Dokładnie w pięć lat po prezentacji Fiata 500 i 55 lat od debiutu historycznej „pięćsetki” – 4 lipca 2012 r. świat ujrzy, znów w Turynie, samochód Fiat 500L. To zupełnie nowy rozdział w dziejach tej włoskiej ikony stylu, podążającej śladem wersji Abarth i Cabrio.
Nowy 500L łączy styl legendarnej „pięćsetki” ze współczesną funkcjonalnością designu marki Fiat. Oparty na efektywnym wykorzystaniu przestrzeni nowy model Fiata zaprzecza niejako konwencjonalnej przynależności do segmentu – za sprawą obszernej kabiny pasażerskiej typu MPV w oprawie niewielkiego SUVa oraz funkcjonalności typowej dla samochodu klasy kompaktowej. Jako reprezentant tak nowatorskiej recepty na sukces, wieloklasowy Fiat 500L jest nową koncepcją samochodu dostatecznie wyrazistego i praktycznego, aby stać się alternatywą dla tradycjonalnych przedstawicieli segmentu B i C.
Mając na swym koncie ponad 800.000 samochodów sprzedanych w 110 krajach całego świata, „pięćsetka” zasłużyła sobie na nowe wyzwania. Podczas gdy „500″ jest idealnym super-kompaktem dla osób młodych żyjących w zatłoczonym mieście, Fiat 500L to pierwszy samochód tej rodziny gotów pomieścić drobne przyjemności i wielkie emocje jednocześnie: nasze pociechy, przyjaciół, urok podróży, fajną muzykę i radość z dobrego towarzystwa.
Fiat 500L jest czymś zupełnie nowym jeżeli chodzi o sposób wyrazu indywidualności stylistycznej, komunikacji ze światem zewnętrznym i otwarcia się na nowe wyzwania. Litera „L” w jego logo oznacza trzy wymiary nowej ideologii Fiata: Large (duży), rozumiany jako funkcjonalność i przestrzeń, Light (lekki), ponieważ jest przyjazny dla użytkownika i środowiska naturalnego oraz Loft (otwarty), jako symbol środowiska wzorcowego dla ‘życia pełną piersią’.
Zamówienia na Fiata 500L przyjmowane będą we Włoszech oraz innych rynkach europejskich już od lipca bieżącego roku – w Polsce od października. Oficjalna premiera rynkowa we Włoszech przewidziana jest w formie Dni Otwartych 500L podczas pierwszego weekendu października, a następnie w innych krajach Europy. W roku 2013 Fiat 500L zawita do ponad 100 krajów całego świata, w tym także do Stanów Zjednoczonych.
LARGE: funkcjonalność i przestrzeń
Fiat 500L to kwintesencja włoskiego stylu i niepowtarzalnego wyglądu oraz interpretacja tak wyjątkowej dla Fiata zdolności projektowania samochodów innowacyjnych zarówno w materii jak i w formie. Materią jest koncepcja efektywnego wykorzystania przestrzeni, która stała się wyróżnikiem najbardziej innowacyjnych Fiatów w historii. Tak, jak Fiat 600 Multipla stał się prekursorem mody na kompaktowe mikrovany, tak 500L jest współczesną interpretacją filozofii ‘Simply More’ (po prostu więcej) zastosowanej w koncepcji ‘Multispace’. Nawiązując do detali stylizacyjnych nowej „pięćsetki” w niespotykanej formie, Fiat 500L ponownie określa kategorię samochodu kompaktowego dla współczesnej rodziny, dotykając sfery stricte emocjonalnej.
Zgodnie z najnowszymi badaniami rynkowymi średnia długość samochodów sprzedawanych w Europie wynosi 4,1 metra, co najwyraźniej wystarcza na dalsze podróże jak i poruszanie się w ruchu miejskim: Fiat 500L to 4 metry i 14 centymetrów, a jego przewaga polega na tym, iż mimo zaledwie większej o 7 cm długości niż Punto – może swobodnie pomieścić pięć osób o „koszykarskim” wzroście 2-metrowym wraz z ich walizkami, bez wpływu na komfort jazdy. Fiat 500L jest liderem w swej kategorii pod względem stosunku wymiarów zewnętrznych (długość 414 cm x szerokość 178 cm x wysokość 166 cm) do objętości wnętrza oraz pojemności bagażowej sięgającej 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek na kółkach. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji „Fold&Tumble” można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową.
O tym, iż Fiat 500L jest zdecydowanie Large w kategoriach funkcjonalności, świadczy liczba 1500 możliwych konfiguracji wnętrza. I tak na przykład, aby przewieźć ładunek długości 2,4 metra wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera. Złożone płasko do przodu oparcie tego fotela służyć może jako wygodny „stolik” dla notatek albo laptopa kierowcy.
Również i ładowność Fiata 500L jest w porównaniu z jego wymiarami zewnętrznymi najwyższa dla tej kategorii. Trójpoziomowy system Cargo Magic Space w bagażniku pozwala oddzielnie zapakować segregując przedmioty delikatniejsze i cięższe, czyste i zabrudzone albo mokre i suche.
LIGHT: altruistyczna technologia
„L” oznacza także Light jako poczucie lekkości, zmierzającej do uproszczenia i poprawy jakości życia w rozumieniu, iż innowacyjność nie może być sztuką dla sztuki, ale winna służyć człowiekowi. Powszechnie wiadomo, iż marka Fiat znana jest z wyszukanych i nowoczesnych rozwiązań, które przez prostotę obsługi potrafią sprostać konkretnym potrzebom w dziedzinie codziennej mobilności i rosnącej świadomości społecznej lecz także troski o środowisko naturalne i bezpieczeństwa za kierownicą.
W momencie swej premiery rynkowej Fiat 500L oferowany będzie z trzema jednostkami napędowymi o wyjątkowo niskiej emisji spalin i dwutlenku węgla, zwiastującej konkretne oszczędności dla nabywcy w trakcie codziennej eksploatacji. Są to dwa silniki benzynowe (105-konny TwinAir o pojemności 0,9 litra oraz 95-konny 1,4-litrowy) i jeden turbodiesel (85-konny MultiJet II o pojemności 1,3 litra). Warto wspomnieć, iż to właśnie dwucylindrowy, 105-konny TwinAir poszczycić się może rekordowo niską w swym segmencie emisją CO2 – zaledwie 122 g/km. Obsypany wieloma nagrodami silnik ten dzierży światowy laur w dziedzinie oszczędnego zużycia paliwa i czystości spalin w efekcie niewielkiej pojemności skokowej i zastosowania turbosprężarki o wysokiej wydajności.
Już wkrótce Fiat 500L będzie jeszcze bardziej „ekologiczny”, za sprawą metanu – obecnie najczystszego paliwa. W roku 2013 planowany jest debiut silnika TwinAir Turbo Natural Power, którego zaletą jest efektywność kosztowa i walory ekologiczne spalania paliwa metanowego w połączeniu z wydajnością i mocą systemu TwinAir Turbo.
LIGHT to także łatwość użytkowania pokładowych technologii. Przykładem jest system multimedialny UConnect z ekranem dotykowym o przekątnej 5 cali (127 mm), pozwalający „zarządzać” radioodbiornikiem, telefonem komórkowym, odtwarzaczem multimedialnym, i-Podem lub smartfonem całkowicie bezprzewodowo, a w najbliższej przyszłości dostępny będzie także zintegrowany system nawigacji. To znakomity przykład „przyjaznych człowiekowi” interfejsów stosowanych przez Fiata w formie dostatecznie uproszczonej, aby móc korzystać z nich łatwo i bez zbędnej zwłoki.
System UConnect umożliwia słuchanie ulubionych audycji radiowych za pośrednictwem Twojego smartfona. Sterowanie komendami głosowymi oraz przyciski na kierownicy to sposób na bezpieczną łączność ze światem i odbieranie nadchodzących SMSów bez odrywania od niej rąk. Już niedługo, dzięki integracji ze smartfonem będzie można korzystać z licznych aplikacji by pozostawać w kontakcie ze znajomymi na Facebooku i Twitterze oraz otrzymywać w czasie rzeczywistym bieżące informacje, drogowe i pogodowe.
Pięciocalowy ekran dotykowy to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Jest to najnowsza wersja tej „ekologicznej” aplikacji, stworzonej przez Fiata w roku 2009 i mającej obecnie ponad 80.000 użytkowników. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent. W samochodzie 500L program eco:Drive staje sie LIVE, co oznacza, że ocenę swojego stylu prowadzenia można otrzymywać na bieżąco, a więc osiągać pożądane efekty bez zbędnej zwłoki. Dane z jazdy można także zapisywać na pendrivie USB albo w pamięci smartfona i następnie poddawać je analizie online za pośrednictwem domowego komputera. Otrzymywane w ten sposób, dostosowane do sposobu jazdy porady i sugestie pozwalają obniżyć zużycie paliwa nawet o 16 procent i zaoszczędzić rocznie kwotę rzędu 2000 Euro.
LOFT: format osobisty
Loft to format współczesny, otwarty i rozświetlony. Taki jest właśnie nowy 500L, któremu początek dało wyobrażenie pięknego i funkcjonalnego, designerskiego domu. Wystylizowany przez projektantów Centro Stile Fiat czerpiących inspirację z koncepcji cab forward Fiat 500L otrzymał niemal jednolite powierzchnie oszklone wokół karoserii, które obok doświetlenia wnętrza – potęgują wrażenie „panowania nad drogą” i ułatwiają parkowanie w ciaśniejszych miejscach.
Ogromne, liczące 1,5 metra kwadratowego szklane okno dachowe – największe w tej kategorii pojazdów, wprost zalewa przedział pasażerski potokami światła. Jest dostępne w dwóch wersjach: napędzanej elektrycznie oraz Skydome. Także i paleta 11 kolorów nadwozia należy do rekordowych w tym segmencie rynkowym. Łącznie z 3 kolorami dachu, czterema odmianami modelowymi (Pop, Pop Star, Easy i Lounge) oraz trzema wzorami felg z lekkiego stopu oznacza to 333 możliwe kombinacje wyglądu i wyposażenia samochodu.
Co zrobić, aby Twój samochód był unikalny i „osobisty”? Odpowiedzią jest kolekcja Lineaccessori projektu Centro Stile Fiat, a produkowana przez Mopar, markę Grupy dedykowaną obsłudze technicznej i zaopatrzeniu w części zamienne oraz trosce o klienta. Oferta akcesoriów obejmuje ponad 100 produktów, podwyższających komfort i przyjemność przebywania na pokładzie Fiata 500L.
Od domowego zestawu Hi-Fi oczekujesz wysokiej jakości dźwięku. Dlatego też na wyposażeniu Fiata 500L, po raz pierwszy w Fiat Group, znajduje się nowy system nagłośnienia stworzony we współpracy z Beats Audio. Jego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), dzięki któremu uzyskuje się wyrazistość i czystość reprodukowanego dźwięku na miarę jakości wymaganej przez studio nagraniowe Jimmy’iego Lovine, artysty i producenta płyt Dr. Dre oraz szefa wytwórni Geffen A&M Records.