W segmencie A pojawiło się nowe miejskie mini ze stajni Opla. Nosi nazwę ADAM na cześć założyciela firmy i jak zapowiada producent, będzie mieć zupełnie unikalny charakter za sprawą niemal nieograniczonych możliwości personalizacji, czyli dostosowania modelu do indywidualnych potrzeb. Opel ADAM będzie również korzystać z szerokiego spektrum nowoczesnych technologii informacyjno-rozrywkowych, które powinny spodobać się zwłaszcza użytkownikom smartfonów (zarówno tym korzystającym z systemu Android, jak i Apple iOS).
Zwinne, trzydrzwiowe autko powinno dość sprawnie poruszać się w miejskiej dżungli dzięki niewielkim wymiarom. W jego wnętrzu znajdzie się miejsce dla czterech osób. O ile Opel Agila reprezentujący już niemieckiego producenta od jakiegoś czasu w segmencie A skupia się głównie na praktycznych aspektach, o tyle ADAM ma przemawiać szczególnie do klientów, który śledzą najnowsze trendy mody i szukają pojazdu potrafiącego wyrazić ich indywidualny styl.
Silniki
W momencie pojawienia się w salonach sprzedaży Opel ADAM będzie oferowany z trzema oszczędnymi, benzynowymi jednostkami napędowymi. Jedna z nich ma pojemność 1,2 l i moc 70 KM/51 kW, a dwie pozostałe to warianty 1,4-litrowego silnika o mocy 87 KM/64 kW i 100 KM/74 kW. Wszystkie łączone są z 5-biegową przekładnią manualną. Wszystkie można będzie również zamówić z pakietem ecoFLEX, w skład którego wchodzi m.in. funkcja Start/Stop. W późniejszym czasie Opel przewiduje wprowadzenie w modelu ADAM nowej generacji małolitrażowego silnika benzynowego turbo z wtryskiem bezpośrednim, który ma odznaczać się lepszymi osiągami przy obniżonym spalaniu. Nowa jednostka napędowa będzie współpracować z zupełnie nową generacją 6-biegowej skrzyni ręcznej.
Indywidualizacja bez granic
Opel ADAM ma oferować klientom zupełnie nowe podejście do wyboru wersji wyposażenia. Właściwie Opel odszedł w tym wypadku od powszechnie stosowanych, hierarchicznych wersji wyposażeniowych (podstawowa, lepsza, jeszcze lepsza, „wypasiona”) na rzecz wariantów odpowiadających „nastojowi” klienta – cokolwiek miałoby to znaczyć. Mamy więc następujące „nastroje”, lub – jak to nazywa Opel – „światy”:
- JAM – charakteryzujący się niekonwencjonalnym, modnym i kolorowym stylem,
- GLAM – bardziej elegancki, wyrafinowany i wyszukany oraz
- SLAM, który ma się spodobać szczególnie klientom, których rozpiera energia i którzy lubią prowadzić sportowy tryb życia.
Dla każdej z tych wersji Opel przygotował pakiety indywidualizacyjne z szerokim wyborem kolorów nadwozia, dachami w trzech odcieniach, wykończeniami wnętrza o różnej kolorystyce, z różnymi elementami dekoracyjnymi i podsufitkami, włączając w to specjalną wersję, w której podsufitka jest podświetlana diodami LED tak, by przypominała gwiaździste, nocne niebo.
Wygląd zewnętrzny
Opel ADAM wyróżnia się nieco nostalgicznym designem nadwozia w stylu retro, połączonym z bardzo nowoczesnymi i rzucającymi się w oczy elementami. „Pływający” dach został wizualnie oddzielony do reszty nadwozia poprzez pokrycie go lakierem w innym odcieniu niż reszta karoserii. Plakietkę z nazwą modelu umieszczono dość nietypowo na słupku C. Na szerokiej atrapie chłodnicy zamontowano chromowaną listwę wygiętą w kształt skrzydła z emblematem Opla pośrodku – rozwiązanie to mogliśmy już oglądać w nowej Astrze. Ozdobne przetłoczenia wokół klamek drzwiowych przywodzą na myśl Astrę GTC. Po raz pierwszy w segmencie A zarówno reflektory, jak i światła tylne będą oferowane w wariancie z diodami LED.
Opel ADAM ma 3,7 m długości, 1,72 m szerokości (nie licząc lusterek bocznych), przednie koła rozstawione w odległości 1485 mm, tylne w odległości 1478 mm, a jego osie dzieli dystans 2311 mm. Koła mogą mieć średnicę od 15 do 18 cali, a obręcze od 17 do 18 cali.
Wnętrze
Design kabiny to przede wszystkim harmonijnie sąsiadujące ze sobą powierzchnie i płynne linie – styl znany już z takich modeli Opla, jak Astra, Meriva czy Insignia. Wskaźniki mają zaokrąglone oprawy przypominające tradycyjne zegary, a przełączniki otoczono chromowanymi ramkami.
System informacyjno rozrywkowy zintegrowany ze smartfonem
ADAM to pierwszy model w ofercie Opla, który wyposażono w zupełnie nowy system informacyjno-rozrywkowy z możliwością podłączenia do smartfona, niezależnie od tego, czy jego właściciel używa oprogramowania Apple iOS czy systemu operacyjnego Android. System ten przekazuje informacje z telefonu na 7-calowy, kolorowy ekran dotykowy z pięcioma menu nawigacyjnymi. Dzięki łączu Bluetooth i USB w kabinie Opla ADAM można także korzystać z odtwarzaczy plików MP3, iPodów i tabletów. Pomyślano również o gniazdku dla urządzeń odtwarzających muzykę, których nie można podłączyć przez port USB czy łącze Bluetooth. Gdy samochód się nie porusza, właściciele ADAMa mogą wykorzystać ekran, by obejrzeć na nim nagranie wideo lub pokaz slajdów.
Zaawansowane technologie bezpieczeństwa i systemy ułatwiające życie kierowcy
Nowością w segmencie A będą oferowane w Oplu ADAMie systemy zwykle spotykane w modelach wyższej klasy. Na liście wyposażeniowej ADAMa znalazły się m.in.
- Zaawansowany asystent parkowania (Advanced Park Assist – APA II) powiadamiający kierowcę, czy w mijanej okolicy znajduje się położone równolegle do samochodu miejsce do parkowania, dostatecznie obszerne, by zmieścił się w nim ADAM. Następnie system automatycznie parkuje pojazd.
- System monitorowania martwego pola w lusterkach Side Blind Spot Alert (SBSA)
- Elektryczne wspomaganie kierownicy z trybem CITY, w którym układ ten ułatwia manewrowanie przy niewielkich prędkościach
- Asystent ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist)
- Przednie i boczne poduszki powietrze oraz poduszki chroniące okolice głowy.
Opel ADAM będzie produkowany wyłącznie w Niemczech. Jego światową premierę przewidziano na przełom września i października tego roku, podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. Pierwsze egzemplarze modelu trafią do salonów sprzedaży na początku 2013 roku.