Audi ma zamiar uczynić jazdę samochodem jeszcze bezpieczniejszą dzięki wykorzystaniu nowej technologii. Chodzi o cyfrowe lusterko wsteczne dostarczające kierowcy niezwykle ostry obraz tego, co dzieje się z tyłu auta. Audi wprowadzi ten wynalazek do produkcji na małą skalę pod koniec tego roku. Cyfrowe lusterko wsteczne zobaczymy w modelu Audi R8 e-tron.
Pojazd ten, podobnie, jak samochody, które zwyciężyły w ostatnim wyścigu Le Mans reprezentując niemieckiego producenta – nie posiada tylnej szyby. Z tego właśnie względu potrzebuje niekonwencjonalnego rozwiązania w kwestii zapewnienia kierowcy widoku z tyłu pojazdu. Cyfrowe lusterko wsteczne to tak naprawdę system składający się z kamery i monitora.
Jednostka kontrolna generuje stały obraz wysokiej jakości. Gdy na zewnątrz się ściemni system niweluje oślepiające odbicia światła z reflektorów innych pojazdów na drodze. Kierowca może także przyciemnić lub dezaktywować wyświetlacz. Obecnie Audi pracuje również nad możliwością wyświetlania dodatkowych informacji na monitorze cyfrowego lusterka wstecznego.
Mała, bardzo lekka kamera została ulokowana w obudowie o kształcie zoptymalizowanym pod względem aerodynamicznym. Obudowa ma własny system ogrzewania na wypadek, gdy temperatura na zewnątrz samochodu znacznie się obniży. Kamera korzysta z soczewek o średnicy zaledwie kilku milimetrów i przekazuje obraz obejmujący znacznie większe pole niż konwencjonalne lusterko wsteczne.
Kolorowy monitor z ekranem o przekątnej 7,7 cala zamontowany w miejscu tradycyjnego lusterka wstecznego jest używany do wyświetlania cyfrowego obrazu z kamery. Wyświetlacz typu AMOLED (Active Matrix Organic Light Emmiting Diode) złożony z ulepszonej wersji diod OLED powstał w laboratoriach partnera Audi, firmy Samsung Display Co. Ltd. i jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w samochodach osobowych.
Organiczny materiał użyty do wykonania wyświetlacza samoczynnie rozświetla się pod dużym napięciem. Oznacza to, że wyświetlacz nie potrzebuje dodatkowego podświetlenia od tyłu. Technologia AMOLED sprawdziła się już bardzo dobrze w telefonach komórkowych i tym podobnych urządzeniach. Nowe wyświetlacze zużywają mniej energii, są cieńsze i lżejsze od konwencjonalnych monitorów LCD.
Cyfrowe lusterko wsteczne zadebiutowało „w akcji” podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w wyścigowych modelach Audi R18 e-tron quattro i R18.