Wyraziste oblicze nowego GLK łączy proste, typowe dla samochodów terenowych linie z elementami charakterystycznymi dla limuzyn Mercedes-Benz. Ekskluzywne wykończenie, innowacyjne elementy wyposażenia oraz wydajne i energiczne silniki podkreślają aspiracje GLK do miana klasowego lidera. Po raz pierwszy SUV klasy średniej dostępny jest z jednostką wysokoprężną BlueTEC, zgodną z normą emisji spalin Euro VI.
GLK 2012 oferuje również nowe warianty wykończenia wnętrza, rozbudowane systemy multimedialno-rozrywkowe oraz pakiety BlueEFFICIENCY ze standardową funkcją ECO start/stop. Oprócz wersji tylnonapędowych klienci mają do wyboru odmiany 4MATIC z permanentnym napędem na cztery koła, dzielne nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach – tak na asfalcie, jak i poza nim.
Klasyczny design GLK zinterpretowany na nowo
Zdecydowane oblicze nowego GLK łączy proste, typowe dla samochodów terenowych linie z elementami charakterystycznymi dla limuzyn Mercedes-Benz. Zwarta bryła ma krótkie zwisy, smukłe słupki dachowe, stromo nachyloną przednią szybę oraz długi, płaski dach. Te i inne zabiegi designerskie, żywcem przeniesione ze świata off-roadu, nie są jedynie celem samym w sobie. Atrybuty takie jak prześwit czy kąty wejścia i zejścia pozwalają GLK zjechać z utwardzonego szlaku w dowolnym momencie, a dobra widoczność i pozycja za kierownicą zwiększają wygodę użytkowania.
W przeciwieństwie do poprzednika, we wszystkich wersjach nowego GLK zastosowano ten sam typ zderzaków. Wyraziste klosze lamp standardowo kryją teraz światła do jazdy dziennej LED. Masywna osłona chłodnica z dwiema srebrnymi listwami nawiązuje do najnowszych limuzyn Mercedes-Benz. Na życzenie dostępne są listwy w oprawie chromowanej. Przednie lampy w modelach wyposażonych w Intelligent Light System (ILS) zaopatrzono w światłowody LED dla świateł pozycyjnych oraz zestaw indywidualnych diod LED dla kierunkowskazów.
Surowy profil GLK z wydatnymi nadkolami wieńczą całkowicie nowe relingi dachowe. Tylna część nadwozia przykuwa uwagę subtelnym kształtem lamp, praktyczną osłoną zderzaka (opcjonalnie w chromowanej oprawie) oraz chromowanymi końcówkami rur wydechowych. Odświeżony układ świateł ze światłowodami LED szczególnie po zmroku potęguje intrygujący wyraz tylnego pasa GLK. Diody LED oświetlają również tablicę rejestracyjną. Dodatkowo, w ramach faceliftingu zaprojektowano nowe wzory obręczy o średnicy 17, 19 lub 20 cali, oferowane w kilku wariantach kolorystycznych. Po raz pierwszy dostępne są także aerodynamiczne obręcze o średnicy 17 cali.
Pakiet AMG Sports
Ci, którzy szczególnie cenią sobie sportowy sznyt z nutą elegancji, mogą wzbogacić GLK o kompleksowy pakiet dodatków AMG Exterior Sports (przedni i tylny zderzak, specjalna osłona chłodnicy z chromowanymi listwami, światła LED do jazdy dziennej AMG, 19-calowe obręcze AMG o pięciu ramionach oraz sportowe zawieszenie). Pakiet AMG Exterior Sports dostępny jest w ramach rozszerzonego pakietu Exterior Chrome.
Kabina GLK: nowy kokpit i materiały wysokiej próby
Design i wykończenie wnętrza GLK reprezentuje poziom znamienny dla aut wyższych klas. Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana. Aluminiowe lub opcjonalne, drewniane okładziny biegną teraz przez całą szerokość kokpitu, a wzrok przyciągają wysmakowane detale, takie jak okrągłe otwory wentylacyjne w kolorze przydymionego srebra. Nowe są również odcienie tapicerek i krój foteli, trójramienna kierownica oraz nastrojowe oświetlenie, wykorzystujące światłowody LED. W wersjach z przekładnią 7G-TRONIC dźwignia zmiany biegów DIRECT SELECT została umieszczona przy kolumnie kierowniczej, a wolne miejsce pomiędzy przednimi fotelami zajął przykrywany żaluzją schowek, otoczony chromowaną listwą.
Oferowany już wcześniej pakiet Interior Sports po raz pierwszy został wzbogacony o sportowe fotele, pokryte kombinacją sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA z grafitowymi przeszyciami (alternatywnie dostępne są również fotele pokryte czarną skórą). Pozostałe elementy pakietu to: multifunkcyjna, trójramienna kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą nappa, panele drzwi pokryte sztuczną skórą ARTICO oraz nakładki pedałów z polerowanej skali.
Multimedia: ciekawsza rozrywka, więcej informacji
Mercedes-Benz GLK standardowo wyposażony jest w system Audio 20 CD, zawierający: 5,8-calowy wyświetlacz TFT, odtwarzacz CD/mp3, interfejs USB, gniazdo AUX-IN w podłokietniku, Bluetooth® z funkcją zestawu głośnomówiącego i streamingu audio oraz klawiaturę telefoniczną.
Lista opcji nowego GLK obejmuje systemy informacyjno-rozrywkowe z dostępem do internetu, wysokiej klasy nagłośnienie oraz złącze multimedialne dla pasażerów tylnej kanapy, w tym:
- Apple iPad® rear integration Plus to wygodna, bezpieczna w razie wypadku stacja dokująca dla iPada®. Urządzenie może być zamontowane i obracane w zakresie 180 stopni oraz ładowane przez zintegrowany port USB.
- Centralny, kolorowy wyświetlacz zapewnia fotograficzną jakość obrazu.
- W pełni zintegrowana nawigacja Becker® MAP PILOT z mapami 2D/3D
- System multimedialny COMAND Online z nawigacją, dyskiem twardym oraz 7-calowym, kolorowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości oferuje bezpłatny dostęp do aplikacji Mercedes-Benz, sterowanie głosowe LINGUATRONIC, interfejs USB oraz gniazdo AUX-IN w centralnym podłokietniku, telefon z Bluetooth® oraz połączenie z internetem.
- W połączeniu z systemem COMAND, po raz pierwszy dla GLK oferowany jest również tuner TV do odbioru telewizji cyfrowej (DVB-T).
- Nagłośnienie Harman Kardon® Logic 7® surround sound system z 7-kanałowym wzmacniaczem DSP oraz 2-kanałowym wzmacniaczem dodatkowym o łącznej mocy 510 W, połączone z dwunastoma wysokiej klasy głośnikami, Dolby Digital 5.1 oraz DTS.
Bezkonkurencyjni asystenci bezpieczeństwa
Mercedes-Benz GLK nie ma sobie równych w klasie również pod względem poziomu bezpieczeństwa, nad którym czuwają systemy znane z Klas E i S, takie jak opcjonalny asystent monitorujący zmęczenie kierowcy ATTENTION ASSIST czy układ ochrony przed skutkami wypadku PRE SAFE®. Na życzenie montowany jest również system Active Parking Assist, umożliwiający w pełni automatyczne parkowanie lub opuszczanie miejsca parkingowego. Manewrowanie w zatłoczonych miejscach ułatwia kamera cofania lub kamera 360 st. Ta druga, oferowana przez Mercedes-Benz po raz pierwszy, wykorzystuje obraz z czterech indywidualnych kamer i pozwala obserwować pozycję pojazdu i jego otoczenia z lotu ptaka, a także widok z przodu i z boku. Obrazy wyświetlane są na centralnym ekranie systemu COMAND.
Jako elementy pojedyncze lub w pakietach, dostępne są także inne systemy wspomagające kierowcę. Pakiet Driving Assistance Plus zawiera: DISTRONIC PLUS i BAS PLUS, PRE-SAFE® Brake, Active Lane Keeping Assist oraz Active Blind Spot Assist. W skład pakietu Parking wchodzą: kamera 360 st., Active Parking Assist oraz PARKTRONIC. Pakiet Lane Tracking obejmuje z kolei systemy Lane Keeping Assist oraz Blind Spot Assist.
W dalszym ciągu dostępny jest pakiet Offroad Engineerning, przydatny szczególnie na nieutwardzonych szlakach. Zawiera on następujące elementy: układ kontroli prędkości zjazdu Downhill Speed Regulation (DSR), program skrzyni biegów do jazdy terenowej, zwiększony prześwit oraz dodatkowe osłony z tworzyw sztucznych. Offroad Engineering w połączeniu z systemem inteligentnego oświetlenia ILS tworzy pakiet Offroad Light, pomocny podczas podróży w trudnych warunkach. Specjalnie ustawione reflektory obejmują swym zasięgiem dodatkowe pole, co sprzyja lepszej orientacji w terenie.
Wydajny, czysty, mocny: napęd GLK
Gama nowoczesnych silników, dostępnych pod maską GLK, obejmuje sześć turbodiesli i jeden motor benzynowy.
Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC dysponuje najmocniejszym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym wśród SUV-ów. Z pojemności 2143 ccm generuje on moc 150 kW (204 KM) i okrągłe 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo swojego potencjału, silnik ma wyjątkowo skromny apetyt i zużywa średnio 6,1-6,5 l/100 km (cykl NEDC), emitując 159-169 g CO2/km. Podobnie jak GLK 220 BlueTEC 4MATIC, model ten spełnia normę emisji spalin Euro VI oraz standard US BIN 5.
Jeszcze bardziej oszczędne są tylnonapędowe odmiany GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY oraz GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY, współpracujące z sześciostopniowymi przekładniami mechanicznymi. Obie zużywają średnio 5,5-5,6 l/100 km (143-147 g CO2/km). Najbardziej żywiołowy spośród turbodiesli model GLK 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY napędza wysokoprężna jednostka V6 o maksymalnym momencie obrotowym 620 Nm. Imponująca siła napędowa dostępna jest tu już od najniższych obrotów.
Między przednimi kołami GLK 350 4MATIC BlueEFFICIENCY pracuje wyśmienita, benzynowa V-szóstka z bezpośrednim, strumieniowym wtryskiem paliwa BlueDIRECT, wykorzystującym piezoelektryczne wtryskiwacze. W połączeniu z wieloiskrowym zapłonem technologia BlueDIRECT dodatkowo sprzyja ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo.
W trosce o niższe zużycie paliwa: dodatki BlueEFFICIENCY
Swój na wpływ na niewielki apetyt GLK mają dodatki z pakietu BlueEFFICIENCY, takie jak seryjna funkcja ECO start/stop, siedmiostopniowa przekładnia 7G-TRONIC PLUS, elektryczne wspomagania kierownicy czy opony o zmniejszonych oporach toczenia.
Przekładnia 7G-TRONIC PLUS, standardowo montowana w wersjach 4MATIC, charakteryzuje się jeszcze mniejszym poślizgiem konwertera i zoptymalizowaną wydajnością. Główną rolę odgrywa tu nowy tłumik drgań skrętnych (w wersjach wysokoprężnych dodatkowo wahadło odśrodkowe), eliminujący niepożądane drgania oraz wibracje podczas jazdy przy niewielkich obciążeniach. Poza wyższym komfortem jazdy i ograniczeniem zapotrzebowania na paliwo, skrzynia jeszcze szybciej reaguje na wciśnięcie pedału gazu. W uzyskaniu niższego apetytu pomagają także zoptymalizowane pod kątem tarcia łożyska oraz nowy system kontroli temperatury oleju.
Kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
Wytrzymała konstrukcja nowego GLK opiera się na integralnej koncepcji bezpieczeństwa Mercedes-Benz, opartej przede wszystkim na scenariuszach prawdziwych wypadków. Lista wyposażenia obejmuje standardowo m.in.: przednie poduszki czołowe i boczne, poduszkę kolanową kierowcy, kurtyny boczne, mocowania ISOFIX na tylnej kanapie, zagłówki przednich foteli NECK-PRO, aktywną maskę chroniącą pieszych, a także system ADAPTIVE BRAKE z Hill-Start Assist z funkcją HOLD, zawieszenie AGILITY Control z selektywną kontrolą tłumienia, Brake Assist (BAS), system Direct-Steer z siłą wspomagania uzależnioną od prędkości, układ STEER CONTROL, w podbramkowych sytuacjach wspomagający kierowcę sugerującymi kontrę impulsami odczuwalnymi na kierownicy, układ ESP z funkcją stabilizowania przyczepy oraz permanentny napęd na cztery koła 4MATIC z elektronicznym systemem kontroli trakcji 4ETS (poza GLK 200/220 CDI BlueEFFICIENCY).
Bogata gama wersji silnikowych i wyposażeniowych
Mercedes-Benz GLK występuje w siedmiu różnych wersjach napędu:
- GLK 200 CDI BlueEFFICIENCY:
- GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY:
- GLK 220 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY:
- GLK 220 BlueTEC 4MATIC
- GLK 250 BlueTEC 4MATIC:
- GLK 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY:
- GLK 350 4MATIC BlueEFFICIENCY:
Wszystkie odmiany w standardzie dysponują m.in.: dwustrefową klimatyzacją automatyczną THERMATIC, elektrycznie sterowanymi oknami i lusterkami (podgrzewanymi), komputerem pokładowym, czujnikiem deszczu, systemem Headlamp Assist, tempomatem z funkcją SPEEDTRONIC (poza GLK 200/220 CDI BlueEFFICIENCY) oraz lekkimi obręczami o średnicy 17 cali.
Możliwości indywidualizacji GLK uzupełnia paleta dziesięciu metalicznych i niemetalicznych lakierów nadwozia, dwa odcienie specjalne (diamond white BRIGHT metallic oraz luzonite grey) i kilka wariantów wykończenia wnętrza, od sportowego aż po klasycznie elegancki. Tapicerka i elementy wykończenia dostępne są w barwach czerni, szarości lub beżu oraz w dwukolorowych zestawieniach: czarny/corteccia, czarny/porcelana i czarny/jasnobrązowy.
Pięć SUV-ów z gwiazdą
Mercedes-Benz oferuje najbardziej zróżnicowaną gamę SUV-ów w segmencie premium. Obok GLK, należą do niej Klasy M, R, GL oraz przodek wszystkich SUV-ów i pojazdów terenowych z gwiazdą – Klasa G, która w ciągu 33 lat rynkowej kariery znalazła ponad 2 mln nabywców. Z tej okazji i ona poddana została gruntownej modernizacji.
SUV-y Mercedes-Benz są dziś najchętniej kupowane w USA, Chinach oraz Niemczech. Najbardziej popularna Klasa M od 1997 roku doczekała się ponad miliona sprzedanych egzemplarzy. Trzecia generacja modelu, zaprezentowana w ubiegłym roku, jest klasowym prymusem w dziedzinie efektywności – model ML 250 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio zaledwie 6 litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów (cykl NEDC).