MotoNews.pl

Chevrolet pokazuje w Pekinie przyszłość transportu miejskiego

25 kwietnia 2012

Chevrolet EN-V 2 2

General Motors przywiozło do Chin nowy – wizjonerski, jak zapowiada producent – pojazd koncepcyjny. Jest to minimalistyczna propozycja przeznaczona do transportu w warunkach miejskich, a konkretnie chodzi o drugą odsłonę konceptu Chevrolet EN-V. GM przygotowało po prostu z okazji Auto China 2012 bardziej zaawansowaną wersję autka, które po raz pierwszy zaprezentowano podczas World Expo 2010 w Szanghaju.

Jak przyznał Kevin Wale, prezes i dyrektor zarządzający GM China Group, projektanci i inżynierowie z GM nie zdecydowali jeszcze, w którą konkretnie stronę będą rozwijać EN-V i rozważają wiele możliwości. Wiemy natomiast, że Chevrolet EN-V będzie oferować mobilny Internet, systemy elektryczne i zaawansowaną telematykę. General Motors wierzy, że dzięki temu przyczyni się do wprowadzenia zmian w branży motoryzacyjnej i zapewni stabilną przyszłość w sektorze.

Skrót EN-V można rozwinąć w angielskie słowa Electric Networked-Vehicle, co z kolei można przetłumaczyć, jako “pojazd elektryczny podłączany do sieci”. W zamyśle twórców ma rozwiązać problemy z korkami w miastach, ułatwić parkowanie, zmniejszyć koszty transportu i przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń w powietrzu. Mowa tu jednak raczej o dojazdach do i z pracy, ponieważ Chevrolet EN-V może przewieźć zaledwie dwie osoby i to w niezbyt komfortowych warunkach.

Chevrolet EN-V 2.0 korzysta z technologii detekcji, komunikacji bezprzewodowej i nawigacji GPS. Nie jest też całkiem ascetyczny, zapewnia pasażerom pewną wygodę dzięki klimatyzacji i praktycznym schowkom. Nowy EN-V może także poruszać się niezależnie od warunków pogodowych i drogowych na miejskich ulicach. Mocną stroną EN-V 2.0 jest także jego modułowa architektura, dzięki czemu GM będzie mogło w przyszłości zaproponować klientom prosty pojazd z ręcznym sterowaniem lub bardziej zaawansowany, w pełni zautomatyzowany i połączony z siecią.

Twórcom EN-V 2.0 marzy się także, że ludzie podczas jazdy będą tworzyć „sieć społecznościową” i wykorzystywać użyty w koncepcie system komunikacji bezprzewodowej do wymiany informacji z przyjaciółmi lub partnerami biznesowymi.

Wszystko to jednak pieśń przyszłości – na razie producent myśli o rozpoczęciu pilotażowego programu badawczego prototypów EN-V 2.0 w Chinach.

Zdjęcia: Chevrolet, opracowanie: BM