Land Cruiser jest sztandarowym produktem Toyoty i synonimem samochodu terenowego. Model zaprojektowany jako bezkompromisowy samochód terenowo – użytkowy przez ponad 6 dekad obecności na rynku znalazł ponad 6 milionów nabywców. Dzisiaj Land Cruiser to ekskluzywna, komfortowa limuzyna, która radzi sobie doskonale wszędzie tam gdzie kończą się możliwości wszystkich SUVów i crossoverów.
Wygląd zewnętrzny
Mariaż tego legendarnego modelu z firmą specjalizującą się w ekstremalnych modyfikacjach samochodów terenowych – Arctic Truck zaowocował najbardziej efektowną i imponującą wersją japońskiej terenówki – Land Cruiser Arctic. Już standardowy Land Cruiser swoim wyglądem i gabarytami budzi respekt na drodze. Wersja Arctic dzięki kilkunastu modyfikacjom wygląda jeszcze atrakcyjniej i skutecznie przyciąga uwagę innych użytkowników dróg. Arktyczną odmianę Toyoty zbudowano na bazie najnowszego Land Cruisera 150 debiutującego w 2014 roku. W porównaniu do poprzednika w nowym LC150 zmieniono reflektory przednie z diodami LED, wlot powietrza, przedni zderzak, klosze reflektorów przeciwmgielnych oraz świateł tylnych. W wariancie Arctic dodatkowo wytrymowano nadkola i zderzak przedni, poszerzono nadkola i podniesiono zawieszenie o 40 mm tak, aby zmieścić opony BFGoodrich All Terrain T/A KO o rozmiarze 315/70 R17. Uzupełnieniem modyfikacji zewnętrznych jest potężna osłona komory silnika z logo tunera oraz duże chlapacze Atrctic Trucks. Zmodyfikowana wersja Toyoty jest wyższa i szersza, a dzięki zmianom zewnętrznym i białemu perłowemu lakierowi wygląda nieszablonowo i oryginalnie.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze potężnej Toyoty Arctic nie zostało dodatkowo zmodernizowane i jak w każdym innym LC150 jest połączeniem przepastnej kabiny z luksusowym wyposażeniem. Przestrzeń pasażerska niezależnie od wzrostu kierowcy i pasażerów zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób. Kosztem pomniejszenia kubatury bagażnika (z 621 do 104 litrów) oraz dodatkowych 20 tys. zł możemy dokupić trzeci dwuosobowy rząd siedzeń. Wysokiej jakości skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane przednie fotele dodatkowo podnoszą komfort podróży. Pomiędzy siedziskami pod szerokim podłokietnikiem wygospodarowano miejsce na lodówkę, która bez problemu mieści 4 półlitrowe puszki z napojami. Na szczycie konsoli centralnej umieszczono 6.1-calowy ekran systemu Toyota Touch & Go. Na monitorze prezentowane są informacje z nawigacji, komputera pokładowego, systemu audio, podłączonego telefonu bądź kamery cofania. Przed czteroramienną, pokrytą skórą kierownicą znajdują się dwa analogowe zegary osadzone w głębokich tubach. Pomiędzy nimi umieszczono czytelny wyświetlacz wielofunkcyjny na którym możemy obserwować np. wskazania komputera pokładowego. Deskę rozdzielczą oraz konsolę centralną w japońskim modelu zaprojektowano z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii, dzięki czemu jest ona przejrzysta, a wszystkie przyciski rozmieszczone zostały w zasięgu ręki kierowcy.
Lista wyposażenia standardowego pojazdu z Kraju Kwitnącej Wiśni jest bardzo bogata zarówno w zakresie komfortu jak i bezpieczeństwa i z pewnością spełni wysokie wymagania posiadaczy tego prestiżowego modelu.
Silnik i właściwości jezdne
Właściwości terenowe Land Cruisera są równie legendarne jak sam pojazd. Pomimo tego, że nowe modele używane są najczęściej jako prestiżowe limuzyny to warto też wspomnieć, że wielu przedstawicieli starszych generacji terenowej Toyoty do dzisiaj „pracuje” w najbardziej niedostępnych miejscach świata – od gorących pustynnych piasków po lodowe szlaki.
Dzięki ramowej konstrukcji nadwozia, wysokim kątom natarcia i zejścia czy licznym systemom elektronicznym wspomagającym jazdę w terenie, możliwości Land Cruisera w pokonywaniu bezdroży w praktyce ograniczane są tylko przez umiejętności kierowcy. Standardowy LC150 posiada kąt natarcia wynoszący 32°, 22-stopniowy kąt rampowy, 25-stopniowy kąt zejścia i możliwość brodzenia w wodzie o głębokości do 70 cm. Wersja Arctic dzięki zwiększonemu prześwitowi oraz kilkunastu modyfikacjom w zawieszeniu może pochwalić się jeszcze lepszymi właściwościami terenowymi. „Zimowy” wariant Toyoty tak jak pozostałe Land Cruisery wyposażony jest ponadto w Kinetic Dynamic Suspension System pozwalający na duży wykrzyż kół, aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalny, komfortowy i sportowy czy stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na obie osie w proporcji od 50/50 do ok. 30/70. Uzupełnieniem tych układów jest system Multi Terrain Select pozwalający wybrać jeden z pięciu trybów jazdy w zależności od podłoża, system Crawl Control automatycznie utrzymujący prędkość podczas pokonywania wzniesień i zjazdów czy zestaw kamer zewnętrznych pozwalających na obserwowanie otoczenia wokół pojazdu.
W mieście nieocenione okażą się: system ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, system monitorujący martwe pola w lusterkach wstecznych, system ostrzegania o niezamierzonej (niepoprzedzonej włączeniem kierunkowskazu) zmianie pasa ruchu lub system RCTA ostrzegający o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania z prostopadłego miejsca parkingowego.
Pod maską Toyoty pracuje trzylitrowy diesel o mocy 190 KM i momencie 420 NM. Jednostka wysokoprężna o tych parametrach w zupełności wystarcza, aby sprawnie i dynamicznie poruszać się w każdych warunkach.
W codziennej eksploatacji Land Cruiser prowadzi się bardzo dobrze zarówno na miejskich drogach jak i na leśnych duktach. Na asfalcie ponad dwutonowy model jeździ pewnie i przewidywalnie, doskonale wybierając wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Wysoka pozycja za kierownicą, relatywnie nieduży promień zawracania i system kamer pozwalają kluczyć nawet w wąskich miejskich uliczkach. Po zjechaniu z utwardzonych szlaków Toyota pokazuje jaka przepaść dzieli samochód terenowy od modnych ostatnio modeli ze zwieszonym prześwitem.
Podsumowanie
Wersja Arctic nie była i prawdopodobnie nigdy nie będzie oferowana w Polsce. To pokaz możliwości i potencjału jaki drzemie w Land Cruiserach.Obecnie japoński producent oferuje Toyotę LC150 w wariancie 3 lub 5-drzwiowym w czterech wersjach wyposażenia: Prado, Premium, Invincible oraz Executive. Aby stać się jej właścicielem musimy liczyć się z wydatkiem od 199 000 do 309 000 zł. Za dodatkową dopłatą każdy z tych wariantów możemy zmienić w Arctic Truck. Porównując z konkurencją to dobrze skalkulowana cena za uniwersalny pojazd, który równie dobrze sprawdzi się, jako lśniąca limuzyna pod biurem jak i zabłocona terenówka podczas weekendowej wyprawy.”
Serdecznie dziękujemy Aeroklubowi Stalowowolskiemu za pomoc w zrealizowaniu sesji fotograficznej – www.aeroklubstalowowolski.pl