Gwiazdą stoiska Nissana na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu, który rozpocznie się już za dwa tygodnie, będzie koncepcyjny SUV o nazwie TeRRA ( z łac. „terra” = „ziemia”). W koncepcie tym japoński producent wykorzystał doświadczenie zebrane przy produkcji dwóch rodzajów pojazdów, które stanowią mocną pozycję w jego ofercie: samochodów sportowo-użytkowych i modeli z napędem elektrycznym.
Koncepcyjny SUV Nissan TeRRA
Nissan TeRRA ma świetnie radzić sobie w środowisku miejskim, jak i w terenie dzięki innowacyjnemu napędowi elektrycznemu na wszystkie koła zasilanemu ogniwami paliwowymi. Ma przy tym typowy, muskularny wygląd i kompaktowe wymiary charakteryzujące SUVy Nissana. Producent określa TeRRĘ mianem „jedynego na świecie bezemisyjnego SUVa”
Surowy z zewnątrz, przytulny i przyjazny w środku
Natchnieniem dla projektantów Nissana był styl życia młodych klientów z północnej części Europy, dla których ważna jest ekologia i kontakt z naturą. TeRRA została wyposażona w masywne koła i muskularne nadwozie z zachodzącą wysoko dolną krawędzią okien, szerokimi słupkami i wąskimi szybami bocznymi. Oczywiście nie zabrakło charakterystycznych dla tego typu pojazdów: wydatnych nadkoli, mocno zarysowanych błotników i wyraźnie wyprofilowanej maski silnika. Narożniki nakreślono ostro poprowadzonymi liniami, reflektory mają wyraziste kontury, a zwisy z przodu i z tyłu są krótkie. Te dość surowy i minimalistyczny styl uzupełnia aerodynamiczna osłona w jaskrawym kolorze umieszczona pod podwoziem.
Wnętrze kabiny stanowi kontrast wobec wyglądu zewnętrznego – jest przyjazne i ciepłe. Panele drzwiowe to połączenie jasnego drewna z akrylem polakierowanym w intrygujący wzór. Na wysokości ramion pasażerów umieszczono metalową ramę biegnącą wokół kabiny, co ma sprawić, że podróżnicy poczują się bezpieczniej we wnętrzu TeRRY. Na desce rozdzielczej znajdziemy drewniane i metalowe elementy. W całym wnętrzu zastosowano także wykończenia z drewna bukowego i akrylu.
Tablet zamiast deski rozdzielczej
Kierowca nie korzysta z tradycyjnych wskaźników, lecz z elektronicznego, przenośnego tabletu, pełniącego jednocześnie funkcję „inteligentnego kluczyka”. Tablet należy umieścić w konsoli po wejściu do samochodu, a po zakończeniu jazdy kierowca zabiera go ze sobą. Urządzenie wyświetla informacje dotyczące parametrów jazdy i może służyć także jako wyświetlacz dla systemu rozrywkowego, nawigacyjnego i do łączności ze światem zewnętrznym. Poza pojazdem pełni funkcję zwykłego tabletu, jednak pozostaje w stałym kontakcie z TeRRĄ.
Niestandardowy układ foteli
Pasażerowie na tylnej kanapie TeRRY nie muszą się przejmować tym, że kierowca i pasażer na przednim fotelu będą im zasłaniać widok na drogę, ponieważ ich fotele rozmieszczono po przekątnej w stosunku do zamontowanego niemal centralnie fotela kierowcy. Układ foteli wyznacza kształt sześciokąta – motyw ten rozpoznamy także w innych elementach składowych pojazdu.
Nissan TeRRa może zostać również wykorzystany do przewożenia większych przedmiotów, np. sprzętu sportowego, ponieważ po złożeniu trzech foteli uzyskujemy dużą przestrzeń ładunkową z zupełnie płaską podłogą (w kabinie ani w podwoziu nie ma tunelu środkowego, w którym normalnie mieszczą się wał napędowy lub półoś).
Moc, napęd 4×4 i zero emisji
Nowy koncept Nissana ma całkiem realistyczny napęd 4×4. Przednie koła napędzają silniki elektryczne w podobny sposób, jak dzieje się to w produkcyjnym modelu LEAF. Napęd na tylne koła uaktywnia się, gdy jest to potrzebne. Składają się na niego również jednostki elektryczne, bazujące na rozwiązaniach z kolejnych wariantów koncepcyjnego pojazdu PIVO (najnowsza wersja PIVO 3 została pokazana w zeszłym roku w Tokio, PIVO 2 w 2007 roku, a pierwszy PIVO siedem lat temu).
Pod maską Nissana TeRRA kryje się płaski, kompaktowy blok ogniw paliwowych o gęstości na poziomie 2,5 kW/l. Nissan zastrzega, że TeRRA to tylko koncept i nie zamierza na razie tworzyć jego wersji produkcyjnej, jednak sygnalizuje, że będzie gotowy do masowej produkcji, jeśli paliwo wodorowe stanie się bardziej dostępne dla zwykłych użytkowników.