Odważna stylistyka oferowanych modeli oraz udział w sportach samochodowych pozwoliły Seatowi zbudować wizerunek marki skierowanej do młodych i aktywnych klientów, którzy poza funkcjonalnością oczekują od samochodu również przyjemności z jazdy. Hiszpański producent w koncernie VW od zawsze pełnił rolę najbardziej sportowej marki. Pomiędzy ekskluzywnym Audi i praktyczną Skodą, Seat był propozycją dla kierowców poszukujących efektownego nadwozia połączonego ze sportową nutą. Seat oferujący obecnie pięć różnych modeli od dziewięciu lat nie miał w swojej ofercie nadwozia kombi. Pośród hatchbacków i vanów po skończeniu w 2002 roku produkcji Cordoby Vario w ofercie zabrakło tego najbardziej praktycznego nadwozia.
W 2008 roku Seat zaprezentował w Genewie koncept Bocanegra, który miał być zwiastunem najnowszej, czwartej generacji Ibizy. Oferta ograniczająca się na początku do pięciodrzwiowego oraz trzydrzwiowego hatchbacka w 2010 roku została poszerzona o wersję kombi – Ibizę ST – Sport Tourer. Nowy model spod znaku Hiszpańskiego Towarzystwa Samochodów Osobowych ( Sociedad Española de Automóviles de Turismo) jest od dawna oczekiwanym połączeniem niemieckiej technologii z hiszpańskim „auto emocion”.
Wygląd zewnętrzny
Za projekt Ibizy odpowiedzialny jest belgijski projektant Luc Donckerwolke. Warto wspomnieć, że przed projektowaniem dla Seata pracował dla Audi, a następnie współtworzył takie projekty jak Lamborghini Diablo, Murciélago oraz Gallardo. Po tych osiągnięciach było pewne, że Ibiza ST nie będzie kolejnym nudnym nie wyróżniającym się na ulicy kombi. Entuzjaści marki nie będą zawiedzeni. Ibiza wygląda agresywnie, dynamicznie i nowocześnie. Minęły już czasy kiedy do produkowanego hatchbacka „doklejano” większy bagażnik. Obecnie kombi mimo, że budowane na bazie krótszego nadwozia musi mieć swoją indywidualną linię i charakter. Projektantom Ibizy ta sztuka udała się bardzo dobrze. Kombi na które przyszło nam czekać dziewięć lat pod względem wyglądu może konkurować z włoskimi i francuskimi projektami. Tak jak w poprzednich modelach Seata i tutaj nie ma miejsca na łagodne obłości. Całe nadwozie Sport Tourera to ostre linie i wyraziste krawędzie, które mają podkreślić sportowe aspiracje marki. Charakterystyczna dla Seata „koncepcja strzały” to znak rozpoznawczy hiszpańskiej marki. Wydłużone reflektory z ostrymi krawędziami oraz wloty powietrza o strukturze plastra miodu zostały zapożyczone z mniejszych wersji nadwoziowych Ibizy. Linia boczna nadwozia kombi zachowała płynną i harmonijną sylwetkę. Opadająca linia dachu i przetłoczenie idące od reflektorów przednich, aż po tylne nadkola uatrakcyjniają nadwozie. Piętnastocalowe aluminiowe tarcze kół „Ibia” ładnie komponują się z wyraźnie zarysowanymi nadkolami. Ibiza jest przykładem tego, że kombi może wyglądać równie efektownie jak hatchback. Tył Ibizy ST to ta część nadwozia, która najbardziej zmieniła się w stosunku do pierwowzoru. Dzięki dzielonym światłom tylnym oraz spoilerowi dachowemu z wbudowanym światłem stop, tył Ibizy ST wygląda równie dynamicznie i oryginalnie jak reszta nadwozia.
Wnętrze pojazdu
Tym razem zacznę od tego co najważniejsze w tego typu nadwoziu, czyli od bagażnika. Wydłużenie nadwozia dotychczas produkowanego hatchbacka o 18 cm pozwoliło powiększyć przestrzeń ładunkową aż o 138 litrów. Dostęp do bagażnika o pojemności 430 litrów ułatwia niski próg załadunku oraz wysoko otwierana duża pokrywa bagażnika. Po złożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy będziemy mieli do dyspozycji 1164 litry, co przy ładowności 515 kg czyni Ibizę bardzo pojemnym samochodem. Pokrywa bagażnika otwierana jest za pomocą uchylanego logo producenta – pomysł ciekawy i praktyczny.
Przestrzeń pasażerska to wnętrze znane doskonale z wersji hatchback. Charakterystyczny srebrny daszek nad zegarami ukrytymi w głębokich tubach w wersji wyposażenia Style to kolejny ukłon w stronę młodszych klientów. Podświetlone na biało zegary oraz czerwony wyświetlacz komputera pokładowego wyglądają nowocześnie i atrakcyjnie. Ibiza jest już kolejnym autem w naszych redakcyjnych testach w którym brak wskaźnika temperatury płynu chłodniczego. Może nie jest to najważniejszy wskaźnik na desce rozdzielczej, ale niewątpliwie dla wielu kierowców istotny.
Trójramienna regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica ze srebrnymi akcentami ma odpowiednią grubość wieńca i dobrze leży w dłoniach. Przyzwyczajenia wymaga sterowanie radioodtwarzaczem, które na panelu radia jest dosyć skomplikowane, a za pomocą pilota przy kierownicy niewygodne.
Konsola centralna Ibizy to dwa błyszczące czarne panele. Jeden od radioodtwarzacza, natomiast drugi odpowiedzialny za sterowanie klimatyzacją. Wnętrze wykonane jest z plastików dobrej jakości i o przyjemnej w dotyku fakturze.
Fotele przednie z dużym zakresem regulacji pozwalają na zajęcie wygodnej pozycji. Ich twardość oraz dobre trzymanie boczne zapewniają wysoki komfort jazdy. Z tyłu jak przystało na tę klasę pojazdu wygodnie będą podróżowały dwie osoby.
W wersji wyposażenia Style, którą miałem okazję testować, oprócz elektrycznego sterowania lusterkami i wszystkimi szybami znajdziemy m.in. komputer pokładowy, klimatyzację oraz cztery poduszki powietrzne. Dla bardziej wymagających w ofercie wyposażenia opcjonalnego dostępne są m.in. okno dachowe, podgrzewane fotele lub reflektory biksenonowe.
Właściwości jezdne i silnik
Pomimo skromnej pojemności oraz mocy silnika Ibiza daje dużo radości z jazdy. Jednostka benzynowa dobrze znana ze Skody i Volkswagena to silnik o pojemności 1390 cm³ i mocy 85KM. Wartości nie oszałamiają, ale w połączeniu z dobrze zestrojoną pięciostopniową skrzynią biegów i świetnym zawieszeniem zadowolą większość kierowców. Wszystkie przełożenia w pięciostopniowej skrzyni wchodzą gładko i precyzyjnie.
Wspomaganie elektrohydrauliczne układu kierowniczego daje poczucie większej kontroli nad autem niż mniej bezpośrednie wspomaganie elektryczne i w Ibizie spisuje się znakomicie. Zawieszenie jest dosyć twardo zestrojone, ale miłośnicy producenta z Katalonii nie powinni tym faktem być rozczarowani. Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami, stabilizatorem oraz sprężynami śrubowymi, natomiast z tyłu znajdziemy belkę skrętną, wahacze wzdłużne, stabilizator i sprężyny śrubowe. Wszystko zestrojone tak, aby połączyć przyjemność prowadzenia z komfortem i bezpieczeństwem. Silnik dysponujący momentem obrotowym 132 Nm pozwoli nam przyśpieszyć do 100km/h w 12,4 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 177km/h. Ważący 1130 kg Seat według danych producenta powinien spalić w mieście 8 litrów, w trasie 4,7 litra, a w cyklu mieszanym 5,9 litra paliwa na 100 kilometrów. Jeżeli dodamy do tych wartości 1 litr na każde przejechane 100 kilometrów otrzymamy rzeczywiste spalanie.
W testach Euro NCAP Ibiza uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek w kategorii ochrony pasażerów. W standardzie w wersji Style otrzymamy ABS + EBV + MSR oraz cztery poduszki powietrzne. Z listy wyposażenia dodatkowego za 1990 zł możemy dokupić pakiet: ESP + EBA + Hill Hold + system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach z sygnałem akustycznym + XDS (XDS dla silników powyżej 100 KM).
Oprócz silnika 1.4 MPI w który wyposażony był testowany model w ofercie Seata znajdziemy silnik 1.2 MPI o mocy 70KM i nowoczesną konstrukcję 1.2 TSI dysponującą mocą 105 KM. Gamę silnikową uzupełniają jednostki wysokoprężne o pojemnościach 1.2 l i 1.6 l o mocach od 75 do 105KM.
Podsumowanie
Ibiza ST jest droższa od pięciodrzwiowego hatchbacka o 2600 zł. W zamian otrzymamy o 18 cm dłuższe nadwozie i o 135 litrów większy bagażnik. Model ten jest jednym z nielicznych przypadków, kiedy projektantom udało się zwiększyć funkcjonalność pojazdu nie pomniejszając jego walorów stylistycznych. Długo oczekiwane kombi Seata zachowało sportowy design marki oferując ergonomię niedostępną w hatchbacku. Hiszpański producent oferuje Ibizę ST w trzech wersjach wyposażenia w cenie od 45000 do 67000 zł. Za taką kwotę możemy kupić efektowne kombi z dopracowanym układem jezdnym i przemyślanym wnętrzem.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1390 cm3,
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 63 (85) przy 5000 ,
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 132 przy 3800,
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 177,
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12.4,
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 8.0,
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.7,
– Cykl mieszany (l/100 km) – 5.9,
– Emisja CO2 (g/km) – 139.
Pojemność zbiornika paliwa: – 45 l.
Wymiary:
– Długość (mm) – 3940,
– Wysokość (mm) – 1490,
– Szerokość (mm) – 1710
– Rozstaw osi (mm) – 2525,
Napęd:
– przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10.48,
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 185/60 R15,
– Standardowe obręcze kół (\”) – 15 ,
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1130 kg,
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1570kg,
Pojemność bagażnika:– 430 l.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- 15-calowe felgi stalowe „Mamba” + opony 185/60 R15
- 6 głośników + bezpieczna antena dachowa
- ABS
- Centralny zamek z pilotem
- Chromowane relingi dachowe
- Dodatkowe oświetlenie wnętrza i lampka do czytania map + oświetlenie bagażnika
- Dzielona, składana tylna kanapa
- Elektrycznie otwierana klapa bagażnika
- Funkcja „Coming Home” opóźniająca wyłączenie reflektorów
- Gniazdko 12V (w konsoli centralnej)
- Kieszenie boczne w drzwiach przednich i tylnych
- Kieszenie w oparciach przednich foteli
- Klamki w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja
- Kolumna kierownicy z regulacją w pionie i poziomie
- Komputer pokładowy
- Lampy przeciwmgielne z przodu z funkcją doświetlania zakrętów
- Lusterka boczne w kolorze nadwozia, podgrzewane, elektrycznie regulowane i składane
- Osłona przeciwsłoneczna z zamykanym lusterkiem po stronie kierowcy i pasażera
- Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera
- Poduszki powietrzne boczne ochraniające głowę i klatkę piersiową
- Podwójne reflektory przednie z chromowaną obudową
- Przednie i tylne szyby boczne sterowane elektrycznie
- Radioodtwarzacz + CD + MP3 + AUX-in + sterowanie z kierownicy
- Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Sygnalizacja gwałtownego hamowania światłami awaryjnymi i migającym światłem „STOP”
- Tempomat
- Tylny spojler ze zintegrowanym trzecim światłem „STOP”
- Uchwyty na kubki (2 z przodu i 1 z tyłu)
- Zaczepy ISOFIX + Top Tether przy skrajnych miejscach tylnej kanapy
- Zagłówki z regulacją wysokości w przednich i tylnych fotelach
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Lakier metalic
- Klimatyzacja Climatronic
- Tarcze kół aluminiowe „Ibia”
Test przeprowadzony w dniach 5-10 stycznia 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Iberia Motor Company S.A. za udostępnienie samochodu do testu.