Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie SsangYong prezentuje swój nowyamochód koncepcyjny. Debiutujący w Genewie XIV-2 to kabriolet CUV (crossover utility vehicle – „użytkowy crossover”), będący rozwinięciem modelu SsangYong XIV-1 pokazanego na targach IAA we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku.
XIV-2 kontynuuje ideę „pojazdu z ekscytującym interfejsem użytkownika” zawartą w pierwszej generacji koncepcyjnego modelu (eXciting User Interface Vehicle 2). Tym razem motywami przewodnimi są „szczególne wrażenia i dobra zabawa”. Podstawowym elementem mającym zapewnić ową „dobrą zabawę” jest zaawansowany otwierany dach, który pozwala „poczuć wiatr we włosach” zarówno w czasie jazdy po szosie, jak i na bezdrożach.
„Użytkowy crossover” pod względem wymiarów plasuje się w segmencie B, jednakże dynamika i masywność typowa dla pojazdów sportowo-użytkowych zostały dobrane pod kątem młodych kierowców. Zadbano także o aspekt ekologiczny. XIV-2 będzie wyposażony w szereg rozwiązań technicznych obniżających zużycie paliwa i emisję CO2, takich jak:
- Silniki benzynowe i wysokoprężne 1.6 spełniające normę Euro VI
- Efektywne sześciobiegowe przekładnie manualne lub przekładnie automatyczne
- System automatycznego wyłączania silnika na biegu jałowym (Idle Stop and Go – ISG)
XIV-2 będzie oferowany w kilku wersjach nadwoziowych: 5-drzwiowej, 3-drzwiowej, coupe i przedłużanej.
Koncepcja stylistyczna
XIV-2 to przykład ewolucji stylistyki SsangYong, której zasady opisuje hasło „Robust Aesthetics Realisation” („estetyka w solidności”). Połączenie walorów estetycznych i możliwości SUV-a z atutami samochodu z segmentu B przybrało atrakcyjną formę miejskiego dynamicznego coupe dla aktywnych kierowców.
Profil pojazdu zwraca uwagę mocno zarysowanymi konturami dynamicznej sylwetki. Detale z włókna węglowego podkreślają lekkość konstrukcji, a aerodynamiczne kształty spodobają się szczególnie młodszym kierowcom.
XIV-2 jest wyposażony w brezentowy dach, który można otworzyć jednym naciśnięciem przycisku.
Wnętrze, zaprojektowane w podobnym minimalistycznym stylu, jak w XIV-1, także jest bardzo dynamiczne. Czerwone podświetlenie zestawu wskaźników sugeruje dobre osiągi koncepcyjnego SsangYonga, a każdy detal kabiny ma zwiększać przyjemność z jazdy.
Przyrządy w XIV-2 zintegrowano w centralnym systemie sterowanym z wyświetlacza zamontowanego środkowej konsoli. Urządzenia elektroniczne i mobilne komunikują się z użytkownikiem przez wspólny interfejs, tworząc wokół osób podróżujących tym autem strefę pozwalającą na łączność ze światem zewnętrznym. Maksymalną przestrzeń dla pasażerów zapewniają cztery niezależne fotele kubełkowe otoczone komfortowym i luksusowym wnętrzem. Paleta kolorów harmonizuje ze specjalistycznymi materiałami i detalami wykonanymi między innymi z aluminium i włókna węglowego.
SsangYong proponuje wzornictwo skoncentrowane na dostarczeniu „przyjemności z jazdy” poprzez eksperymentalne i postępowe pomysły w stylistyce pojazdów. Zasada, zgodnie z którą powstał XIV-2 będzie stosowana także w kolejnych samochodach koncepcyjnych SsangYonga.