Mercedes-Benz kompletnie modernizuje nową Klasę E – nie tylko limuzynę i kombi, ale również wersję Coupé oraz Cabriolet. Lista nowości obejmuje wydajne jednostki 4-cylindrowe BlueDIRECT oraz przełomowe systemy wspomagania, chroniące przed wypadkami z udziałem aut oraz pieszych.
Design: E-mocje w szlachetnym wydaniu
Najbardziej zauważalnym elementem nowego oblicza Klasy E Coupé i Cabriolet jest przedni pas z zespolonymi lampami, wyposażonymi w światła mijania LED i po raz pierwszy dostępnymi z kompletnym oświetleniem LED-owym (opcja). Charakterystyczny dla Klasy E motyw czterech “oczu” zdradza świetlna oprawa reflektorów.
Nowe przednie zderzaki z silniej zaakcentowanym przetłoczeniem w kształcie litery “V” oraz duże wloty powietrza skutecznie manifestują dynamiczną stronę obu modeli. Zachowały one wyrazisty akcent sportowego, tylnonapędowego samochodu – skrzydło wieńczące tył nadwozia, poszerzony optycznie przez nowe lampy i zderzak.
Coupé ma klasyczne proporcje, z długą maską, smukłą linią boczną, nisko poprowadzoną krawędzią dachu i muskularnym tyłem. Tradycyjnie, niezakłócone przez środkowy słupek boczne szyby mogą zostać w pełni opuszczone.
Także czteroosobowy Cabriolet posiada w pełni opuszczane szyby. Jego boczna linia, biegnąca od samej maski aż do krawędzi tylnej klapy, podkreśla niczym niezakłóconą elegancję karoserii.
Wytworne wnętrze
Mercedes-Benz z atencją zmodyfikował również wnętrze nowej Klasy E Coupé i Cabriolet. Stylowe materiały i precyzyjny montaż współgrają z ekspresyjnym designem nadwozia. Przez całą deskę rozdzielczą biegnie dwuczęściowe wykończenie, dostępne w wersji wzorowanej na drewnie lub aluminium. Nowy jest także panel instrumentów z trzema zatopionymi w tubach zegarami, ekran na konsoli środkowej w lśniącej oprawie czy analogowy czasomierz.
Wzorową harmonię nadaje kabinie przeprojektowana konsola środkowa, pozbawiona dźwigni zmiany biegów, oraz nowa, wielofunkcyjna kierownica z selektorem DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany biegów (w połączeniu z automatyczną przekładnią).
Szczególną zaletą nowej klasy E Cabriolet jest najniższy w klasie poziom hałasu, a to za sprawą wysokiej jakości izolacji miękkiego dachu. Jego unikalna akustyka do minimum ogranicza szum wiatru słyszalny we wnętrzu – nawet przy wysokich prędkościach.
Wyjątkowy komfort podczas jazdy ze złożonym dachem zapewnia opcjonalny system AIRCAP, którego działanie dostosowane jest do prędkości. Redukuje on zawirowania powietrza we wnętrzu auta, a co za tym idzie – poziom hałasu. Nowość: AIRCAP samoczynnie uruchamia się przy prędkościach powyżej 40 km/h, a deflektor na ramie przedniej szyby automatycznie chowa się ponownie poniżej 15 km/h. Dzięki temu Klasa E podczas niespiesznej jazdy i na postoju jawi się w swojej najbardziej pociągającej postaci.
Pozycja osłony przeciwwiatrowej pomiędzy tylnymi zagłówkami jest dostosowana do liczby pasażerów samochodu (pasażerowie tylnej kanapy są wykrywani automatycznie, gdy tylko zapną pasy bezpieczeństwa) i uzależniona od wysunięcia deflektora na ramie przedniej szyby.
Opcjonalnie dostępny jest również system podgrzewania okolic karku AIRSCARF – “powietrzny szal”, który wydłuża sezon jazdy z opuszczonym dachem i zapewnia komfort nawet wtedy, gdy na zewnątrz jest chłodno.
“Intelligent drive” – nowe systemy wspomagania
Podobnie jak w limuzynie i kombi, nowe systemy wspomagania łączące komfort i bezpieczeństwo znalazły swoje miejsce w Klasie E Coupé oraz Cabriolet. Projektanci Mercedes-Benz określają je mianem “intelligent drive”.
Bazę dla innowacyjnej technologii stanowi najnowocześniejszy układ czujników wraz z kamerą stereoskopową (Stereo Multi-Purpose Camera), zamontowaną w okolicach lusterka wstecznego. Jej obiektywy generują trójwymiarowy obraz przestrzeni do 50 m przed samochodem. Inteligentne algorytmy przeprowadzają ocenę trójwymiarowych informacji w celu wykrycia i przeprowadzenia identyfikacji napotykanych obiektów – zarówno pod kątem pojazdów poprzedzających, przecinających tor ruchu samochodu, jak i nadjeżdżających z przeciwka, a także przechodniów i różnego rodzaju znaków drogowych w szerokim polu widzenia.
Na wiodących rynkach obie wersje nadwoziowe nowej Klasy E są standardowo uzbrojone w radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST, ostrzegający przed kolizją. Współpracuje on z układami hamowania adaptacyjnego i pozwala znacznie zmniejszyć ryzyko najechania na tył poprzedzającego pojazdu. Elementem wyposażenia standardowego jest również system ATTENTION ASSIST, który potrafi ostrzec teraz o nieuwadze i senności w szerszym zakresie prędkości, a także poinformować kierowcę o poziomie jego zmęczenia oraz czasie jazdy, który upłynął od ostatniego postoju. Dodatkowo, oferuje on regulowany poziom czułości.
Opcjonalnie dostępne są również całkiem nowe lub znacząco rozbudowane systemy wspomagające:
- DISTRONIC PLUS wraz z układem Steering Assist może wspomóc kierowcę w podążaniu zadanym pasem ruchu i półautomatycznie śledzić tor jazdy poprzedzającego auta.
- Po raz pierwszy system BAS PLUS wraz z funkcją Junction Assist jest w stanie wykryć pojazdy i pieszych znajdujących się na torze poprzecznym do toru jazdy auta i w razie potrzeby zwiększyć siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.
- PRE-SAFE® Brake może wykryć przechodniów i zainicjować autonomiczne hamowanie, by uniknąć kolizji do prędkości 50 km/h.
- PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko najechania na tył samochodu przez kierowcę innego pojazdu. Kierowca tego drugiego zostanie przedtem ostrzeżony poprzez aktywację tylnych świateł awaryjnych ze zwiększoną częstotliwością migania (nie dotyczy rynku USA i Kanady). System PRE-SAFE® wdraża następnie środki ochrony pasażerów w celu ograniczenia sił, na które mogliby być oni narażeni podczas wypadku. Może on również uruchomić hamulce auta w celu uniknięcia kolizji wtórnej – najechania na tył poprzedzającego samochodu.
- Active Lane Keeping Assist umie teraz rozpoznać, czy sąsiadujący pas jest zajęty, w tym wykryć pojazdy nadjeżdżające z przeciwka. W razie ryzyka kolizji potrafi on również zapobiec nieumyślnej zmianie pasa (jeśli wytyczone są linie rozdzielające pasy) poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie samochodu. To idealne uzupełnienie systemu Active Blind Spot Assist.
- Adaptive Highbeam Assist PLUS pozwala na permanentne używanie świateł drogowych bez oślepiania innych uczestników ruchu – są oni maskowani w stożku światła.
- Active Parking Assist umożliwia automatyczne parkowanie – zarówno równoległe, jak i prostopadłe – we współpracy z aktywną kontrolą układu kierowniczego i hamulcowego.
- Poza ograniczeniami prędkości, system Traffic Sign Assist informuje teraz o zakazach wyprzedzania oraz znakach je odwołujących. O zakazach wjazdu może on również ostrzegać kierowcę za pomocą komend akustycznych.
- 360-stopniowa kamera generuje wirtualny widok auta z lotu ptaka i pozwala uzyskać podgląd otoczenia ze wszystkich czterech jego stron, a dynamiczne linie pomagają zająć i opuścić miejsce parkingowe.
Mocne silniki
Mercedes-Benz oferuje Klasę E Coupé i Cabriolet z szeroką gamą efektywnych jednostek napędowych – benzynowych i wysokoprężnych. Każda z nich zaopatrzona jest w układ ECO start/stop.
Paleta sześciu silników benzynowych obejmuje wersje o mocy od 135 kW (184 KM) do 300 kW (408 KM), a trzech turbodiesli – od 125 kW (170 KM) do 195 kW (265 KM).
Pod maską Klasy E debiutują benzynowe jednostki 4-cylindrowe BlueDIRECT ze strumieniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa – przełomową technologią, znaną już w ostatniej generacji 6- i 8-cylindrowych agregatów Mercedes-Benz. Zastosowano w nich piezoelektryczne wtryskiwacze, wieloiskrowy zapłon, turbodoładowanie, pełną regulację wałka rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych, a także pompę oleju ze sterowaniem na żądanie.
Silniki BlueDIRECT jako pierwsze na świecie wykorzystują również warstwowy proces spalania w połączeniu z turbodoładowaniem oraz wysokociśnieniowym układem recyrkulacji spalin. W efekcie Coupé i Cabriolet już teraz spełniają normę emisji spalin Euro VI, która będzie obowiązywać od 2015 roku.
Do grona nowości należy również 6-cylindrowy silnik benzynowy BlueDIRECT pod maską modelu E 400 – po raz pierwszy z podwójnym turbodoładowaniem. Znakomity potencjał i dostępna od najniższych obrotów wysoka dawka momentu obrotowego ustanawiają nowe standardy w klasie V-szóstek. Także ta jednostka spełnia normę Euro VI.
6-cylindrowy turbodiesel dostępny jest w wersji BlueTEC, uzbrojonej w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR i spełniającej normę emisji spalin Euro VI.
Mercedes-Benz zaoferuje dla Klasy E Coupé i Cabriolet dwa rodzaje przekładni: 6-biegową skrzynię manualną o wysokiej precyzji i krótkim skoku dźwigni biegów oraz 7-stopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS z selektorem DIRECT SELECT oraz łopatkami do zmiany przełożeń. Ostatnie wcielenie skrzyni 7G-TRONIC PLUS zapewnia znaczne korzyści w zakresie efektywności oraz łatwości utrzymania.
Jedną z nowych cech skrzyni jest czasowy tryb M – jeśli kierowca zmieni przełożenie ręcznie, po chwili przekładnia samoczynnie przełączy się na wydajny tryb w pełni automatyczny.
Zawieszenie – podstawa doskonałego prowadzenia
Standardowo, Coupé i Cabriolet wyposażone są w zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną kontrolą tłumienia. Na życzenie, w ramach pakietu Dynamic Handling, dostępne jest sportowe zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną kontrolą tłumienia i sztywniejszymi nastawami resorowania. Naciskając przycisk kierowca może dostosować pracę zawieszenia do własnych wymagań, pakiet Dynamic Handling umożliwia bowiem wybór sportowego trybu jazdy z bardziej wrażliwą reakcją na położenie pedału gazu i dynamiczną charakterystyką zmianą biegów oraz elektronicznej kontroli tłumienia.
Podobnie jak limuzyna i kombi, Klasa E Coupé i Cabriolet standardowo otrzyma w przyszłości elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer ze zmiennym przełożeniem i siłą wspomagania dostosowaną do prędkości jazdy. Łączy on bezpośrednie reakcje oraz komfortowe prowadzenie w całym zakresie prędkości i współpracuje z innowacyjnymi systemami wspomagania, np. Active Parking Assist.
Wysokiej jakości wyposażenie
Coupé i Cabriolet oferują kompleksowe wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Standardowo oba modele dostępne są z systemem Audio 20 CD Radio z podwójnym tunerem radiowym, odtwarzaczem CD/MP3, interfejsem USB w centralnym podłokietniku oraz kolorowym wyświetlaczem TFT o przekątnej 14,7 cm. Współpracuje on z urządzeniami Bluetooth® i wyświetla treść wiadomości SMS. Opcjonalnie można wzbogacić go o 6-płytową zmieniarkę płyt CD oraz przystępnie wyceniony układ nawigacji Becker® MAP PILOT.
Alternatywnie, Mercedes-Benz oferuje system multimedialny COMAND Online z wysokiej rozdzielczości kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 17,8 cm, połączeniem internetowym, nawigacją z twardym dyskiem i funkcją powiadamiania służb ratowniczych oraz – na życzenie – 6-płytową zmieniarką DVD. COMAND Online zapewnia dostęp do sieci podczas postoju. Z szybkich i wygodnych aplikacji Mercedes-Benz można natomiast korzystać również podczas jazdy. Obejmują one m.in. produkty firmy Google™, w tym Local Search i Weather, umożliwiające ustawienie trasy zdefiniowanej wcześniej w Google Maps na komputerze PC. Dodatkowo, dostępne są także aplikacje Google™ Streetview orazGoogle™ Panoramio.