Subaru wprowadza właśnie na rynek japoński najnowszą odsłonę modelu Forester. Japońscy projektanci i inżynierzy skupili się tym razem na poprawieniu takich aspektów, jak zachowanie na drodze, bezpieczeństwo i przyjazny stosunek do środowiska naturalnego.
Według firmy Subaru podstawowymi cechami prawdziwego SUV-a są: niekłopotliwe i wszechstronne własności użytkowe, przyjemność z prowadzenia i komfort jazdy na długich dystansach, także w trudnych warunkach oraz prowadzenie, które nie powoduje znużenia i napięcia u kierowcy. Aby osiągnąć te założenia, w nowym Foresterze wykorzystano najnowsze technologie oraz podwyższono sztywność nadwozia, co dało efekt w postaci wyraźnej poprawy prowadzenia oraz komfortu jazdy.
Spokojna, bezstresowa jazda samochodem wymaga, by wykazał się on wyjątkowo dobrą ekonomiką, a także by był naprawdę bezpieczny. Ponadto w nowym Foresterze jeszcze lepiej dopracowano elementy komfortu i funkcjonalności w kabinie, tak aby sprawiał on prawdziwą „przyjemność z użytkowania” jako SUV. Nowy system sterowania AWD nie ingeruje w podstawowe własności drogowe auta.
Ulepszenie podstawowych własności samochodu:
- Usprawniono podstawowe funkcje samochodu, takie jak pokonywanie nierówności, prowadzenie i hamowanie.
- Dzięki zwiększeniu sztywności nadwozia poprawie uległa stabilność w czasie jazdy, sposób pokonywania nierówności i tłumienie hałasu
- Osiągnięto niezwykłą ekonomię jazdy, uzyskując zgodność z przyszłymi, japońskimi normami na rok 20151
- Parametry bezpieczeństwa poprawiono w zakresie bezpieczeństwa czynnego, biernego oraz w zakresie przewidywania i przygotowywania do możliwego zderzenia.
- Przyjemność z użytkowania samochodu – zmiany w konfiguracji wnętrza, w poszukiwaniu funkcjonalności SUV a i komfortu dla wszystkich pasażerów
- Uzyskano szerokie pole widzenia dla wszystkich pasażerów oraz dobrą widoczność dla kierowcy, służącą bezstresowemu prowadzeniu.
- Powiększono kąty otwarcia drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
- Konfiguracja przestrzeni bagażowej poprawia jej wykorzystanie z zewnątrz samochodu
- Zastosowano otwieranie drzwi bagażnika przy użyciu siłownika. Otwarcie lub zamknięcie tylnej klapy wymaga teraz tylko naciśnięcia odpowiedniego przycisku.
Poprawa zachowania na drodze w każdych warunkach drogowych
- Dzięki silnikowi SUBARU BOXER nowej generacji oraz skrzyni biegów Lineartronic, poprawiono osiągi samochodu i zmniejszono zużycie paliwa.
- Opracowany przez Subaru, turbodoładowany, poziomy – przeciwsobny silnik z wtryskiem bezpośrednim benzyny, połączony ze skrzynią biegów Lineartronic, którą przystosowano do przenoszenia większego momentu napędowego, charakteryzuje się niskim zanieczyszczeniem środowiska, ale też wysokimi osiągami i płynnym procesem przyspieszania.
- Usprawnione nadwozie oraz zawieszenie pozwoliły uzyskać zarówno lepszą stabilność, jak i komfort pokonywania nierówności i to w każdych warunkach drogowych.
- Nowy system sterujący napędem AWD, „X-MODE” zwiększa zdolności terenowe samochodu.
Silnik o pojemności 2.0 l, DOHC, czterocylindrowy, poziomy-przeciwsobny, benzynowy, wolnossący
Silnik w układzie bokser nowej generacji charakteryzuje się szybką reakcją na naciśnięcie pedału gazu i bardzo niskim zużyciem paliwa. Znacznie zwiększony moment napędowy w niskich i średnich zakresach obrotów wału służy dobrze płynności i sprawności codziennej jazdy.
Silnik o pojemności 2.0 l, DOHC, czterocylindrowy, poziomy-przeciwsobny, benzynowy, turbodoładowany (Direct Injection Turbocharged – DIT)
Dla silnika w układzie bokser nowej generacji Subaru użyło własnej technologii wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania. Wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów poprawia sprawność spalania, a efektem są zarówno wysokie osiągi, jak i niskie zużycie paliwa.
W silniku tym zastosowano nowo opracowaną turbosprężarkę typu twin scroll, która pozwala na osiągnięcie szybkiej reakcji na naciśnięcie gazu przy niewielkich obrotach wału, ale też na uzyskanie wysokiej mocy i momentu obrotowego. Moc maksymalna silnika wynosi 206 kW (280 KM), a moment maksymalny 350 Nm przy 2000 obr/min. Jednostka ta charakteryzuje się także niską emisją szkodliwych spalin.
Skrzynia biegów Lineartronic (CVT)
Subaru jeszcze skuteczniej wykorzystuje zalety bezstopniowej skrzyni biegów CVT przenoszącej moment napędowy klinowym łańcuchem – lekką i zwartą budowę, wysoką sprawność i duży zakres przełożeń. W nowym Foresterze zastosowano skrzynię CVT, która za sprawą optymalizacji niektórych części i całej konstrukcji pracuje jeszcze sprawniej i bardziej ekologicznie.
Nową skrzynię Lineartronic przystosowano także do przenoszenia wyższego momentu, jaki dostarcza nowo opracowany, dwulitrowy, poziomy – przeciwsobny silnik turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W skrzyni tej zmodyfikowano m. in. zmiennik momentu i łańcuch, co pozwoliło przyjąć wysokie osiągi tego silnika.
Nadwozie i podwozie
Konstruując nowego Forestera starano się osiągnąć liniową charakterystykę pracy zawieszenia i dobrą, bezpieczną kierowalność podczas pokonywania nierówności na drodze. W związku z tym zwiększono sztywność istotnych punktów nadwozia i podwozia. Uzyskano dzięki temu dobre prowadzenie, komfortową jazdę oraz zmniejszenie hałasu pochodzącego od drogi, czemu towarzyszy ograniczenie przechyłów na zakrętach.
Zawieszenie Forestera z silnikiem turbodoładowanym przystosowano specjalnie dla tego modelu. Zwiększono sztywność resorowania, aby uzyskać lepszą stabilność auta podczas jazdy z dużymi prędkościami. Przechyły samochodu ograniczono kalibrując odpowiednio amortyzatory i zwiększając średnicę stabilizatorów. W rezultacie wersja turbo oferuje lepszą stabilność np. przy zmianie pasa ruchu i na zakrętach.
X – Mode5
Nowy system sterowania napędem AWD, X – MODE, opracowano głównie do jazdy po nierównych i śliskich nawierzchniach. Przy jego zastosowaniu silnik, układ napędowy oraz VDC (ESP) sterowane są wspólnie.
System ten dostosowuje się do różnych warunków jazdy. Naciśnięcie przycisku „X – Mode” sprawia, że samochód porusza się stabilnie w zakresie prędkości od 0 do 40 km/h. System ten wyposażono także w funkcję kontroli prędkości zjazdu z wzniesienia. Powoduje ona, że samochód utrzymuje stałą prędkość zjazdu z wzniesienia, w zakresie 0 – 20 km/h.
SI-DRIVE
W nowym Foresterze zastosowano sterowanie SI-DRIVE, które skutecznie zwiększa przyjemność z jazdy, a także czyni ją bardziej ekonomiczną. W modelach z silnikiem wolnossącym (2.0i-L / 2.0i-L EyeSight, 2.0i-S EyeSight) SI DRIVE ma tryby „Intelligent mode” i „Sports mode”, które kierowca może wybierać w zależności od sytuacji. Przełącznik SI-DRIVE znajduje się w wygodnym miejscu na kierownicy.
Układ SI-DRIVE precyzyjnie przystosowano także do pracy w Foresterze z turbodoładowanym silnikiem DIT (2.0 XT i 2.0 XT EyeSight). W tym przypadku ma on tryby „Intelligent mode”, „Sports mode” i „S# – Sports sharp mode). W trybie S# kierowca może zmieniać „biegi” w skrzyni bezstopniowej, tak jak w przekładni ośmiobiegowej. Dysponując płynną zmianą przełożeń jaką oferuje skrzynia bezstopniowa CVT, może on cieszyć się bardziej sportowymi wrażeniami z jazdy, wybierając bezpośredni tryb jej pracy symulujący zwykłą skrzynię automatyczną lub manualną.