MotoNews.pl

Elektryczny koncept Kia Naimo debiutuje w Korei

31 marca 2011

Kategoria | Auta koncepcyjne
Marka, model | ,
Kia Naimo 8

W ramach wystawy motoryzacyjnej Seul Motor Show ma dziś miejsce światowy debiut pojazdu koncepcyjnego Kia Naimo z napędem elektrycznym. Jego nazwa pochodzi od koreańskiego słowa „ne-mo”, co oznacza „kwadratowy kształt”.

Elektryczny CUV (crossover utility vehicle) został stworzony przez międzynarodowy zespół projektantów w Seulu i wyróżnia się prostymi liniami i solidną, muskularną sylwetką. Niezbyt skomplikowany projekt ogólny został zaakcentowany licznymi, zwracającymi uwagę detalami, takimi jak szyba przednia owijająca się wokół kabiny, czy asymetryczny kształt szyberdachu oraz światła LED z przodu i z tyłu w formie kropek. Stylizując nadwozie projektanci inspirowali się głównie tradycyjną, azjatycką ceramiką celadon, którą charakteryzują asymetryczne kształty i kolor jadeitu.

Naimo dysponuje również kilkoma innowacyjnymi technologiami: zamiast tradycyjnych wycieraczek korzysta z mocnego strumienia powietrza wydobywającego się z podstawy szyby przedniej i pełniącego funkcję „powietrznej wycieraczki”, konwencjonalne lusterka boczne zostały zastąpione miniaturowymi kamerami umieszczonymi przy słupkach A.

Wnętrze Naimo zaprojektowano tak, by emanowało spokojem. Do wykończenia kabiny użyto materiałów wykonanych ręcznie. Panele drzwiowe i podłogę pokryto okleiną z dębu koreańskiego. Na podsufitce zastosowano koreański papier „Han-ji”. W przedziale pasażerskim znalazły się również nowoczesne rozwiązania, takie jak TOLED (transparentne, organiczne diody emitujące światło) na desce rozdzielczej, czy systemy komunikacyjne.

Liczący 3,9 metra długości, 1,84 m szerokości i 1,6 m wysokości, pięciodrzwiowy koncept może przewieźć cztery osoby. Naimo nie posiada słupków B, za to by zwiększyć dostęp do wnętrza kabiny tylne drzwi uchylają się w kierunku tyłu auta.

Napęd stanowi silnik elektryczny PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) o mocy 109 KM (80 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm umożliwiający Naimo osiągnięcie prędkości maksymalnej 150 km/h. Baterie 27 kWh umieszczono pod podłogą bagażnika. Wykorzystują one innowacyjną technologię LiPoly (polimer litowo-jonowy). Energia zgromadzona w bateriach pozwala Naimo przejechać do 200 km po jednokrotnym naładowaniu. Baterię w szybkim cyklu można naładować w 80% w ciągu 25 minut. W normalnym cyklu naładowanie jej w 100% zajmuje 5,5 godziny.

Zdjęcia: Kia, opracowanie: BM