W grudniu 2011 koncepcyjny Volkswagen Cross Coupé zużywający zaledwie 2,7 l/100 km (emisja CO2 62 g/km) udowodnił, że SUV mimo doskonałej dynamiki i napędu na wszystkie koła może być niezwykle oszczędny. Zeszłoroczna studyjna hybryda plug-in napędzana była dwoma silnikami elektrycznymi i silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (TSI). Teraz Volkswagen stworzył jeszcze oszczędniejsze Cross Coupé. Nowy studyjny model napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i dwoma silnikami elektrycznymi. Średnie zużycie paliwa (w nowym europejskim cyklu NEFZ) to zaledwie 1,8 l/100 km. Wartość ta odpowiada emisji CO2 na poziomie 46 g/km. Studyjne Cross Coupé rozwija prędkość 220 km/h, a jego moc wynosi 225 kW/306 KM przy masie pustego pojazdu 1.858 kg. Volkswagen zaprezentował studyjny model z napędem hybrydowym plug-in i TDI jako światową premierę na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.
Połączenie efektywności i przyjemności jazdy. Pod względem technicznym studyjny SUV opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), opracowanej przez Volkswagen AG. W ramach MQB wprowadzone zostały jednolite parametry dla różnych serii modeli i marek, na przykład odległość między pedałem gazu a środkiem przedniego koła oraz pozycja montażowa wszystkich silników. Oprócz nich występują zmienne parametry, które mogą być optymalnie i indywidualnie dostosowywane do różnych modeli, takie jak rozstaw osi, rozstaw kół i wielkość kół.
W nowym Cross Coupé podzespoły zostały połączone z MQB w sposób tworzący nową, przyszłą generację SUVów. W tym przypadku jest to przednia i tylna oś, silnik TDI o mocy 140 kW/190 KM z nowej serii EA288 i 6-biegowa przekładnia DSG. Podzespoły te współpracują z podzespołami elektrycznymi, również opracowanymi przez Volkswagena: akumulatorem litowo-jonowym umieszczonym w tunelu środkowym oraz silnikami elektrycznymi: przednim o mocy 40 kW oraz tylnym o mocy 85 kW.
Bogactwo wariantów. Cross Coupé pokazuje jak dużą różnorodność wariantów można zrealizować dzięki MQB. Studyjny model dzięki systemom modułowym mógłby być teoretycznie nie tylko hybrydą plug-in (akumulator ze złączem do zewnętrznego ładowania), lecz także pełną hybrydą (bez złącza do ładowania) lub wariantem tylko z silnikiem spalinowym lub tylko z silnikiem elektrycznym.
Efektywność i dynamika. Efektywne technologie napędu oferują najwyższą dynamikę. Udowadnia to także nowe Cross Coupé. Z połączenia wzorcowej oszczędności i spełniającej wszystkie wymagania dynamiki jazdy powstał wszechstronny, a jednocześnie sportowy samochód. Prezentowane w Genewie Cross Coupé przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy; silnik TDI rozwija już przy 1.600 obr./min maksymalny moment obrotowy 400 Nm. W ułamku sekundy dwa silniki elektryczne dokładają do tego 180 Nm (silnik przedni) i 270 Nm (silnik z tyłu). Przy boostowaniu, czyli pełnym wykorzystaniu mocy wszystkich silników, dostępny jest całkowity moment obrotowy 700 Nm. Z taką wartością studyjne auto bez problemów spełnia wymagania stawiane dzisiejszym wyczynowym samochodom sportowym, a zużywa przy tym mniej paliwa, niż jakikolwiek mały samochód.
Inteligentna współpraca systemów napędowych
Zero emisji dzięki silnikom elektrycznym. Z napędem czysto elektrycznym model studyjny może przejechać do 45 km z ograniczoną w tym przypadku prędkością maksymalną 120 km/h. W ten sposób większość osób dojeżdżających do pracy mogłaby pokonać codzienną trasę, nie emitując szkodliwych substancji. W trybie elektrycznym kierowca może zdecydować, czy ważniejszy jest dla niego maksymalny zasięg, czy dynamika jazdy. Może zatem wybrać kombinację trybu E i CITY lub E i SPORT. W trybie E (CITY) zoptymalizowanym pod kątem zasięgu napędzana jest elektrycznie tylko tylna oś. W dynamicznym trybie E (SPORT) silniki elektryczne napędzają obie osie. Podczas jazdy tylko na prąd silnik wysokoprężny jest odłączany od układu napędowego przez otwarcie sprzęgła. Sprzęgło po stronie przekładni pozostaje przy tym zamknięte łącząc 6-biegową DSG z układem napędowym. Tryb elektryczny włączany jest przyciskiem EV (EV = Electric Vehicle) obok dźwigni zmiany biegów. Cross Coupé pracuje wtedy jako wyłącznie elektryczny pojazd. Nawet podczas szybkiej jazdy nie jest uruchamiany silnik spalinowy, o ile akumulator jest dostatecznie naładowany. Gdy tylko ze względu na poziom naładowania akumulatora lub inne parametry TDI musi zostać uruchomiony, włącza się całkowicie płynnie do układu napędowego.
Akumulator w tunelu środkowym. Podczas jazdy tylko na prąd silniki elektryczne zasilane są energią ze składającego się z ośmiu modułów akumulatora litowo-jonowego. Akumulator ma pojemność 9,8 kWh i umieszczony jest w tunelu środkowym Cross Coupé. Przepływem energii z i do akumulatora i do silników elektrycznych zarządza układ elektroniki mocy pracujący w zakresie napięcia 370 V, wbudowany w przednią komorę silnika. Sieć elektryczna zasilana jest napięciem 12V przez przetwornik DC/DC. Elektryczny system napędowy nie spowodował żadnych ograniczeń przestronności wnętrza. Akumulator ładowany jest z zewnętrznego źródła zasilania (gniazdo 230 V) lub podczas jazdy.
Ładowanie po wciśnięciu przycisku. Kierowca może świadomie włączyć tryb LADEN (ładowanie) przyciskiem obok dźwigni selekcyjnej. W trybie tym akumulator jest ładowany podczas jazdy przez TDI, aby zgromadzić wystarczającą ilość energii, potrzebnej na przykład, gdy przebywamy w specjalnych strefach ochrony przyrody, do których wjazd dla samochodów elektrycznych jest bezpłatny. Aktualny zasięg wyłącznie na prąd oraz łączny zasięg Cross Coupé są wyświetlane na wskaźnikach. System zarządzania energią i napędami steruje modułem silników uwzględniając aktualne zużycie energii. Kierowca ma do dyspozycji pięć trybów pracy: CITY (tryb ekologiczny z minimalnym zużyciem paliwa), SPORT (wysoka dynamika), OFFROAD (stały napęd na wszystkie koła), tryb E (napęd czysto elektryczny), jako EV-CITY lub EV-SPORT oraz LADEN (ładowanie; przez TDI). Równocześnie Cross Coupé wykorzystuje różne stany pracy, w których silniki i osie są dołączane lub odłączane według zapotrzebowania.
Zero emisji przy „żeglowaniu”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a akumulator będzie wystarczająco naładowany, wszystkie silniki zostaną wyłączone i odłączone od układu napędowego. Mówimy wtedy o „żeglowaniu”.
Zero emisji w trybie rekuperacji. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub zahamuje, a poziom naładowania akumulatora nie będzie wystarczająco wysoki, oba silniki elektryczne zaczną pracować jako prądnice, a energia odzyskiwana podczas hamowania będzie magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. W tym przypadku TDI jest także wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Boostowanie. Gdy kierowca chce poruszać się sportowo, może wykorzystać jednocześnie moc silników elektrycznych i TDI. W żargonie fachowym takie połączenie nazywane jest „boostowaniem”. Cross Coupé jest wtedy napędzane na wszystkie koła.
Offroad z „elektrycznym wałem Kardana”. Cztery koła są napędzane także wtedy, gdy kierowca włączy tryb OFFROAD. W takim przypadku przedni silnik elektryczny zasilany energią przez TDI działa tylko, jako źródło prądu dla silnika elektrycznego na tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przepływa w kablach, a nie mechanicznie, można nazwać ten system „elektrycznym wałem Kardana”. Dzięki temu, że TDI w trybie OFFROAD napędza tylny silnik elektryczny za pośrednictwem przedniego silnika, napęd na tylne koła może być aktywowany także przy niskim poziomie naładowania akumulatora litowo-jonowego.
Tryb z silnikiem TDI. Gdy za napęd odpowiedzialna jest tylko jednostka TDI, Cross Coupé jest typowym samochodem napędzanym na przednią oś. W sytuacjach, gdy możliwe jest uzyskanie bardziej efektywnego zużycia paliwa poprzez zwiększenie obciążenia, silniki elektryczne pracujące jak prądnice ładują akumulator. Przy wykorzystaniu wszystkich rezerw energii, średnim spalaniu 1,8 l/100 km i pojemności zbiornika paliwa 55 litrów możliwy jest teoretyczny zasięg 1.287 km.
Nowy TDI w Cross Coupé
Silniki MQB. TDI w Cross Coupé jest jednym z silników skonstruowanych specjalnie do zastosowania z modułową platformą podłogową (MQB). Ważną cechą MQB jest jednolita pozycja wbudowania wszystkich silników. Dlatego Volkswagen opracował dwie nowe serie jednostek napędowych: EA288 – silnik wysokoprężne i EA211 – silniki benzynowe. Z tymi dwoma rodzajami silników i odpowiednimi silnikami elektrycznymi można zrealizować w ramach MQB wszystkie klasyczne, alternatywne i hybrydowe systemy napędowe.
Spektrum silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Nowy silnik TDI z MQB jest dostępny, w zaprezentowanym w Genewie modelu studyjnym, w wariantach 1.6 i 2.0 litra i mocą od 66 kW/90 KM do 140 kW/190 KM. Ten samozapłonowy silnik jest nie tylko wyjątkowo oszczędny, ma wysoki moment obrotowy i emituje niewiele substancji szkodliwych, lecz także pracuje niezwykle spokojnie i komfortowo. Przykładem jest 2.0 TDI z Cross Coupé, w którym zastosowano dwa wałki wyrównujące. Na komfort akustyczny pozytywnie wpływają także pasek zębaty pompy oleju i próżniowej, pracujący na mokro w misce olejowej oraz obudowane dysze wtryskowe.
Stylistyka SUVa i dynamika Coupé. Cross Coupé z długością 4.357 mm jest dłuższy niż Golf i krótszy niż Tiguan. Szerokość (1.868 mm) i wysokość (1.523 mm) leży również między tymi dwoma samochodami. Studyjny model ma bardzo duży rozstaw osi w stosunku do długości całkowitej – 2.630 mm, czyli o 52 mm więcej, niż Golf i o 26 mm więcej, niż Tiguan. Zwisy nadwozia (z przodu 855 mm, z tyłu 860 mm) są odpowiednio krótkie, a ogólne proporcje niezwykle zwarte. Atletyczny wygląd podkreślają duże rozstawy kół – 1.585 mm (z przodu) i 1.613 mm (z tyłu). Poza asfaltowymi drogami ważne są wartości kąta natarcia, zejścia i kąta rampowego. Kąt natarcia wynosi aż 24,2 stopnia, kąt zejścia 32,5 stopnia, natomiast kąt rampowy pozwalający pokonywać pagórki wynosi 15 stopni.
Precyzyjnie ukształtowana sylwetka coupé. W nadwoziu Cross Coupé dominuje bardzo długa pokrywa silnika, zupełnie nowy projekt przedniej czesci nadwozia, przesunięta daleko do tyłu kabina pasażerska i bardziej płaska, niż w tradycyjnych SUVach linia okien. Stylistom Volkswagena udało się uzyskać atletyczną sylwetkę Cross Coupé i zachować przy tym charakterystyczne dla marki prowadzenie linii. Bryła auta jest niezwykle dopracowana i nowoczesna. Z sylwetką Cross Coupé doskonale komponują się 20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami 265/45. Z tyłu nadwozie zakończone jest pochylonym jak w coupé, szerokim tylnym słupkiem.
Wyrazisty przód nadwozia. Charakterystyczne, poziome linie Volkswagena stanowią w Cross Coupé pomost między teraźniejszością a przyszłością. Inaczej niż w aktualnych modelach styliści fizycznie połączyli ze sobą podwójne reflektory ksenonowe i chromowane żebra osłony chłodnicy, wkomponowując reflektory w dwa – leżące jeden nad drugim – chromowane pasy. Wznoszące się ku górze chromowane „skrzydła” podkreślają szerokość nadwozia i są częścią nowej koncepcji świateł. W dolnym „skrzydle” znajdują się światła do jazdy w dzień, w górnym – kierunkowskazy. Na dole, w zderzaku, umieszczono diodowe reflektory przeciwmgielne.
Tył nadwozia. O stylistyce tylnej części nadwozia decyduje wąski pas bocznych okien. Typowa dla coupé jest mocno pochylona tylna szyba. Pokrywa bagażnika jest zakończona od góry spojlerem, który poprawia aerodynamikę i optycznie przedłuża dach. Tylne światła są wąskie. W typowy dla SUVa masywny zderzak wbudowane zostały z prawej i lewej strony podwójne końcówki rur wydechowych.
Sportowe wnętrze z typowymi cechami SUVa
To, co najlepsze w SUVach i coupé. Cechy SUVa i coupé tworzą w studyjnym Cross Coupé interesujące połączenie. Elementy obsługowe mają dynamiczne i precyzyjne linie coupé, lecz są umieszczone znacznie wyżej – jak w SUVie. Wszystkie powierzchnie są eleganckie i wykonane z materiałów najwyższej jakości, a jednocześnie są bardzo odporne na niekorzystne czynniki. Na przykład pokrętła pozwalające na szybką i wygodną regulację funkcji napędu i klimatyzacji wykonane są z aluminium. Również aluminiowa jest dźwignia 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DSG). Przed dźwignią zmiany biegów umieszczony jest przycisk uruchamiania silników, z prawej i lewej strony dwa eleganckie, stabilne uchwyty. Z prawej strony dodatkowo znajdują się przyciski wyboru trybu elektrycznego i ładowania akumulatora. Powyżej elementów regulacji wentylacji, przycisku świateł awaryjnych i dysz wentylacyjnych umieszczono wyświetlacz dotykowy, na którym prezentowane są wszystkie istotne funkcje samochodu. W rezultacie wszystkie detale czteroosobowej kabiny są bardziej sportowe, niż w tradycyjnym SUVie.
Wskaźniki z możliwością programowania. Zależnie od wybranego trybu – Sport, City lub Offroad, na wyświetlaczu głównym pokazywane są na przykład: kompas, mapa topograficzna, czy wskaźnik przechyłu. Każdy z trybów ma charakterystyczną grafikę i kolorystykę. Na środku między dwoma okrągłymi wskaźnikami znajduje się kolejny, wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym mogą być prezentowane informacje dotyczące samochodu, menu telefonu, informacje z systemu audio i dalsze dane nawigacyjne, takie jak na przykład trójwymiarowy obraz terenu.
Ergonomia na dalekie podróże. Studyjny model wyposażony jest w cztery ergonomiczne, pojedyncze fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami. Wszyscy pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca zarówno po bokach, z przodu jak i nad głową. Oparcia tylnych siedzeń i przedniego prawego fotela można pochylić do przodu, co pozwala na przewożenie na przykład deski surfingowej, paralotni czy innych dużych przedmiotów. Tył oparć pokryty jest tworzywem sztucznym odpornym na uszkodzenia.
Bagażnik do wysokości okna ma pojemność 380 litrów. W przypadku zapełnienia wnętrza (o długości 1.724 mm) po dach i do oparć przednich foteli, pojemność bagażnika wzrośnie do 1230 litrów.