Światowa premiera nowej Kii cee’d odbywa się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym 2012 w Genewie. Bardziej zaawansowana technologicznie, bardziej ekonomiczna, wyrafinowana i jeszcze bardziej satysfakcjonująca w prowadzeniu niż poprzednio, nowa Kia cee’d ma szanse kontynuowania sukcesu swej pierwszej generacji, umacniając pozycję Kia jako jednej z wiodących marek samochodowych w Europie.
Wprowadzony na rynek w roku 2007 pierwszy cee’d stał się symbolem wielkich zmian i historycznym kamieniem milowym dla marki Kia. Zaprojektowany, skonstruowany i produkowany w Europie cee’d był pierwszym modelem, dzięki któremu Kia mogła poważnie stanąć w szranki z innymi, renomowanymi markami. Zdobywając uznanie nie tylko mediów ale i szerokiej publiczności za całokształt oferty rynkowej, cee’d zajął czwarte miejsce w klasyfikacji europejskiego samochodu roku (COTY) 2007 − najwyższe, jakie kiedykolwiek zyskał pojazd marki Kia.
„cee’d pierwszej generacji umożliwił nam wejście do niezwykle ciasnego segmentu C po raz pierwszy z samochodem naprawdę konkurencyjnym.” − mówi Paul Philpott, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe − „Pierwszy cee’d oznaczał wielki przełom dla Kia w roku 2007. Model drugiej generacji reprezentuje dzisiaj następny ważny moment dla naszej marki, w kategoriach nie tylko użytkowych i technologicznych ale także znaczenia dla dalszego rozwoju sprzedaży Kia w Europie.” „Od czasu premiery, sprzedaż samochodów rodziny cee’d w Europie Zachodniej przekroczyła 430.000 sztuk, zmieniając sposób postrzegania marki Kia. Powstał w ten sposób mocny fundament powodzenia nowych modeli Kia w innych segmentach rynku. Nadzwyczajny sukces najnowszych konstrukcji Kia − Picanto, Rio, Soul, Sportage i Sorento wynika w znaczniej mierze z pozytywnej reakcji na pierwszego cee’da i 7-letniej gwarancji oferowanej na ten model.” − powiedział Paul Philpott.
Nowy cee’d w wersji pięciodrzwiowej wchodzi do sprzedaży w Europie począwszy od drugiego kwartału 2012 roku (zależnie od konkretnego rynku) i odgrywać będzie istotną rolę dla dalszego wzrostu sprzedaży Kia na Starym Kontynencie. Kolejne informacje dotyczące nowych modeli w gamie cee’da − w tym także wersji kombi wystawianej w Genewie − publikowane będą w II połowie bieżącego roku.
Dłuższa, niższa i wyszczuplona
Nowy cee’d jest dłuższy i niższy od poprzednika, zyskując w ten sposób wygląd bardziej sportowy. Długość całkowita wzrosła o 50 mm (do 4310 mm) przy zmniejszonym o 10 mm „wzroście” (do 1470 mm) dzięki obniżeniu wysokości zawieszenia. Pomimo całkowicie nowej płyty podłogowej, nowy cee’d utrzymuje niezmieniony, najdłuższy w segmencie C rozstaw osi wynoszący 2650 mm.
Efektem poszerzenia rozstawu kół jest jeszcze bardziej atletyczny wygląd samochodu. Mimo, iż bryła nadwozia jest o 10 mm węższa, rozstaw kół przednich wzrósł o 17 mm, a tylnych o 32 mm. Dodatkowy wpływ na wizualną estetykę mają dostępne opcjonalnie, felgi z lekkiego stopu o średnicy 16 lub 17 cali, które wraz z ogumieniem niemal całkowicie wypełniają wnęki kół.
Wysmukła sylwetka nowego modelu dopracowana została w wyniku intensywnych testów i sprawdzianów w supernowoczesnym tunelu aerodynamicznym koreańskiego centrum badawczo-rozwojowego Kia w Namyang. Znaczne pochylenie szyby czołowej, zastosowanie dolnych osłon silnika i centralnej części podwozia oraz odpowiednie wyprofilowanie tylnego spojlera nadokiennego i kloszy lamp tylnych to niektóre tylko rozwiązania umożliwiające uzyskanie współczynnika Cd o wartości zaledwie 0,30, która zaliczając się do najniższych w tej klasie pojazdów − przyczynia się odczuwalnie do ograniczenia zużycia paliwa i hałasów aerodynamicznych w kabinie.
Produkcja nowego cee’da powierzona została wyłącznie słowackiej fabryce Kia w Żylinie. Gama kolorystyczna obejmować będzie ponad 10 kolorów nadwozia – z czego pięć zupełnie nowych. Nowy cee’d jest także jednym z pierwszych modeli noszących na masce silnika nowy emblemat firmowy Kia. Nieco uproszczony, lecz bardziej elegancki design nowego znaku firmowego zdaje się nawiązywać do ekskluzywnej aury nowego cee’da pogrubionym rysunkiem liter KIA dla lepszej czytelności i rozpoznawalności.
Mocne lecz oszczędne jednostki napędowe z sześciostopniową skrzynią przekładniową
W trakcie procesów konstrukcyjno-rozwojowych nowego ceed’a szczególny nacisk położono na ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin − przy zachowaniu szybkości reakcji oraz mocy jednostek napędowych. Dzięki modernizacji silników i wprowadzeniu być może niewielkich, lecz istotnych zmian, średnie zużycie paliwa udało się zmniejszyć w całej gamie modelowej o rząd 4%.
W zależności od specyfiki poszczególnych rynków, nowa Kia cee’d oferowana będzie z szeroką gamą jednostek napędowych o mocy od 90 do 135 KM. W większości krajów Europy Zachodniej oznaczać to będzie możliwość wyboru pomiędzy dwoma silnikami benzynowymi − 1.4 MPI albo 1.6 GDI o mocy 100 i 135 KM oraz dwoma wysokoprężnymi: 1.4 WGT o mocy 90 KM lub 110 albo 128-konnym Dieslem 1.6 VGT. Na niektórych rynkach Europy dostępny będzie także silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 130 KM.
Kia przewiduje, że największym powodzeniem na większości rynków sprzedaży cieszyć się będzie ‘topowy’ i paliwo-oszczędny turbodiesel 1.6 VGT. Silnik ten generuje 128 KM przy momencie obrotowym 260 Nm i współpracować może z sześciostopniową skrzynia manualną lub automatyczną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje poniżej 11 sekund, a zużycie paliwa nie przekracza 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym (3,7 l/100 km dla samochodów z pakietem EcoDynamics) przy emisji CO2 do atmosfery od 97 g/km.
Niezaprzeczalnymi zaletami silników benzynowych serii „Gamma” są znakomicie wyważone proporcje pomiędzy osiągami a oszczędnym zużyciem paliwa. Najsilniejsza jednostka 1.6 Gamma GDI, która zadebiutowała w Kia Sportage, wyposażona jest w układ bezpośredniego wtrysku paliwa zwiększający wytwarzaną moc (135 KM) oraz moment obrotowy (164 Nm), przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Napędzana tym silnikiem nowa Kia cee’d przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 sekundy i zużywa średnio 5,8 l/100 km (5,2 l/100km z pakietem EcoDynamics) − przy emisji CO2 do atmosfery od 119 g/km.
Cała gama jednostek napędowych oferowana jest w zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Zależnie od wersji modelowej, wraz z silnikiem 1.6 GDI dostępna jest opcjonalnie nowa, sześciostopniowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT, która zauważalnie zmniejsza zużycie paliwa a dzięki płynności automatycznej zmiany przełożeń wydatnie zwiększa komfort prowadzenia.
Skonstruowana w partnerstwie z niemiecką firmą inżynieryjną skrzynia DCT plasuje markę Kia w gronie kilku zaledwie światowych firm motoryzacyjnych, które poszczycić się mogą produkcją własnych przekładni dwusprzęgłowych.
Koncepcja DCT polega na połączeniu dwóch zespołów przekładniowych z oddzielnymi sprzęgłami suchymi we wspólnej obudowie. Jeden z nich ‘obsługuje’ biegi 2-4-6 i wsteczny, a drugi − biegi 1-3-5.
Pracując równolegle, jeden zespół przekładniowy przygotowuje załączenie kolejnego biegu, podczas gdy poprzedni bieg jest jeszcze zazębiony. Nad zmianą biegów czuwają elektryczne siłowniki sterowane przez moduł TCU (Transmission Control Unit), a cała operacja pozwala na nieprzerwany dopływ momentu obrotowego na napędzane koła przy minimalizacji strat energetycznych, jakie z reguły powoduje skrzynia automatyczna z konwertorem hydrokinetycznym typu konwencjonalnego.
Podobnie jak inne samochody marki Kia w Europie, nowy cee’d oferowany będzie także z ekologicznymi rozwiązaniami submarki EcoDynamics®, firmującej technologie obniżające zużycie paliwa i emisję spalin. Technologie te, w postaci systemu ISG (Start/Stop), ogumienia o niskich oporach toczenia i systemem zarządzania wydajności alternatora (AMS) dostępne będą z samochodach napędzanych zarówno silnikami benzynowymi jak i wysokoprężnymi. Na rynku polskim samochody Ecodynamics nie będą oferowane.
Wyższy komfort jazdy, lepsze prowadzenie i zmienna siła wspomagania kierownicy
Jako punkt odniesienia dla poziomu komfortu i charakterystyki jezdnej nowego cee’da konstruktorzy Kia przyjęli wiodące w tej klasie pojazdy marek konkurencyjnych klasy zbliżonej do Premium.
Nowa Kia cee’d posiada mocowane do ramy pomocniczej niezależne zawieszenie (przednie na kolumnach MacPherson i tylne w układzie multi-link), które w wyniku poszerzenia rozstawu kół − zapewnia odczuwalną poprawę charakterystyki jezdnej i komfortu prowadzenia. Dzięki zwiększeniu sztywności skrętnej nadwozia (o 45% w stosunku do poprzednika) możliwe było wprowadzenie licznych, choć niewielkich zmian w komponentach zespołów podwozia, sprężynach i amortyzatorach, które wpływają na stopień komfortu jazdy oraz hałasów, drgań i wibracji (NVH).
Modyfikacje przedniego zawieszenia objęły zwiększenie kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy (z 4,4 do 5,20) celem poprawy stabilności w jeździe na wprost, zastosowanie większych łożysk i wzmocnionych piast kół oraz tulei mocowania ramy pomocniczej o zwiększonej średnicy. W zawieszeniu tylnym modyfikacje sprowadzają się do zmiany geometrii pod kątem precyzji śladowości kół, zwiększenia średnicy tulei wahaczy oraz ogólnej redukcji oporów tarcia.
Układ kierowniczy wyposażony jest w wspomaganie elektryczne. Średnica zawracania wynosi 10,85 m przy 2,85 obrotach kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi. Dla amatorów bardziej dynamicznej jazdy dostępny jest w opcji system Flex Steer™ o trzech trybach pracy − komfortowym, normalnym i sportowym, umożliwiający wybór siły wspomagania i czułości pracy układu w zależności od warunków jazdy i upodobań kierowcy.
Mniej hałasów, więcej miejsca
Jednym z ważnych zadań stojących przed inżynierami Kia było udoskonalenie kabiny pasażerskiej pod względem wyrafinowania konstrukcyjnego oraz NVH. W tym celu zastosowano pogrubione o 14% szyby w drzwiach przednich, aerodynamiczne obudowy lusterek zewnętrznych, nowe poduszki mocowania silnika o zwiększonej skuteczności tłumienia drgań, drążone półosie napędowe, wzmocnione węzły łączące progi ze słupkami „B”, podwójne uszczelki drzwiowe oraz specjalne wypełnienia piankowe w słupkach A, B i C karoserii. Efektem tych rozwiązań jest spadek odczuwalnych w kabinie hałasów do poziomu porównywanego z najlepszymi standardami w tej klasie pojazdów.
Wydłużenie nowego ceed’a przy niezmienionym rozstawie osi (2650 mm) powoduje, że przestrzeń na głowę i nogi dla kierowcy oraz przedniego pasażera wzrosła odpowiednio o 12 i 21 mm, a szerokość na poziomie ramion dla pasażerów tylnej kanapy o 5 mm. Pojemność bagażnika zwiększyła się o 12% do 380 litrów (tj. o 40 litrów), a dzielone siedzenia tylne składają się teraz całkowicie płasko − tworząc praktyczną podłogę ładunkową.
Wysoka jakość wyposażenia i zaawansowane technologie
Dzięki wyższej niż poprzednio jakości materiałów w kabinie pasażerskiej oraz bogatemu zestawowi wyposażenia high-tech, wnętrze nowego ceed’a nie ustępuje na krok eleganckiej stylizacji nadwozia.
Podstawowe i pomocnicze elementy sterowania zgrupowane są w sposób ułatwiający intuicyjną obsługę przez kierowcę, a nowy standard wyposażenia wnętrza obejmuje regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy, gniazda przyłączeniowe iPoda, AUX i USB, system audio z sześcioma głośnikami oraz wielofunkcyjny komputer podróżny.
Nastrój ekskluzywności wnętrza buduje rozproszone oświetlenie LED w konsoli centralnej wraz z pionowymi „płetwami” wewnętrznych klamek drzwi. Nabywca może wybierać pomiędzy chromowanymi, ‘fortepianowo’ czarnymi oraz anodyzowanymi akcentami wysmakowanego designu kabiny. Seryjnie oferowane będą dwie wersje kolorystyczne materiałowej tapicerki siedzeń i wnętrza: jednotonowa czarna i dwutonowa szaro-beżowa; opcjonalnie dostępna będzie także pełna tapicerka skórzana.
W zależności od wersji wyposażenie obejmuje m.in. ekran TFT sterowania systemami samochodu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy oraz elektrycznie sterowane, pełnowymiarowe (1045 mm długości) panoramiczne okno dachowe. Dostępne będą również światła do jazdy dziennej LED, statyczne lampy doświetlenia zakrętów (zależnie od kąta skrętu kół) oraz zaawansowane reflektory Bi-ksenonowe (HID) z funkcją doświetlania skrętu światłem mijania.
Parkowanie nowym cee’dem ułatwi Smart Parking Assist System, wyposażony w czujniki przednie, boczne i tylne oraz wspomaganą komputerowo automatykę kierowania do równoległego parkowania pojazdu. Proces parkowania kierowca może kontrolować (a więc i przerwać) naciskając pedał hamulca lub przyspieszenia.
Bezpieczeństwo w najwyższym stopniu
Bezpieczeństwo jest niezmiennie najwyższym priorytetem dla marki Kia, dlatego też nowy cee’d poszczycić się może licznymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego pod kątem ochrony swoich pasażerów − ale także innych uczestników ruchu drogowego. Celem Kia jest uzyskanie najwyższej oceny w testach bezpieczeństwa EuroNCAP dla nowej generacji modelu cee’d.
Wyposażenie cee’da nowej generacji obejmuje w zakresie bezpieczeństwa m.in. systemy: elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP), przeciwblokowania hamulców (ABS), wspomagający hamowanie awaryjne (BAS), zapobiegający stoczeniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu (HAC), dynamicznej kontroli jazdy (VSM) oraz sygnalizacji awaryjnej migającym światłem STOP w momencie rozpoczęcia gwałtownego hamowania (ESS).
W zakresie bezpieczeństwa biernego skorupa nadwozia nowego cee’da wykonana jest w 57% ze stali nadwytrzymałej i zawiera szereg nowych rozwiązań podnoszących wytrzymałość udarową. Niezwykle odporną mechanicznie „klatkę bezpieczeństwa” tworzą nowe wsporniki łączące punkty mocowania przedniego i tylnego zawieszenia, nowe wytłoczki pomiędzy podłogą bagażnika a otworem klapy tylnej oraz wzmocnienia łączące tylne podłużnice dachu ze słupkami „C” i poprzecznicami podłogowymi.
Zwiększoną ochronę w razie kolizji bocznej zapewniają pogrubione o połowę belki wewnętrzne drzwi, wzmocniona poprzecznica dachowa pomiędzy słupkami „B” oraz wykonane ze stali nadwytrzymałej progi karoserii.
Nowa Kia cee’d wyposażona jest seryjnie w sześć poduszek powietrznych − są to poduszki czołowe, boczne fotelowe oraz pełnowymiarowe, boczne poduszki kurtynowe. Wzrost bezpieczeństwa pieszych zapewniają ‘miękkie” klosze reflektorów, usztywniona dolna krawędź pasa przedniego oraz energochłonna konstrukcja zawiasów i maski silnika.