300 KM mocy i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego – trzecia generacja Audi S3 znów podnosi poprzeczkę. Lekki, kompaktowy model premium do sprzedaży wejdzie na początku 2013 roku.
Silnik
2-litrowa jednostka napędowa TFSI z Audi S3 została stworzona od podstaw. Jedyną rzeczą, jaka łączy ją z poprzednim silnikiem, który pięć razy zdobył tytuł Silnika Roku w latach 2005-2009, jest pojemność 1984 centymetrów sześciennych. Czterocylindrowy silnik dostarcza momentu obrotowego o wartości 380 Nm w zakresie 1800-5500 obr./min. Moc 300 KM/221 kW dostępna jest od 5500 obr./min.
Audi S3 może pochwalić się imponującymi osiągami. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 5,1 sekundy jeśli zostanie wyposażone w przekładnię S tronic (5,4 sekundy ze skrzynią manualną). Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie na poziomie 250 km/h. Według danych producenta S3 z S tronic zużywa 6,9 litrów paliwa na 100 km (lub 7 l z przekładnią manualną), emitując przy tym odpowiednio 159 lub 162 g dwutlenku węgla na kilometr.
2-litrowy TFSI korzysta z wielu przełomowych rozwiązań z różnych dziedzin technologicznych. Jednym z nich jest dodatkowe wykorzystanie pośredniego wtrysku paliwa uzupełniający wtrysk bezpośredni, co skutkuje obniżeniem zużycia benzyny i emisji zanieczyszczeń. Silnik ma także innowacyjny system zarządzania ciepłem.
Przekładnie
Nowe Audi S3 standardowo wyposażone jest w ręczną przekładnię 6-biegową w lekkiej obudowie z magnezu. Opcjonalna skrzynia S tronic ma krótkie niższe biegi, co wpływa pozytywnie na dynamikę jazdy. S tronic składa się dwóch podjednostek z dwoma sprzęgłami wielopłytkowymi i można nią sterować za pomocą krótkiej dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnych manetek umieszczonych przy kierownicy.
Integralnym elementem systemu napędowego Audi S3 jest także stały napęd na wszystkie koła quattro, który zapewnia dynamikę i stabilność we wszystkich warunkach drogowych, także na mokrych lub zaśnieżonych nawierzchniach.
Podwozie
Nowe Audi S3 jest dynamiczne, jak typowy samochód sportowy. Precyzyjnie i spontanicznie reaguje na działania kierowcy. Dzieje się tak m.in. za sprawą optymalnego rozłożenia masy pojazdu między przednią a tylną osią. Przednia oś przesunięto w przód o 52 mm w porównaniu z poprzednim modelem. 2-litrowy silnik lżejszy o 5 kg od poprzedniej wersji został zainstalowany w pozycji odchylonej do tyłu o 12 stopni. Taki układ to konsekwencja zastosowania modułowej platformy grupy Volkswagena, na której bazuje Audi S3.
Część elementów zawieszenia wykonano z aluminium, dzięki czemu udało się je „odchudzić” o 17 kg.
Innowacją zastosowaną w nowym Audi S3 jest progresywny układ kierowniczy o zmiennym zazębieniu listwy zębatej i zębnika, wyposażony w mocniejszy silnik elektryczny. Kierowca może dzięki temu precyzyjniej kierować pojazdem podczas dynamicznej jazdy, ponieważ przejście między pośrednim zachowaniem się układu kierowniczego w środkowym zakresie (jazda na wprost) i bezpośrednim przy większych kątach skrętu kierownicy jest progresywne. Z kolei zmniejszenie kąta skrętu kierownicy podczas parkowania sprawia, że wygodniej jest manewrować samochodem.
Pojazd zaopatrzono w opony w rozmiarze 225/40 zamontowane na 18-calowych obręczach z lekkich stopów.
W układzie hamulcowym w przedniej części auta zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 340 mm z czarnymi zaciskami ozdobionymi logo S3. Sportowe Audi w standardzie występuje również z systemem Audi drive select.
Nadwozie
Lekka konstrukcja nadwoziowa powoduje, że nowe Audi S3 waży 1395 kg (o 60 kg mniej niż poprzednia wersja). Współczynnik oporu powietrza nadwozia to Cd 0,33. Pojazd mierzy 4254 mm długości, 1777 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Osie rozstawiono w odległości 2595 mm.
W atletycznej sylwetce Audi S3 wyróżnić można nisko poprowadzoną maskę silnika, charakterystyczną „linię tornado” przebiegającą pod szybami i mocno pochylone słupki C wydłużające wizualnie nadwozie. Audi S3 jest standardowo wyposażone w reflektory Xenon+ i światła do jazdy dziennej z diodami LED. Typową dla modeli S atrapę chłodnicy polakierowano na platynowy odcień szarości. Zderzak przedni został przeprojektowany. Z profilu uwagę przyciągają aluminiowe obudowy lusterek bocznych i wydatne progi. Tylny zderzak także został zmodyfikowany. W szarym dyfuzorze umieszczono cztery owalne końcówki rur wydechowych pokryte chromem. Duży spojler dachowy dociska do podłoża oś tylną.
Wnętrze
We wnętrzu znajdziemy elementy ozdobne z aluminium i czarnego tworzywa sztucznego. Tarcze wskaźników i zegarów są szare, a ich wskazówki białe. Opcjonalnie można zamówić wielofunkcyjną kierownicę sportową obciągniętą skórą, ze spłaszczoną dolną częścią. Sportowe fotele przeprojektowano – są dostępne w jednym z trzech wariantów wykończeniowych: obite perłową skórą Nappa, perforowaną Alcantarą w połączeniu ze skórą Nappa lub kombinacją skóry Velvet z Nappą. Bagażnik ma pojemność 365 k, a po złożeniu tylnej kanapy zwiększa się ona do 1100 l.
Oczywiście nie zabrakło także systemów informacyjno-rozrywkowych z serii Audi connect, w tym systemu audio marki Bang & Olufsen.