Ford przedstawił wczoraj nowy pojazd koncepcyjny o nazwie Atlas, który ma sugerować, w jakim kierunku będą podążać: wzornictwo, osiągi i rozwiązania technologicznie w pickupach wprowadzanych w przyszłości na rynek przez amerykańskiego producenta.
Ford Atlas Concept 2013
Jak twierdzą projektanci Forda, Atlas Concept powstał na podstawie analizy tego, co klienci mówili przedstawicielom producenta przez ostatnie dziesięć lat. Model wyróżnia się designem ukierunkowanym przede wszystkim na użyteczność, ale ma też typowe cechy pickupa – szeroki rozstaw kół, wydatne nadkola i mocno wyprofilowaną atrapę chłodnicy.
Projektanci zwiększyli funkcjonalność skrzyni ładunkowej stosując w niej np. wiele punktów mocujących na ścianach skrzyni umożliwiających zabezpieczenie ładunku i montując w niej 110-woltowe gniazdka elektryczne umożliwiające podłączenie jakiegoś sprzętu roboczego. Zintegrowany system przysłaniający skrzynie ładunkową od góry i ukryte, wysuwane progi także zwiększają praktyczność tego koncepcyjnego pickupa.
We wnętrzu kabiny znajdziemy innowacyjne, lekkie i cienkie fotele pokryte skórą, które zapewniają pasażerom w tyle nieco więcej przestrzeni na nogi. Nie zapomniano także wielu schowkach na różne przedmioty. Wszystkie przełączniki na desce rozdzielczej można bez problemu obsługiwać nawet dłońmi uzbrojonymi w rękawice robocze.
Pod maską Forda Atlas Concept kryje się jednostka napędowa z nowej generacji rodziny EcoBoost korzystająca z technologii Auto Start-Stop. Silniki EcoBoost są też wyposażone we wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie, jednak odznaczają się mniejszym zużyciem paliwa i niższą emisją CO2. By dodatkowo zaoszczędzić jeszcze nieco paliwa, projektanci Forda zastosowali szereg aktywnych komponentów aerodynamicznych, takich jak:
- aktywne przysłony na atrapie chłodnicy, które otwierają się, gdy silnik wymaga chłodzenia (podróż z małą prędkością, częste zatrzymywanie i ruszanie z miejsca, upał) i zamykają, gdy potrzebna jest lepsza aerodynamika (jazda z dużą i w miarę stałą prędkością),
- aktywne przysłony przy kołach sterowane bateriami ładowanymi energią pozyskiwaną podczas ruchu kół,
- obniżający się spojler z przodu, który poprawia przepływ powietrza pod pickupem przy dużych prędkościach oraz
- aktywne schodki, wysuwające się, gdy pasażerowie wsiadają do samochodu i ukrywające podczas jazdy.
Ford Atlas Concept ma także kilka ciekawych rozwiązań ułatwiających pracę kierowcy:
- próg przy tylnej klapie skrzyni załadunkowej może także służyć jako wysięgnik unoszący i utrzymujący bardzo długie przedmioty nad pickupem,
- Trailer Backup Assist – innowacyjny system pozwala kierowcy wycofać przyczepę przez przekręcenie odpowiedniego pokrętła.
- Dynamic Hitch Assist usprawniający podłączenie przyczepy do pickupa
- kamerę 360 stopni pomagająca parkować i
- oświetlenie LED w skrzyni ładunkowej i dodatkowe oświetlenie w obudowach lusterek bocznych.