Na 64 Międzynarodową Wystawę Motoryzacyjną IAA we Frankfurcie smart przygotował wspólny projekt z koncernem BASF, największym na świecie reprezentantem przemysłu chemicznego dostarczającym produkty dla motoryzacji. Wspólne dzieło to smart forvision – pojazd o futurystycznym designie, z nowoczesnymi technologiami zapewniającymi oszczędne zużycie energii, o lekkiej konstrukcji i wyposażony w innowacyjny system termoregulacji.
Sześciokątne, przejrzyste elementy na dachu forvision przyciągają spojrzenie, ale mają także ważne zadanie – to pierwszy na świecie dach samochodowy, który nie tylko przepuszcza światło do wnętrza, lecz także generuje energię. Przejrzyste pola pokrywające całą powierzchnię dachu to ogniwa słoneczne. Wystarczy nawet niezbyt mocne światło słoneczne, by wygenerowały energię potrzebą do obsługi systemów multimedialnych i trzech wiatraków współpracujących z systemem klimatyzacji wewnątrz kabiny. Jeśli samochód stoi w słońcu wentylacja działa bez przerwy korzystając z ogniw, dzięki czemu pojazd nie nagrzewa się wewnątrz.
Po otwarciu drzwi lub przyciśnięciu odpowiedniego guzika kabinę oświetlają diody OLED (organic light-emitting diodes – organiczne diody emitujące światło), które zużywają o połowę mniej energii w porównaniu z konwencjonalnymi świetlówkami energooszczędnymi. Po wyłączeniu stają się przejrzyste, dzięki czemu za dnia dach wydaje się zrobiony ze szkła.
To nie koniec nowinek technologicznych – smart forvision może się również pochwalić pierwszymi kołami i felgami produkowanymi na masową skalę, które wykonano w całości z tworzywa sztucznego. BASF stworzył w tym celu specjalny, wyjątkowo trwały materiał, który dodatkowo powoduje, że każde koło jest o 3 kg lżejsze w porównaniu z wersją konwencjonalną. W przeciwieństwie do typowych materiałów kompozytowych z poliamidów, nowe tworzywo sztuczne posiada długie włókna, które wzmacniają jego konstrukcję i poprawiają własności mechaniczne. Tworzywo to wyróżnia się także wyjątkową stabilnością termiczna i chemiczną oraz wytrzymałością na obciążenia dynamiczne.
W forvision nie tylko klatkę bezpieczeństwa tridion wykonano z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknem węglowym – tego samego materiału użyto np. do konstrukcji drzwi i innych komponentów, dzięki czemu rama jest o 50 lżejsza od konstrukcji stalowej i o 30% lżejsza od konstrukcji z aluminium
Wielofunkcyjne, wygodne i lekkie fotele w smart forvision to unikalne połączenie wydajnego systemu termoregulacji i lekkiego designu pozwalającego oszczędzać energię. Bazę stanowi nowa, lekka konstrukcja plastikowa. Jak wykazały liczne badania, ludzkie ciało potrafi skutecznie czerpać ciepło jedynie przez określone punkty kontaktowe. Dlatego projektanci zastąpili tradycyjny system ogrzewania foteli tkaniną „e-textile”, w którą wpleciono specjalne warstwy przewodzące. Ogrzewają one bezpośrednio środkową i dolną część kręgosłupa pasażera, dzięki czemu ma on przyjemne poczucie, że jest mu ciepło. „E-textile” znajduje się również na podłokietnikach przy drzwiach.
Badacze z BASFa skupili się zwłaszcza na problemie termoregulacji, ze względu na to, że klimatyzacja i ogrzewanie auta zużywają sporo energii. Zastosowali oni specjalną osłonę przed wysokimi temperaturami, na którą składa się m.in. nowa, ochronna folia odbijająca promieniowanie podczerwone, jaką nałożono na szyby. W przeciwieństwie do metalizowanych taśm, jakie wykorzystuje się obecnie w niektórych pojazdach, taśma ta odbija tylko podczerwień, fale radiowe potrzebne do tego, by działał GPS, Bluetooth czy telefony komórkowe przechodzą przez szybę bez problemu.
Odbijająca światło i bardzo odporna na zadrapania warstwa pokrywająca nadwozie jest jednocześnie atrakcyjna wizualnie – ma biały kolor z zatopionymi płatkami szkła, które nadają forvision metaliczny połysk. Przy okazji biała powierzchnia dobrze odbija światło i promienie słoneczne. Ale dzięki specjalnym pigmentom stworzonym przez BASF nawet modele w ciemnych odcieniach będą zachowywały przyjemny chłód we wnętrzu.