Opływowy, innowacyjny i oszczędny: koncepcyjny Saab PhoeniX prezentuje styl i technologie, jakie znaleźć będzie można w modelach tej marki w przyszłości. Oparty o nową architekturę, która wzmocni nową generację Saaba 9-3 PhoeniX wprowadza styl określany przez projektantów przymiotnikiem „aeromotional”. Styl ten wywodzi swoje korzenie z designu samolotów i nawiązuje także do Ursaaba, prototypu zaprojektowanego przez inżynierów lotniczych, z którego wyłoniła się pierwsza generacja Saabów.
Nadwozie PhoeniXa przypomina kształtem łzę, a jego twórcy postawili sobie za cel, by miał formę „płynnego metalu modelowanego wiatrem”. W PhoeniXie znajdziemy szybę przednią i szyby boczne przypominające przód kabiny odrzutowca, charakterystyczny dla modeli Saaba kształt deski rozdzielczej, „owijającej się” wokół kierowcy i elementy stylistyczne nawiązujące wyglądem do bloków lodu. Muskularny kształt nadwozia zapewnia PhoeniXowi bardzo niski współczynnik oporu powietrza 0,25 Cd.
Tak zwane. „buterfly doors”, czyli drzwi unoszące się ku górze i na boki niczym skrzydła motyla ułatwiają dostęp do kabiny mogącej pomieścić cztery osoby. Drzwi pozbawiono widocznych klamek, by nie zakłócać opływu powietrza wokół pojazdu. Małe kamery umieszczone na wąskich wysięgnikach zapewniają kierowcy dodatkowy widok na tył auta. Zamontowane na dachu „skrzydełka” poprawiają aerodynamikę nadwozia kierując strumień powietrza z boków PhoeniXa bezpośrednio na tylną klapę, co dodatkowo dociska pojazd do podłoża i zapewnia lepszą stabilność.
W środku samochodu prostota łączy się z najnowszymi technologiami, w tym z debiutującym w tym modelu systemie komunikacyjno-informacyjno-rozrywkowym IQon. System ten wykorzystuje system operacyjny Google – Android.
Pod maską PhoeniXa kryje się innowacyjny napęd hybrydowy, łączący system eXWD z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym turbo o mocy 200 KM (147 kW) z systemem zmiennych faz rozrządu i funkcją start/stop. eXWD to motor elektryczny o mocy 25 kW (34 KM) napędzający tylną oś i zasilany przez mały zestaw baterii. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym ma kształtować się na poziomie 5 l/100 km a emisja CO2 na poziomie 119 g/km.