MotoNews.pl

Nowa Lancia Thema: klasa alternatywna

13 września 2011

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Lancia Thema 5

Nowa Lancia Thema to pierwszy, łączący dwa światy globalny flagowiec Lancii o napędzie na tylne koła. Powstał na bazie nowego Chryslera 300 i podobnie jak pierwsza Thema z roku 1984 – mierzy w najtrudniejszy lecz także najbardziej prestiżowy segment rynku jako zapowiadana już od pewnego czasu oferta alternatywna.
Zadanie jest niełatwe do wykonania zważywszy na fakt, iż grupą docelową Themy jest klientela niezwykle wymagająca, nastawiona tylko na to, co najlepsze. W tym szczególnym segmencie rynkowym rysuje się jednak wyraźna tendencja poszukiwania bardziej spersonalizowanej ekskluzywności. Coraz wyżej cenione są technologie bardziej przyjazne dla człowieka oraz poczucie ciepła i serdeczności, rośnie także upodobanie do kunsztu wykonania i autentycznej pasji.

W prestiżowej kategorii Premium mierząca 5066 mm długości, 1488 mm wysokości, 1902 mm szerokości i szczycąca się 3052-milimetrowym rozstawem osi nowa Thema wyróżnia się nowoczesną i wyrazistą stylizacją.

W europejskich salonach sprzedaży Lancia Thema dostępna będzie już od października bieżącego roku w trzech poziomach wyposażenia – Gold, Platinum oraz Executive i wyborem trzech jednostek napędowych: benzynowym V-6 o pojemności 3,6 litra i mocy 286 KM w parze z 8-stopniową przekładnią automatyczną oraz turbodieslami V-6 o mocy 190 oraz 240 KM i pojemności 3,0 litrów – współpracującymi z automatyczną przekładnią pięciostopniową.

Włoska jakość i elegancja
Nowy flagowiec Lancii jest swoistą interpretacją motywu wspaniałej oprawy prestiżu opartej na własnych chromosomach, które wywodzą się z typowo włoskiego kunsztu wykonania polegającego także na umiejętnym stosowaniu markowych materiałów pod kątem nie tylko wyglądu ale i wrażeń sensorycznych.

Decydujące wrażenia odnosimy oglądając i dotykając elementy wnętrza samochodu, notując szczegóły, wypróbowując siedzenia i kładąc ręce na kierownicy czy też starając się ocenić wygodę kabiny i jakość wykonania. To „jakość postrzegana” albo opinia, powstająca z sumowania tysięcy różnych przesłanek – od kształtów i materiałów, odczuć kolorystycznych i kompozycyjnych aż po wrażenia dotykowe. Wszystkie te bodźce składają się w równym stopniu na percepcję finalną. To właśnie dlatego tak wiele czasu poświęcono na dopracowanie każdego detalu, gdy rodziła się nowa Thema. Efektem jest jakość wnętrza, wykonanego ze szlachetnych, ciepłych i ekskluzywnych materiałów – zamiast zimnego i zracjonalizowanego wystroju innych pojazdów tego segmentu. Wnętrze to zyskało unikalny styl i zapewnia wyjątkowy komfort podróży, a to dzięki miękkim w dotyku materiałom, luksusowi detali, opcji elektrycznie podgrzewanych siedzeń ze skóry Nappa czy obszyciu nakładki tablicy przyrządów skórą Poltrona Frau® – obok wstawek z prawdziwego drewna w konsoli centralnej, na desce rozdzielczej, panelach drzwi i kierownicy (obszytej skórą dwubarwną w wersji modelowej Executive). Tablicę przyrządów zdobią dyskretne akcenty chromowane. W innowacyjnym zestawie wskaźników zastosowano błękitne podświetlenie Sapphire Blue; kolor ten mają także diody LED oświetlające kabinę pasażerską. Aby zapewnić najwyższą w tej klasie pojazdów wygodę, wszystkie siedzenia otrzymały nową architekturę stelaży i sprężyny typu falistego. Fotele przednie wyposażone są w czterokierunkową (w pionie i w poziomie), elektryczną regulację podparcia lędźwiowego oraz regulację twardości.

Jakość i elegancja dominuje także w karoserii, której perfekcja stylistycznego wyważenia potęguje klasyczne proporcje samochodu. Patrząc od przodu, krata chłodnicy wydaje się optycznie łączyć logo Lancii z symbolizującymi precyzję i formalny rygor projektowy poprzeczkami w jedno. Błyszczące listwy i zarys logo tworzą rodzaj szczególnej przeciwwagi wobec chromowanego obramowania grille. Całości dopełniają innowacyjne reflektory LED z funkcją DRL w kształcie liter „C” by zaznaczyć obecność nowego flagowca na drodze.

Linia nowej Lancii akcentuje charakterystyczne proporcje poprzednika, eksponując dodające stylu elementy luksusowego wykończenia. Prominentny przód pojazdu łączy się płynnie z linią dachu, która następnie opada ku tyłowi przyciągając uwagę do zamykających sylwetkę, niepowtarzalnych w formie tylnych lamp zespolonych. Odpowiedni kąt nachylenia szyby czołowej obniża opory aerodynamiczne nadwozia, a dzięki wąskim słupkom „A” kierowca Themy zachowuje doskonałą widoczność z wnętrza.

Finalnym elementem stylizacji jest zintegrowany spojler tylny ponad logotypem Lancii. Kasety tylnych lamp LED łączy chromowana aplikacja wskazująca na klasę nowego flagowca. Swoistym nawiązaniem do potężnego przodu są dwie chromowane końcówki wydechu w roli stylistycznego „przypomnienia” potencjału oferowanych jednostek napędowych.

Silnik benzynowy V-6 o pojemności 3,6 litra i mocy 286 KM
Kompaktowy i lekki, całkowicie aluminiowy silnik Pentastar V-6 konstrukcji Chrysler Group należy do czołówki w tej klasie mocy i spełnia z powodzeniem normę emisji spalin Euro 5. Ta widlasta „szóstka” rozwija moc 286 KM przy 6350 obr/min i moment maksymalny 340 Nm przy 4650 obr/min. Emisja CO2 wynosi 219 g/km a zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9,4 l/100km. Napędzana silnikiem Pentastar V-6 w parze z 8-stopniową przekładnią automatyczną Lancia Thema osiąga prędkość maksymalną 230 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 7,9 sekundy.

Silniki wysokoprężne V-6 o pojemności 3,0 litrów i mocy 190 oraz 239 KM
Produkowane przez VM Motori, a skonstruowane we współpracy z Fiat Powertrain silniki Diesla (Euro 5) wytwarzają moc odpowiednio – 190 KM lub 239 KM przy 4000 obr/min i współpracują z pięciostopniową przekładnią automatyczną. Silnik o mocy 239 KM rozwija moment maksymalny 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr/min, a silnik 190-konny – moment 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min. Emisja CO2 obu jednostek wynosi 185 g/km a zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 7,1 l/100 km.

Kadłub nowego turbodiesla V-6 o rozwarciu cylindrów 60 stopni wykonany jest ze stopu żelazowo-grafitowego (CGI), a głowice cylindrów ze stopu aluminium. Również aluminiowa jest dwuczęściowa miska olejowa. Średnica cylindrów wynosi 83 mm, skok tłoków 92 mm a pojemność skokowa – 2987 cm3. Odstęp pomiędzy otworami cylindrów wynosi 96 mm.

Lekka i zwarta konstrukcja tego silnika zapewnia iście kompaktowe wymiary: długość 695, szerokość 729 i wysokość 697,5 mm. Jego masa całkowita wynosi 230 kg.

Nowa architektura kadłuba o wzmocnionej strukturze stanowi niezwykle wytrzymałą podporę wału korbowego. Pozwala to stłumić odgłosy pracy zespołu tłokowego i wydatnie obniżyć poziom ogólnego hałasu, drgań i wibracji. Dzięki dwuczęściowej, aluminiowej misce olejowej wzrasta strukturalna sztywność bloku silnika, co dodatkowo wpływa na jego wyciszenie. Pojemność miski olejowej (układu olejowego) wynosi 7,7 litra.
Głowice cylindrów ze stopu aluminium mieszczą cztery zawory na każdy cylinder, sterowane podwójnymi wałkami rozrządu z napędem łańcuchowym. Zawory dolotowe mają średnicę 28, a zawory wydechowe 24,5 mm; objętość komór spalania wynosi 24,68 cm3.

Odkuwany, stalowy wał korbowy poddawany jest wyważeniu przed montażem i spoczywa na czterech łożyskach głównych o półpanewkach czterośrubowych. Jego długość wynosi 442,2 mm, istotnie zmniejszając przestrzeń niezbędną do zabudowy w komorze silnikowej. Odlewane z żeliwa korbowody mają długość 162,9 mm.
Zmodyfikowana konstrukcja lekkich tłoków ze skorupowego odlewu aluminiowego pozwala obniżyć opory tarcia do minimum. W porównaniu z poprzednim silnikiem Diesla, stopień sprężania uległ redukcji z 18,1:1 do 16,5:1 pod kątem zwiększenia czystości procesu spalania i oddawanej mocy.

Żadne z łożysk głównych nie zawiera ołowiu – w trosce o środowisko w procesie produkcji i późniejszy recykling silnika. Umieszczony pomiędzy kolektorem dolotowym a komorą spalania system kontroli zawirowań powietrza pozwala najlepiej dobrać jego przepływ przez komorę spalania w celu optymalizacji osiągów i ograniczenia emisji spalin.

Precyzję zasilania zapewnia system wtryskowy common-rail o ciśnieniu roboczym 1800 bar. Technologia MultiJet II wykorzystująca specjalnie zestrojone zawory elektromagnetyczne pozwala wykonać nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu z możliwością kontroli profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych (IRS – Injection Rate Shaping), powodując spadek zużycia paliwa i emisji spalin o ok. 2 % w porównaniu z tradycyjnym układem wtryskowym oraz wyraźne obniżenie hałasów pracy silnika.
Nowy Diesel V-6 wyposażony jest w pojedynczą turbosprężarkę Garret VGT 2056 o zmiennej geometrii kierownic. Działa ona ze skutkiem niemal natychmiastowym i współpracuje z intercoolerem typu air-air powietrza dolotowego.

Zaawansowane technologie komfortu i bezpieczeństwa
Dobre samopoczucie „na pokładzie” samochodu wiąże się z zastosowaniem rozwiązań zapewniających wysoki komfort akustyczny i klimatyczny. Stąd też potrzeba stworzenia wnętrza na kształt wygodnego living roomu. Lecz to jeszcze nie wszystko. Doskonałe prowadzenie, bogate wyposażenie infotelematyczne i łatwość sterowania funkcjami pojazdu to powody, dla których przyjemność z jazdy flagowcem Lancii zalicza się do wyjątkowych.

Dynamika jazdy i prowadzenia
Nowa Lancia Thema charakteryzuje się nowoczesną, niezwykle sztywną strukturą nadwozia w architekturze stworzonej przez Chrysler Group dla dużego sedana z napędem na koła tylne. Unitarna konstrukcja samonośna zapewnia doskonałą dynamikę jazdy i pewność prowadzenia na każdym rodzaju nawierzchni drogowej bez względu na warunki pogodowe.

Innowacyjne zawieszenie kół przednich i tylnych typu multi-link to tylko przykład całej serii specjalnych zespołów podwozia nowej Lancii Thema. Elastyczny układ wahaczy pozwala utrzymać prostopadłe prowadzenie kół w stosunku do nawierzchni na łukach i podczas skręcania – zapewniając maksimum przyczepności. Charakterystyka amortyzatorów pozwala skutecznie tłumić niemal wszelkie wstrząsy podczas jazdy na niezbyt równym podłożu.

Wyciszenie kabiny
Dzięki nowoczesnej, ultra-sztywnej strukturze nadwozia nowa Lancia Thema poszczycić się może najniższym w swej klasie pojazdów poziomem hałasu w kabinie pasażerskiej. Dźwiękochłonne panele podwoziowe z materiałów kompozytowych, laminowana szyba czołowa oraz wykładziny głuszące kabiny i wnęk kół to elementy, które skutecznie absorbując hałasy drogowych pozwalają znacząco podwyższyć komfort akustyczny podczas jazdy. Efektem finalnym jest doskonale wyciszony przedział pasażerski, w którym ruch samochodu po drodze jest prawie niesłyszalny.

Infotelematyka najnowszej generacji
Wyposażenie Lancii Thema obejmuje nowoczesny system infotelematyczny Uconnect®, którego zadaniem jest zapewnienie łączności, bezpieczeństwa oraz maksymalnego komfortu kierowcy i pasażerom pojazdu. Począwszy od systemu nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym, poprzez dwustrefową klimatyzację – aż po możliwość personalizacji różnych funkcji samochodu, system Uconnect® Touch dostarcza wiele przyjemności i satysfakcji w trakcie podróży.

Uconnect® stanowi wyposażenie standardowe nowego flagowca Lancii, a w skład systemu wchodzi duży ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cala (213 mm), pomagający w podłączaniu i zarządzaniu urządzeniami peryferyjnymi (telefonami komórkowymi i odtwarzaczami MP3). W wersji modelowej Platinum wyposażeniem seryjnym jest system nawigacji GPS Garmin z programem usług TMC Premium oraz system audio klasy Premium z 9 głośnikami, subwooferem oraz 506-watowym wzmacniaczem mocy (opcja w wersji modelowej Platinum i standard w wersji Executive). Dostępny opcjonalnie w wersji Executive jest także system dźwiękowy marki Harmon Kardon – obejmujący 19 głośników, subwoofer oraz wzmacniacz o mocy 990 W.

Bezpieczeństwo czynne i bierne
Nowa Lancia Thema wyposażona jest w ponad 70 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym także standardowe systemy stabilizacji toru jazdy (ESC), gotowości oraz osuszania hamulców (Ready Alert Braking i Rain Brake Support). System RAB powoduje przejście hamulców w stan gotowości z chwilą „odpuszczenia” pedału przyspieszenia, skracając w ten sposób opóźnienie w działaniu układu hamulcowego. System RBS aktywuje się po uruchomieniu wycieraczek w warunkach intensywnych opadów deszczu i chwilowo zbliża klocki do tarcz hamulcowych w celu ich osuszenia. Maksymalną widoczność w nocy i niekorzystnych warunkach pogodowych zapewniają seryjne, adaptacyjne reflektory Bi-ksenonowe systemu SmartBeamTM.

Nowatorskim elementem bezpieczeństwa jest system aktywnej ochrony pieszych (Active Pedestrian Protecion), powodujący podniesienie maski silnika od tyłu celem uchronienia uderzonej przez samochód osoby pieszej przed większymi obrażeniami oraz system bezkluczykowego dostępu Enter-N-Go, który pozwala posiadaczowi odpowiednio zakodowanego klucza/pilota wygodnie otworzyć drzwi pojazdu a następnie uruchomić silnik jednym naciśnięciem przycisku Start/Stop na desce rozdzielczej.

Parkowanie staje się znacznie prostsze i bezpieczniejsze dzięki systemom asystującym ParkviewTM i Rear Back-Up Camera, stanowiących wyposażenie standardowe we wszystkich wersjach modelowych. System Rear Back-Up Camera aktywuje się automatycznie po załączeniu biegu wstecznego i pokazuje przestrzeń za pojazdem na 8,4-calowym ekranie wbudowanym w deskę rozdzielczą, zwiększając bezpieczeństwo ruchu szczególnie w odniesieniu do osób pieszych, które mogą się znaleźć na drodze cofania.

Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są także inne systemy, dzięki którym Lancia Thema wyznacza wzorce – albo „benchmark” w swej kategorii. System adaptacyjnej kontroli prędkości (ACC) na przykład – daje możliwość uniknięcia ograniczeń narzucanych przez tradycyjny tempomat. W przypadku zbliżania się do jadącego wolniej pojazdu poprzedzającego, ACC ogranicza zaprogramowaną prędkość lub uruchamia hamulce tak, by utrzymywać bezpieczny dystans bez częstych interwencji kierowcy (lub zmian ustawień w przypadku klasycznego tempomatu). Funkcja ostrzeżenia o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW) podnosi z kolei poczucie bezpieczeństwa kierowcy, wyświetlając w zestawie wskaźników na desce rozdzielczej stosowne ostrzeżenie o nadmiernym zbliżeniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając w ten sposób podjęcie odpowiedniego działania w celu uniknięcia kolizji.

Do wyposażenia Lancii Thema należy także system detekcji martwych pół widzenia (BSD), wykrywający inne pojazdy poruszające się równolegle na drodze, lecz niewidzialne w lusterkach wstecznych samochodu. Sygnalizowany kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu powoduje uruchomienie alarmu dźwiękowego i wizualnego, zmuszając kierowcę do starannego sprawdzenia obecności innych pojazdów przed rozpoczęciem planowanego manewru.

Interesującym elementem wyposażenia flagowca Lancii jest także system wykrywania ruchu przecinającego drogę cofania (CPD), zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach podczas manewrowania (oparty na czujnikach detekcji pobliskich pojazdów w trakcie cofania) oraz „inteligentne” reflektory wyładowcze (HID) systemu SmartBeamTM, reagujące na jasność otoczenia oraz światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka tak, aby w każdej sytuacji zapewnić optymalne oświetlenie drogi.

Zdjęcia: Lancia