MotoNews.pl

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium

23 września 2014

1

Obecnie wielu producentów samochodów posiada w swojej ofercie pojazdy typu kombi-van, które są osobową odmianą małych aut dostawczych. Do ich grona można zaliczyć produkowanego od 12 lat Forda model Tourneo Connect. W 2012 roku na Międzynarodowej Wystawie Samochodów w Paryżu zadebiutowała jego druga generacja. Zbudowany został na płycie podłogowej, którą dzieli z modelami Focus, C-MAX i Kuga oraz w oparciu o konstrukcję dostawczego Transita Connect. Dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia: krótkiej – pięcioosobowej i długiej Grand siedmioosobowej. Wszechstronność, funkcjonalność, oszczędne jednostki napędowe oraz nowoczesna stylistyka to jego podstawowe zalety. Bardzo zróżnicowanie przedstawia się jego oferta rynkowa. Gama silników obejmuje dwie jednostki benzynowe: 1.0 EcoBoost 100KM i 1,6 EcoBoost 150KM oraz trzy diesle: 1.6 TDCi o mocach 75, 95 i 115KM. Trzy zakresy kompletacji wyposażenia standardowego: Ambiente, Trend oraz Titanium pozwalają na dopasowanie pojazdu do naszych potrzeb. 67 773 złote to minimalna kwota za którą możemy już nabyć Forda Tourneo Connect w wersji Ambiente napędzanego silnikiem 1.0 EcoBoost. Oprócz swoich praktycznych zalet model charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa co potwierdza zdobyty tytuł „Best In Class” przyznany w styczniu 2014 roku przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP.

Wygląd zewnętrzny
Produkowany w hiszpańskiej Walencji nowy Ford Tourneo Connect opracowany został przez europejski oddział marki we współpracy z konstruktorami tureckiego Ford Otoman. Pojazd jest osobową odmianą dostawczego Transita Connect. Przemyślane rozwiązania oraz nowoczesna stylistyka, która nawiązuje do filozofii marki Kinetic Design to cechy charakteryzujące auto. Dużych rozmiarów krata wlotu powietrza, agresywne, zachodzące na błotniki reflektory to elementy przodu auta nawiązujące kształtem do stylistyki osobowych modeli marki. Podkreślają one jego dynamiczny design. Aerodynamiczny profil nadwozia, przetłoczenia bocznego poszycia, przyciemniane szyby, lusterka zewnętrzne ze zintegrowanymi kierunkowskazami oraz aluminiowe tarcze kół nadają autu lekkości i elegancji. Praktycznym rozwiązaniem jest zastosowanie przesuwnych drzwi tylnych tak jak to ma miejsce w wielu samochodach typowo dostawczych. Cechy charakterystyczne dla tylnej części to wąskie i bardzo długie pionowe światła oraz potężnych rozmiarów unoszona do góry pokrywa komory bagażnika. Jej wielkość powoduje, że potrzebujemy sporo wolnego miejsca za pojazdem aby ją swobodnie otworzyć. Słabą stroną jest brak możliwości jej zamiany nawet za dopłatą na otwierane na boki drzwi bagażnika. Konstrukcja to połączenie minivana oraz kombi. Swoją ciekawą, nowoczesną sylwetką wzbudza duże zainteresowanie wśród osób ceniących sobie aktywny tryb życia. Zaletą auta jest możliwość pełnienia dwóch funkcji: pojazdu dostawczego oraz samochodu rodzinnego.

Wnętrze samochodu
Pokaźne rozmiary nadwozia: długość 442 cm, szerokość 214 cm i wysokość 185 cm sprawiają, że wnętrze jest bardzo obszerne. Mimo, że na fotelach przednich siedzi się dość wysoko to i tak nad nami jest tyle miejsca, że pozwoliło to konstruktorom na wygospodarowanie przestrzeni na praktyczną półkę podsufitową. Siedzenia przednie zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie, a profil ich oparć gwarantuje dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. W drugim rzędzie siedzeń podróżuje się równie wygodnie jak z przodu kabiny, miejsca jest tam na tyle dużo, że nawet bardzo wysokie osoby nie powinny narzekać na jego brak. Kierowca znakomitą widoczność praktycznie we wszystkich kierunkach zawdzięcza nie tylko wysokiej pozycji za kierownicą, ale również dużym powierzchniom szyb bocznych i czołowej. W znaczny sposób poprawiają ją sporych rozmiarów zewnętrzne lusterka wsteczne, których zwierciadło podzielone jest na dwie części: górną tradycyjną i dolną panoramiczną. Takie rozwiązania pozwala praktycznie obserwować prawie całą przestrzeń za pojazdem. Testowany model wyposażony został dodatkowo w kamerę cofania, której ekran jest zintegrowaną częścią wstecznego lusterka wewnętrznego. Widoczny on staje się z chwilą włączenia biegu wstecznego. Stylistycznie przedział pasażerski bardziej przypomina wnętrze samochodu osobowego niż dostawczego. Wielofunkcyjne, pokryte skórą koło kierownicy oraz deska rozdzielcza łudząco przypominają te znane z osobowego modelu Forda Focusa. Ciekawie prezentuje się panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza, umiejscowionych w tubach o nietypowym kształcie. Pomiędzy nimi znajduje się podświetlony w kolorze niebieskim bardzo przejrzysty wyświetlacz komputera pokładowego. Środek deski rozdzielczej, zdominowany został przez bardzo oryginalny panel sterowania systemami audio i Bluetooth oraz dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. W górnej jego części znajduje się niewielkich rozmiarów wyświetlacz przytoczonych systemów, obsługujący również czujniki parkowania. Zlokalizowanie go w zagłębieniu deski rozdzielczej powoduje, że na ekran nie pada bezpośrednio światło dzienne, co sprawia, że jest on bardzo czytelny. Przesunięcie konsoli centralnej w głąb pojazdu w znaczny sposób poprawiło ergonomię, wszystkie przyciski i elementy sterowania kierowca ma praktycznie na wyciągnięcie ręki. Atutami jest wysoka jakość materiałów wykończeniowych oraz staranność wykończenia wnętrza jak na pojazd wywodzący się z grona samochodów dostawczych. Wstawki z tworzywa imitującego aluminium w różnych odcieniach oraz jasna tapicerka z ciemnymi wstawkami po bokach foteli ożywiają wnętrze i podkreślają nowoczesny design pojazdu. Stylistycznie wnętrze nowego Tourneo Connecta znacznie wyprzedza to co oferuje na rynku konkurencja w segmencie samochodów użytkowych. Za asymetrycznie dzieloną kanapą tylną mamy do dyspozycji imponującej wielkości 1029 litrów przestrzeń bagażową, którą możemy powiększyć maksymalnie do aż 2410 litrów. Atutem auta jest to, że po złożeniu siedzeń tylnych otrzymujemy prawie płaską podłogę bagażnika, którego funkcjonalność znacznie podnosi sporych rozmiarów otwór załadunkowy oraz bardzo niski próg. Wnętrze imponuje dużą ilością schowków oraz wieloma praktycznymi rozwiązaniami takimi jak drzwi tylne przesuwne czy rozkładane stoliki w oparciach foteli przednich dla pasażerów tylnych siedzeń. Przedział pasażerski opracowany jak dla auta osobowego z zachowaniem dużej funkcjonalności samochodu użytkowego na pewno jest mocną stroną testowanego modelu.

Silnik i właściwości jezdne

Prezentowany egzemplarz napędzany jest przez jednostkę wysokoprężną o pojemności skokowej 1560 ccm, która charakteryzuje się mocą 115KM i momentem obrotowym 270Nm. Silnik pozwala na rozpędzenie ważącego 1465 kg auta do prędkości 100 km/h w czasie 13,8 sekundy. Zaletą jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo, na poziomie 4,9 litra oleju napędowego na 100km w cyklu mieszanym (dane producenta). W ruchu miejskim sprawuje się znakomicie, jedynie podczas gwałtownego przyśpieszania oraz poruszania się po autostradzie może być odczuwalny brak mocy. W przeniesieniu napędu na koła jezdne pośredniczy bardzo poprawnie działająca manualna skrzynia biegów Durashift o sześciu przełożeniach. Tourneo Connect charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Jest to zasługa optymalnie zestrojonego zawieszenia oraz precyzyjnie działającego układu kierowniczego. Ford zaskakuje komfortem podróżowania, we wnętrzu praktycznie nie usłyszymy odgłosów pracy układu jezdnego czy też zawieszenia. Nie powinniśmy jednak zapominać o znacznie wyższym nadwoziu w porównaniu z samochodami osobowymi, może to być przyczyną nieznacznych wychyleń na boki podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie. Przy dużych rozmiarach pojazdu manewrowanie na wąskich miejskich uliczkach oraz na parkingu może przysporzyć nieco trudności. W sukurs idzie nam producent, który wyposażył auto w przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania.

Podsumowanie

Nowy Ford Tourneo Connect skierowany jest do osób, które poszukują pojazdu łączącego właściwości pojazdu dostawczego oraz rodzinnego. Objętość przedziału pasażerskiego i bagażnika, rozwiązania techniczne podnoszące funkcjonalność oraz w miarę ekonomiczne i dynamiczne jednostki napędowe to atuty modelu. Atrakcyjny i nowoczesny design, bogate wyposażenie standardowe oraz poziom bezpieczeństwa to argumenty przemawiające za nowym Fordem. Pod koniec 2013 roku jako pierwszy kompaktowy van otrzymał najwyższą możliwą notę 5 gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych przeprowadzanych przez Euro NCAP. W wyposażeniu znajduje się wiele rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i komfort jazdy niespotykanych wcześniej w pojazdach tego segmentu. Należą do nich np.: Active City Stop – system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach czy też SYNC nowoczesny system komunikacji posiadający funkcję awaryjnego wzywania pomocy w chwili wystąpienia wypadku drogowego. Atutem auta na tle konkurencji może być jego cena. Za kwotę 67 773 złotych możemy stać się właścicielami Forda Tourneo Connect w wersji Ambiente wyposażonego w silnik benzynowy1.0 EcoBoost 100 KM. Do grona aut, z którymi rywalizuje model na rynku zaliczyć możemy takie samochody jak: Citroen Berlingo, Peugeot Partner Teper, Fiat Doblo, Mercedes Citan oraz Opel Combo.

Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1560
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 3600
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 270 w zakresie 1750 – 2500
  • Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 165
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 13,8

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 5,6
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,6
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 4,9
  • Emisja CO2 (g/km) – 130

Pojemność zbiornika paliwa

  • 60 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4418
  • Szerokość (mm) – 1835
  • Wysokość (mm) – 1854
  • Rozstaw osi (mm) – 2662


Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania (m) – 11,3

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
  • Standardowe obręcze kół (“) – 16


Masa

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1477
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2045
  • Masa przyczepy hamowanej (kg) – 1200
  • Masa przyczepy niehamowanej (kg) – 750


Pojemność bagażnika

  • Standardowa pojemność bagażnika (litry) – 1029
  • Maksymalna pojemność bagażnika (litry) – 2410

Kompletacja wyposażenia
Pojazd w wersji Titanium standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Asystent zapobiegania kolizji
  • Czujnik cofania
  • Dach panoramiczny
  • Dywaniki welurowe
  • Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
  • Fotel kierowcy z regulacją wysokości
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane, regulowane i składane elektrycznie
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Osłona chłodnicy chromowana
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Radioodtwarzacz CD
  • System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • System wspomagania ruszania pod górę
  • Szyba przednia ogrzewana
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Światła przeciwmgielne przednie z doświetlaniem łuków
  • Tarcze kół aluminiowe 16″
  • Tempomat
  • Wskaźnik ciśnienia ogumienia
  • Zamek centralny

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Titanium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Czujnik parkowania – przód
  • Lakier metalizowany
  • Pakiet Kamera cofania
  • Radioodtwarzacz cyfrowy DAB CD/MP3
  • Tarcze kół aluminiowe 17″

Test przeprowadzony w dniach 18-25 sierpnia 2014 r. Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert