Limitowana edycja samochodu dopuszczonego do ruchu drogowego wyposażona w technologie rodem z toru wyścigowego – oto MINI John Cooper Works GP, najbardziej sportowy i najszybszy model produkcyjny, jaki kiedykolwiek nosił plakietkę tej brytyjskiej marki. Zadebiutuje przed światową publicznością 29 września podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, a produkcja ograniczona do zaledwie 2000 egzemplarzy ruszy pod koniec roku.
MINI John Cooper Works GP kontynuuje tradycje sprzed ponad pięćdziesięciu lat, kiedy to słynny projektant modeli sportowych, John Cooper stworzył klasyczne Mini, które stało się popularne nie tylko na drogach, lecz również odnosiło sportowe sukcesy trzykrotnie zwyciężając w rajdzie Monte Carlo.
Dwuosobowe MINI wyposażone w rozwiązania technologiczne John Cooper Works łączy indywidualny wygląd z ciekawymi osiągami. Zmodyfikowany w dużym stopniu, 1,6-litrowy, 4-cylindrowy sinik turbo może rozwinąć moc 218 KM/160 kW i maksymalny moment obrotowy 260 Nm dostępny już od 1750 obr./min. Dzięki funkcji „overboost” podczas przyspieszania można na krótko zwiększyć maksymalny moment obrotowy do 280 Nm dostępnych od 2000 obr./min.
Za transfer mocy na koła odpowiedzialna jest 6-biegowa przekładnia manualna. MINI John Cooper Works GP zostało także wyposażone w
- regulowane zawieszenie typu coil-over, które można obniżyć o 20 mm,
- wzmocniony, sportowy układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami o średnicy 330 mm z przodu i tarczami o średnicy 280 mm z tyłu (wszystkie z 6-tłoczkowymi zaciskami),
- specjalne, 17-calowe obręcze z lekkich stopów i
- sportowe ogumienie w rozmiarze 215/40 R17 lub opcjonalnie: 205/45 R17.
Wśród nowoczesnych systemów zastosowanych w nowym modelu MINI wymienić należy m.in. system DSC działający w specjalnym, wyścigowym trybie, system antypoślizgowy ASC i elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Model John Cooper Works GP waży tylko 1160 kg i jest jednym z najlżejszych pojazdów sportowych w swojej klasie.
Optymalne ustawienia dla silnika i zawieszenia oraz aerodynamikę nadwozia dopracowano podczas intensywnych testów na Pętli Północnej toru Nürburgring, gdzie MINI John Cooper Works GP osiągnęło świetny czas jednego okrążenia: 8:23 min. Sportowe MINI rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 6,3 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 242 km/h.
Jednostka napędowa została udoskonalona za pomocą technologii MINIMALISM (funkcja odzyskiwania energii hamowania, funkcja Auto Start/Stop, Shift Point Display – system wskazujący kierowcy, który bieg powinien wrzucić, by optymalnie odpowiadał danej sytuacji na drodze), dzięki czemu MINI John Cooper Works GP zużywa w cyklu mieszanym 7,1 l paliwa na 100 km i emituje 165 g CO2/km.
MINI John Cooper Works GP ma nadwozie pokryte lakierem w specjalnym, metalicznym odcieniu szarości Thunder Grey. Na tym tle wyraźnie odcinają się czerwone elementy w postaci wykończenia wokół maski silnika, obudów lusterek bocznych i obramowań otworów wentylacyjnych w fartuchu przednim. Między przednimi a tylnymi nadkolami biegną ozdobne z logo „GP”.
Na standardowej liście wyposażeniowej MINI John Cooper Works GP znajdziemy m.in.
- ksenonowe reflektory w czarnych oprawach,
- światła przeciwmgielne,
- klimatyzację,
- specjalne fartuchy: przedni i tylny,
- specjalne progi drzwiowe,
- spojler dachowy oraz
- tylny dyfuzor.
Z kabiny usunięto tylną kanapę, a przednie fotele wymieniono na sportowe modele Recaro z wyhaftowanym logo „GP”. Specjalna blokada zapobiega przesuwaniu się przedmiotów z przedziału bagażowego do kabiny podczas dynamicznej jazdy. Kierownicę pokryto skórą. Podsufitka ma kolor antracytowy, współgrający z wykończeniami z czarnego lakieru fortepianowego na drzwiach i antracytowymi tarczami obrotomierza i prędkościomierza.