Nissan zamierza trwale zmienić oblicze wyścigów wytrzymałościowych jako partner założycielski projektu Nissan DeltaWing – jednego z najbardziej radykalnych przedsięwzięć we współczesnym sporcie samochodowym. Bardzo nowoczesny i wyjątkowo efektywny silnik Nissana będzie napędzał niezwykły samochód DeltaWing startujący po raz pierwszy w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans (16-17 czerwca).
Wprawdzie Nissan DeltaWing jest wyłączony z klasyfikacji w 24-godzinnym Le Mans 2012, ale firma liczy na możliwość prezentacji pionierskich technologii, które wyznaczą kierunek rozwoju sportu samochodowego, a po dalszych pracach badawczo-rozwojowych być może trafią do przyszłych seryjnych Nissanów.
Do napędu Nissana DeltaWing – samochodu ważącego o połowę mniej niż konwencjonalny samochód wyścigowy i charakteryzującego się dwukrotnie korzystniejszym współczynnikiem oporu aerodynamicznego – posłuży wyczynowy czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem.
Dotychczasowi partnerzy projektu DeltaWing uznali wybór Nissana za oczywistą decyzję z uwagi na innowacyjność będącą jednym z atutów tej marki. Nissan rozpoczyna zatem współpracę z zamieszkałym w USA Brytyjczykiem Benem Bowlbym, amerykańskim przedsiębiorcą działającym w branży sportu samochodowego Donem Panozem, organizacją All-American Racers kierowaną przez byłego amerykańskiego kierowcę Formuły 1 Dana Gurneya, Duncanem Daytonem z zespołu Highcroft Racing mającego na koncie dwa mistrzowskie tytuły oraz firmą Michelin Tyres North America.
Silnik oznaczony symbolem DIG-T (bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie), powinien rozwijać moc około 300 KM wystarczającą do uzyskania czasu okrążenia na Le Mans plasującego się pomiędzy wynikami LMP1 i LMP2, mimo że to tylko połowa tego, czym dysponują konwencjonalne prototypy. Samochód jest wyposażony w rozwiązania technologiczne znane z seryjnych Nissanów, w tym z flagowej wersji Juke DIG-T.
„W miarę jak regulaminy wyścigów stają się coraz bardziej rygorystyczne, samochody wyścigowe zaczynają upodabniać się do siebie, a stosowane w nich rozwiązania techniczne mają coraz mniej wspólnego z pojazdami poruszającymi się po drogach publicznych. Nissan DeltaWings ma to zmienić, dlatego nasz udział w tym projekcie jest czymś naturalnym” – powiedział Andy Palmer, Wiceprezes Zarządu Nissan Motor Co., Ltd. „Ale to dopiero początek. Na projekt Nissan DeltaWing składa się mnóstwo wysoce innowacyjnych pomysłów, z których sami możemy wyciągać pewne wnioski. Jednocześnie, dla naszych inżynierów starających się maksymalizować efektywność poprzez strategię Pure Drive DeltaWing będzie platformą testową kolejnych innowacji Nissana. Nissan otrzymuje szansę udziału w przełomowym projekcie w sporcie samochodowym, który może zmienić przyszły kształt tego sportu” – dodał Palmer.
Autor koncepcji Nissan DeltaWing i projektant pojazdu, Brytyjczyk Ben Bowlby, powiedział:
„Na silnik Nissana zwróciliśmy uwagę w pierwszej kolejności. To niesamowita konstrukcja. Mamy jednostkę napędową, o jakiej zawsze marzyliśmy: lekką, dysponującą odpowiednią mocą i fenomenalnie efektywną”.
Nissan DeltaWing nie przypomina żadnego pojazdu wyścigowego znanego ze współczesnych torów. Kierowca siedzi głęboko w tyle auta, prawie nad tylną osią, spoglądając na długi i mocno zwężony kadłub z wąsko rozstawionymi przednimi kołami skonstruowanymi specjalnie do tego samochodu przez partnera odpowiedzialnego za ogumienie, czyli firmę Michelin. Zamontowany z tyłu silnik sprawia, że zdecydowana większość masy przypada na tylną oś, co gwarantuje zwrotność. Niska masa całkowita i opływowy kształt powodują, że samochód i jego napęd są bardzo wydajne.
Innowacyjna konstrukcja i futurystyczne rozwiązania techniczne zachęciły Automobile Club de l’Ouest (ACO) organizujący słynny 24-godzinny wyścig Le Mans do zaproszenia DeltaWing do startu w wyścigu z „pozycji 56″ zarezerwowanej dla pojazdów eksperymentalnych. Nissan DeltaWing nie spełnia żadnych wymagań regulaminu mistrzostw, dlatego otrzyma numer „0″ i nie będzie uwzględniany w klasyfikacji.
Doświadczenie Nissana zostało wykorzystane przy opracowaniu silnika, aby zweryfikować słuszności koncepcji lekkiej i efektywnej jednostki w realiach ostrej rywalizacji na torze. Nissan – który zawsze jako jeden z pierwszych podejmował się testowania takich radykalnych pomysłów i zaskakujących innowacji poprawiających osiągi – zamierza wykorzystać wnioski ze strategii Pure Drive dotyczącej aerodynamiki i efektywności samochodów seryjnych oraz doświadczenia z programów badawczo-rozwojowych.
Budowę DeltaWing powierzono legendarnej organizacji All American Racers Dana Gurneya. Nowy samochód kontynuuje tradycje kalifornijskiej organizacji, w której powstało 157 różnych pojazdów wygrywających wyścigi Formuły 1, samochodów sportowych oraz Indianapolis 500.
Paul Willcox – Starszy Wiceprezes w europejskim oddziale Nissana powiedział:
„Nissan to bardzo innowacyjna, przyszłościowo myśląca firma, gotowa podejmować ryzyko. Te same wartości odzwierciedla Nissan DeltaWing. Nasze zaangażowanie to dowód odwagi Nissana w podejściu do konstrukcji i innowacji”.
Pierwszymi dwoma potwierdzonymi kierowcami Nissana DeltaWing będą brytyjski kierowca wyścigowych samochodów sportowych Marino Franchitti oraz reprezentujący Nissana aktualny Mistrz Świata FIA GT1 Michael Krumm. Pierwszy publiczny pokaz jazdy samochodem Nissan DeltaWings odbył się na torze w Sebring (Floryda) w czwartek, 15 marca.