tylny w kolorze nadwozia z dużą, szeroką, czarną nakładką, będącą progiem przestrzeni ładunkowej, w której umieszczone zostały czujniki parkowania oraz – po bokach -światła cofania. Przyglądając się nadwoziu samochodu nie sposób nie zauważyć elementów wykończeniowych w postaci listew bocznych z nakładkami chromowanymi, klamek pokrytych chromem, srebrnych relingów czy też rzadko występujących w autach tej wielkości 17 calowych aluminiowych kół. Wszystkie te detale podkreślają odważny, nowatorski styl nadwozia.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu to przede wszystkim przestrzeń. We wnętrzu Citroena C3 Picasso ma się wrażenie że przebywa się w znacznie większym pojeździe niż ma to miejsce w rzeczywistości. Efekt ten udało się konstruktorom uzyskać poprzez zastosowanie innowacyjnej bryły nadwozia oraz kształtu i wielkości zastosowanych szyb w samochodzie. Z przodu testowanego samochodu umieszczona jest bardzo duża trzyczęściowa, panoramiczna szyba czołowa, a przednie słupki są na tyle wąskie ze nie ograniczają widoczności. Zastosowanie takiego rozwiązania w połączeniu ze szklanym panoramicznym dachem owocuje odczuciem przebywania w bardzo dużej przestrzeni, niespotykanej w autach z segmentu B. Fotele przednie są stosunkowo wygodne z dobrym trzymaniem podczas pokonywania zakrętów, siedzi się w nich wysoko co w połączeniu z przeszkleniem pojazdu powoduje że kierowca ma bardzo dobrą widoczność. Siedzenia tylne są wygodne, a przestrzeń nad głową i na kolana jest wystarczająca. Komfort tylnych siedzeń podnosi możliwość regulacji ich oparcia oraz zastosowanie podświetlanych stolików lotniczych zamontowanych w oparciach foteli przednich. Musimy jednak pamiętać, że jest to auto segmentu B i podróżowanie nim w trzy osoby na dłuższych trasach, na tylnych siedzeniach może być męczące. W testowanym pojeździe na uwagę zasługują materiały użyte do wykończenia, charakteryzujące się bardzo dobrą jakością między innymi w postaci ciemnej tapicerki welurowej czy też miękkiego i sprężystego tworzywa, z którego została wytworzona deska rozdzielcza. Kierowca, wsiadając do Citroena C3 Picasso, w pierwszej chwili zauważy, że tuż za kierownicą pokrytą perforowaną skórą brak jest zegarów, a wszystkie informacje wyświetlane są na zestawie trzech wyświetlaczy umieszczonych w górnej centralnej części deski rozdzielczej. Wyświetlacz umieszczony z lewej strony informuje kierowcę o aktualnej prędkości samochodu, obrotach silnika, ilości paliwa, załączonym tempomacie oraz o przebytych przez pojazd kilometrach. Środkowy wyświetlacz przedstawia informacje z komputera pokładowego, między innymi o średnim zużyciu paliwa, zasięgu czy też temperatury panującej na zewnątrz pojazdu. Z prawej strony wyświetlane są podstawowe kontrolki stanu samochodu, takie jak – przykładowo – kontrolki załączonych świateł zewnętrznych samochodu. Testowany pojazd posiada dodatkowy duży i kolorowy wyświetlacz umieszczony tuż przed już wspomnianymi. Wyświetlacz ten obsługuje między innymi system nawigacji satelitarnej, system audio oraz system bluetooth. W środkowej części konsoli centralnej umieszczony jest zespół przełączników. W górnej części znajdziemy przyciski i pokrętła układu dwustrefowej automatycznej klimatyzacji, natomiast w dolnej elementy sterowania nawigacją i systemem audio. Sterowanie systemem audio może odbywać się również za pośrednictwem pilota umieszczonego przy kierownicy. Sterowanie wszystkimi systemami jest dość łatwe, a rozmieszczenie elementów sterowania intuicyjne. Wnętrze Citroena C3 Picasso jest dość desingnerskie, jego styl podkreślają takie elementy jak kratki nawiewów powietrza wykończone aluminiowymi obwódkami czy też wstawka aluminiowa na kole kierownicy wraz z aluminiową dźwignią zmiany biegów. Wnętrze testowanego pojazdu wyposażone jest bardzo funkcjonalnie, znajdziemy w nim bardzo dużą ilość schowków począwszy od tego tradycyjnie umieszczonego z prawej strony deski rozdzielczej aż po schowki znajdujące się w podłodze pod dywanikami siedzeń tylnych. Funkcjonalność wnętrza pojazdu podnosi przedni fotel pasażera składany na płasko jak i podświetlane stoliki lotnicze umieszczone w oparciach foteli przednich. Bardzo interesująco przedstawia się bagażnik, jego pojemność i kształt możemy dowolnie aranżować a to dzięki asymetrycznie dzielonej, regulowanej i składanej kanapie tylnej, po złożeniu której uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni ładunkowej. Pojemność minimalna bagażnika wynosi 385 litrów, którą możemy powiększyć aż do około 1500. Wnętrze Citroena C3 Picasso zaskakuje swoją przestronnością i wielkością przy zachowaniu stosunkowo niewielkich zewnętrznych wymiarów samochodu.
Silnik i właściwości jezdne
Wersja testowana Citroena C3 Picasso wyposażona była w silnik wysokoprężny HDI o pojemności skokowej 1560 cm-179;, mocy 110 KM uzyskujący maksymalny moment obrotowy rzędu 260 Nm przy 1750 obr./min.. Turbodoładowany silnik HDI jest jednostką zaliczaną do najnowszej generacji silników diesla dzięki zastosowaniu układu bezpośredniego wtrysku paliwa typu common-rail. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 s co jest wynikiem dość dobrym jak na samochód miejski. Osoby ceniące sobie oszczędności będą bardzo zadowolone z użytkowania tego pojazdu. Pojazd porusza się dynamicznie przy jednoczesnym bardzo małym zapotrzebowaniu na paliwo. W testowanym pojeździe napęd z silnika na koła jezdne przekazywany jest za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów charakteryzowała się dość długim, ale precyzyjnym skokiem. Układ kierowniczy pojazdu jest wspomagany elektrycznie a zastosowany system zmiennej regulacji siły wspomagania pozwala dostosować się do panujących na drodze warunków. Samochód prowadzi się precyzyjnie bez żadnych zastrzeżeń. Zawieszenie Citroena C3 Picasso jest na bardzo wysokim poziomie jak przystało na pojazd tej marki. Testowany pojazd charakteryzuje się stabilnością nadwozia, precyzyjnym układem kierowniczym oraz skutecznie tłumiącym nierówności drogi zawieszeniem. Dzięki swoim rozwiązaniom C3 Picasso zapewnia swoim użytkownikom optymalny kompromis pomiędzy dynamiką poruszania się po drodze a komfortem.
Podsumowanie
Wyjątkowy design Citroena C3 Picasso przyciąga uwagę potencjalnych klientów przede wszystkim swoją oryginalnością i niepowtarzalnością. Testowany pojazd jest ciekawą ofertą na rynku jako mały samochód rodzinny łączący w sobie cechy pojazdu miejskiego i minivana. Przestronność, komfort i funkcjonalność, dobre właściwości jezdne sprawiają, że osoby myślące o zakupie niewielkiego auta rodzinnego sprawdzającego się też w jeździe miejskiej powinny poważnie zastanowić się nad zakupem Citroena C3 Picasso. Silnik w jaki został wyposażony testowany pojazd charakteryzuje się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo z jednoczesnym zapewnieniem dobrej dynamiki i dobrych warunków jezdnych. Podsumowując Citroen C3 Picasso to pojazd praktyczny i komfortowy zapewniający przestronność wnętrza przy zachowaniu małych gabarytów zewnętrznych. Cena jego jest dość wysoka, ale dzięki różnego rodzaju rabatom sięgającym kilkunastu tysięcy złotych może okazać się do przyjęcia. Koszt zakupu testowanego samochodu Citroen C3 Picasso wyposażonego w silnik 1.6 HDI o mocy 110KM w wersji kompletacji wyposażenia Exclusive to według cennika wydatek rzędu 81 000 złotych, natomiast z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego około 90 000 złotych. Dla porównania cena jednej z najtańszych wersji Citroena C3 Picasso Attraction z silnikiem benzynowym 1.4 95KM kształtuje się na poziomie 55 000 złotych. (Podane ceny pojazdów nie uwzględniają aktualnych promocji).
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel) turbodoładowany
-Pojemność skokowa – 1560 ccm
-Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81(110) przy 4000
-Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 260 przy 1750
-Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
-Prędkość maksymalna (km/h) – 183
-Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,2
Zużycie paliwa
-Cykl miejski (l/100 km) – 6,1
-Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
-Cykl mieszany (l/100 km) – 4,8
-Emisja CO2 (g/km) – 133
Pojemność zbiornika paliwa: 50 litrów
Wymiary:
-Długość (mm) – 4078
-Szerokość (mm) – 1766
-Wysokość (mm) – 1621
-Rozstaw osi (mm) – 2540
-Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1472
-Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1470
-Zwis przedni (mm) – 834
-Zwis tylny (mm) – 704
Napęd:
-Przedni
Układ kierowniczy:
-ze wspomaganiem,
-średnica zawracania (m) – 10,6
Koła i opony
-Wymiary opon standardowych – 195/55 R16
-Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa (kg)
-Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1333 kg
-Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1795 kg
Pojemność bagażnika:
-385 litrów
-1560 litrów – maksymalna pojemność bagażnika.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Exclusive pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- System ABS
- System EBD
- Czujnik cofania
- Głośniki 6 szt.
- Gniazdo 12V
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektryczne
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Ogranicznik prędkości
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączania
- Poduszki powietrzne boczne
- Radioodtwarzacz CD i MP3
- Relingi dachowe
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Siedzenia tylne składane
- Siedzenia tylne z regulacją wzdłużną
- Sterowanie radiem przy kierownicy
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła przeciwmgielne przednie
- Światło dodatkowe STOP
- Światła mijania włączane automatycznie
- Tarcze kół aluminiowe 16″
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
- Zamek centralny zdalnie sterowany
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Exclusive posiada wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Dach przezroczysty
- Lakier metalizowany
- System ESP
- System ASR/MSR
- System nawigacji satelitarnej
- System Bluetooth
- Tarcze kół aluminiowe 17″
- Wyświetlacz kolorowy
- Zestaw głośnomówiący “Bluetooth” + złącze iPod/USB
Test przeprowadzony w dniach 4 – 11 stycznia 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.