Mercedes-Benz klasy E został kompleksowo zmodernizowany i ma teraz oszczędniejsze silniki, innowacyjne systemy bezpieczeństwa oraz odświeżony wygląd.
Klasa E będzie teraz występować w dwóch wariantach nadwoziowych, jako limuzyna i kombi. W obu typach przeprojektowano przedni fartuch i dodano do niego dodatkowy spojler, z boku pojawiły się wypukłości prowadzące od drzwi aż do tylnych świateł i wydłużające optycznie sylwetkę Mercedesa. Nowy styl mają również zderzak i lampy w tyle.
Nowinkami we wnętrzu kabiny są: dwuczęściowe wykończenie deski rozdzielczej (aluminium + drewno lub drewno), panel instrumentów z trzema zatopionymi w tubach zegarami, ekran na konsoli środkowej w lśniącej oprawie, kształt otworów wentylacyjnych, analogowy zegar oraz wielofunkcyjna kierownica z selektorem DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany biegów. Przeprojektowano także konsolę środkową, usuwając z niej dźwignię zmiany biegów.
Warianty limuzyna i kombi mogą po raz pierwszy pochwalić się 11 nowymi lub zoptymalizowanymi systemami wspomagania „intelligent drive“ zapożyczonymi z nowej klasy S, takimi jak:
- Lane Keeping Assist pomagający w uniknięciu zderzenia z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka,
- Adaptive Highbeam Assist PLUS, dzięki któremu światła drogowe Mercedesa nie oślepiają pozostałych uczestników ruchu drogowego,
- Collision Prevention Assist, ostrzegający przed możliwym zderzeniem i zmniejszający ryzyko najechania na tył poprzedzającego pojazdu,
- Attention Assist sygnalizujący kierowcy, że ten jest zmęczony i niedostatecznie koncentruje się na prowadzeniu samochodu,
- DISTRONIC PLUS z układem Steering Assist utrzymujący samochód na wybranym pasie ruchu i półautomatycznie śledzący tor jazdy poprzedzającego auta,
- system BAS PLUS z funkcją Junction Assist wykrywający pojazdy i pieszych znajdujących się na torze poprzecznym do toru jazdy auta oraz
- PRE-SAFE® Brake wykrywający obecność przechodniów i inicjujący autonomiczne hamowanie, by uniknąć kolizji do prędkości 50 km/h.
Do gamy silnikowej nowej klasy E wprowadzono nowe, 4-cylindrowe jednostki benzynowe BlueDIRECT z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa zużywające średnio 5,8 l paliwa na 100 km. Nowością jest także 6-cylindrowy silnik benzynowy BlueDIRECT w wariancie E 400 – po raz pierwszy z podwójnym turbodoładowaniem.