MotoNews.pl

Seat prezentuje sportowy koncept IBL we Frankfurcie

15 września 2011

SEAT IBL 5

Światową premierą SEATa na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie jest nowy pojazd koncepcyjny IBL. Sportowy sedan o dynamicznym i pewnym siebie wyglądzie na ukazywać efekty ewolucyjnego rozwoju języka designu marki. To oznacza, że nie należy go traktować jako przedprodukcyjnej wersji jakiegoś konkretnego modelu, lecz raczej jako pewnego rodzaju wizję rozwoju modeli SEATa.

IBL uzupełnia serię pojazdów koncepcyjnych definiujących nowy styl SEATa – na początku było kompaktowe, elektryczne, sportowe coupe IBE, a później dołączył do niego crossover SUVa i sportowego coupe o nazwie IBX. Teraz rodzina nowych konceptów została uzupełniona o sportowego sedana.

IBL ma długość 4,67 m, szerokość 1,85 m, a jego osie rozstawiono w odległości 2,71 m. Dynamiczna, płynna linia dachu nadaje mu wygląd charakterystyczny dla czterodrzwiowych coupe. W zamyśle producenta ma być crossoverem limuzyny i sportowego coupe i łączyć elegancję oraz przestronność charakterystyczną dla pierwszego typu z mocą drugiego.

Koncepcyjnego SEATa wyposażono w LEDowe reflektory i 20-calowe felgi. Wnętrze wykończono jasną, matową skórą, kontrastującą z czarnymi i czerwonymi elementami wykończeniowymi. Deskę rozdzielczą pokrywa szklana powierzchnia rozciągająca się aż na środek kokpitu, gdzie znajduje się drugi wyświetlacz. Główny wyświetlacz umieszczony pod kierownicą użytkownik może zaprogramować zgodnie ze swoimi potrzebami.

Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów wyświetlania informacji – „Travel” umożliwiający relaks podczas jazdy, „Sport” koncentrujący się na radości, jaką niesie ze sobą „wyciskanie” samochodu do maksimum lub „Efficency”, który skupia się na oszczędnym zużyciu energii/paliwa dzięki napędowi hybrydowemu typu plug-in. Na drugim wyświetlaczu pokazują się głównie informacje z systemów komunikacyjnych oraz informacyjnych, takich jak system nawigacji wykorzystujący dane z Google Earth i rekomendujący poszczególne trasy na podstawie informacji o ruchu drogowym przekazywanych w czasie rzeczywistym.

Projektanci poświęcili sporo uwagi udoskonaleniu klimatyzacji. Cała górna część kokpitu jest w zasadzie wielkopowierzchniowym odpowietrznikiem ułatwiającym wentylację bez jednoczesnego tworzenia przeciągów.

Zdjęcia: SEAT, opracowanie: BM