Audi sprawiło, że rodzina wyczynowych, sportowych modeli R8 stała się jeszcze bardziej dynamiczna i atrakcyjna. Nowym topowym modelem jest teraz R8 V10 plus wyposażony w zupełnie nową 7-biegową przekładnię S tronic. We wszystkich wariantach standardem stały się reflektory i tylne kierunkowskazy z diodami LED.
Wygląd zewnętrzny
Nowe Audi R8 stworzone przez quattro GmbH ma 4,44 m długości, 1,90 metra szerokości i zaledwie 1,25 m wysokości (1,24 m w przypadku wariantu Spyder). Pojazd pewnie trzyma się drogi i jest gotowy na wszelkie szaleństwa. Nowe detale wykończeniowe nadały mu bardziej ostry charakter. Atrapa chłodnicy „single frame” została pokryta błyszczącym, czarnym lakierem. W wariantach V10 rozpórki zdobią chromowane wstawki. Zderzak także jest nowy, na jego wlotach powietrza pojawiły się po trzy poprzeczki. Opcjonalnie Audi może zainstalować w R8 splitter przedni wykonany z kompozytu CFRP z włóknem węglowym.
Jak już wspomnieliśmy, reflektory z diodami LED wykonane w nowej technologii także są standardem we wszystkich wariantach nowego Audi R8. W wersjach 10-cylindrowych listwy są wysunięte dalej, niż w przypadku modeli V8 i mają specjalne wykończenie. Drobne elementy wyróżniające warianty V10 znajdują się także na progach. W modelu Audi R8 V10 Coupe szczeliny wentylacyjne przy tylnej szybie są aluminiowe, a w modelach R8 V8 Coupe i R8 V10 plus – czarne. Opcjonalnie klienci mogą zamówić oświetlenie LED dla przedziału silnika.
LEDowe światła dominują w tyle Audi R8. Nad polakierowanym na odcień błyszczącej czerni obszarem między otworami wentylacyjnymi umieszczono nową plakietkę – literę „R” opartą częściowo o czerwony romb – symbol Audi Sport. Duży dyfuzor, opcjonalnie wykonany z CFRP został wyciągnięty bardziej ku górze. We wszystkich wersjach silnikowych układ wydechowy ozdobiono dwoma, okrągłymi, błyszczącymi końcówkami rur wydechowych.
Audi oferuje nowe R8 w dwóch jednolitych kolorach nadwozia: białym i czerwonym oraz czterech metalicznych odcieniach. Listwy boczne w Coupe występują w ośmiu kolorach.
Lekka konstrukcja, aerodynamiczne kształty
Modele Audi R8 uosabiają wyjątkowo lekki design. Aluminiowa konstrukcja Audi Space Frame waży w Coupe zaledwie 210 kg. Masa nieobciążonego R8 V8 Coupe z przekładnią manualną to zaledwie 1560 kg.
Masę pojazdu udało się obniżyć m.in. dzięki: regulowanym fotelom kubełkowym z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP), mniejszej ilości materiałów izolacyjnych, specjalnym obręczom z lekkich stopów, standardowym, ceramicznym tarczom hamulcowym i komponentom nadwoziowym z CFRP.
Charakterystykę aerodynamiczną nowego Audi R8 zoptymalizowano tak, by zapewnić jak najlepsze przyspieszenie. Część podpodłogową wyposażono w pięć dysz NACA i dwa dyfuzory w przedniej sekcji, które zwiększają napęd na przednią oś. Współczynnik oporu powietrza w Audi R8 wynosi od 0,35 do 0,36 w zależności od wersji silnikowej i nadwoziowej.
Jednostki napędowe
Wszystkie silniki w nowym Audi R8 są montowane ręcznie. Silnik V8 o pojemności 4163 centymetrów sześciennych i 5,2-litrowa jednostka V10 wyróżniają się mocą i wytrzymałością. Dzięki zastosowaniu nowej, 7-biegowej przekładni S tronic emisję CO2 zredukowano o 22 g/km, przy czym sprint z miejsca do 100 km/h zajmuje teraz Audi V8 o 0,3 sekundy mniej niż dotychczas. Oba silniki są kompaktowe i stosunkowo lekkie.
Silnik 4.2 FSI generuje moc 430 KM/316 kW przy 7900 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 430 Nm w zakresie 4500-6000 obr./min. Jednostka przyspiesza R8 Coupé z przekładnią S tronic z miejsca do 100 km/h w 4,3, sekundy i pozwala mu rozwinąć prędkość maksymalną 300 km/h. Przy zastosowaniu skrzyni ręcznej osiągi te wynoszą odpowiednio: 4,6 sekundy i 302 km/h. Średnie zużycie paliwa w R8 V8 quattro w wariancie coupe z przekładnią S tronic według producenta wynosi 12,4 l na 100 km.
Dzięki silnikowi V10 kierowca może uzyskać maksymalny moment obrotowy 530 Nm przy 6500 obr./min. oraz moc 525 KM/386 kW przy 8000 obr./min. Audi R8 V10 Coupé ze skrzynią S tronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 314 km/h. W wariantach ze skrzynia ręczną wartości te wynoszą odpowiednio: 3,9 sekundy i 316 km/h. Średnie zużycie paliwa w R8 V10 Coupé ze skrzynią S tronic wynosi 13,1 l/1100 km.
Jednostki napędowe mogą współpracować z jedną z dwóch przekładni – manualną, 6-biegową (standard dla silników V8, opcja dla V10) lub nową, 7-biegową skrzynią S tronic (opcjonalna dla silników V8, standardowa dla V10).
Układ jezdny i hamulcowy
W zawieszeniu sportowego samochodu producenta z Ingolstadt zastosowano technologie znane z pojazdów wyścigowych. W R8 V10 do standardowego wyposażenia należy system Audi Magnetic Ride, który automatycznie i w trybie ciągłym dopasowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do sytuacji na drodze. Funkcja ta jest opcjonalna w wariantach V8.
Nowe Audi R8 ma także większe koła. Wersje z silnikiem V8 korzystają z ogumienia w rozmiarze 235/40 z przodu i 285/35 z tyłu i 18-calowych obręczy z lekkich stopów. Wersje V10 poruszają się na oponach w rozmiarze 235/35 i 295/30 z 19-calowymi obręczami.
Stalowe tarcze hamulcowe w wyczynowym Audi są wentylowane i perforowane oraz ważą o 2 kg mniej od dotychczasowych. Przy przednich kołach zastosowano aluminiowe zaciski 8-tłoczkowe, a przy tylnych 4-tłoczkowe. Elektroniczny system stabilizacja ESC pracuje także w trybie sportowym – może zostać również całkowicie dezaktywowany.
Wnętrze kabiny
Audi R8 odsłania również praktyczne cechy. Przedni przedział bagażowy ma pojemność 100 l. Coupe oferuje dodatkowe 90 l pojemności bagażowej za fotelami. Dzięki dużemu rozstawowi osi: 2,65 m, pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca.
Wystrój wnętrza łączy elementy typowe dla pojazdów wyścigowych z luksusem. Elementem charakterystycznym jest zagospodarowanie obszaru, w którym zasiada kierowca, w stylu „monoposto”, czyli tak, jakbyśmy mieli do czynienia z pojazdem jednoosobowym. Dokonano tego wprowadzając długi, zakrzywiony łuk biegnący wokół kokpitu i kierowcy i oddzielający go od reszty kabiny.
Opcjonalnie klienci mogą zamówić pokrytą skórą wielofunkcyjną kierownicę o spłaszczonej dolnej części z nową plakietką R8. Plakietka ta pojawia się również na gałce dźwigni zmiany biegów, progach drzwiowych, desce rozdzielczej i ekranie powitalnym monitora pokładowego.
Regulowane elektrycznie fotele sportowe należą do wyposażenia opcjonalnego w Audi R8 z silnikiem V8 i do standardowego w wariantach V10. W zależności od wersji obito je połączeniem Alcantary i skóry lub delikatną skórą nappa. Modele R8 V10 i R8 V10 plus mają na pokładzie system nawigacji plus i system nagłośnieniowy marki Bang & Olufsen.
Sprzedaż rusza pod koniec 2012 roku
Odświeżone modele z rodziny Audi R8 pojawią się w sprzedaży w Europie pod koniec tego roku. Na rodzimym rynku producenta ceny Audi R8 wynosić będą 113 500 euro za V8 Coupé i 154 600 euro za wariant V10.
Zapraszamy także do przeczytania artykułu o Audi R8 ze składanym dachem.