MotoNews.pl

Altea XL Electric Ecomotive – pierwszy SEAT z całkowicie elektrycznym napędem i hybrydowy Leon TwinDrive Ecomotive

09 listopada 2011

SEAT Leon TwinDrive 1

SEAT ogłosił dziś, że pracuje nad swoim pierwszym modelem o całkowicie elektrycznym napędzie, który zostanie zaprojektowany, stworzony i wyprodukowany w Hiszpanii. Producent przedstawił także prototyp tego bezemisyjnego modelu o nazwie Altea XL Electric Ecomotive oraz kolejny prototyp z napędem hybrydowym typu plug-in o nazwie Leon TwinDrive Ecomotive.

W ciągu paru najbliższych miesięcy SEAT udostępni kilka egzemplarzy obu modeli instytucjom rządowym w Katalonii i Madrycie, do użytkowania jako część ich floty samochodowej. Hiszpański producent spodziewa się zebrać dzięki temu cenne informacje, które posłużą w przygotowaniu elektrycznej Altei i hybrydowego Leona do produkcji masowej. Firma przewiduje wprowadzenie na rynek swojej pierwszej elektrycznej hybrydy typu plug-in w 2015 roku, a modelu z całkowicie elektrycznym napędem rok później.

Altea XL Electric Ecomotive, pierwszy pojazd elektryczny SEATa
Altea XL Electric Ecomotive po jednokrotnym naładowaniu baterii będzie mogła przejechać do 135 km. Jej silnik ma generować 115 KM (85 kW) mocy i maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 135 km/h. Altea XL ma być korzystnym wyborem zarówno dla rodzin z dziećmi, jak i firm pragnących poszerzyć swoją flotę o pojazdy o niskich kosztach eksploatacji.

Baterie umieszczono pod tylnymi fotelami i bagażnikiem. Zużycie energii zostanie zoptymalizowane dzięki wyszukanemu systemowi regeneracyjnemu z regulacją momentu hamującego. Jeśli Altea XL zostanie zaparkowana w słońcu, umieszczone na dachu ogniwa fotowoltaiczne będą napędzać system wentylacji wnętrza kabiny, dzięki czemu później będzie można ograniczyć zużycie energii potrzebnej do uruchomienia klimatyzacji.

Leon TwinDrive, samochód wielozadaniowy
Według przedstawicieli SEATA nowy Leon TwinDrive Ecomotive to przełomowa koncepcja w obszarze rozwiązań hybrydowych typu plug-in, ponieważ łączy zalety jazdy w trybie bezemisyjnym z zasięgiem charakterystycznym dla tradycyjnych silników spalinowych. W trybie elektrycznym TwinDrive może przejechać do 52 km, rozwijając przy tym prędkość maksymalną 120 km/h. W trybie mieszanym (silnik elektryczny plus jednostka spalinowa) przewidywane zużycie paliwa/energii powinno utrzymać się na poziomie 1,7 l lub 18,5 kWh na 100 km. Emisja CO2 ma wynosić zaledwie 39 g/km. Leon TwinDrive Ecomotive ma w tym trybie osiągać prędkość maksymalną 170 km/h.

Zdjęcia: Seat, opracowanie: BM