Firma Ford przedstawia swoją wizję przyszłości, na salonie we Frankfurcie pokazując sportowego, koncepcyjnego Forda Fiesta ST, który zdradza kolejny etap globalnej strategii firmy Ford Motor Company i demonstruje jak może w przyszłości wyglądać sportowy Ford Fiesta ST, gdy dołączy do Forda Focus ST w globalnej ofercie małych samochodów marki Ford.
Koncepcyjny Ford Fiesta ST łączy przyciągającą wzrok, muskularną i sportową stylistykę nadwozia z dynamicznym, usportowionym podwoziem oraz niezwykle mocnym i jednocześnie oszczędnym i niskoemisyjnym układem napędowym.
Koncepcyjny Ford Fiesta ST stanowi kontynuację 35-letniej historii tego modelu, który dzięki dynamicznym osiągom zawsze oferował nabywcom z segmentu małych aut dreszcz emocji. Z najsłynniejszych odmian wymienić trzeba Forda Fiesta XR2 oraz XR2i, Forda Fiesta RS1800 i RS Turbo, a bardziej współcześnie pierwszą generację Forda Fiesta ST.
Nowy, śmiały stylistycznie, trzydrzwiowy koncepcyjny Ford Fiesta ST oddaje ducha dynamicznej historii modelu Fiesta i jednocześnie wyróżnia się sportowym, futurystycznym wyglądem oraz najnowocześniejszą technologią.
„Jeśli chodzi o dynamiczne wersje modelu, Ford Fiesta ma bardzo bogatą historię, więc nowa odmiana ST stanowi niejako kolejny, naturalny krok w strategii rozwoju usportowionych modeli skierowanych do odbiorców w segmencie małych samochodów”– wyjaśnia Derrick Kuzak, wiceprezes oddziału firmy Ford zajmującego się rozwojem produktów. ”Koncepcyjny Ford Fiesta ST kontynuuje tę tradycję pokazując jak technologicznie zaawansowany i agresywnie wystylizowany może być nasz najlepiej sprzedający się model z segmentu B.”
„Dzięki sportowej sylwetce zainspirowanej wyglądem wyścigowych i rajdowych wersji Forda Fiesta, które zmagają się obecnie na torach całego świata, oraz za sprawą niepowtarzalnej stylistyki nowej odmiany Forda Focus ST, nowy, koncepcyjny Ford Fiesta ST stanowi ekscytujący przykład potencjału oraz kierunku rozwojowego jaki może w przyszłości obrać drogowa wersja tego modelu.”
Zainspirowany WRC, napędzany silnikiem EcoBoost
Obecnie potencjał modeli firmy Ford w segmencie małych samochodów podziwiać można na podstawie wyścigowych i rajdowych wersji Forda Fiesta RS World Rally oraz Fiesta Rallycross, które biorą udział w najbardziej wymagających zawodach na świecie. Trudno zatem o lepszy moment by firma Ford mogła zaprezentować klientom zwiastun tego co technologicznie może sobą w przyszłości reprezentować drogowa wersja modelu Ford Fiesta.
Podobnie jak biorącego udział w rajdach WRC Forda Fiesta RS WRC, również koncepcyjny Forda Fiesta ST wyposażono w benzynową jednostkę EcoBoost o pojemności 1,6 litra, która oferuje osiągi odpowiadające imponującej stylistyce auta.
Wykorzystanie w koncepcyjnym Fordzie Fiesta ST turbodoładowanego silnika o pojemności 1,6 litra oraz ogólna tendencja do zmniejszania pojemności, czego przykładem są jednostki EcoBoost, odzwierciedla wytyczne obecnie obowiązujące w samym WRC oraz globalny trend w świecie sportów motorowych, który zakłada ograniczenie zużycia paliwa poprzez zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych.
Podobnie jak wszystkie inne silniki z rodziny EcoBoost, również nowoczesna jednostka napędowa koncepcyjnego Forda Fiesta ST wykorzystuje technologię turbodoładowania oraz układ bezpośredniego wtrysku paliwa by móc generować moc o wartości normalnie odpowiadającej znacznie większym pojemnościowo silnikom benzynowym.
Podobnie jak dwulitrowa jednostka EcoBoost, która napędzać będzie najnowszego Forda Focus ST, silnik EcoBoost 1.6 w koncepcyjnym Fordzie Fiesta ST również wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków rozrządu dla zaworów dolotowych i wylotowych (Ti-VCT) i został specjalnie zmodyfikowany by generować moc i moment odpowiadające oznaczeniu ST zdobiącemu nadwozie samochodu.
W koncepcyjnym Fordzie Fiesta ST 180-konny silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra generuje moment obrotowy o wartości 240 Nm i może rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, do prędkości maksymalnej przekraczającej 220 km/h.
Jednak dzięki zaawansowanej konstrukcji czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika, który sprzęgnięto z sześciostopniową przekładnią manualną, koncepcyjny Ford Fiesta ST może również pochwalić się poziomem emisji CO2 nie przekraczającym 140 g/km.
Zmniejszenie zużycia paliwa oraz poziomu emisji pozostaje jednym z kluczowych czynników nieustannego rozwoju technologicznego silników rodziny EcoBoost, a koncepcyjny Ford Fiesta ST dowodzi, iż odpowiedzialne podejście do obniżania zapotrzebowania na paliwo nie musi odbywać się kosztem osiągów.
Śmiała stylistyka
Odważna, wyrazista stylistyka Forda Fiesta ST robi duże wrażenie i dobitnie znamionuje osiągi, które może on zaoferować. Duży, wyraźnie zarysowany, trapezoidalny grill nawiązuje do ważnego elementu stylizacji swego większego brata, nowego Forda Focus ST, i wyróżnia się strukturą plastra miodu.
Z tyłu znajduje się wyjątkowo dynamicznie wyglądający dyfuzor z zatopioną w nim, podwójną rurą wydechową, który nie pozostawia żadnych wątpliwości, co do sportowych możliwości koncepcyjnego Forda Fiesta ST.
Obniżona sylwetka, poszerzone wnęki kół, których przestrzeń wypełniają 17-calowe felgi ze stopu metali lekkich oraz pełen pakiet stylizacyjny nadwozia oddają stylistykę rajdowej wersji Forda Fiesta WRC – jego wyjątkowo atrakcyjną formę, która jednocześnie gwarantuje rajdową funkcjonalność.
Dynamicznego, sportowego ducha koncepcyjnego Forda Fiesta ST dodatkowo ożywi w wersji europejskiej pomarańczowy odcień nadwozia (Molten Orange), znany z dostępnego na rynku północnoamerykańskim pickupa Ford SVT F-150 Raptor.
Motyw ten dominuje również w skomponowanym na zasadzie kontrastów, sportowym wnętrzu, gdzie znajdziemy m.in. sportowe fotele Recaro dla kierowcy i pasażera.
Sportowe osiągi i prowadzenie
Czerpiąc inspirację z rajdowej wersji Forda Fiesta, która startuje w światowych rajdach WRC, amerykańskich GRC, europejskich IRC oraz X Games, zespół Ford Global Performance Vehicles postarał się by koncepcyjny Ford Fiesta ST oferował bezkompromisowo sportowe osiągi i prowadzenie.
Zmodyfikowana geometria układu zawieszenia gwarantuje dynamiczną i pewną charakterystykę prowadzenia, która mniej doświadczonym kierowcom pomoże nabrać pewności siebie, a tych bardziej doświadczonych wyjątkowo mile zaskoczy swymi sportowymi możliwościami.
„Oferując Forda Focus ST po raz pierwszy zobowiązaliśmy się zapewniać globalnemu odbiorcy bezkompromisowo sportowe osiągi i stylistykę bez konieczności rezygnacji z fundamentalnych zasad fordowskiej filozofii „Smart, Safe, Quality and Green”. Na przykładzie koncepcyjnego Forda Fiesta ST pokazujemy, że nasz globalny plan tworzenia dynamicznych modeli ma długoterminowe założenia” – stwierdza Jost Capito, dyrektor działu Global Performance Vehicles.
„Koncepcyjny Ford Fiesta ST niezwykle dobitnie pokazuje, że cechy, które definiują samochód jako pojazd klasy ST, nie muszą ograniczać się tylko do jednego modelu. Nowy pojazd koncepcyjny dowodzi również jasno, że istnieje ogromny potencjał umożliwiający oferowanie globalnemu odbiorcy doznań z jazdy modelami ST”.