MotoNews.pl

Dacia Dokker – nowy, wielozadaniowy kombivan już niedługo w Polsce

18 lipca 2012

Kategoria | Auto firmowe  Premiery
Marka, model | ,
Dacia Dokker 6

Dacia Dokker to nowy model w ofercie marki, który od września tego roku będzie dostępny w Polsce. Światowa premiera Dacii Dokker miała miejsce w maju, w Maroku, gdzie klienci mogą ją nabywać już od półtora miesiąca. Ten 5-osobowy kombivan ma wystarczająco pojemny bagażnik i wszechstronne wnętrze, by można go było wykorzystywać zarówno w celach prywatnych, jak i w działalności gospodarczej.

Nazwę „Dokker” zapożyczono z języka angielskiego, w którym słowo „dockworker” oznacza robotników załadowujących i rozładowujących statki w porcie. W założeniu producenta „Dokker” ma sygnalizować mocną konstrukcję, wszechstronność i możliwość udźwignięcia sporego ładunku.

Wygląd zewnętrzny
Nowy kombivan Dacii ma długość 4,36 m, szerokość 1,75 m (nie licząc lusterek) i wysokość 1,81 metra (bez relingów). Wyróżniają go szerokie przesuwane drzwi boczne i asymetrycznie dzielone drzwi tylne. Bryła nadwoziowa ma dość uproszczony kształt, tak by samochód był jak najbardziej funkcjonalny (czytaj: pojemny). Uwagę zwracają także duże klamki drzwi, czarne zderzaki zachodzące aż pod szerokie światła i charakterystyczna osłona chłodnicy przypominająca nieco model Lodgy. Na życzenie zderzaki mogą zostać polakierowane w kolorze nadwozia

Kabina i wyposażenie wnętrza
Dacia Dokker pozwala na przewiezienie stosunkowo dużych przedmiotów, dzięki możliwości złożenia tylnej kanapy, co zwiększa kubaturę przestrzeni ładunkowej do 3 metrów sześciennych. Przesuwane, przeszklone drzwi boczne ułatwiają dostęp do przewożonych materiałów lub siedzeń w tylnym rzędzie.

Kierowcy i pasażerom z pewnością spodoba się fakt, iż na liście wyposażeniowej kabiny znalazł się multimedialny system Media Nav z 7-calowym ekranem dotykowym, nawigacją, radioodbiornikiem i zestawem głośnomówiącym Bluetooth. Opcjonalnie można zamówić blokadę prędkości i system wspomagania parkowania tyłem.

W dwukolorowej desce rozdzielczej i jej bezpośrednim otoczeniu umieszczono liczne schowki, m.in.:

  • otwarty schowek na laptopa i dokumenty w formacie A4,
  • zamykany schowek o pojemności 6,6 l,
  • schowek nad przednią szybą o pojemności 12 l,
  • mały, zamykany schowek po lewej stronie kierowcy,
  • kieszeń w konsoli środkowej,
  • schowek na 1,5-litrową butelkę w przednich drzwiach.

W kabinie oprócz deski rozdzielczej zapożyczonej z modelu Lodgy zauważymy również te same przełączniki wycieraczek i świateł, co w Lodgy. Jeśli postanowimy wydać nieco więcej pieniędzy na wyższą wersję wyposażenia, to możemy liczyć także na konsolę środkową o szarym, metalicznym wykończeniu i chromowane wstawki na klamkach drzwi w przedniej części samochodu, oprawach wskaźników i przyciskach ogrzewania oraz gałce dźwigni zmiany biegów.

Przestrzeń ładunkowa ma długość 1,16 m, a jej pojemność to 800 l. Dzięki bocznym drzwiom otwierającym się na szerokość 703 mm można się również łatwo dostać na tylne miejsca, gdzie pasażerom zapewniono sporo miejsca na składanej kanapie. Kanapę można podzielić w stosunku 2/3 – 1/3 lub złożyć, uwalniając więcej przestrzeni ładunkowej z płaską podłogą o długości 1,57 m.

Silniki
W ofercie silnikowej znalazły się cztery jednostki.

Benzynowe:

  • 1,6-litrowa MPI 85 o mocy 80 KM. Potrzebuje 7,5l paliwa na 100 km i emituje 175 g CO2/km. W Dokkerze łączona jest z 5-przełożeniową skrzynią mechaniczną.
  • 1,2-litrowa TCe 115 turbo o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 190 Nm współpracująca z 5-biegową przekładnią manualną. Spala 6,1 l benzyny na 100 km i emituje 140 g CO2/km. Silnik ten będzie dostępny w Polsce w późniejszym terminie.

Diesle:

  • 1,5-litrowy dCi o mocy 75 KM i maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm
  • 1,5-litrowy dCi o mocy 90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm

Oba mogą także występować w odmianie Dacia eco², w której spalanie utrzymuje się na poziomie 4,5 l oleju napędowego na 100 km w cyklu mieszanym, a emisja dwutlenku węgla na poziomie 118 g/km. Oba warianty jednostki wysokoprężnej dostępne są z 5-biegową przekładnią ręczną.

Podwozie i zawieszenie

Dacia Dokker korzysta z płyty podłogowej M0, na której bazuje również model Lodgy. W zawieszeniu wykorzystano kolumny McPhersona z wahaczami trójkątnymi z przodu i oś sprężystą ze sprężynami śrubowymi z tyłu oraz stabilizator poprzeczny o średnicy 20,3 mm. Prześwit pojazdu to 190 mm.

Bezpieczeństwo
Dacia Dokker korzysta z układu hamulcowego przejętego z modelu Lodgy z systemem ABS i wspomaganiem nagłego hamowania. Opcjonalnie można zamówić system kontroli toru jazdy ESC. Do wyposażenia standardowego należą również poduszki powietrze na przednich fotelach i poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową.

Dacia Dokker występuje również w odmianie czysto użytkowej, jako furgonetka Dacia Dokker Van.

Zdjęcia: Dacia, opracowanie: BM