W styczniu tego roku koreański producent pokazał pierwsze oficjalne zdjęcia modelu Kia K9. Na początku maja miała miejsce premiera nowego okrętu flagowego Kia na rodzimym rynku marki. Teraz producent ogłosił, że nowy sedan z napędem na tylną oś będzie sprzedawany poza Koreą pod nazwą Quoris.
Nazwa powstała z połączenia dwóch angielskich słów: „core”, czyli ”trzon”, „sedno” lub „centrum” i „quality”, czyli: „jakość”. ‘Quoris” w zamyśle producenta ma wyrażać takie wartości, jak: solidność, luksus i sygnalizować wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Kia Quoris ma się pojawić w salonach sprzedaży na całym świecie w ostatnim kwartale tego roku. Luksusowy model Quoris /K9 został wyposażony w szereg najnowocześniejszych funkcji zapewniających bezpieczeństwo i wygodę pasażerom.
Luksusowy sedan potrafi podróżować utrzymując z góry określoną prędkość i bezpieczny odstęp od poprzedzających go pojazdów i automatycznie zatrzymać się w razie potrzeby. Quoris potrafi także wykryć zbliżające się, potencjalne zagrożenia i ostrzec o tym kierowcę przy użyciu funkcji dźwiękowych, wizualnych i dotykowych. Nowy okręt flagowy Kia może także monitorować i wykrywać zmiany w warunkach drogowych, przetwarzać te dane i odpowiednio korygować działanie swoich systemów.
Adaptacyjny układ kontroli prędkości jazdy
W Kia Quoris zastosowano pierwszy system marki oparty o radary o nazwie Advanced Smart Cruise Control (ASCC). System radarowy został ulokowany po prawej stronie przedniego zderzaka i w trybie ciągłym monitoruje drogę przed maską pojazdu w odległości do 174 metrów.
Gdy adaptacyjny układ kontroli prędkości jazdy zostaje aktywowany, Quoris analizuje warunki drogowe i prędkość, z jaką się porusza i utrzymuje założony z góry, bezpieczny dystans od pojazdu jadącego przed nim. Kierowca może łatwo dostosować tę odległość do swoich preferencji wybierając jedną z czterech opcji (52, 40, 32 lub 25 m przy prędkości 90 km/h) poprzez przyciśnięcie guzika umieszczonego przy kierownicy.
Kia Quoris zatrzymuje się także automatycznie, jeśli to konieczne. Jeśli przerwa w jeździe trwa mniej niż 3 sekundy, a pojazdy wokół sedana zaczynają się poruszać, Quoris także automatycznie wznawia jazdę. Jeśli pojazd stoi w miejscu dłużej, niż 3 sekundy, kierowca musi ręcznie ponownie uruchomić silnik.
Zaawansowany system zarządzania bezpieczeństwem pojazdu AVSM
Układ ASCC jest połączony z systemem o nazwie Advanced Vehicle Safety Management (AVSM). Kontroluje on funkcje kilku innych systemów, w tym systemu stabilizacji toru jazdy ESC, działanie pasów bezpieczeństwa i systemów ostrzegawczych. Potrafi ostrzec kierowcę przed niebezpieczeństwem, aktywować układ hamulcowy i system Pre-Safe Belt w zależności od tego, jak oceni prawdopodobieństwo kolizji.
Po wykryciu ryzyka zderzenia AVSM ostrzega kierowcę na trzy sposoby:
- Poziom 1: przy niskim prawdopodobieństwie kolizji na wyświetlaczu przeziernym i ekranie LCD pojawia się ostrzeżenie w formie wizualnej.
- Poziom 2: gdy zderzenie wydaje się bardziej prawdopodobne, oprócz ostrzeżenia wizualnego wysyłany jest sygnał dźwiękowy, a pas bezpieczeństwa kierowcy zaczyna wibrować.
- Poziom 3: gdy kolizja jest nieunikniona – system AVSM automatycznie uruchamia hamulce, napinacze pasów bezpieczeństwa i system Pre-Safe Belt.
System wykrywania martwego pola z asystentem zmiany pasa ruchu
System wykrywania martwego pola w Kia Quoris został wyposażony w dwa skanery radarowe ulokowane na zewnętrznych rogach tylnego zderzaka. Każdy z nich potrafi wykryć obiekty znajdujące się w odległości do 70 m od tyłu samochodu i do 4 metrów od jego boków.
System uruchamia się, gdy sedan podróżuje z prędkością większą niż 30 km/h i ostrzega kierowcę, jeśli inny pojazd znajdzie się w strefie martwego pola. To obszar o szerokości około 4 metrów wzdłuż każdego z boków Quorisa i ciągnący się na odległości ponad 6 m za tylnym zderzakiem.
W porównaniu z rozwiązaniami opartymi o fale dźwiękowe system wykrywania martwego pola bazujący na radarach umożliwia monitorowanie większego obszaru i korzysta także z asystenta zmiany pasa ruchu. Asystent ostrzega kierowcę, gdy od tyłu do samochodu zbliżają się pojazdy poruszające się z dużą prędkością i znajdujące się w odległości do 70 m.
Jeśli system uzna, że prędkość tych pojazdów również stanowi potencjalne zagrożenie dla pasażerów Quorisa zwłaszcza, gdy wyliczy, że kolizja nastąpi w ciągu 4,5 sekundy, jeśli nie zostaną podjęte żadne działania – podświetla ikonkę w kształcie trójkąta umieszczoną na lusterku bocznym i aktywuje sygnał ostrzegawczy na wyświetlaczu przeziernym. Jeśli kierowca nie zareaguje, dołącza do tego ostrzeżenie dźwiękowe.
System ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDW)
O ile radary wykrywają obiekty znajdujące się w większej odległości, o tyle kamery zamontowane w Kia Quoris rozpoznają kształty obiektów znajdujących się bliżej, takich jak oznaczenia pasów ruchu. Kamera wideo skierowana na wprost jest sercem systemu ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu zastosowanego w Quoris. Monitoruje pozycję samochodu w stosunku do oznaczeń pasa ruchu i ostrzega kierowcę w przypadku, gdy zjedzie on z niego przy prędkości powyżej 60 km/h.
System kamer Around View Monitor
Cztery kamery umieszczone po każdej ze stron Kia Quoris są wykorzystywana w systemie Around View Monitor (AVM). W odróżnieniu od systemów używanych przez konkurencję koreańskiego producenta, Around View Monitor stosowany w Kia prezentuje kierowcy widok obejmujący rzeczywiście 360 stopni wokół samochodu w ośmiu różnych trybach. System AVM jest automatycznie dezaktywowany przy prędkościach powyżej 20 km/h.
Przy tak dużej porcji technologicznych nowinek aż trudno się doczekać na europejską premierę Kia Quoris.