MotoNews.pl

Hyundai ix35 2,0 CRDi AWD Premium

17 maja 2015

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
48

Hyundai o nazwie ix35 zadebiutował na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2009 roku. Prezentowany model to bezpośredni następca modelu Tucson produkowanego przez koreański koncern od 2004 roku. Jest jednym z najpopularniejszych aut koreańskiej marki zarówno w Europie jak i w Polsce. W bieżącym roku na Geneva Motor Show Hyundai zaprezentował trzecią już generacje pojazdu, która powraca do pierwotnej nazwy Tucson. Sprzedaż obecnego modelu ix35 będzie trwała do połowy 2015, później zastąpi go nowy model. W 2013 roku koreański koncern przeprowadził face lifting modelu. Miał on za zadanie poprawić design auta oraz utrzymać status jednego z liderów segmentu aut użytkowo-rekreacyjnych. Radykalnych zmian jednak nie było, pojazd wzbogacił się w wyższy poziom kompletacji wyposażenia oraz w nowe jednostki napędowe. Stylistycznie w nadwoziu drobny lifting obejmował miedzy innymi umiejscowienie świateł kierunkowskazów w lusterkach zewnętrznych oraz światła jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Budowa oparta została na prototypie o nazwie „ix-onic”, a osobą odpowiedzialną za projekt był Thomas Buerkle, były stylista BMW. Konstrukcja powstała na płycie podłogowej o rozstawie osi 2640mm, którą pojazd dzieli z modelem Sportage marki KIA. Produkowany jest w wielu miejscach na świecie między innymi w Ulsan (Korea Południowa), Żylina (Czechy) oraz w Noszowicach (Słowacja). Ten kompaktowy SUV napędzany może być jedną z pięciu jednostek napędowych: dwóch silników benzynowych 1.6 GDI 135KM i 2.0 GDI 166KM lub trzech wysokoprężnych 1.7 CRDi 115KM, 2.0 CRDi 136KM i 184KM. Oferta modelu jest bardzo zróżnicowana oprócz gamy jednostek napędowych w cenniku znajdziemy cztery zakresy kompletacji wyposażenia: Classic. Comfort, Style oraz najbogatszą Premium. Ciekawostką jest produkowana w ograniczonej ilości odmiana o nazwie Fuel Cell, do napędu której wykorzystywane są wodorowe ogniwa paliwowe, a jedno tankowanie zapewnia zasięg do 594 km.

Wygląd zewnętrzny
Nowoczesny wygląd nadwozia ix35 to wynik inspiracji projektantów kształtami natury. Charakteryzuje się on kompaktowymi wymiarami, zwiększonym prześwitem oraz zastosowaniem elementów wykończeniowych, które nawiązują do stylistyki pojazdów terenowych. Duża sześciokątna krata wlotu powietrza z szeroką poprzeczną chromowaną listwą podkreśla dynamiczny niepozbawiony elegancji przód auta. Poczucie to potęgują masywny zderzak przedni z osadzonymi w jego dolnej części, w chromowanych obwódkach światłami przeciwmgielnymi oraz zachodzące na błotniki nowe biksenowowe reflektory z wbudowanymi światłami jazdy dziennej LED. Konstruktorzy wyposażając bryłę w okalające jej dolną część szerokie czarne plastikowe listwy zwężające się ku przednim błotnikom spowodowali, że masywnie wyglądający profil auta stał się wizualnie lżejszy. Chromowane klamki zewnętrzne, przyciemniane szyby tylne, relingi dachowe w kolorze aluminium oraz tarcze kół ze stopów lekkich o ciekawej stylistyce dodają autu odrobinę wyrafinowania i szyku. Łagodne połączenie linii pokrywy silnika z linią dachu, wyraźnie zaznaczony spoiler oraz zwężające się w kierunku tyłu nadwozia szyby boczne nadają sylwetce sportowego charakteru. Tył auta to typowa dla pojazdów typu SUV gwałtownie opadająca ku dołowi pokrywa bagażnika. Elementem przykuwającym wzrok są bez wątpienia nowe lampy tylne wykonane w technologii LED, które okazale prezentują się zwłaszcza po zmroku. Nie sposób wtedy nie zwrócić uwagi na pojazd. Dynamiczna, zwarta sylwetka, nowoczesna stylistyka nawiązująca do innych aut marki to cechy charakteryzujące bryłę Hyundaia ix35.

Wnętrze samochodu

Dobrze zaprojektowane nadwozie skrywa wnętrze może już nie tak nowoczesne, ale bardzo praktyczne. Przeprowadzony w 2013 roku lifting niewiele zmienił w kabinie, bardziej skierowany był na poprawę wizerunku zewnętrznego. Prostota wnętrza i funkcjonalność to zalety aut europejskich. Hyundai podąża w tym kierunku chcąc zaskarbić sobie rzesze klientów ze starego kontynentu. Do wykończenia wykorzystano różne materiały, we wnętrzu znajdziemy zarówno miękkie i miłe w dotyku tworzywa jak również twarde plastiki. Mimo to jakość wykończenia i sposób spasowania poszczególnych elementów zasługuje na pochwałę. Kabina charakteryzuje się wygodą oraz obszernością. Przestrzeni jest pod dostatkiem w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń, nawet osoby bardzo wysokie nie powinny narzekać na jej brak. Wrażenie przestronności potęguje otwierane elektrycznie panoramiczne okno dachowe wyposażone w rolety przeciwsłoneczne. Zakres kompletacji wyposażenia pozwala dopasować kabinę do indywidualnych potrzeb użytkownika. W testowanej wersji Premium siedzenia pokryte zostały miękką w dotyku, czarną tapicerką ze skóry. Łatwość zajmowania miejsc to cecha typowa dla pojazdów typu SUV. Regulowana kolumna kierownicy oraz sposób regulacji fotela kierowcy umożliwiają optymalne dopasowanie pozycji kierowcy do jazdy. Na siedzeniach przednich jak i tylnych siedzi się dość wygodnie. Dodatkowo konstrukcja oparć foteli przednich zapewnia bardzo poprawne trzymanie na boki podczas szybkiego przemieszczania się po zakrętach drogi. Komfort podróżowania w chłodniejsze dni znacznie poprawia funkcja podgrzewania siedzisk przednich i tylnych oraz wieńca koła kierownicy. Kierowca ma do dyspozycji regulowaną w dwóch płaszczyznach 4 ramienną wielofunkcyjną kierownicę. Z jej poziomu można sterować systemem audio, telefonem oraz tempomatem, co znacznie poprawia i tak już będącą na dobrym poziomie ergonomię. Wykończona została skórą oraz wstawkami w kolorze aluminium, które nawiązują do stylistyki zewnętrznej pojazdu. Tuż za nią znajduje się zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza, które umiejscowione zostały w dużych tubach zakończonych chromowanymi obwódkami. Pomiędzy nimi swoje miejsce znalazł wyświetlacz komputera pokładowego, na którym można odczytać informacje dotyczące między innymi przebytego dystansu, chwilowego spalania oraz zasięgu, jaki pozostał do przebycia. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje panel sterujący wraz z niewielkim jak na dzisiejsze standardy 4,3 calowym ekranem, który obsługuje radioodtwarzacz CD/MP3, telefon, system Bluetooth oraz wyświetla obraz przekazywany z kamery cofania. Trochę dziwi fakt ze w najbogatszej wersji brak jest fabrycznej nawigacji satelitarnej i jest ona jedynie dostępna za dopłatą w pakiecie Navi Plus za promocyjną kwotę 3500 złotych (5500 zł bez promocji). Poniżej znalazł się panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji z podświetlanym na niebiesko niewielkim wyświetlaczem. O praktyczności i uniwersalności samochodu decyduje nie tylko jego bagażnik, ale również ilość różnego rodzaju schowków w kabinie. W ix35 jest ich naprawdę pod dostatkiem a model dysponuje bagażnikiem o dość sporej objętości, która wynosi 591 litrów. Po złożeniu dzielonych asymetrycznie oparć kanapy tylnej wzrasta ona do 1436 litrów. Na uwagę zasługuje fakt, że producentowi udało się uzyskać tą pojemność przestrzeni ładunkowej przy wyposażeniu pojazdu w pełnowymiarowe koło zapasowe. Hyundaia ix35 cechuje przestronne, funkcjonalne i wygodne wnętrze zaprojektowane tak, aby użytkownik odczuwał możliwie maksymalny komfort podczas jazdy.

Silnik i właściwości jezdne
Silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1995 ccm to serce testowanego modelu. Kultura jego pracy jest typowa dla diesli, lecz nowoczesne rozwiązania techniczne powodują, że nie jest ona uciążliwa dla użytkownika. Zasilana układem Common Rail jednostka charakteryzuje się mocą 184 KM, którą osiąga przy 4000 obr./min oraz momentem 392Nm, którym dysponuje w zakresie od 1800 do 2500 obr./min. Parametry te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1601 kg auta do prędkości 100km/h w czasie 9,8 sekundy. Jednostka wykazuje umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. W cyklu mieszanym potrzebuje niespełna 7 litrów oleju napędowego do przebycia 100 km drogi. Napęd na obydwie osie przekazywany może być za pośrednictwem 6 biegowej manualnej lub automatycznej przekładni. Testowany pojazd wyposażony jest w automatyczną skrzynie biegów z funkcją sekwencyjnej zmiany przełożeń. Zmiana ich w trybie automatycznym następuje praktycznie nieodczuwalnie dla kierowcy, trochę gorzej to wygląda, gdy chcemy gwałtownie przyśpieszyć. W takiej sytuacji niekiedy odczuwalna jest niewielka zwłoka. Gdy zdecydujemy się poruszać autem w sposób dynamiczny może okazać się niezbędne przełączenie skrzyni w tryb sekwencyjny z ręczną zmianą przełożeń. Zawieszenie przednie pojazdu to kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi. Tylne to już rozwiązanie znane bardziej z aut luksusowych, czyli niezależny układ wielowahaczowy. Rozwiązanie to w znaczny sposób poprawia komfort podróżowania autem. Tłumienie wszelkich nierówności drogi jest na bardzo dobrym poziomie. Jedynym mankamentem, który może wynikać z dość wysokiego środka masy jest odczuwalny czasem niewielki przechył nadwozia podczas pokonywania ciasnego zakrętu. Układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, idealnie przekazuje ruchy kierownicy na koła jezdne, co powoduje, że kierowca czuje się bardzo pewnie prowadząc auto. Wyposażony on został w system wspomagania Flex Steer, który posiada trzy tryby pracy: Comfort – wzmacniający siłę wspomagania podczas wykonywania trudnych manewrów, Normal – przystosowany do ruchu miejskiego oraz Sport – do jazdy w trasie ze zmniejszoną siłą wspomagania. Różnica w pracy tych trybów jest jednak bardzo niewielka i trudno jest niekiedy kierowcy ją dostrzec. Układ hamowania działa bardzo efektywnie. Wspomagany jest przez system ABS oraz elektroniczny rozdział siły hamowania EBD. Skuteczność swą zawdzięcza automatycznemu rozłożeniu siły na każde z kół w zależności od prędkości, warunków drogowych i obciążenia pojazdu.

Podsumowanie
Hyundai ix35 to kompaktowy SUV, którego głównymi atutami są: przestronna i funkcjonalna kabina, mocne i oszczędne jednostki napędowe, stylistyka zewnętrzna oraz zakres kompletacji wyposażenia. Przystępna cena jest również cechą, która przyciąga klientów. Już za kwotę 76 400 zł można stać się właścicielem modelu w wersji Classic wyposażonej w silnik benzynowy 1.6 GDI 135KM. Nabywca otrzymuje uniwersalnego SUVa o kompaktowych wymiarach, który sprawdzi się w mieście, trasie jak i w terenie. Znakomicie spisze się również, jako auto rodzinne. Model należy do jednych z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie, potwierdzeniem tego faktu jest uzyskany wynik 5 gwiazdek w programie niezależnych testów zderzeniowych Euro NCAP w zakresie bezpieczeństwa biernego. Do konkurentów na rynku możemy zaliczyć takie samochody jak: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai oraz Suzuki Grand Vitara i Ford Kuga. Mimo zbliżającej się premiery Tucsona następcy modelu ix35 jego oferta rynkowa nadal wydaje się atrakcyjna.

Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny
• Pojemność skokowa (ccm,) – 1995
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 135 (184) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 392 w zakresie 1800 – 2500
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 195
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,8

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 8,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,8
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,9

Pojemność zbiornika paliwa
• 58 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4410
• Szerokość (mm) – 1820
• Wysokość (mm) – 1655-1665
• Rozstaw osi (mm) – 2640
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1591
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1592
• Prześwit (mm) – 170
• Zwis przedni (mm) – 880
• Zwis tylny (mm) – 890

Napęd

• 4WD

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 225/55R18
• Standardowe obręcze kół (“) – 18
Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1601
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2140

Pojemność bagażnika

• Standardowa (litry) – 591
• Maksymalna (litry) – 1436

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Autoalarm
  • Czujnik deszczu
  • Czujniki parkowania – tył
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
  • Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokości
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Gniazdo 12V 2 szt.
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Immobilizer
  • Kamera cofania
    Kierownica podgrzewana
  • Kierownica pokryta skóra
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Kluczyk zbliżeniowy
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Koło zapasowe z tarcza aluminiowa
  • Kompas
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Okno dachowe regulowane elektrycznie
  • Oparcie siedzę tylnych dzielone asymetrycznie
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzę tylnych
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Radioodtwarzacz CD + MP3
  • Reflektory bi-ksenonowe
  • Relingi dachowe
  • Roleta do bagażnika
  • Siatka mocująca bagaż
  • Siedzenia tylne podgrzewane
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sterowanie systemem audio w kierownicy
  • System Bluetooth
  • System kontroli ciśnienia w oponach
  • System kontroli trakcji VSM
  • System stabilizacji toru jazdy ESC
  • System ułatwiający zjazd ze wzniesienia
  • System wspomagania ruszania pod górę
  • Szyba przednia ogrzewana
  • Szyby atermiczne
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła p/mgielne przednie
  • Światła tylne LED
  • Tapicerka ze skóry
  • Tarcze kół aluminiowe 18″
  • Tempomat
  • Wspomaganie układu kierowniczego Flex Steer
  • Wyświetlacz 4,3″
  • Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
  • Zagłówki foteli przednich aktywne
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Złącze “AUX”
  • Złącze “iPod”
  • Złącze “USB”

Test przeprowadzony w dniach 3-16 marca 2015 r. Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert