MotoNews.pl

Koncepcyjny TrackSter. Kia idzie na całość

06 marca 2012

Kia Trackster 6

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie debiutuje oparty na konstrukcji Soula samochód koncepcyjny Kia Truck’ster, który wyznaczać może przyszłościowe kierunki ewolucji tego cieszącego się dużym powodzeniem modelu.

„Chodziło nam o to, by Track’ster wyglądał muskularnie, na podobieństwo buldoga lecz był także rozpoznawalny, stąd też wyszliśmy z modelu Soul, dodając mu więcej agresywności. Nastawiliśmy się na projekt dostatecznie śmiały, aby zaintrygować publiczność realistyczną koncepcją sportowego samochodu marki Kia.” − powiedział Tom Kearns, główny designer Kia Motors America.

Zuchwałość, o której mówi Tom Kearns, zaczyna się od biało-pomarańczowej kolorystyki nadwozia Whiteout & Inferno Orange. Uwagę przyciąga wykonany z lekkiego karbonu, charakterystyczny „tygrysi” grill Kia pomiędzy podłużnymi kloszami reflektorów, które zachodzą na poszerzone błotniki kół. Lecz najbardziej uderzającym wizualnie elementem pasa przedniego jest wielki pod-zderzakowy wlot powietrza, otwierający intensywniejszy dopływ powietrza chłodzącego silnika. „Złowrogiego” wyglądu dodaje Track’sterowi obniżony, karbonowy spojler zakończony akcentującą listwą w kolorze pomarańczowym.

Wystawiony w Genewie samochód koncepcyjny jest niemal identyczny jak pokazany na Salonie Samochodowym w Chicago. W wersji „europejskiej” 2,0-litrowy silnik o mocy 253KM zastąpiony został jednakże turbodoładowaną jednostką benzynową 1,6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) o imponującej mocy 215KM, której przenoszeniem na koła zajmuje się elektronicznie sterowany system napędu 4×4. Manualna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa sterowana jest krótkimi skokami kulistego selektora biegów. Doskonałe własności trakcyjne zapewnia obniżone, sportowe zawieszenie, zestrojone do jazdy torowej.
Poszerzane nadkola Track’stera kryją równie szerokie, wieloramienne felgi z oponami Michelin Pilot Sport PS2 typu ‘high performance’ o rozmiarze 245/40/R19 (na osi przedniej) oraz 285/35/R19 z tyłu. Rozstaw osi urósł do 2750 mm, jest więc o 250 mm dłuższy niż w standardowej Kii Soul. Jak należy się spodziewać po sportowym zacięciu Truck’stera, znakomitą skuteczność hamowania zapewniają hamulce tarczowe Brembo z sześciotłoczkowymi zaciskami i wentylowanymi / wierconymi tarczami o średnicy 355 mm z przodu oraz czterotłoczkowe zaciski z 345-milimetrowymi tarczami na osi tylnej.

W przeciwieństwie do „zwykłego” Soula, nowy samochód koncepcyjny pozbawiony został tylnych drzwi bocznych. Drzwi przednie są więc odpowiednio wydłużone, a ich płaskie aluminiowe klamki nawiązują do stylu „wyścigowego” korka wlewu paliwa i podłużnych przednich świateł LED. Akcenty pomarańczowe biegną także wzdłuż karbonowych fartuchów bocznych nadwozia, przechodzących w funkcjonalne dukty chłodzenia hamulców tylnych. Horyzontalny, także pomarańczowy panel na klapie tylnej akcentuje poszerzoną do 1918 mm (o 7 mm w stosunku do produkcyjnego Soul’a) szerokość nadwozia.

Po otwarciu drzwi oczom kierowcy ukazuje się jasne i przestronne wnętrze wraz z konturowanymi, zamszowymi fotelami typu wyścigowego. Dominuje granitowo-szara tapicerka skórzana, tej tonacji zamszu użyto także do obszycia kierownicy i wyłożenia paneli drzwiowych. Główne tarcze wskaźników znajdują się w podświetlonych na czerwono tunelach, a wskaźniki pomocnicze (temperatura oleju i ładowania akumulatora) umieszczono centralnie na desce rozdzielczej. Dostęp do nastawów nawigacji, systemu audio i klimatyzacji umożliwia pokaźny ekran dotykowy pośrodku tablicy przyrządów, tuż nad przyciskiem start/stop silnika.

Tylna kanapa została zastąpiona przez integralny zestaw schowków oraz miejsce na koło zapasowe z obejmą szybkomocującą, która umożliwia sprawną zmianę uszkodzonego koła.

„Track’ster to inspirowane wyczynem auto koncepcyjne, które doskonale nadaje się do jazdy drogowej jak i na torze wyścigowym.” − mówi dalej Tom Kearns − „W samochodzie sportowym tego typu zestaw podstawowych narzędzi i niezbędne wyposażenie musi być zawsze pod ręką.”

Pomimo, iż Truck’ster nie jest obecnie przewidywany do produkcji, kalifornijskie centrum designu Kia traktuje ten projekt entuzjastycznie.

„Samochody koncepcyjne w rodzaju Track’stera pozwalają nam marzyć o tym, co można osiągnąć, jeśli się tylko zechce.” − stwierdził w konkluzji Tom Kearns.

Zdjęcia: newspress, tekst: Kia