15 stycznia przyszłego roku Volkswagen stanie w szranki Rajdu Monte Carlo i tym samym powróci do zmagań rajdowych po latach zaniedbywania tej dziedziny sportów motorowych na rzecz imprez off-roadowych. W przyszłorocznym sezonie producenta w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) reprezentować będą specjalne wersje Volkswagenów Polo dysponujące mocą 315 KM, które ważą 1200 kg i mogą rozpędzić się z miejsca do 100 km/h w 3,9 sekundy. W miniony weekend mieliśmy okazję poznać skład zespołów, które będą reprezentować VW w WRC oraz zobaczyć, jak prezentuje się Polo R WRC 2013 w wersji rajdowej i przystosowanej do poruszania się po drogach publicznych.
„Prezentacja gotowego do startu Polo R WRC rozpoczyna dla Volkswagena nową erę w sportach motorowych. Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA dają Volkswagenowi szansę wykazania swoich sportowych możliwości tam, gdzie nasze samochody od dawna czują się jak w domu: na prawdziwych drogach. Dlatego nie stajemy na starcie z jakimiś nadzwyczajnym prototypem, lecz z Polo – samochodem opierającym się na seryjnym modelu. To bliskie powiązanie z produktem i klientem było ważnym powodem naszego zaangażowania w tę dyscyplinę sportu motorowego.” – powiedział dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju.
„Volkswagen intensywnie przygotowywał się do rajdowych mistrzostw świata i wszyscy członkowie zespołu nie mogą się już doczekać, jak wypadnie porównanie Polo R WRC z konkurencją” – powiedział Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Dla nas Rajdowe Mistrzostwa Świata oznaczają nowe wyzwanie, które podejmujemy dysponując mocną załogą i całym pakietem dobrych pomysłów. Z Sébastienem Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreasem Mikkelsenem i resztą zespołu jesteśmy doskonale przygotowani kadrowo. W Polo R WRC tkwi 17 miesięcy intensywnych prac rozwojowych, wiele innowacji i testów. Tak nawiasem mówiąc, moim zdaniem Polo stało się spektakularnym samochodem rajdowym.”
Choć uwaga wszystkich była skupiona na rajdowych Polo R, to warto także przedstawić w kilku słowach „cywilną” odmianę tego modelu. Pojazd ma białe nadwozie ozdobione pasami w kolorze szarym i niebieskim. Jego zderzaki mają wygląd podobny do komponentów z rajdówki. Zaopatrzono go także 18-calowe obręcze z lekkich stopów.
Pod maską Volkswagena Polo R WRC w wersji drogowej pracuje 2-litrowa jednostka TSI o mocy 220 KM/162 kW i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Wariant dopuszczony do ruchu drogowego przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 6,4 sekundy.
Volkswagena Polo R WRC można będzie zamawiać już w tym miesiącu, a pierwsze dostawy rozpoczną się we wrześniu przyszłego roku.